Mini Map
ik ben net begonnen met php, en probeer het te leren door scripts te maken of op internet te kijken naar tutorials.
Ik kan 1 ding nergens goed vinden.
Ik wil graag een minimap met coordinaten maken, als je dan op een coordinaat klikt maakt hij daar je dorp. Je moet dus ook andere dorpen uit de database halen zodat je kan zien waar je geen dorp meer neer kan zetten. Als je dan dorp maakt insert hij dat dan ook in database.
Kan iemand mij helpen?
thanks.
Je kan ipv coördinaten beter werken met tables ;)
Vacature
oke, maar ik wil eigenlijk tips hoe ik dat kan doen :)
Maarten Buijs op 13/04/2011 15:11:35:
Vacature
Dit is de meest nutteloze reactie van het jaar.
Hij vraagt toch om hulp?
http://www.elated.com/articles/creating-image-maps/)?
2. Kan je al gegevens in en uit de database halen?
Dit lijkt mij trouwens niet echt een beginnersopdracht, maar goed, als jij het wilt ;).
1. Heb je je al verdiept in het aanmaken van maps aan de hand van html coördinaten (zie 2. Kan je al gegevens in en uit de database halen?
Dit lijkt mij trouwens niet echt een beginnersopdracht, maar goed, als jij het wilt ;).
2. ja
oke ik snap het nu wel zo'n beetje maar hoe deel ik de image op in grotere coordinaten en laat ik op de map verschijnen wat er in de database staat?
Gewijzigd op 13/04/2011 16:53:03 door Uiid -
Ik heb zelf ook zo'n soort probleem gehad, en ik heb niet met imagemaps gewerkt. Alles is puur in tables gemaakt. Zou je wat meer details over je kaart kunnen geven? Zijn er bijvoorbeeld wegen of bomen op te zien? Zoja, worden die dan in de database opgeslagen?
zou u kunnen vertellen hoe u het gedaan had?
Gewijzigd op 13/04/2011 20:04:20 door Uiid -
Als ik jou was zou ik toch iets meer op de details gaan letten, want om deze later toe te voegen is nogal ingewikkeld. Stel: je hebt een database met daarin de tabel 'dorpen' waar alle dorpen in staan met hun x en y coordinaten en gegevens (zoals puntenaantal) en je hebt ook nog een tabel 'map_inhoud' waar voor een aantal x en y assen opgeslagen staat of er zich een boom of een weg op die plek bevindt. Standaard bevindt zich overal gras, deze zou ik dus niet opslaan in de database.
Vervolgens haal je op welke x en y coordinaten op de pagina getoond moeten worden (als je dorp op x=50 en y=70 ligt kun je bijvoorbeeld alles ophalen tussen de (x=47 en x=53) en (y=67 en y=73). Dan krijg je zoiets als:
Code (php)
1
2
3
2
3
<?php
WHERE (X BETWEEN '".$vanaf_x."' AND '".$tot_x."') AND (Y BETWEEN '".$vanaf_y."' AND '".$tot_x."')
?>
WHERE (X BETWEEN '".$vanaf_x."' AND '".$tot_x."') AND (Y BETWEEN '".$vanaf_y."' AND '".$tot_x."')
?>
Dit doe je voor de tabel 'dorpen' en 'map_inhoud'. De resultaten sla je op in een array.
Maak dan in je pagina een tabel aan en doorloop vervolgens de gehele array en voor elk resultaat dat je tegen komt doe je het volgende:
- als het een dorp is: toon een dorp
- als het iets op de landkaart is (bv een weg) toon deze
- indien het record niet in de array is opgeslagen is het gras, dat is dus de standaardsetting.
Toon elk van deze onderdelen in een speciale td van je table, en ziedaar: je eigen map:-)
Gewijzigd op 13/04/2011 20:22:51 door Jordy nvt
ik snap het nog niet helemaal, waar laat ik de resultaten dan zien in de minimap?
Code (php)
Verder moet je het script zodanig aanpassen dat ie bij bijvoorbeeld elke 7 records op een nieuwe regel begint.
Die 'vacature' opmerking was helemaal niet nutteloos en zinnen zoals 'ik snap het nog niet helemaal, waar laat ik de resultaten dan zien in de minimap?' hebben in mijn ogen ook maar één doel. phpkantenklaar.nl
zoals ik al eerder zei ben ik een beginner en probeer ik te leren door dingen te maken
Henk Jansen op 13/04/2011 15:07:51:
Hallo,
ik ben net begonnen met php, en probeer het te leren door scripts te maken of op internet te kijken naar tutorials.
Ik wil graag een minimap met coordinaten maken, als je dan op een coordinaat klikt maakt hij daar je dorp. Je moet dus ook andere dorpen uit de database halen zodat je kan zien waar je geen dorp meer neer kan zetten. Als je dan dorp maakt insert hij dat dan ook in database.
Kan iemand mij helpen?
thanks.
Kan iemand mij helpen?
thanks.
Lijkt mij nogal duidelijk dat hij pas begint en om hulp vraagt. Dus de opmerking dat het hier om een vacature zou gaan raakt kant nog wal. Gelieve hier dan ook geen opmerkingen meer over te plaatsen en in plaats daarvan de topic starter te voorzien van zinvol advies.
Maar ben je bezig met een browserspel als ik zo tussendoor vragen mag?
Henk Jansen op 14/04/2011 16:06:13:
heel leuk bestond die site maar :)
zoals ik al eerder zei ben ik een beginner en probeer ik te leren door dingen te maken
Okay, mooi!
Wat heb je tot nu toe? Gebruik je tabellen of gebruik je een map-element (http://www.w3schools.com/TAGS/tag_map.asp) ?
Zoiets als dit:
rood zijn dorpen. Groen is gras.
In de database kan je dan in een aparte tabel meerdere vakken toewijzen aan een dorp.
Dus tabel "dorp":
dorp_id: 1
dorp_naam: 'Blabla'
Tabel dorp_coords:
coord_id: 1
coord_x: 2
coord_y: 2
coord_id: 2
coord_x: 3
coord_y: 2
Etc.
Dit betekent dat dorp 1 (dorp_id = 1) de vakken (3,2) en (3,2) bezet.
Met behulp van een loop kan je bijhouden in welke cel je zit (rij en kolom) en zodoende kan je uit de array de dorpen plaatsen op de map.
Gewijzigd op 14/04/2011 16:29:17 door Arjan -
Gewijzigd op 14/04/2011 18:26:34 door Uiid -
Wat is je script tot nu toe?
Gewijzigd op 16/04/2011 11:07:22 door Uiid -