Mening webdesign webshop

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

- -

- -

22/10/2009 13:37:00
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een webshop. Het gaat over een webshop in ramsj - grote partijen boeken die (onder de titel "beschadigd") voor spotprijzen verkocht worden. De site moet overzichtelijk zijn, maar toch veel informatie tonen.

Bij het ontwerpen heb ik gekozen voor een brede content-kolom aan de linkerkant met daarnaast een sidebar aan de rechterkant. Twee sidebars - zoals gebruikelijk is bij webshops - vond ik niet praktisch: het wordt direct een stuk drukker en er is minder ruimte per kolom.

Bij de indeling van de site heb ik rekening gehouden met de paginavouw: zorg dat de belangrijkste elementen zonder scrollen (in de praktijk dus tot 570 pixels van de bovenkant) te zien zijn. In de sidebar gaat het om de zoekfunctie en de lijst met categorieën. Verder is het duidelijk als (een deel van) het winkelwagentje te zien is.
Op de productpagina's is het belangrijk dat in de content alle belangrijke gegevens direct zichtbaar zijn: een afbeelding, de titel, de auteur(s), de categorie, een korte beschrijvende tekst, de prijs en natuurlijk de bestelknop.

Tot nu toe heb ik enkel het design van de homepage. Als blijkt dat men hier positief over is zal ik in die stijl doorgaan.

Ik zal actief in dit topic blijven reageren en eventuele updates van het design blijven posten.

Graag jullie commentaar!

Groet,
Jonathan

Afbeelding
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -

PHP hulp

PHP hulp

12/01/2025 23:18:41

- -

- -

22/10/2009 14:03:00
Quote Anchor link
die kleur doet zeeeeeeeer aan mn ogen :p

De indeling is wel netjes zo denk ik....

Misschien een beetje meer detail erin brengen wat nu is het een blauwe achtergrond met een paar hokjes en wat tekst..

Suc6!

Mr.Moe

Mr.Moe

22/10/2009 14:09:00
Quote Anchor link
Doe iets aan die kleur!

Ik zou die blauwe achtergrond heel wat lichter maken! En mss moet je ook eens denken over een derde kleur. Dat het geheel niet te blauw wordt. Verder vind ik hem naar indeling toe wel in orde.

Robert Deiman

Robert Deiman

22/10/2009 15:52:00
Quote Anchor link
Ik ga mee met de voorgaande opmerkingen: Prima indeling, alleen moet ik al wel scrollen voor het winkelwagentje, niet zo'n groot probleem, maar wel iets om over na te denken.
Het moet namelijk wel gemakkelijk worden / zijn om mijn bestelling af te ronden, ook als ik nog aan het verder zoeken ben geweest. Misschien ergens bovenin de pagina ook nog een mogelijkheid om naar het winkelwagentje te komen?

- -

- -

22/10/2009 16:14:00
Quote Anchor link
@martijn, @Mr.Moe, @Robert_Deiman:Oké, ik zal eens iets met de kleur proberen. Ikzelf vond het wel leuk, maar alle andere mensen vinden het te fel ;-)

@Robert_Deiman: zie je de header van het winkelwagen-boxje wel? Zo ja, dat wordt een hyperlink naar een pagina met een uitgebreid winkelwagentje. Dan kan je dus alsnog met één klik bij je winkelwagen komen. Eventueel zou ik de zoek-box bovenaan kunnen zetten (dus waar nu alle mooie pluspunten staan) zodat de rest wat omhoog komt, maar dat lijkt me niet zo mooi...

Jesper Diovo

Jesper Diovo

22/10/2009 17:19:00
Quote Anchor link
Ik vind de content aan de grote kant, als je dit omzet in een weblay-out wordt het denk ik heel leeg. Het is een beetje te 'plain', te plat. Er zit niets dynamisch in alleen wat kleuren en wat blokjes. Ik vind dat het niet echt professioneel oogt, maar dat kan aan mij liggen.

- -

- -

22/10/2009 17:39:00
Quote Anchor link
Ik heb wat nieuws:

- De achtergrondkleur is veranderd. Ik heb een gradient aan de bovenkant met bovenaan de originele felblauw, die onderaan lichter wordt. Op zich is dit wel wat fijner, alleen komen de kopjes zo niet meer heel goed naar voren.

- De lettergrootte in de sidebar is verkleind. Nu wordt overal dezelfde grootte gebruikt.

