Linux (centos 6.4) backuppen
Sinds zo'n twee weken heb ik een nieuwe VPS server bij TransIP.
Dat ding draait als een gek en ben er zeer tevreden over!
Nu is het enige probleem dat TransIP geen backup optie geeft, ik kan enkel af en toe een snapshot maken, maarja dat is niet echt een juiste manier van backuppen.
Ik heb al even gegoogled op backup oplossingen maar kon zo snel niks fatsoenlijks vinden.
Wie heeft hier al ervaring mee of een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Het gaat overigens niet alleen om het backuppen van DirectAdmin maar de hele server, in principe wil ik als het nodig is mijn hele server kunnen restoren.
Gr. Robert
Laat maar even weten anders....
Ik heb er even naar gekeken, maar dit lijkt op mijn server niet te werken. Zowiezo wil ik natuurlijk het liefst de backup natuurlijk ergens anders ( niet op mijn server ).
En Arien, ik weet hoe ik een backup van DirectAdmin maak, ik wil juist een backup van mijn HELE server
Gr. Robert
Ook zoiets is handig naast een algehele backup van DA + OS....
Je kunt deze vraag beter op webhostingtalk.nl stellen! Ik kan je nu al verklappen dat R1Soft de populairste backup oplossing is onder de webhosters. De snapshot functionaliteit van TransIP is juist bedoeld om een complete restore van je vps mogelijk te maken :)
Ik ga eens kijken naar R1Soft..
https://www.transip.nl/vragen/343-wat-is-een-snapshot/
Gezien de omvang van een VPS kan ik een enkel slot voor een snapshot wel indenken.
Gewijzigd op 05/04/2013 13:12:15 door - Ariën -
Nog erger, oftewel daar schiet ik dus niks mee op;) ik heb even naar R1Soft gekeken, is ook niet helemaal wat ik zoek, ja of ik moet 995 dollar neerleggen en dat heb en verdien ik niet haha.
Ik heb nog geen goede software gevonden maar kan je met 'dd' niet gewoon een image wegschrijven naar een andere server via FTP of sync o.i.d.?
wat is 'dd' ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_%28Unix%29
Komt neer dat je hiermee ook je hele schijf kan kopiëren. Ik heb er nog niet zo vaak mee gespeeld in deze situatie, dus ik kan je aanraden er toch eens in te verdiepen.
Gewijzigd op 05/04/2013 13:20:53 door - Ariën -
Toevoeging op 05/04/2013 13:22:58:
Heb inderdaad zitten lezen, maar dit is zowiezo geen optie, ik heb een VPS met maar 1 schijf
Gewoon nettiquette...
Maar kan je er niet een image van maken, die je daarna via rsync, ftp, whatever naar je backup-locatie schrijft? Nooit geprobeerd, maar ik denk dat dit wel moet kunnen als je ruimte genoeg hebt.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ik de enige ben die dit wil, en dan lijkt mij een oplossing als een maken van een image niet echt een 'handige' optie.
Waarom niet volgens jouw?
Omdat dit naar mijn mening een 'houtje toutje' oplossing is, en het is heel slecht te monitoren.
Of had jij in gedachten om met gzip al je /dev's in te zippen?
ik maak een cronjob die 1 of 2 keer per dag een complete image maakt van mijn Server.
Dan:
Gaat het fout, ik kan niet zien waar of waarom, en dus niet oplossen.
Backup software heeft eigenlijk altijd monitor opties
Lijkt me toch een vrij 'normale wens' ? ;)
Hoe zou een dergelijk kant en klaar programma dat dan doen, denk je ;-)