lunix>> unix ...
Ik heb tot nu toe altijd windows gebruikt (zo'n 8 jaar <_< (ben 14 jaar)), maar nu wil ik op een andere computer waar op ik niks doe unix of lunix installeren.
Ik heb begrepen dat het een gratis software is, teminste lunix.
En ik heb vernomen dat het installeren wat moeilijker gaat.
Dus de vraagjes:
1. Welke is het beste? Unix of lunix (heb vernomen dat lunix gratis, nieuwer,beter is)...
2. Waar kan ik het goed en compleet downloaden.
3. Waar vind ik een goede site waar alles in de installatie in de DOS staat. Liefst in het nl's.
Ik wil aan lunix of unix beginnen omdat ik op dit moment veel bezig ben met het leren programmeren (c++ << cool << moet je proberen ;) )
Hoop dat dit genoeg info is om een goed antwoord te kunnen geven.
ps Graag geen atwoorden met: "Ga zelf zoeken" enz. Ben op dit moment ook aan het zoeken.
^
phoe zeg :d //|\\
||
Ik heb nu unix OS X v10.3.8 en ben er behoorlijk tevreden van!! eerst na de overstap van windows eventjes wennen, maar je moet de overstap helemaal maken (ook qua software) en dan zit je goed ;-)
Je kan linux gratis downloaden van bepaalde sites. Er is ook een versie die je gratis kan 'bestellen' http://www.ubuntulinux.org. Dat is een simpele versie. Wil je meer dan moet je Debian proberen.
meer info
- http://www.freelinuxcd.org/
- http://www.linuxiso.org/
- http://www.linux.org
Als je linux eens wilt proberen. Test de live cd van ubuntu of download deze Knoppix
Gewijzigd op 30/03/2005 21:52:00 door Steff an
Unix werd ook gebruikt op universiteiten voor programeren, maar was erg duur.
En toen was er iemand, genaamd Linux Torvalds (hij had een student-unixversie trouwens) en die dacht van: laat ik eens wat gaan programeren :P
En het eerste wat hij maakte was een terminal programmatje. Maar hij vond zijn unix-ondergrond niet helemaal perfect, en dus is hij vooral voor de fun maar zijn eigen OS gaan maken. En zo Linux. (na een lange tijd hoor, wel een jaar of 4 voordat het 'grote' publiek (1000 mensen ofzo) er mee ginen spelen)
Volgens mij werkt hij nu nog aan zijn kernel.
@Hipska: heb jij een stuk stylvol vormgegeven stuk fruit of een PC met daarop zo'n darwin-achtig iets?
en prachtig van die kerel dat die daar nog altijd mee bezig is (y) en terecht natuurlijk want linux mag er zijn he ;-)
BTW, als je de nieuwste C'T (april) koopt, krijg je gratis een complete versie van SuSe erbij. Die draai ik ook en is wel goed voor beginners op zich: grafische interface etc. Je krijgt er alleen geen support op bij suse zelf, maar dat krijg je normaal gesproken a) toch maar een maand en b) ben je sneller af op een normaal linuxforum dan bij de helpdesk. Ook is Suse erg makkelijk te installeren: dvd erin en suse alles laten opsporen etc.
En het belangrijkste natuurlijk: Ik heb ook daadwerkelijk geen windows, geen teletubbie-thema, geen irri popup-ballonnetjes, geen grijze kast en geen 'op start drukken om hem te kunnen uitschakelen' en oja, natuurlijk, geen last meer van adware/spyware (in ieder geval minder)
</hartuitstorting>
Maar ik denk dus dat ilyes het beste kan gaan voor een linux-box. En als hij toch alleen als server gaat draaien dan is misschien [urlhttp://www.clarkconnect.org/]clarkconnect[/url] ook nog wel een aardige distro.
Oja, maar meneer zij dat hij graag C(++/#/wat dan ook) programmeerde (wil ik ook nog eens gaan doen) dus dan is misschien een linux from scratch niet gek, al heb je dan wel al wat ervaring nodig.
Nog even wat grotere distro's op een reitje:
- Fedora Core (mooie icoontjes man!)
- Debian
- Ubuntu based on Debian geloof ik
- SuSE
En natuurlijk Damn Small Linux :P
En er zijn nog 100en meer! Dit zijn alleen wat bekenden. Meesten zijn ook gewoon nederlandstalig. KDE (de desktopomgeving) wordt zelf vertaald naar het Fries.
