Meerdere waarden in 1 veld (mysql)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jos Vermassen

Jos Vermassen

05/02/2013 18:02:20
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een webshop, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik eraan moet beginnen.
Hier een voorbeeld: http://www.postfly.be/print/briefpapier

Per artikel/categorie (briefpapier, flyer, ...) wil ik graag de verschillende afmetingen (A4, A3, ...) en het aantal oplages (500ex, 1000ex, ...) bij houden.

Moet ik dan verschillende tabellen maken: flyers, briefpaper, brochures --> met de velden: id, materiaal, formaat, oplages? of hoe moet ik dit doen?
Gewijzigd op 05/02/2013 18:12:40 door Jos Vermassen

PHP hulp

PHP hulp

24/11/2024 07:40:53

- SanThe -

- SanThe -

05/02/2013 18:12:40

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

05/02/2013 18:13:28
Quote Anchor link
Je kunt met attributensets gaan werken. Dit is min of meer de oplossing uit veel e-commercesoftware. Bijvoorbeeld het paginaformaat is een attributenset met verschillende waarden, de oplage is een andere attributenset met andere waarden. Daarna koppel je aan elk artikel een of meer attributensets (papierformaten, papiersoorten, oplages, kleuren, afwerking, enzovoort).

Via hetzelfde mechanisme kun je in omgekeerde richting filters gaan toepassen, bijvoorbeeld bij de keuze "A3" alleen alles op A3-formaat tonen.

Jos Vermassen

Jos Vermassen

05/02/2013 18:15:49
Quote Anchor link
Ward van der Put op 05/02/2013 18:13:28:
Je kunt met attributensets gaan werken. Dit is min of meer de oplossing uit veel e-commercesoftware. Bijvoorbeeld het paginaformaat is een attributenset met verschillende waarden, de oplage is een andere attributenset met andere waarden. Daarna koppel je aan elk artikel een of meer attributensets (papierformaten, papiersoorten, oplages, kleuren, afwerking, enzovoort).

Via hetzelfde mechanisme kun je in omgekeerde richting filters gaan toepassen, bijvoorbeeld bij de keuze "A3" alleen alles op A3-formaat tonen.

Heb je hier ook een voorbeeldje van?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

05/02/2013 18:23:48
Quote Anchor link
Ja, en niet schrikken want je hebt lang niet alles nodig:

http://inchoo.net/wp-content/uploads/2008/10/magento_v116-database_diagram.pdf

De essentie staat bij EAV (van Entity-Attribute-Value). Entiteiten kunnen verschillende attributen hebben en elk attribuut kan vervolgens verschillende waarden hebben. Zo kun je een blanco databaseschema maken, zonder vooraf helemaal vast te leggen welke attributensets er precies moeten komen.

Jos Vermassen

Jos Vermassen

05/02/2013 18:39:46
Quote Anchor link
Ward van der Put op 05/02/2013 18:23:48:
Ja, en niet schrikken want je hebt lang niet alles nodig:

http://inchoo.net/wp-content/uploads/2008/10/magento_v116-database_diagram.pdf

De essentie staat bij EAV (van Entity-Attribute-Value). Entiteiten kunnen verschillende attributen hebben en elk attribuut kan vervolgens verschillende waarden hebben. Zo kun je een blanco databaseschema maken, zonder vooraf helemaal vast te leggen welke attributensets er precies moeten komen.

Oké bedankt, ik zal het morgen bekijken.

Toevoeging op 06/02/2013 11:40:53:

Dus als ik nu per flyer het aantal oplages, het formaat en het soort materiaal moet bijhouden, welke tabellen/velden moet ik dan voorzien?
Ben er nog steeds niet helemaal uit.
Gewijzigd op 06/02/2013 11:41:22 door Jos Vermassen

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.