menu include voor CSS
Ik heb een website gemaakt welke nu in html is, maar ook in php omgezet kan worden. Ik wil namelijk het volgende. De website wil ik wanneer ik van pagina wissel het menu een active id mee geven. Als je op Contact klikt en op de contact pagina staat zou ik graag willen dat de contact menu item ook actief is.
Dit kan je dus in elke pagina doen maar wanneer er een kleine aanpassing in het menu moet doen kun je alle pagina's doorlopen.
Is er niet een makkelijk trucje om een bijvoorbeeld php pagina te includen met het menu welke aan de URL kan zien welke link actief moet worden gezet?
Ik hoop dat ik mijn vraag goed heb omschreven anders hoor ik dat wel.
Stef
in je css a:active style meegeven?
Ik heb inderdaad een a:active ... maar probleem is dat ik dus dynamisch dit wil oplossen.
Zoals ik omschreef wil ik een menu.php includen welke op elke pagina hetzelfde is. Wanneer op contact klik moet dus dynamische in menu.php contact active worden gezet.
Hoe doe ik dat
Dit kun je gewoon in PHP doen met een if/else constructie...
ps. Dus stel dat je menu opgebouwd is uit <li> elementen:
Code (php)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
Heb je een voorbeeldje voor mij als newbie?
Stef
Natuurlijk zul je nog wel even moeten kijken hoe je gaat bepalen op welke pagina je bent en hoe je dus aan de waarde van $pagina komt.
Ik was er wat vroeg bij. Ik heb je code gezien en dat ziet er inderdaad logisch uit. Maar je vraag hoe kom je aan $pagina is inderdaad een hele goede.
Hoe kom je daaraan?
Dit is wat ik tot nu toe heb
<ul>
<li><a href="index.php">Homepage</a></li>
<li><a href="overons.php">Over Meander</a></li>
<li>><a href="jaarverslagen.php">Jaarverslagen</a></li>
<li>><a href="projectmanagement.php">Projectmanagement</a></li>
<li>><a href="advies.php">Advies</a></li>
<li>><a href="training.php">Training</a></li>
<li>><a href="contact.php">Contact</a></li>
</ul>
S.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stef Segers
Bepalen van $pagina kun je in jouw geval waarschijnlijk doen door naar de url te kijken, oftewel naar het script dat aangeroepen is. Dus bijvoorbeeld met behulp van de variabele $_SERVER['SCRIPT_NAME'], daar moet je de huidige pagina wel uit kunnen halen.
Ik zie idd dat mijn script helemaal verknoeid is. Er is geen help waarin staat hoe ik een TAG om mijn code kan zetten anders had ik dat wel even gedaan.
Even nog over dat $_Server(script) ding.
Ik begrijp m nog niet helemaal hoe ik dat moet programmeren.
Ik weet iets van $_GET maar verder kom ik niet.
als je deze pagina als soort overall header hebt, kun je de variabele ook zetten net voordat je de deze pagina include();
bv:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?php
$pagina = "contact";
include('menu.php');
//de code van wat er bij contact staat
?>
$pagina = "contact";
include('menu.php');
//de code van wat er bij contact staat
?>
Grtz Pieter
ps lees je berichten ff :P
edit: zoiets dus:
Code (php)
Met de variabele $sScriptnaam kun je nu kijken op welke pagina je je bevindt.
ps. De oplossing van Pieter is natuurlijk nog makkelijker :-)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
haha tnx blanche =D
ik zat eerst te lezen, en toen dacht ik, wtf is bianche, en toen las ik opnieuw, en toen heb ik maar bedach dat het blanche moest zijn, of niet dan? :P
Beetje respect voor hem hea :P