mail vanaf zelfde server
Een kort vraagje ...
Stel ik heb een domein abc.nl en de mail-instellingen daarvan zijn correct ingesteld, dus ik kan gewoon een mailtje sturen met [email protected]
Nu heb ik een andere website xyz.nl. Nu wil ik vanuit de PHP-CODE van die website een mailtje versturen namens ozzie@abc.nl
Als de website xyz.nl en abc.nl op dezelfde server staan (en dus hetzelfde IP-adres hebben) dan moet dit toch gewoon lukken denk ik? Kan iemand dat bevestigen?
Gewijzigd op 28/03/2016 14:44:30 door Ozzie PHP
Moet volgens mij geen problemen geven.
Alright, thanks.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige (strenge) spamfilters de e-mails dan eerder aanmerken als spam. Is puur een aanname, dus inderdaad zoals SanThe zegt; testen.
Dat was eigenlijk ook de strekking van mijn vraag. Ik zou denken dat de controle of het een geldige mail is enkel kijkt naar het IP-adres van de server. Dat IP-adres blijft hetzelfde dus zou ik denken dat het geen problemen mag opleveren.
BTW, spamfilters kijken geloof ik ook naar domein, niet alleen naar IP.
Maar als ik vanaf de server zelf, dus vanuit de code, een mail stuur ... dan wordt het domein toch niet meegestuurd? Of begrijp ik je verkeerd?
[email protected], uit naam van [email protected]". Dus zolang je controle hebt over het return-path is er geen enkel probleem.
Nog een stapje verder: een spamfilter kijkt naar een bericht als geheel, en hier is het verzendingspad een deel in. Het belangrijkste om te bekijken als je als een ander domein wilt versturen (ongeacht of dit vanaf hetzelfde IP gebeurt) is het Return-Path. Dit wordt aangemerkt in de verschillende controlestandaarden om te bepalen of een verzender "juist" is. De From header is hierdoor in feite vrij in te vullen, en wat op veel mailplatforms leidt tot een "Ozzie PHP op 29/03/2016 11:10:33:
Maar als ik vanaf de server zelf, dus vanuit de code, een mail stuur ... dan wordt het domein toch niet meegestuurd? Of begrijp ik je verkeerd?
Wij gebruiken mailgun, en vanaf dezelfde server sturen wij vanaf tientallen domeinen emails.
Dus dit is mogelijk :-)
Oké, thanks. Ik zal er eens mee gaan experimenteren ;-)