linux of windows hosting
wat raden jullie mij aan
linux is stabieler, en als je php en mysql gaat doen dan raad ik je ook linux aan.. want php op windows is een beetje nep :)
Leg dat eens uit Meneertje Admin :P
ik bedoel, als windows zo goed was, wrm draait hotmail er dan niet op?
Als jij zelf een taal hebt ontwikkeld, maar er is ook nog een andere taal die het evengoed doet op je OS, dan gebruik je toch je eigen ofniet?
linux heeft php niet ontwikkeld als je dat bedoelt :) en als je het over microsoft hebt, die moet idd zun eigen gebruiken want php hoort niet op windows als je het professioneel wil gaan gebruiken..
Wanneer je gaat kijken naar de mogelijkheden op beide systemen, kom je in de richting van linux beter uit. Het grootste verschil zit hem in de GUI. Die zuipt ook resources weg. Bij linux kan je die uit zetten. Bij windows wordt dat lastig naar mijn weten. En het verhaal dat het niet gemakkelijk te gebruiken is, dat linux? probeer eens ClarkConnect of zo, Server Optimized Linux wil ook goed werken. Bovendien is windows-hosting duur in aanschaf, onderhoud, en heb je hogere systeemeisen. Ik heb ook wel ervaring met php en windows, maar wanneer je al kijkt hoe de taal is opgebouwd kun je al zien dat hij beter draait onder unix. (linux is een unix based OS, tnx Linus) Kijk maar naar de commando's voor filehandling om maar een voorbeeld te noemen. Ga gvd voor linux, kost geen geld, en bespaart je een hoop gekloot met Microsoft support en msdn.
Lache :P
Ze hebben zelf geen vertrouwen in hun eigen stuff, LoL :)
een aantal jaren geleden toen hotmail nog niet van MS was draaide het op BSD machines, toen microsoft het overgenomen heeft hebben ze geprobeerd dat over te zetten naar windows (nt 4 servers)
dat wilde totaal niet lukken, een tijdje daarna is windows 2000 uitgekomen en toen hebben ze het nog een keer geprobeerd
eerst alle webservers omzetten (dat ging wel alleen hadden ze opeens 3x zoveel servers nodig)
alleen de dns servers kregen ze niet over, dus voor de dns werd er nogsteeds bsd gebruikt
toen hebben ze tot 3x toe geprobeerd om over te stappen naar windows, en de laatste keer is het eindelijk gelukt
dus inmiddels draait hotmail volledig op windows
microsoft.com daarentegen draait wel gedeeltelijk op linux, de pagina's worden gegenereert op windows servers en daarna word de pagina in de cache van een linux bak gegooid die het dan weer aan je laat zien
maar nu ik zou voor php op linux gaan en voor asp op windows.
Eigenlijk MOGEN ze geeneens iets van de concurrent gebruiken. Omdat het lijkt of hun product niet goed is. En dat wekt geen vertrouwen bij klanten
Rick, hoe weet je dat dan?! want ik heb ooit eens gelezen dat ze op linux draaien, was anderhalf jaar terug ofzo dat ik dat gelezen heb.. :)
Quote:
Eigenlijk MOGEN ze geeneens iets van de concurrent gebruiken. Omdat het lijkt of hun product niet goed is. En dat wekt geen vertrouwen bij klanten
Dus een succesvolle Lada dealer moet in een Lada rijden :D
(voor de mensen die de grap niet snappen, lada=microschoft)
Gewijzigd op 30/08/2004 16:12:00 door John de Boer
tja jong en wie weet werken ze bij linux op windows pc of zo, kwestie van sportief te zijn tegenover jouw concurrent :D
Quote:
wie weet werken ze bij linux op windows pc of zo
BIJ LINUX? Het is geen bedrijf. Behalve kernel-dev heb je echt geen linuxfabrieken of zo. Linux is van de gemeenschap, niet een bezit van iemand.
En ik kan je verzekeren: dat doen ze niet
---------
OHawk.com
dat is weer een vooroordeel, als je een windows server gewoon goed beschermd, kun je hem niet zomaar hacken(zet er bijvoordbeeld maar een bakkie voor met linux die dient als firewall, dan draait de webhost nog steeds op windows server maar wordt beveiligd door een linux bak)
Quote:
Toen MS overgenomen heeft speelde dit verhaal, toen werd het nieuws ook overal verspreid, of het op dit moment nog steeds zo is dat weet ik niet (dit is van het begin van hotmail namelijk)Rick, hoe weet je dat dan?! want ik heb ooit eens gelezen dat ze op linux draaien, was anderhalf jaar terug ofzo dat ik dat gelezen heb.. :)
Het zou best kunnen dat het tegenwoordig op linux draait.
Quote:
Stabieler: jaLinux is echt wel't beste :-) stabieler, sneller,... en veiliger, een windows server wordt zo gehackt :^p
Sneller: ja
Veiliger: afhankelijk van de admin
Ieder zijn smaak.
Nou is het zo dat de massale webhosting bakken over het algemeen onder linux draaien omdat het gratis is, en makkelijk aan te passen; via de commandline achtige structuren en vele rijke scripttalen zijn de gratis servers makkelijk aan elkaar te knopen. De linux omgeving leent zich dus erg voor webhosting.
Dingen als snelheid en stabiliteit van dusdanig veel factoren anders dan je operating system afhankelijk dan je hier gewoon niet te veel waarde aan moet hechten.