mappen opsplitsen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Developer

Functie omschrijving In deze functie ga je werken als C# Developer. Jij gaat aan de slag met de volgende taken: Maatwerk software bouwen; Huidige softwareprojecten verder uitbouwen en optimaliseren; Ideeën van de klant omzetten naar handige oplossingen en tools; Bovenstaande doe je middels de Microsoft- stack: C#, ASP.NET en MVC/ Entity Framework. Ben je net afgestudeerd aan een HBO opleiding Informatica, aarzel dan niet om te solliciteren. Dit is namelijk de ideale startersfunctie! Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Het is van oorsprong een familiebedrijf, die gestart zijn met het bouwen van websites. Dit is door

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

Samen met het development team zorg je ervoor dat alle systemen achter de schermen vlekkeloos werken. Wat doe je als Medior C# Developer bij Coolblue? Als C# developer doe je regelmatig mee aan brainstormsessies over user experience, data en task flow met de UX Designer, Product Owner en Data Scientist in je team. Daarnaast schrijf je op zichzelf staande, consistente en testbare code die goed onderhoudbaar en toekomstbestendig is. Ook C# Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Werken met verschillende soorten data-opslag, zoals Oracle of AWS. Problemen oplossen

Bekijk vacature »

Dynamics Ontwikkelaar

Dit ga je doen Ontwikkelen van Dynamics 365 voor de interne uitrol; Samen met de consultants sparren met klanten over de wensen en eisen; Ontwikkelen van Dynamics 365 voor verschillende grote klanten; Technische analyse en testen; Meedenken over het gebruik en de richting van Dynamics binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Eindhoven, levert een compleet dienstenpakket op het gebied van IT. Zij pakken verschillende (complexe) vraagstukken van grote organisaties op. De sfeer intern is gezellig en informeel. Men houdt van hard werken maar gezelligheid door middel van een borrel of gezamenlijke lunch komt er

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Als developer bouw je in DevOps teams aan enterprise applicaties, nieuwe IOT, Chatbots of AI oplossingen. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij vorig jaar Microsoft Partner of the year geworden.

Bekijk vacature »

Senior Software developer PHP

Functie Jij als senior PHP ontwikkelaar komt te werken in 1 van onze SCRUM teams. Momenteel werken er zo’n 30 developers binnen onze organisatie Jij gaat de brug zijn tussen het bouwen van verschillende functionaliteiten binnen onze applicaties en deze vervolgens te integreren in onze centrale hub. Je start je dag om 9 uur met een stand up en dan pak je je taken op voor de dag. Een greep van jouw taken zijn: – Het bedenken en uitbouwen van features binnen de verschillende applicaties – Onderhouden van CI/CD pipelines – Bezighouden met Security & Privacy Eisen • Minimaal 4

Bekijk vacature »

Informeel bureau zoekt Senior PHP developer

Functie Als senior PHP developer neem je het voortouw in ontwikkeltrajecten en ben je in staat werk uit te leggen aan collega’s om zo je kennis met hen te delen. Je deinst niet terug voor ingewikkelde projecten. Deze zie jij alleen maar als uit uitdaging. Je werkt doorlopend aan klantcases (en hierdoor je klant echt leert kennen), maar toch ben je afwisselend bezig. Dit alles in een vrije en ontspannen werksfeer, met een team van gelijkgestemde. Binnen de development teams werken ze met o.a. PHP, Laravel, React, Node, Elastic, Amazon AWS, JIRA, Solid, Domain-driven-design, Doctrine, Redis, docker, Kubernetes, CI, PHP

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

C#.NET Developer Jr. Functie

Functie omschrijving Bouw jij graag aan applicaties om processen in distributiecentra te optimaliseren? Wij zijn op zoek naar een C#.NET ontwikkelaar in regio Breda die hier graag een steentje aan bijdraagt! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je krijgt veel vrijheid in de keuze van de technieken die je gaat gebruiken. Uiteraard wel binnen de gestelde kaders, en door gebruik te maken van het .NET platform. Je gaat aan de slag met de ontwikkeling van een nieuwe module binnen de WMS suite van dit bedrijf. Deze "carrier" module gaat er voor zorgen dat de selectie van een vervoerder volledig

