Mauro moet terug naar Angola
Ik schaam me omdat ik in Nederland woon.
Mauro die als 9-jarige jongen op een vliegtuig naar Nederland werd gezet en nu een vrolijke 18-jarige jongen is die beter is ingeburgerd dan menig Nederlander, moet terug naar Angola. Een beslissing van Minister Gerd Leers. En ik... ik schaam me kapot.
Blijkbaar woon ik in een land waar politieke regels belangrijker zijn dan menselijkheid. Minister Gerd Leers is van het CDA, een partij die normen en waarden hoog in het vaandel zou moeten hebben staan. Zowel het CDA en Minister Gerd Leers verliezen hun geloofwaardigheid. Als deze beslissing wordt doorgezet dan vind ik Minister Gerd Leers mensonwaardig. Ik ben er trots op dat ik mezelf iedere dag recht in de spiegel kan aankijken. Als ik Minister Gerd Leers was zou ik door de grond zakken als ik mezelf in de spiegel zou aankijken. Hoe kun je en durf je in godsnaam het leven van een 18-jarige jongen op deze manier kapot te maken??? Waar haal je het ongelofelijke lef vandaan???
Vandaag schaam ik me kapot om Nederlander te zijn. Minister Leers, u als CDA'er zou de betekenis van de woorden "het goede doen" beter moeten kennen dan wie dan ook. Gelooft u dat u het goede doet? Of vind u uw eigen politieke carrière en status belangrijker dan het leven van een jongen die op z'n 18-jarige leeftijd al veel te veel ellende heeft meegemaakt? Gelooft u in menselijkheid? Laat het dan zien en draai uw beslissing terug.
Sorry forumleden, maar ik moest dit even kwijt. Ik vind het misselijkmakend wat hier gebeurt.
Gewijzigd op 26/10/2011 20:10:56 door B a s
Ik vind dat dit echt niet kan op php-hulp. Er zijn nog veel meer schrijnende gevallen, die hebben dan ook recht op vermelding op phphulp? Mijn advies: zoek het juiste forum en discussier hierover. Ga naar Den Haag en demonstreer mee en hou phphulp waarvoor het bedoeld is. Ik heb ook een mening over deze en andere schrijnende gevallen maar ik vind het niet passend om op deze plaats hierover discussie te voeren.
Ozzie, ik snap helemaal waarom je dit doet. Dit is echter wel een forum over programmeren. Dergelijke zaken kunnen wel in de koffiehoek, maar niet hier. Wat Aad B ook zegt, de impact hier is minder groot dan op een Fok!.nl of Nu.nl bijvoorbeeld.
Gewijzigd op 26/10/2011 20:13:21 door Ozzie PHP
Dit zegt niet dat ik dit niet erg vind, maar hij is niet de enige
Moet je voorstellen dat je als 9-jarige door je ouders wordt weggestuurd naar een vreemd land... waar je dan volledig inburgert en met je 18e krijgt te horen dat je terug moet en dat je allen en iedereen om je heen moet achterlaten. Ik vind het echt te schandalig voor woorden. Allemaal politiek eigenbelang. En voor Mauro (ik ken hem niet) vind ik het te erg voor woorden. Ik vind wat Minister Leers hier doet echt mensonwaardig. Ik heb plaatsvervangende schaamte.
p.s. dankjewel voor je reactie
Dit gebeurd elke dag. De goede 'buitenlanders' worden het land uit gezet, en de criminelen houden wij hier. Lang leve Nederland met de kromme regels.
Sorry Ozzie, maar zulk soort taalgebruik is hier niet gewenst. Ondanks je goede bedoelingen heb ik de vloek toch even verwijderd.
[/modedit]
Gewijzigd op 26/10/2011 22:19:29 door Niels K
De mensen die beslissen over Mauro moesten eerst zelf eens een kijkje nemen in Angola. Die arme jongen krijgt een cultuurschok van zijn leven daar! Armoede en geweld zijn er troef, nadat het land jarenlang verscheurd was door een burgeroorlog. Ik geloof dat de voertaal Portugees is. Het is moreel en ethisch onverantwoord om Mauro terug te sturen naar Angola. De jongen is duidelijk geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Hij heeft nooit de wet overtreden en wil zo snel mogelijk aan het werk in Nederland. Me dunkt dat Mauro een aanwinst is voor de Nederlandse samenleving. Mauro moet blijven!