- Ik heb drie versies van een productpagina gemaakt. Ze verschillen niet heel erg, maar ik weet niet goed welke de beste is. En natuurlijk of ze in het algemeen wel goed zijn ;-)

Graag weer commentaar!

Afbeelding [img]http://img196.imageshack.us/img196/7792/productpagina2.th.png[/img] Afbeelding [img]http://img25.imageshack.us/img25/489/homepageec.th.png[/img]
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -

Mr.Moe

Mr.Moe

22/10/2009 18:08:00
Quote Anchor link
die header van elk blokje, zou ik precies ook nog een andere kleur geven. een kleur die iets heviger is.

Robert Deiman

Robert Deiman

22/10/2009 23:05:00
Quote Anchor link
Per "sub onderdeel" valt het tussenkopje niet goed op, komt door de blauwe kleur. Verder is de blauwe kleur, zo met het verloop een stuk beter. (let wel op dat op gegeven moment die kleur bijna gelijk is aan die van het kopje.

Ik zie wel het stukje "winkelwagentje" staan (kopje) wanneer ik de pagina bekijk. Ik ga er echter wel vanuit dat er mogelijk meer items in het menu (categorieën) komen te staan en dan valt die er weer af. Betreft wel een browser met tabjes op 1366, 768.

Misschien een klein winkelwagentje logo gebruiken ergens bovenaan (soort van quicklink naar je winkelwagentje?)

- -

- -

22/10/2009 23:50:00
Quote Anchor link
Inmiddels heb ik samen met de opdrachtgever het huidige ontwerp bekeken en vastgesteld welke punten anders moesten. De kleur moest anders, een stuk warmer dan het kille blauw nu. De ronde hoekjes moesten weg, dat zag er te goedkoop uit. Na een aantal tussenrondes heb ik nu een vrij definitief ontwerp, dat hieronder te zien is.

Natuurlijk sta ik nog steeds open voor (nieuw) commentaar!

Afbeelding Afbeelding

Mr.Moe

Mr.Moe

23/10/2009 01:24:00
Quote Anchor link
Dit vindt ik er persoonlijk al veel beter uit zien inderdaad. Enkel aan die headers van elk blokje mis ik nog iets. Maar weet wel niet goed wat. Zo is het een beetje leeg vind ik.

Mitchell

Mitchell

23/10/2009 02:18:00
Quote Anchor link
Even een vraagje naar Jonathan, hoe ga je precies te werk als je aan een website design begint? Als je gewoon zomaar ergens begint, dan ben je al niet goed bezig.

Het beste wat je kunt gaan doen is beginnen met de meer bekendere webshop site's zoals ebay, amazon en marktplaats. Vergelijk wat deze site's in het gemeen hebben en begin dat in je eigen design te verwerken (nu zeg ik niet dat je de kleuren etc. moet gaan kopieren, maar de lay-out).

Na je hebt bepaald waar je alles gaat neer zetten (schets), ga je bepalen wat voor kleuren je wilt gaan gebruiken, ikzelf zou bij een webshop voor een witte achtergrond gaan. Kijk ook eens bij colourlovers.com of iets dergelijks voor inspiratie.

Nu je de schets en kleuren hebt, gooi ze bij elkaar, tweak het wat beter zodat de algemene UI ook klopt en laat het dan zien.

Wat overigens het meest belangrijke is, is dat een gebruiker geintresseerd moet zijn, maar de site moet ook SUPER simpel zijn in gebruik (shoppers zijn dom).
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mitchell

Repelsteeltje

repelsteeltje

23/10/2009 07:35:00
Quote Anchor link
iets meer space tussen de rechter-menu-kolom en de rest?

Robert Deiman

Robert Deiman

23/10/2009 09:22:00
Quote Anchor link
@Mitchell
Als je het over webshops hebt vind ik E-bay en Marktplaats al geen goed idee. Amazon is dan een beter voorbeeld.

@Jonathan
Ook de lay-out hoef je niet zomaar over te nemen, deze zoals die hier is lijkt me wel aardig prima. Misschien dat je beter (net als bij Bol.com) ook een horizontaal menu kan gebruiken (puur voor schakelen tussen "boeken, dvd, cd etc., winkelwagentje")
Dit maakt het voor de bezoeker denk ik wat gemakkelijker.

Qua indeling vind ik hem verder wel leuk zo. Net als Mitchell mis ik nog wel wat in de kopjes, die zijn zo erg kaal en vallen niet zo op. Misschien de tekst wat anders positioneren, een plaatje erin verwerken ofzo. Iets fleuriger.