Bekijk vacature »

PHP Laravel Ontwikkelaar

Functie omschrijving Weet jij alles over Laravel en krijg je energie van het developen van software hiermee? Laat het weten want wij zoeken een PHP/Laravel developer in regio 's-Hertogenbosch voor klein bedrijf welke softwareoplossingen maakt voor hun klanten. Jouw taken hierbij: Softwareapplicaties ontwikkelen en verder optimaliseren in veel diverse projecten op basis van Agile/Scrum. Documentatie schrijven over applicaties. Uitleg geven over software en applicaties Klantcontact hebben over bestaande applicaties. Techstack: PHP, Laravel, HTML, CSS, Javascript. Bedrijfsprofiel Deze organisatie zit in de regio van 's-Hertogenbosch en is een klein bedrijf. Er werken circa 15 medewerkers, verdeeld in meerdere teams, zoals back-end

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze klanten. Geen werkdag is hetzelfde, je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfskritische systemen. Een voorbeeld hiervan is een cliënt-volgsysteem bij Reclassering Nederland. Andere klanten waar wij onder andere voor werken: KPN, Philips, Nationale-Nederlanden, Kamer van Koophandel, ABN AMRO, Bovemij, Arval en de Politie. Werken bij Sogeti Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet en delen we binnen de

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2

Wouter J

Wouter J

25/02/2014 16:28:50
Quote Anchor link
>> Maar het is toch niet zo dat bijv. een externe library een psr "library" nodig heeft om te kunnen werken? Een externe library kan bijv. een autoloader nodig hebben "op basis van de psr" richtlijnen, maar dat is het toch wel?

PSR-0 en PSR-4 gaan over autoloading, maar er is ook nog een PSR-1, -2 en -3. PSR-3 heeft interfaces voor loggers, alle OSS PHP logger libraries hebben deze PSR interfaces (en dus ook de PSR package) nodig om te werken.

>> [...] zijn er ook situaties waarin je een hoofdmap hebt, waar ook submappen in staan?

Genoeg:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
src/
    Ozzie/
        Controller/
            FooController.php
        Model/
            FooModel.php
        ...

En voor heel veel voorbeelden: kijk eens op http://github.com/symfony/symfony (of van mij part op http://github.com/laravel/framework of http://github.com/zendframework/zf2) en blader eens door die mappen.

PHP hulp

PHP hulp

01/01/2025 09:12:22

Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2014 17:01:09
Quote Anchor link
>> alle OSS PHP logger libraries

Wat zijn OSS libraries? :(

Waar haal ik zo'n package eigenlijk vandaan? Dus zonder de psr package werken sommige libraries niet? En hoe krijg je zo'n package dan werkend? Is dat een kwestie van de autoloader requiren?

>> >> [...] zijn er ook situaties waarin je een hoofdmap hebt, waar ook submappen in staan?

Ja, oke... maar dan praat je over het MVC principe waarbij je onderscheid maakt op basis van het type class (controller, model, view). Ik doelde meer op een library. Dus in het voorbeeld hebben we een hoofdmap "request". In het voorbeeld van Ward, staan alle bestanden in die hoofdmap. Zijn er ook situaties waarin je bepaalde bestanden in een submap zou zetten?

Wouter J

Wouter J

25/02/2014 17:16:49
Quote Anchor link
>> Wat zijn OSS libraries? :(

Open Source Software

>> Waar haal ik zo'n package eigenlijk vandaan? Dus zonder de psr package werken sommige libraries niet? En hoe krijg je zo'n package dan werkend? Is dat een kwestie van de autoloader requiren?

