Linux server
Ik heb al een tijdje een windowss server maar ik ben er toch wel achter gekomen dat er meer voordelen aan een linux server zitten nu wil ik dus overstappen maar ik weet niet wat ik van linux er op moet instaleren als besturingssysteem een van jullie een idee?
http://www.engardelinux.org/
of:
http://www.debian.org/
Vooral debian wordt veel gebruikt, met Engarde ga ik binnenkort zelf experimenteren.
of:
http://www.debian.org/
Vooral debian wordt veel gebruikt, met Engarde ga ik binnenkort zelf experimenteren.
3.1_r1/ 24-Dec-2005 14:26 -
3.1_r2/ 20-Apr-2006 12:10 -
3.1_r3/
staat er dan wat is het verschil is dat een andere versie? of gwn een nieuwere versie?
Volgens mij staat de R voor release. Mij lijkt de nieuwste versie meestal het beste. Vergelijk het mar met de SP van Windows ;)
OKe bedankt ik doe nu de torrent die is 41 mb ik vraag mij af of dat niet heel erg weinig is :S
Installeren Ubuntu desktop (neem niet de server versie, die is namelijk zonder grafisch deel)
http://www.markei.nl/informatie/ict/ubuntu_installeren.html
Apache + PHP + MySQL installeren in Ubuntu desktop
http://www.markei.nl/informatie/ict/ubuntu_lamp.html
Voordeel is dat je niet die enorm zware xserver hoeft te draaien voor een bureaublad, wat zeker op oudere computers erg vreet als je het toch niet echt nodig hebt. Mijn servertje heeft niet eens een monitor, helemaal niet nodig. Ik kan hem hier prima op afstand bedienen via SSH.
Mijn moederbord zegt stop als monitor ontbreekt.
Overigens valt de zwaarheid van x-server best wel mee (vind ik).
De servers staan nu bijna 100 dagen aan en nog geen problemen mee gehad. Het beheer gaat via PuttY dat is SSH. Houd er wel rekening mee dat je de firewall goed instelt, in Ubuntu zit standaard Iptables (kun je veel info over vinden).
Software updates kun je gewoon met het apt-get commando doen, echt heel makkelijk.
Veel succes :D
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martijn B
Quote:
Voor op een losse server is Debian echt ideaal. Je pakt inderdaad die 41 MB grote ISO (de net-install) en installeert een kaal systeem + ssh(d), zodat je vanaf je normale/eigen computer kan inloggen met putty (of gewoon ssh) en dan is het een kwestie van `apt-get install apache2 php5 mysql php5-mysql` en eventueel er nog een ftp-server of samba (windows shares) erbij.
Voordeel is dat je niet die enorm zware xserver hoeft te draaien voor een bureaublad, wat zeker op oudere computers erg vreet als je het toch niet echt nodig hebt. Mijn servertje heeft niet eens een monitor, helemaal niet nodig. Ik kan hem hier prima op afstand bedienen via SSH.
Euhm oke maar kan ik dan ook verbinding maken met de server via windows? En kan ik dan ook gwn game servers draaien?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Ilja
Wat bedoel je met 'via Windows'?
Dat ik er bij kan komen via windows.. ik denk dat ik nu een beetje vaag ben ik snap het niet helemaal ik wil eigenlijks eenvoudig beginnen mischien moet ik dan maar ubuntu proberen
Met een ssh programmaatje.
wat houd dat in?
Als je een oude pc of zoiets hebt, installeer dan eerst een desktop distributie. Anders kan je eens een dualboot proberen op je huidige computersysteem. Fedora en SuSE schijnen makkelijk te zijn in installatie en gebruik. Debian is wat betreft installatie al een wat moeilijkere distributie.
Overigens kan je via Windows ook op je Linuxbak komen, bv. via ssh. Gameservers draaien, wat jij wil (SAMP), kan ook prima onder linux.
hehe okee mooi maar is het dan een idee om met Ubuntu te beginnen ?
Ilja:
hehe okee mooi maar is het dan een idee om met Ubuntu te beginnen ?
Ja dat is het zeker, het is erg makkelijk te installeren, (je zou zelfs nog met een live cd kunnen beginnen als dat ook te moeilijk is) en Ubuntu is gebaseerd op debian, dus de overstap daarna is snel gemaakt.
Ik ben zelf ook met Ubuntu begonnen.
@Webmakerij:
Quote:
@Jelmer
En als je na het booten je monitor weer loskoppeld? Zit er btw geen optie in je bios om dat uit te zetten?[/quote]
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
Als ik de monitor dan aansluit staat er iets over dat er geen monitor aanzit.
Als ik hem na het booten loskoppeld is er niks aan de hand.
Helaas heb ik niks in het bios kunnen vinden dat er op lijkt.
OKe ik heb Ubuntu geïstaleerd en nu krijg ik alleen dat ik moet inloggen met mijn username en password dat doe ik dan is dat goed en dan krijg ik net als cmd moet ik wat invullen ofzo maar ik snap er niets van ik krijg niet een inlog scherm maar gwn een command...
En wat gebeurd er als je gewoon inlogt? Want ik gebruik Ubuntu als desktop OS, en moet zeggen dat het supersimpel werkt.
Maar met een losse debianserver ga ik binnenkort ook nog eens aan de slag, maar kan ik je nog niet echt verder mee helpen.
Misschien iemand die hier veel van weet die een tutorial kan maken?
Edit:
Terminal =~ Command Line