Linux distro gebruiken
Al een poosje speel ik met wat Linux VPS-jes, dit omdat ik het leuk en interessant vind. Ik heb laatste tijd mogen ervaren welke Linux distributies meer stabieler zijn dan de ander, en welke juist minder stabieler. Maar laatste tijd ben ik ben erg aan het nadenken laatste tijd over welke distributie ik zelf wil gebruiken, om het mezelf wat makkelijker te maken houdt ik betrouwbaarheid op eerste plaats. Kiezen tussen Centos en Debian wordt op oogpunt van betrouwbaarheid gezien moeilijker. Ook heb ik veel opgezocht op internet, maar beide Linux distributies allebei rock-solid te zijn.
Ik benieuwd naar jullie mening. Welke Linux distributie zouden jullie gebruiken als betrouwbaarheid als eerste prioriteit staat? Lijkt me erg fijn om een actueel antwoord te hebben van mede techneuten.
Edit: Ubuntu/Debian vind ik makkelijker te gebruiken. CentOS spreekt me ook erg aan omdat het bijna 1-op-1 kopie is van een betaalde Linux (Enterprise) distributie (RHEL).
Ook twijfel ik bij CentOS over (te) oude software, ik heb de indruk dat dit nog wel eens outdated is, bijvoorbeeld de PHP-versie. Maar ook dat bijvoorbeeld de nieuwste updates/software het systeem minder stabiel kunnen maken omdat het misschien minder goed getest is.
Iemand die mij hierin kan sturen?
Bedankt voor het meedenken!
Gewijzigd op 11/08/2017 23:54:36 door Marthijn Buijs
Beide systemen zeer stabiel.
Fedora vind ik zelfs zeer eenvoudig in onderhoud e.d..
Gewijzigd op 12/08/2017 01:35:42 door - SanThe -
Het komt uiteindelijk neer op smaak, de opzet van deze twee is verschillend, de configuraties daardoor ook. Zo heeft CentOS /etc/sysconfig/* bestanden, onder meer voor networking, waar Debian varianten vaak iets in /etc/default registreren met een compleet andere syntax.
Persoonlijk zou ik nooit voor bijvoorbeeld Ubuntu gaan op een server, omdat deze ontwikkeld zijn voor gebruik op pc's en laptops met optimalisaties specifiek voor dat doel, met bijhorende services.
Maak een keuze in de distro die je wilt gebruiken. Ervaring hiermee zal uitwijzen wat in jouw specifieke geval werkt. Zelf werk ik al jaren met Debian, mede omdat ik meer ervaring heb met het in elkaar zetten van deb pakketten (iets dat ik altijd doe als ik zelf software compileer).
@- SanThe -: volgens mij is OpenBSD geen Linux haha. Verder: ik heb OpenBSD 6.1 even geprobeerd maar ik voel me er totaal niet comfortabel bij, ook weet ik niet of het de moeite is om te leren omdat Linux volgens mij meer gebruikt wordt.
@Ben van Velzen: zou het uitmaken welke Debian distro ik zou gebruiken? Welke Debian distro gebruik jij?
Zelf had ik ook al ondervonden dat Ubuntu niet de goede keus is omdat het toch minder stabiel lijkt te zijn.
Maar dat ik mij comfortabeler voel met Ubuntu, betekend dat dan dat ik bij Debian moet blijven om het gemakkelijk te houden?
Is het verstandig om voor Debian 9 te kiezen? Aangezien deze toch vaker updates krijgt misschien. Ook twijfel ik omdat de packages van Debian 9 nieuwer zijn en daardoor misschien minder stabieler zijn.
Zelf gebruik ik overigens op twee servers CentOS7 (een enkele met Directadmin) en dat werkt perfect.
Alles naar volle tevredenheid. Ik gebruik overigens MariaDB voor de database en Apache2 als webserver.
