Lijst met nieuwsberichten.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tim

Tim

01/11/2007 00:03:00
Quote Anchor link
Hey allemaal,

Ik wil graag op mijn website een nieuwsarchief pagina.

De mysql table ziet er voor een deel zo uit:

id, date, title, alinea1.

Graag zou ik een lijst willen met de items per dag.
Is dit mogelijk?
Date is yyyy-mm-dd

Groeten,
Tim

PHP hulp

PHP hulp

22/11/2024 04:35:03

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

01/11/2007 00:05:00
Quote Anchor link
Nou dan maak je dat toch? Of was dat niet de vraag??

Tim

Tim

01/11/2007 00:09:00
Quote Anchor link
Probleem is dat ik niet echt weet hoe?:)

Hylke

Hylke

01/11/2007 00:31:00
Quote Anchor link
een query maken die alleen de items van die dag selecteerd =) zoiets "SELECT * FROM `tabel` WHERE `date` = '" . date('Y-m-d'); of iets dergelijks

Joren de Wit

Joren de Wit

01/11/2007 00:34:00
Quote Anchor link
Uiteraard gebruik je geen date() functie in een SQL query, daar gebruik je gewoon de datum/tijdfunctie van MySQL voor:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
SELECT *
FROM tabel
WHERE datumveld = CURDATE()

ps. Gooi verder die backticks (`) eens weg en tenslotte is de kolomnaam 'date' niet slim gekozen. Dit is een gereserveerd woord en zal zonder die backticks zeker een error opleveren.

Tim

Tim

01/11/2007 00:34:00
Quote Anchor link
Ja zoiets had ik ook al... alleen moet er een soort while komen om elke dag die bestaat weer te geven... maar hoe precies, daar ben ik nog niet over uit.

:)

Hylke

Hylke

01/11/2007 00:35:00
Quote Anchor link
@blanche =P dus precies waarom je backticks zou moeten gebruiken, maar goed =P ik denk dat we het daar niet over eens zouden kunnen worden.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Hylke

Joren de Wit

Joren de Wit

01/11/2007 09:56:00
Quote Anchor link
@Tim: je wilt dus alle records ophalen? Dan zou ik alleen sorteren op datum en vervolgens de resultaten met een while loop uitlezen. In die loop houd je dan met een variabele bij met welke datum je bezig bent en zodra er een nieuwe datum in het resultaat zit, echo je die:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$prev_date
;
while($row = mysql_fetch_assoc($result))
{

if($row['datumveld'] != $prev_date)
    {

echo $row['datumveld'];
        $prev_date = $row['datumveld'];
    }

// Echo hier de rest van de velden...
}
?>

@Hylke: Backticks zijn geen standaard SQL en worden derhalve alleen door MySQL begrepen. Je code overzetten naar een andere database wordt dus een stuk lastiger. Verder geven die backticks alleen maar meer kans op typfouten met als gevolg dat het vergeten ervan direct al fatale fouten kan opleveren.

Gereserveerde woorden zijn gereserveerd, en die ga je dus niet als kolomnaam, tabelnaam of alias gebruiken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit

Frank -

Frank -

01/11/2007 10:04:00
Quote Anchor link
Hylke schreef op 01.11.2007 00:35:
@blanche =P dus precies waarom je backticks zou moeten gebruiken, maar goed =P ik denk dat we het daar niet over eens zouden kunnen worden.
Een fractie van een seconde nadenken is meer dan genoeg om een betere tabel- of kolomnaam te verzinnen.

Backtics gebruik je om fouten te verbergen. Vervolgens mag je gaan hopen dat deze fouten ook nooit aan het licht komen, want mocht dat het geval zijn, dan ben je waarschijnlijk (een deel van) je data kwijt.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.