Jelmer -

Jelmer -

23/10/2009 10:47:00
Quote Anchor link
Zelf zou ik het veel minder in afgesloten blokken opdelen (maar slechts scheiden door witruimte, in een witte pagina zonder kleurblokken :) ) maar dat is een smaakverschilletje, en ik kan me er ergens wel in vinden dat je gele layout die je momenteel hebt beter bij de doelgroep past.

Maar wat ik wel mis in deze layout zijn de 'meer (##)...' linkjes in de blokken. Je toont nu altijd maar 4 boeken, maar wat nu als ik die 4 al heb, maar toch wil bladeren in die categorie ("nieuwe boeken" bijv. of "van deze schrijver")

En als je specifiek op ramsj doelt, misschien is het leuk om dan de prijs in de overzichten (de 'voor' prijs) wat beter uit te lichten, of in je sidebar prijscategorieën te maken (voor wanneer iemand bijvoorbeeld cadeautjes zou zoeken)

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

23/10/2009 11:43:00
Quote Anchor link
Totally off-topic
Stuur me een PM/e-mail als de site af is! En hoe beschadigd zijn die boeken?

Ontopic
Ik vind het ontwerp niet lelijk, maar wel wat saai. Misschien kan je op een paar pekken wat icoontjes verwerken? Bijvoorbeeld in het zoekveld. Voor de titels aan de rechterkant.
Of links en rechts wat andere kleurtjes gebruiken, waardoor het minder een blok wordt.

Ik las van de week (volgens mij in een oude Twinkle) dat mensen graag zien wat ze besparen. Doe bij de prijzen zoiets als bij Bol.com. 'Advies prijs € 10,00, onze prijs € 5,00, u bespaart: 50%'.

- -

- -

23/10/2009 12:24:00
Quote Anchor link
@Mitchell: er is wel degelijk over nagedacht. Een aantal dingen zijn belangrijk (zoeken en de categorieën) en die moeten duidelijk te vinden zijn. Verder moet de site simpel te gebruiken zijn. Concurrenten van de webshop hebben een groter assortiment, deze webshop moet het dus hebben van de uitstraling en de informatie die on-line aangeboden wordt. Daarom is ervoor gekozen om alles lekker simpel te houden.

@Robert_Deiman: een top-menu lijkt me een beetje verstorend werken, ik denk niet dat het er mooi uitziet. Ik zal nog even nadenken over de kopjes.

@Jelmer: samen met de opdrachtgever is ervoor gekozen om enkel vier bestsellers, nieuwste titels, aanbiedingen (gaat er misschien zelfs uit) of aanraders op de homepage te tonen. Meer (met een doorklik) is niet de bedoeling. Op de productpagina zullen de gerelateerde boeken en de "kopers-die-dit-boek-kochten-kochten-ook"-boeken gelimiteerd zijn tot vier stuks. De "meer-van-deze-schrijver"-boeken moeten wel doorklikbaar worden. Ik dacht er aan om de titel van het blok als link te gebruiken, maar ik denk niet dat mensen dat direct begrijpen. Misschien moet ik daar dus nog een meer-linkje in verwerken.
Ik zal inderdaad even kijken of ik de voor-prijs wat opvallender kan maken.

@Elwin: ik zal je nu een PM sturen met de URL, anders ga ik het vergeten. Hier in het topic noem ik nog even geen namen/URL's. Verder over de beschadiging: door wettelijke/contractuele dingen kunnen uitgevers boeken niet vroegtijdig goedkoop wegdoen. Zoals Wikipedia ook zegt zijn de boeken óf onbeschadigd óf expres licht beschadigd (viltstift langs een stapel boeken o.i.d.). Het gaat dus gewoon om boeken in goede staat.
Ik zal even kijken of ik nog wat icoontjes neer kan gooien, maar is het echt nodig? Het gaat erom dat de boeken vooral opvallen, volgens mij is dat nu wel zo. Ook de besparing zal ik ergens proberen te verwerken.

Maurice

maurice

23/11/2009 19:59:00
Quote Anchor link
zouden wij de site misschien ook in actie mogen zien?? vind hem best mooi :)

Maurice

maurice

09/12/2009 20:33:00
Quote Anchor link
misschien dat je blauwe knop op gele ook geel kan maken :)

Niek s

niek s

09/12/2009 20:40:00
Quote Anchor link
Je hebt ook maar 4 boeken.

Maurice

maurice

10/12/2009 20:50:00
Quote Anchor link
doet mij wat aan twitter denken goed teken dus :P vind die lay namelijk ook netjes :P

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.