PS: wist je dan Linus plotseling multimilionair werd toen hij van Redhat een lading aandelen kreeg, en Redhat het plotseling (nouja, plotseling?) heel goed deed op de aandelenbeurs? Mer k je niet veel van hè?
//edit: Shit, waarom ben ik toch ook lid van de Computer Totaal. Dan krijg je nooit van die leuke extra's!
//edit: en Oja, installeren gaat minstens net zo makkelijk als zij windows als je een distro neemt. Als je zlef een linux from scratch maakt, wordt het wat moeilijker. Maar er is zeker genoeg (engelse) documentatie over te vinden.
Gewijzigd op 30/03/2005 22:36:00 door Jelmer -
Ik zit hier ook al een tijd over te denken. Ik heb hier nog een gratis cd liggen van Mandrake 10 (of iets in die geest) weet iemand of dit ook goed te gebruiken voor een linux/unix n00b?
Linux wordt uitgegeven onder de GNU (GNU NOT UNIX) license dwz. het is geen unix.
En dan nog unix niet gebruiken.. (puur unix hea) Gebruik lekker debian of ubuntu werkt super hier.
Webmakerij:
Ik zit hier ook al een tijd over te denken. Ik heb hier nog een gratis cd liggen van Mandrake 10 (of iets in die geest) weet iemand of dit ook goed te gebruiken voor een linux/unix n00b?
Mandrake is wel aardig voor beginners ;)
edit: als je nog niet helemaal zeker bent, dan kan je natuurlijk ook een dual-boot doen. Gewoon ff een HDD erbij voor linux of een partitie vrijmaken. Gebruik zelf ook nog windows 2000 om ff lekker te ontspannen (lees: gamen)
Gewijzigd op 31/03/2005 00:35:00 door Winston Smith
Ga denk ik debian down. is makkelijk met hul;p in het nederlands
Ik snap die site's echt niet>> ergens stat er download dan krijg je weer zo'n bullshit en dan is er een site waar alleen update's staan :( kan iemand mhu helkpen om een linux te downloaden?
Hier beetje bladeren (ligt aan je systeem en welke versie je wil).
Op de link die ik net gaf kan je bijvoorbeeld alle ISO's downloaden met binary (7 a 8 cd's). Die ISO's moet je branden met Nero of iets dergelijks, wat ISO ondersteunt. Je kan de cd's niet direct branden namelijk, dan zal je pc blijven hangen bij de installatie.
edit: Je kan ook hier kijken bijvoorbeeld. Dan hoef je niks te branden, krijg je meestal 1 of 2 handleidingen erbij, hele rits extra software: prima te doen! Zelf draai ik SuSe Linux Professional. Als je student bent krijg je ook nog eens zo'n 50% korting (heb zelf die versie, ze controleren niet of je student bent hoor ;) )
Op de link die ik net gaf kan je bijvoorbeeld alle ISO's downloaden met binary (7 a 8 cd's). Die ISO's moet je branden met Nero of iets dergelijks, wat ISO ondersteunt. Je kan de cd's niet direct branden namelijk, dan zal je pc blijven hangen bij de installatie.
edit: Je kan ook hier kijken bijvoorbeeld. Dan hoef je niks te branden, krijg je meestal 1 of 2 handleidingen erbij, hele rits extra software: prima te doen! Zelf draai ik SuSe Linux Professional. Als je student bent krijg je ook nog eens zo'n 50% korting (heb zelf die versie, ze controleren niet of je student bent hoor ;) )
Gewijzigd op 31/03/2005 21:52:00 door Winston Smith
Jelmer:
En toen was er iemand, genaamd Linux Torvalds (hij had een student-unixversie trouwens) en die dacht van: laat ik eens wat gaan programeren :P
Bedoel je toevallig Linus Torvalds?
Anyway, ik zou gaan voor een BSD distributie. BSD draait over het algemeen stabieler dan linux en is toch redelijk gebruikers vriendelijk.
Zelf draai ik Gentoo thuis. OpenBSD en FreeBSD heb ik ook gedraaid.
Gewijzigd op 01/04/2005 15:52:00 door Martijn B