Leer met composer omgaan (die zorgt voor het hele autoloading gedoe) en dan kun je die packages vlekkeloos van packagist afhalen (de plek waar alle OSS libraries van PHP staan). Het is bloedsimpel. Stel ik wil de monolog logger gebruiken (http://github.com/Seldaek/monolog). Dan open ik mijn terminal (cmd) en doe:
Code (php)
1
composer require monolog/monolog

Wat composer nu voor je doet is monolog installeren en alles wat monolog nodig heeft (bijv. die PSR-3 interfaces). Die komen dan allemaal in je vendor map te staan (of in een andere map als je Composer anders hebt geconfigueerd). In die vendor map staat ook een class autoloader van Composer die correct is ingesteld voor alle packages (zo heten die libraries) die hij heeft geinstalleerd. Even die autoloader requiren in je bootstrap en je bent klaar!

Nog mooier, je kan ook composer configueren om jouw eigen library classen goed te autoloaden. Ben je helemaal van het autoload verhaal af!

>> Zijn er ook situaties waarin je bepaalde bestanden in een submap zou zetten?

Al op die 3 linkjes gekeken...? Ik kan je vertellen dat 99% van wat je daar vind een library is en geen MVC structuur.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2014 17:59:42
Quote Anchor link
>> Open Source Software

Ah zo ja :)

Kan je zo'n package niet handmatig erop zetten? Dat is in feite toch gewoon 1 map met bestanden en (sib)directories?

>> Al op die 3 linkjes gekeken...? Ik kan je vertellen dat 99% van wat je daar vind een library is en geen MVC structuur.

Jawel, maar die hebben zo'n andere opzet dan hoe ik het zelf doe. Ik vind dat veels te ingewikkeld.

Maar wellicht kan ik mijn vraag anders stellen. Ward, en ik denk ook jij aangezien je er geen opmerking over hebt gemaakt, zou dit doen:

Code (php)
1
2
3
4
/Vendor/
        Request/
                ClientData.php
                ServerData.php

Mijn vraag is, waarom zet je de data niet in een aparte map. Wat is daar de reden voor. Zou een van jullie dat nog kunnen proberen uit te leggen zodat dat wat duidelijker wordt voor mij? Alvast bedankt.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/02/2014 18:07:19
Quote Anchor link
Dat kan ook. Ik gebruik zelf meestal /Vendor/Package/Class.php maar je kunt gerust /Vendor/Package/Subpackage/Class.php gebruiken. Het hangt helemaal af van vooral de onderlinge hiërarchie van de klassen en sub-namespaces.

Je zou in jouw model bijvoorbeeld nog de clientdata kunnen preciseren:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
Vendor/
       Request/
               ClientData/
                          UserAgent.php
                          Cookie.php
                          CookieJar.php
                          Get.php
                          Post.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2014 20:09:56
Quote Anchor link
Begrijp ik dan dat er niet echt een goed of fout is? Ik vind het nogal lastig om dus op de juiste manier onderscheid te maken. Wanneer zet je iets in een map en wanneer niet? En waarom geen map "data" met 2 submappen "client" en "server"? Pff... k zie het ff niet meer zo duidelijk momenteel.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/02/2014 20:22:41
Quote Anchor link
Een map is een namespace of subnamespace. Je kunt ze ook "domeinen" noemen. Alles wat tot het exclusieve domein van "Foo" behoort, staat in de /Foo/ namespace. Alles wat niet bij "Foo" hoort, hoort ook niet in de /Foo/ namespace.

Ontwerpfouten maken we allemaal. De kunst is ze snel en elegant oplossen.

Je ontwerpt, denk ik, nog te veel vanuit een theoretisch ideaal. Daarom vind je tien theorieën die er op papier goed uitzien ook alle tien even goed.

Pas als je een concreet probleem aanpakt, merk je waar je theorie in de praktijk faalt. En dan los je dat gewoon op. Vergissen is menselijk en versienummers hebben we niet voor niets.

Wouter J

Wouter J

25/02/2014 20:32:24
Quote Anchor link
Offtopic:
>> [...] versienummers hebben we niet voor niets.

Zorg wel dat je dit dan doet in de 0.* reeks van je library, anders krijg je veel problemen met SemVer...
Gewijzigd op 25/02/2014 20:32:39 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2014 20:33:23
Quote Anchor link
Ward, dankjewel voor je uitleg. Ik heb het al vaak genoeg niet handig gedaan, dus daarom ook dit gesprek, in de hoop dat ik nu de juiste aanpak ga volgen.