Geen Adminpakket er op maar gewoon inloggen met SSH (wel goed dicht timmeren!) en verder een SSL certificaat er op.
Server draait op een VPS en runt slechts één website.
Gewijzigd op 12/08/2017 12:18:49 door Frank Nietbelangrijk
Fedora is leuk als je cutting-edge wilt werken, maar hou er wel rekening mee dat je heel veel aan het updaten bent.
Het nadeel van CentOS is inderdaad dat de software redelijk achterloopt. Daar staat dan wel weer tegenover dat het meestal redelijk veilig is om te upgraden, omdat de kans dat een incompatible update wordt geïnstalleerd erg klein is. De EPEL-repository is al genoemd. Die is erg waardevol, omdat daar een heleboel packages in zitten die niet standaard bij CentOS worden gebundeld. Maar EPEL is bedoeld als aanvulling op CentOS, en niet als update.
Als je in CentOS gebruik wilt maken van recentere software, dan zou je kunnen kijken naar de IUS of REMI-repositories. REMI is voor zover ik weet wat specifieker gericht op PHP (en alles wat daaromheen nodig is) en IUS is meer allround. Beide leveren in ieder geval PHP 5.6, 7.0 en 7.1.
Aan de andere kant zou ik graag Debian 9 willen gebruiken, deze biedt de officiële PHP 7.0, maar aangezien Debian 9 best nieuw is weet ik niet of het verstandig is om te gebruiken (community op internet, stabiliteit, etc).
Misschien dat ik er teveel over nadenk allemaal, maar welke distributie zouden jullie kiezen als jullie in mijn schoenen stonden om PHP 7.0 te gebruiken?
Ubuntu 16 en hoger biedt PHP 7.0 maar valt af vanwege slechtere stabiliteit in mijn mening.
Om hier nog maar even op te reageren. Ikzelf heb ook CentOS 7 geïnstalleerd. En ik gebruik de REMI-repo, met PHP 7. Werkt perfect! Ubuntu vind ik persoonlijk meer iets voor thuisgebruik.
Klopt. Ubuntu is door ontwerpkeuzes ongeschikt voor het gebruik op servers, tenzij je bereid bent een andere kernel erop te gooien en pakweg de helft van de opstartende services uitschakelt en/of verwijdert.
Op een basis Android werkt zoiets niet.
Moet nog eens een Gentoo image embedded cross compilen maar dat kost je een 120 a 160 uur.
Waarom Gentoo?
Een from source distro is altijd stabieler. Wat moet zo een ding kunnen, pagina's serveren met ondersteuning van wat php pakketjes en een mysql database + ssl + ssh is oke.
Voordeel is dat je ook zonder de geeikte distro pakketjes x-server, windowmanager & et cetera je systeem op kunt bouwen.
Debian9 is sinds kort stable, de grootste bugs zijn er uit gehaald, maar bsd dus iets strikter in gebruik dan Linux.
De laatste centos versie is 7, een afgeleide van de redhatdistro was wel gemakkelijk in gebruik
Los van of een distributie je een php versie met apt-get, yum of iets dergelijks laat installeren: je kunt ook op php.net de source van PHP 7.1.x downloaden, uitpakken en compilen.
Dan kun je ook direct de onderdelen toevoegen die je nodig hebt (wel/niet mysql, wel niet curl, gd etc)
Dat kost je mogelijk een keer wat meer uitzoek werk wat je precies nodig hebt in het commando "configure", maar daarna kost het updaten van php 7.1.x naar 7.1.x+1 je 5 minuten (waarbij dat vooral de doorlooptijd van het proces is.
wget nieuwste versie
unzip het
cd directory
./configure -optie -invullen
make
sudo make install
sudo service httpd graceful
Als je bij CentOS bijvoorbeeld moet wachten op een nieuwe php versie, kan dat wel even duren.
Bovendien ben ik graag vrij in het toevoegen van opties in php als het nodig is.