MD5
Sander
Nee, MD5 is niet te decoderen. Wat je wel kunt proberen is om de mensen die hun wachtwoord vergeten zijn een link te sturen per e-mail waarmee ze vervolgens een nieuw wachtwoord kunnen kiezen.
Dan maar een andere discussie...
Heeft het een meerwaarde om een wachtwoord versleuteld op te slaan in een database? oftewel, kan ik het niet net zo goed gewoon opslaan.... of is het dan makkelijk te achterhalen?
je kan MD5 wel decoderen, alleen duurt het dagen tegen dat dit klaar is voor 1 (wacht)woord
Ja dat geloof ik meteen....maar wil het graag in aantal seconden gedaan hebben... of ga je me nu adviseren om dan een snellere comp te nemen?
jaj:
je kan MD5 wel decoderen, alleen duurt het dagen tegen dat dit klaar is voor 1 (wacht)woord
Ook niet.
Een hash heeft meerdere waarden waaruit ie gevormd kan zijn.
En ja, het heeft meerwaarde, je wilt niet dat al je klantwachtwoorden zomaar door iemand bekeken kunnen worden wanneer iemand in je DB komt.
Ik bedoel, hoe groot is die kans en is het derhalve de moeite waard om die extra moeite te doen?
Gewijzigd op 21/04/2005 21:52:00 door Sander Spijk
Quote:
Beter voorkomen dan genezen
Het is gewo0n een extra veiligheidje, en als webmaster dien jij veilig om te gaan met de gegevens van anderen.
Edit: Snippet die ik gebruikte om een tijdelijk password te genereren:
Code (php)
Gewijzigd op 21/04/2005 22:04:00 door Mitch X
Er zijn 'domme' mensen die overal het zelfde wachtwoord voor gebruiken. Als iemand dan in de database komt, dan heeft diegene heel veel slachtoffers.
Mitch waarstaat dit voor "49 sterren!" Dat veranderd elke dag :s
Steffan:
Offtopic:
Het aantal sterren dat ik heb in Super Mario 64 DS :)
Kwist niets beters :$
Elwin
(okee, ik geef toe, geheimste geheim is wel een beetje heel erg overdreven ^^,)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snel ergens registreer, juist omdat ik niet weet hoe mijn wachtwoord wordt opgeslagen. Misschien een beetje paranoïde, maar ik vind het gewoon geen fijn idee.
Elwin
In de database van mijn site staat je paswoord nietgecodeerd. Bij mij registreren met een veelgebruikt paswoord is dus af te raden maar je komt er nooit achter dat ik het zo doe.
Neem dan silent.be als je je daar regt en je logt in word bij elk linkje je paswoord hard meeverstuurd. Dat is dus soiso onbetrouwbaar.
Maar goed, ik sla al mijn wachtwoorden ook altijd met md5 op. Gewoon omdat ik elk beetje veiligheid wil dat ik (op een makkelijke manier) kan krijgen.
En ik vind die opmerking over dat 'diepste geheim' een beetje raar. Niet omdat je wachtwoord over het algemeen niet je diepste geheim is, maar meer omdat je dat geheim eigenlijk aan elke site toevertrouwt waar je je inlogt. Ongeacht hoe het in een database wordt opgeslagen...
@Topicstarter:
Waarom gebruik je md5 als je de wachtwoorden wilt decoderen? De hele essentie van functies als md5 is volgens mij dat het in principe niet mogelijk is om ze te decoderen.
Als je iets decodeerbaars wilt, kun je denk ik mcrypt gebruiken.
Wat is de moeite om je wachtwoord in md5 op te slaan? Of met base64 of desnoods een eigen encryptiesysteem of zo? Dat voorkomt echt een hoop ellende; de meeste crackers haken dan al af.
En als ik een site zie waar je wachtwoorden niet gecodeerd worden (al dan niet van horen zeggen), dan registreer ik me niet op zo'n site of in ieder geval niet met een wachtwoord wat verband houdt met mijn reguliere wachtwoorden.
Overigens hebben enkele mensen van phphulp laatst geprobeerd een md5 wachtwoord te decoderen, en dat is ze na een dag of zo gelukt nadat ik allerlei hints had gegeven over de lengte en de beginletter van het woord. Als je geen lengte en beginletter hebt, is het praktisch onmogelijk om achter een wachtwoord te komen.
Maar goed, mijn advies: gebruik altijd md5 voor het encrypten van gebruikersnaam én wachtwoord.
Edit:
Topic is hier te vinden.
Gewijzigd op 22/04/2005 00:42:00 door Winston Smith