models uitlezen
Ik ben bezig in Zend Framework, en werk met MVC.
Ik heb een object:
protected $id;
protected $type;
protected $catId;
protected $cat;
protected $title;
protected $description;
protected $image;
Dit kan dus 2 dingen zijn,
- een product.
- een categorie van een product.
wat ik nu wil doen is alles uitlezen maar geordend
- cat
- cat
|-product
|-product
-cat
|-cat
|-product
|-product
|-cat
|-product
-cat
zo iets zeg maar, maar hoe kan ik dit het beste maken, zit ik met een structuur fout???
Moet ik misschien product en categorie scheiden?
of hoe kan ik dit dan het beste uit lezen?
bedankt.
Dus stel eerst een plan op (wat je wilt doen, hoe je het voor elkaar wilt krijgen etc.), zoek informatie op kom dan weer eens langs met je vraag.
Kumkwat Trender op 13/11/2011 00:59:32:
Wat is je voorlopige plan? Ik zie dat je een structuur hebt gemaakt, tot hoever ga je dit aan houden? Want ik zie dat Categorie altijd een hoger level/top level heeft t.o.v. een product (item). En dan zie ik eronder een tegenstrijdige vraag of je misschien product en categorie van elkaar moet scheiden?! Maar dat doe je al?
Dus stel eerst een plan op (wat je wilt doen, hoe je het voor elkaar wilt krijgen etc.), zoek informatie op kom dan weer eens langs met je vraag.
Kumkwat, de topicstarter vraagt om advies. Een antwoord als "stel een plan op, zoek informatie en kom dan maar terug" heeft hij niet veel aan. Graag concrete bruikbare adviezen geven, of anders niet reageren. Bedankt alvast voor je begrip.
Gewijzigd op 13/11/2011 01:55:33 door Ozzie PHP
Ozzie PHP op 13/11/2011 01:53:38:
Kumkwat, de topicstarter vraagt om advies. Een antwoord als "stel een plan op, zoek informatie en kom dan maar terug" heeft hij niet veel aan. Graag concrete bruikbare adviezen geven, of anders niet reageren. Bedankt alvast voor je begrip.
Kumkwat Trender op 13/11/2011 00:59:32:
Wat is je voorlopige plan? Ik zie dat je een structuur hebt gemaakt, tot hoever ga je dit aan houden? Want ik zie dat Categorie altijd een hoger level/top level heeft t.o.v. een product (item). En dan zie ik eronder een tegenstrijdige vraag of je misschien product en categorie van elkaar moet scheiden?! Maar dat doe je al?
Lees zijn bericht a.u.b. goed door. Hij weet volgens mij zelf niet eens wat hij wilt, vraagt verschillende dingen door elkaar heen. En volgens mij gaf ik hem een bruikbare advies.. Als jij op reis wilt gaan deheer Ozzie, wat neem je dan allemaal mee/wat regel je/wat moet je allemaal doen? Als jij geen goed plan hebt kom je onaardige situaties tegen en kun je je hele vakantie vergeten.. Zelfde geldt niet alleen voor op reis gaan, maar met bijna alles. Ik gaf hem indirect een advies om zijn probleem in tweeën te splitsen deheer Ozzie.
Bedankt nog voor je totaal niet toegevoegde waarde van je bericht (oftewel: Spam).
Er zijn trouwens talloze tutorials op het internet wat diepe ingang heeft tot MVC. Ook op de site van Zend vind je aardige tips.
@Ozzie, bij problemen in de toekomst verzoek ik je om eerst via de PM je bericht te sturen, want dit stoort. Bedankt voor je heldhaftigheid.
Gewijzigd op 13/11/2011 02:13:27 door Kumkwat Trender
Volgens mij kan je twee dingen doen:
1. Je scheidt ze, en maakt er een (saaie) perfect genormaliseerd database-model van. Categorieën hebben dan subcategorieën, en producten zitten altijd in een categorie. Als je ze dan allemaal uit de database haalt is het vrij simpel om met PHP de twee soorten samen te voegen in een kloppende boom. Ik weet niet waarop je ze wilt ordenen, op naam zou triviaal zijn maar op een zelf vastgestelde volgorde iets lastiger. Dat zou je kunnen doen door per item een soort gewicht op te slaan, en daarop te sorteren. Ik denk dat dit het makkelijkst is en het handigst wanneer je nog meer data aan die producten (of producten aan andere data) wilt koppelen.
2. Je probeert een soort document database te maken waarin je een boom hebt met objecten, en ieder object z'n eigen data kan hebben (dus niet ieder object hoeft dezelfde kolommen te hebben zoals in een relationele database) Als je zoiets hebt dan heb je al de oplossing voor je probleem. Maar dat implementeren bovenop een relationele database is niet heel zinnig, en een andere database gebruiken zoals MongoDB is ook niet altijd een optie. Daarnaast heb je geen schema meer in de database zelf, dus minder houvast.
bij de front-end zie je bv op de index alles van cat 0
als je daar op klikt gaat hij zoeken naar producten of categories met catid van het id waar je op gedrukt hebt.
dat werkt prima, maar nu wil ik in de back-end een tree laten zien zodat de admin een mooi overzicht heeft.
maar ik weet niet hoe ik zo'n boom het beste kan bouwen.
vandaar vraag ik advies aan jullie.
en als jullie denken, je denkt veel te moeilijk split het in 2 dan gaat het mij zelf ook wel lukken, maar het leek me cool om het zo te doen =)
Composite pattern hiervoor wel goed werkt.
Ik denk dat de