>> Alles wat tot het exclusieve domein van "Foo" behoort, staat in de /Foo/ namespace. Alles wat niet bij "Foo" hoort, hoort ook niet in de /Foo/ namespace.

Oké, maar laten we dan weer even het voorbeeld van de request erbij halen en voor het gemak doen alsof we 3 classes hebben. De basis request class, een class met daarin de client-data (get, files enz.) en een class met de server data.

Nu kunnen we alles in 1 map gooien:

Code (php)
1
2
3
4
/request/
         clientdata.php
         request.php
         serverdata.php

Of we kunnen zeggen, de "basis" request class en de "data" zijn 2 verschillende "afdelingen" binnen het fenomeen request. Daarom zetten we de data in een aparte map.

Code (php)
1
2
3
4
5
/request/
         data/
              clientdata.php
              serverdata.php
         request.php

En dan zou je als laatste ook nog de map data kunnen uitsplitsen naar een client map en een server map.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
/request/
         data/
              client/
                     data.php
              server/
                     data.php
         request.php

Jij gaf zelf aan dat je voor de 1e versie zou kiezen (weliswaar met hoofdletters), en nu wil ik graag weten waarom. Waarom zou jij alles in één hoofdmap zetten en geen submappen gebruiken?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/02/2014 21:24:03
Quote Anchor link
Dat is niet helemaal wat ik zei, Ozzie. Ik zou de uitwerking namespace/subnamespace/class en daarmee directory/subdirectory/bestand pas inkleuren wanneer ik iets concreets bouw. Niet al in een eerder stadium om een "logische" client/server-architectuur te krijgen. De logica ontbreekt namelijk wanneer je nog niet goed kunt invullen wat elk niveau zou moeten doen.

Laat ik het anders andersom formuleren. Zodra je een namespace/subnamespace/class.php en een directory/subdirectory/bestand.php toevoegt, heb je niet slechts een beslissing over class.php en bestand.php genomen, maar ook over de namespace en de directorystructuur: klaarblijkelijk hoort de class c.q. het bestand ergens bij, dus dat moet je ook aan iedereen kunnen uitleggen.

Als je dan toch de tweedeling client/server in data wilt handhaven, is dit een betere oplossing:
Code (php)
1
2
3
4
/request/
         data/
              client.php
              server.php

Daarmee zeg je: (a) een request bevat data en (b) die data kennen we voor client en voor server.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/02/2014 21:40:13
Quote Anchor link
Ward, excuus als ik je niet goed heb begrepen :) Ik doe m'n best ;)

>> Als je dan toch de tweedeling client/server in data wilt handhaven, is dit een betere oplossing:

Maar dit is dus ook echt waar mijn vraag om draait: het bepalen wanneer je een submap/subnamespace moet gebruiken.

Vind jij dat "data" een aparte subnamespace behoort te zijn? Want jouw oplossing werkt ook...

Code (php)
1
2
3
/request/
         ClientData.php
         ServerData.php

Hier zeg je dus... we hebben een request en onderdelen van dat request zijn de client data en de request data.

Wanneer en om welke reden zou je kunnen besluiten om de data in een aparte map te zetten. Mijn 1e gedachte was... "data" is een bepaald onderdeel binnen het request, en daarom moet het worden opgesplitst. Maar stel dat we alle data in 1 bestand zouden opslaan, zou je dan ook een submap data maken? Daar zou dan maar 1 bestand in staan. Ik vind het lastig... :(
Gewijzigd op 25/02/2014 21:41:11 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/02/2014 06:25:44
Quote Anchor link
>> Mijn 1e gedachte was... "data" is een bepaald onderdeel binnen het request, en daarom moet het worden opgesplitst.

Is dat zo...? Leg ons dan eens uit welk ander onderdeel van een request niet uit data bestaat? En hoe je onderdelen van een request wilt verwerken waarvan niets bekend is in data?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/02/2014 10:05:53
Quote Anchor link
Daar heb je een goed punt. Bedankt voor het meedenken.

Pagina: « vorige 1 2

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.