Mag ik zomaar een api gebruiken?
Ik ben bezig met een soort unofficial client voor een programma waar mijn school gebruik van maakt. Dit programma maakt gebruik van AngularJS en JSON om content in te laden. Het path naar deze json files is echter gewoon te bekijken via de console en zo kan iedere leek achter deze 'api' kunnen komen. Het path begint ook met /api/ er is echter niks bekend over de api en ik vraag me dan ook af of ik dit zomaar mag gebruiken? Mag dit niet, waarom dan niet? Het zijn toch mijn eigen gegevens?!
Met vriendelijke groet,
Keizer Webdesign
zij zetten het online zonder paswoord of encryptie als ik je goed begrijp. Dit is hetzelfde als dat je HTML online zet. Je mag het dus gewoon lezen en kopiëren. Het kan echter wel zijn dat er een disclamer beschikbaar is waarin misschien staat beschreven wat ze wel en niet goed vinden. Lijkt me raadzaam om daar eens goed naar te zoeken. Daarnaast is het misschien wel zo netjes om het even te vragen. Waarschijnlijk zullen ze het geen probleem vinden en wellicht helpen ze je nog ook waar nodig.
Het feit dat een pad zichtbaar is, wil niet per definitie zeggen dat je er ook zomaar gebruik van mag maken in je eigen code. Als jij je huis/fiets/auto-sleutel ergens neerlegt, wil dat ook niet zeggen dat iemand zomaar jouw huis binnen mag wandelen. Kortom, gewoon even vragen dus.
Maar bedankt voor de tip, vragen kan natuurlijk altijd!
Als jij een kluis bij een bank huurt en je wilt bij je spullen, dan kun je overdag naar de bank gaan, jezelf melden en met een beveiliger naar de kluis lopen. Als je midden in de nacht een raam ingooit, alle alarmen af laat gaan en de deur van de kluis opblaast ... "want het zijn toch mijn gegevens" ... dan heb ik zo'n idee dat de bank je dat niet in dank afneemt.
Dat is waar, ik zal ze binnenkort even gaan mailen dan... Bedankt voor deze verhelderende uitleg ;)