LIMIT on a WHERE condition, Advanced MYSQL

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Adriaan

Adriaan

15/12/2009 14:39:00
Quote Anchor link
Voor mijn website www.watiseropderadio.nl heb ik een geavanceerde mysql query. De bedoeling van de query is het ophalen van laatste songs van een bepaald radio-station. Dus ik wil de laatste 13 songs van radio 3fm, 538 en slam.

Hieronder een voorbeeld zoals mijn database er ongeveer uitziet:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
id | radio | datetime            | artiest
---------------------------------------------
 1 | 3fm   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | madonna
 2 | 3fm   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | pink
 3 | 538   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | anouk
 4 | 538   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | tiesto
 5 | 538   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | keane
 6 | slam  | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | paul young
 7 | slam  | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | milow
 8 | 3fm   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | fragma
 9 | slam  | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | kesha
10 | slam  | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | bertolf
11 | 3fm   | YYYY-MM-DD HH:MM:SS | jason mraz

Wat ik op dit moment gebruik ik een mysql query die de laatste 200 songs uit de database plukt en vervolgens hopen dat er van elk radiostation 13 bij zitten. Het komt helaas regelmatig voor dat er voor dat radiostation geen songs zijn toegevoegd in de laatste 200. Op die manier heb je dus geen laatste 13 songs die je kunt laten zien.

Ik ben op zoek gegaan naar een andere oplossing. Als je een LIMIT op een WHERE condition kan zetten zou dat een oplossing kunnen zijn. Dus dat je per radiostation zegt: 'Pak de laatste 13 songs'. Als je 1 query per radiostation uitvoert duurt het totaal 6 seconden. Dat is veel te lang voor de bezoeker.

Nu heb ik een oplossing gevonden die een stuk sneller is:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$sqlQuery = mysql_query("
SELECT GROUP_CONCAT(
    DISTINCT CONCAT(
        '(SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = \"',
        `radioname`,
        '\" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)')
    SEPARATOR ' union ') AS `query`
FROM `songs`") or die(mysql_error);

$rowQuery = mysql_fetch_assoc($sqlQuery);
$sql = mysql_query($rowQuery['query']);

De eerste mysql query geeft deze output:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
(SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "3fm" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)
union (SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "538" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)
union (SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "qmusic" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)
union (SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "slamfm" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)
union (SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "veronica" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)
union (SELECT `id`, `radioname`, `artist`, `song`, `datetime` FROM `songs` WHERE `radioname` = "skyradio" AND `datetime` <= NOW() ORDER BY `datetime` DESC LIMIT 13)

Deze output wordt vervolgens uitgevoerd. Deze oplossing maakt dus gebruik van 2 mysql query's die na elkaar worden uitgevoerd. Helaas duurt het laden van deze data nog 2 seconden. Dit is al beter maar nog steeds niet optimaal.

Heeft iemand misschien een betere oplossing dan hierboven is beschreven?

Mijn dank is groot,
Adriaan
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Adriaan

PHP hulp

PHP hulp

06/11/2024 00:22:25

Adriaan

Adriaan

17/12/2009 16:52:00
Quote Anchor link
het lijkt me leuk om nog wat reacties te krijgen op dit probleem. ik realiseer me dat dit misschien een wat lastig probleem is, maar ik weet ook dat er een aantal experts rondneuzen op phphulp.nl!

Joren de Wit

Joren de Wit

17/12/2009 19:08:00
Quote Anchor link
Quote:
Dus dat je per radiostation zegt: 'Pak de laatste 13 songs'. Als je 1 query per radiostation uitvoert duurt het totaal 6 seconden. Dat is veel te lang voor de bezoeker.
Dit is de kern van het probleem en de belangrijkste oorzaak is een niet voldoende genormaliseerd datamodel en hoogstwaarschijnlijk het ontbreken van de nodige indexen in je tabel(len).

De gegevens die jij nu in de kolommen 'radio' en 'artiest' opslaat, hoort eigenlijk in aparte tabellen thuis. In de tabel die jij beschrijft, krijg je dan enkel nog de id's van de betreffende records uit de andere tabellen. Dit is de eerste winst aangezien een vergelijking met id's sneller is dan een vergelijking met tekst velden. Daarnaast zul je op een juiste manier indexen aan moeten brengen in je tabel. Als het (id van het) radiostation vaak in de WHERE voorkomt, loont het om op die kolom een index op te nemen. Lees ook eens deze tutorial over het gebruik van indexen...

Succes!

Bo az

Bo az

17/12/2009 22:30:00
Quote Anchor link
Blanche schreef op 17.12.2009 19:08:
De gegevens die jij nu in de kolommen 'radio' en 'artiest' opslaat, hoort eigenlijk in aparte tabellen thuis. In de tabel die jij beschrijft, krijg je dan enkel nog de id's van de betreffende records uit de andere tabellen. Dit is de eerste winst aangezien een vergelijking met id's sneller is dan een vergelijking met tekst velden.

Dat is niet persé waar, want stel dat je vervolgens weer de artiest wil tonen en daarvoor een join gaat maken met de artiest tabel wordt het weer een heel stuk trager.

Joren de Wit

Joren de Wit

17/12/2009 22:42:00
Quote Anchor link
Daar heb je zeker gelijk in. Maar het komt er hoe dan ook op neer dat je goed na moet denken over het doel van de applicatie en aan de hand daarvan de database moet ontwerpen. Daar valt hier in ieder geval nog veel winst op te behalen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.