localhost via vmware
Ik draai op MacOsX een locala apache server via MAMP.
Is het nu op één of andere manier mogelijk om via vmware fusion, in windows toch weer in IE (windows) op die locale server 'proef te draaien' ?
Kan zoiets?
Zo ja.....hoe?
Dank!
Dat je toevallig virtuele servers gebruikt en dat deze op dezelfde hardware draaien, so be it.
Ga even naar de instellingen en selecteer een bridged network. Werkt hier perfect, mijn router (draadloos) doet als DHCP-server dienst en deelt keurig aan iedere server/pc een ip-adres uit. Via dit ip-adres kan ik dan de servers benaderen, mits de firewall van deze server dat toestaat.
Waar goochel ik nu het ip-adres van MAMP op mn MacOsX vandaan?
Het grote gemak van MAMP was dat ik niets hoefde in te stellen en alles direct werkte. Heb vrijwel geen idee wat er onder die MAMP-motorkap gebeurt. De enige instellingen die ik binnen MAMP kan vinden en instellen zijn de poorten van PHP en die van MYSQL.
Waarom trouwens MAMP op een Mac zetten? Apache zit al sinds jaar en dag op OS X en sinds versie 10.5 zit PHP er ook standaard bij. Bij oudere versies kun je zelf ook even PHP erop zetten, evenals een database. Ben je beter af dan met MAMP.
Al gebruik ik het tegenwoordig helemaal niet meer, gewoon vm-etjes installeren met het gewenste besturingssysteem (Ubuntu of Centos) en klaar is kees. Daarmee hou ik m'n machine lekker schoon en krijg ik de ideale ontwikkel- en testomgeving, een vergelijkbare opzet zoals m'n echte server die heeft.
Ik begrijp inderdaad dat m'n ontwikkel-omgeving nog een stuk efficiënter kan. Echter, vrees ik dat veel daarvan nu nog iets boven mn pet gaat.
Ik hoor graag wat aanvullend advies hoe ik die MAMP kan benaderen vanuit windows via vmware.
In de instellingen van MacOSX vind ik zowel een adres van de router als een IPv4 adres.
Met welke moet ik (op welke manier) verder in VMWare fusion?
Systeemvoorkeuren => Netwerk => Airport of Ethernet (net wat jij gebruikt) => tcp/ip
Ik heb "via DHCP" gekozen en mijn router heeft mijn laptop het adres 192.168.1.75 toegewezen. Op dat adres is jouw Mac bereikbaar.
Wanneer je VMware hebt ingesteld op bridged network, zal iedere VM ook een eigen ip-adres krijgen. Binnen iedere VM kun je dan met ipconfig of ifconfig even het ip-adres opvragen.
Zorg er wel voor dat de firewalls open staan, anders zullen deze de boel gaan blokkeren.
Ik heb nu:
- IP adres van mn laptop waarop MAMP draait
- VMWARE zoals je adviseerde ingesteld op: connect direct to physical network (bridged)
- via ipconfig het ip adres opgevraagd in VMWARE
En nu?
Hoe kan ik nu in VMWARE in IE mn webtoepassing benaderen? In de standaard omgeving van MacOSx is het gewoon:
http://localhost:8888/clubextra/
Hoe benader ik dat stukkie nu in VMWARE?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arnold C
Waarbij je 1.1.1.1 even mag veranderen door het ip-adres van je laptop. Iedere pc binnen jouw netwerk, dus ook je vm-etjes, kunnen dan de webserver op jouw Mac benaderen. Mits je de firewall open hebt staan...
Hoe ga jij daar mee om? Zet je dan de de firewall ff tijdelijk uit als je iets wilt testen?
M'n Mac heeft de firewall wel altijd aan staan, die staat geen extern verkeer toe. De vm-etjes zijn om te prutsen, die gaan hooguit een paar maanden mee en dan weer richting schroothoop. Een nieuw en vooral vers vm-etje is zo gemaakt. Deze vm-etjes hebben de firewalls gedeeltelijk open staan, poort 21, 22, 80 en 5432 zet ik vaak open.
@pgFrank: Na een hoop gepruts met mn firewall kan ik eindelijk laten weten dat het helemaal gelukt is. Perfect. Veel dank: het is een goede handleiding hoe je een VM kan benaderen.
Je hebt gelijk. je snapt dat ik dit nodig had om mn toepasing te kunnen testen op IE en FF onder windows. En dat ging via VMWare Fusion vanaf mn appletje.