Juist het CDA is dé partij die normen en waarden hoog in het vaandel zou moeten hebben staan. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat (onder druk van de PVV) het CDA er bewust voor kiest om Mauro terug te sturen.
Moet je je voorstellen dat je op 9-jarige leeftijd uit je eigen land op het vliegtuig wordt gezet naar een vreemd land waar je niemand kent. Vervolgens wordt je hier opgevangen door een pleegfamilie die uiteindelijk jouw echte familie wordt. Je gaat keurig naar school, je doet je best, je spreekt keurig Nederlands, je krijgt er een klein broertje bij, je maakt vrienden en je gedraagt je gewoon zoals het hoort. Hoe halen de leden van het CDA het zich in godsnaam in het hoofd om deze jongen terug te sturen????
Blijkbaar leven we in een land waar politieke regeltjes belangrijker zijn dan menselijkheid. CDA een Christelijke partij? Laat me niet lachen... hopelijk zijn er nog een paar CDA'ers die op durven te staan en wél vinden dat menselijkheid ALTIJD op de 1e plaats komt.
Ik schaam me diep en ik vind het een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis.
Gewijzigd op 30/10/2011 20:28:52 door Ozzie PHP
Tijdens deze discussie heeft de Kinderrechtenorganisatie 20 andere Mauro's in Nederland gevonden, nu beginnen ze te vragen deze dan ook mogen blijven. Straks krijgen we weer 50 extra kinderen hier in nederland, die mogen dan ook blijven. En ga zo maar door, dan is dit landje toch binnen de kortste tijd overbevolkt?
En Mauro moet weg volgens de wet, maar minster Leers heeft hem aangeboden dat hij -omdat het studeert- een studievisium krijgt. Maar wat doet Mauro, die slaat dat af. Dan denk ik, die jongen die wil dus eigenlijk alleen een Nederlandse Nationaliteit. Want waarom zou je anders zo'n kans overslaan?
En tevens vind ik het veel te dramatisch om over een zwarte bladzijde te praten en om je diep te schamen. Dan wordt het wel heel erg in den diepe getrokken. Per dag worden hier honderden mensen met kinderen terug gestuurd naar hun oude slechte bestaan.
"Dan denk ik, die jongen die wil dus eigenlijk alleen een Nederlandse Nationaliteit."
Nee, die jongen die wil alleen hier in Nederland blijven bij z'n ouders. Net zoals jij en ik recht hebben op een gelukkig leven, zo heeft ook Mauro dat. Toen hij 9 was is hij op het vliegtuig gezet naar een vreemd land. Stel je eens even voor wat dat met je doet. En nu wordt hij wederom weggerukt van z'n familie en z'n vrienden. Als je vindt dat dat wel kan en dat dat allemaal niet erg is... dan vraag ik me af of jij wel een hart hebt.
Wil je weten hoe deze jongen zich voelt? LEES ZIJN BRIEF AAN MINISTER GERD LEERS.
Met zo'n studievisum is het nog steeds niet zeker dat hij in Nederland mag blijven, want die toezegging krijgt hij niet. Vandaar dat dat geen optie is.
En ja, ik vind het wel degelijk een zwarte bladzijde. Waarom? Omdat politieke regels en eigenbelang zwaarder wegen dan een mensenleven. Dat past niet binnen onze "ontwikkelde" rechtstaat.
Voor diegenen die zich wel iets aantrekken van het lot van Mauro, er is een heel simpele manier om dit te laten blijken:
TEKEN DE PETITIE
Denk eerst even aan de 90% van de allochtonen/buitenlanders die zich hier gaan vestigen, om vervolgens het criminele pad op te gaan. Misschien snap je dan, dat er genoeg mensen zijn, die hier niets mee zullen doen. De andere allochtenen en buitenlanders hebben het voor Mauro verpest, niet wij. Simpel.
Nogmaals, het gaat om menselijkheid. Je kunt niet zomaar iemand op 18-jarige leeftijd het land uitpleuren naar een of ander Verweggistan land.
"De andere allochtenen en buitenlanders hebben het voor Mauro verpest, niet wij."
Wat wil je hier mee zeggen? Dat het daarom gerechtvaardigd is dat Mauro het land moet verlaten? Ik hoop toch echt dat dat niet is wat je hiermee bedoelt te zeggen.
JIJ TEKENT TOCH OOK DE PETITIE?
(begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel erg voor hem)
Gewijzigd op 31/10/2011 12:52:35 door - Raoul -
Iedereen moet gelijk behandeld worden? Regels zijn regels? Jaja, behalve als we een kilometer te hard rijden en er een boete in de brievenbus ligt. Want dan zijn de regels ineens klote.
Maar nu gaat het om een mensenleven wat gered kan worden. CDA, partij van de menselijkheid, zou dit toch moeten begrijpen zou je denken.
Je gaat heus niet dood hoor als je naar een ander land gaat
Internet Verslaafde op 31/10/2011 13:29:36:
Jemig, opmerking van de dag.
Internet Verslaafde op 31/10/2011 12:51:39:
Jammer maar helaas, iedereen moet gelijk behandeld worden. Dus ook Mauro.
Vind ik nogal een zwart-wit gedacht, elke persoon en dus ook elke situatie is anders. Als ik me niet vergis is Mauro op een jonge leeftijd geadopteerd door een Nederlands gezin, deze jongen kreeg dus heel zijn jeugd en ook opvoeding in Nederland. Ik vind dat we dan kunnen spreken van een echte Nederlander niet? Het is echt absurd om mauro terug te sturen.
Wat ze beter zouden doen (in belgië) is alle asielzoekers die nu in hotels zitten terug sturen naar hun land, deze leven op de sociale zekerheid en dus op onze belastingen terwijl ze geen werk hebben en geen nederlands kunnen. Dat is dus een héél andere situatie dan onze vriend Mauro.
Internet Verslaafde op 31/10/2011 13:29:36:
Er blijft anders vrij weinig van je leven over wanneer je uit je eigen familie, je vriendenkring, je leefomgeving, je eigen cultuur wordt weggeplukt.
edit: (Alvast excuus voor de volgende rant)
Chris Horeweg op 31/10/2011 12:08:06:
Denk eerst even aan de 90% van de allochtonen/buitenlanders die zich hier gaan vestigen, om vervolgens het criminele pad op te gaan.
Zouden zij er bewust voor kiezen om het onzekere bestaan van een crimineel te kiezen boven dat van iemand die recht heeft op een uitkering, sociale zekerheid, beetje waardering van je collega's, een baan waar je trots op kan zijn? Denk je werkelijk dat ze hier komen, met alle risico's van dien, om ons "de echte Nederlander" te bestelen?
Ik denk dat ze hier heen komen omdat ze zien dat thuis geen toekomst is. Ik ken het gevoel een heel, heel klein beetje van iedere keer wanneer onze huidige regering het weer heeft over hun bezuinigingen op onderwijs en onderzoek. Als het als zoiets voelt, maar dan veel, veel sterker, dan zou ik ook zwaar wanhopig worden en op zoek gaan naar een uitweg. Ergens heen gaan waar het goed gaat. Dan maar m'n familie achterlaten. Voor altijd? (bedenk dat elders familie nog veel belangrijker is dan hier. Hier heb je nog verzorgingshuizen e.d.) Nee, liever niet. Ik ga ergens anders heen waar ik wat kan leren en geld verdienen zodat ik mij, en mijn gezin uit die onderste laag van m'n samenleving thuis kan tillen, zodat zij en daarmee ik een toekomst hebben.
En dan kom je hier. Wie kan je vertrouwen? Dan kom je terecht in een hele andere cultuur. Draait alles hier om geld? Verblijfsvergunning? Kost geld. Iemand die je helpt om een verblijfsvergunning aan te vragen? Kost geld. Alles kost geld. Overal is ook wel subsidie voor maar ik kan me niet voorstellen dat die ook maar enigszins simpel is om aan te vragen. Al helemaal niet zonder identiteit.
We maken het immigranten niet makkelijk. Ook een beetje opzettelijk, om ze te ontmoedigen. Maar het is in mijn ogen niet vreemd dat we "last" hebben van buitenlanders als we het ze zo lastig mogelijk maken. (personal note: ik heb nog nooit last gehad van buitenlanders. Nooit. Zal wel door de kou hier in het hoge noorden komen) Vergelijking die misschien nergens op slaat: laten we drugs, drank en prostitutie zo lastig mogelijk maken, dan doet niemand het meer. Nee, dan zorg je er alleen maar voor dat mensen door nog vreemdere hoepels springen om het toch te kunnen doen. Laten we downloaden illegaal maken en bestraffen, dan gaan mensen weer dvd's kopen. Nee, dan gaan mensen geld betalen aan VPN providers om hun internetverkeer te verhullen.
Gewijzigd op 31/10/2011 16:36:05 door Jelmer -