mod_rewrite een DO of een DON'T DO?
Tegenwoordig zie je zoveel sites die gebruik maken van fancy-url's.
Ik ben aan het twijfelen om het ook te gebruiken.
-/ Is mod_rewrite een DO of een DON'T DO?
-/ Gelieve jullie reacties & redenen waarom wel/niet.
Groetjes
Michele
Tis je eigen keuze lijkt me. Als je link echt belachelijk lang en gek wordt kan ik het begrijpen, maar anders vind ik het echt belachelijk om het speciaal te doen. Het is een detail, maar is totaal niet van belang ofzo.
Het staat netter, maar het is een enorm geklooi om het allemaal een beetje dynamisch te houden.
Het blijkt wel beter te zijn voor zoekmachines en het staat mooier vind ik en je kunt de links veel korter maken.
Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar mag/moet er binnenkort wel mee aan de slag. Een goede tips en trucs zijn dus zeker welkom! Alvast bedankt.
Frank 1
Jelmer 2
Kalle 3
Zodat je in de url Jelmer kan gebruiken en dan userId 2 terugkrijgt in je script... En bestanden zijn met PHP aan te passen. Dus het kan heel dynamisch worden. Maar hoe het exact werkt zou ik niet weten :)
Ook PHPhulp.nl heeft 'gewone' URL's. En als ik zoek op Google naar 'forum' op deze site (click) krijg ik een hoop resultaten.
Volgens mij ligt het een en ander meer aan je ontwerp (veel interne links ed.) dan aan 'mooie' URL's.
Niettemin gebruik ik het eigenlijk ook altijd in mijn (nieuwe) sites. Maar meer als 'beveiliging' voor nieuwsgierigen. Zo staat voor het oog alles in de map /module, terwijl die map helemaal niet bestaat op de server.
Daarnaast heb ik mijn regel zo dat ik een punt-komma gebruik voor een variabele. Dit in plaats van de ampersand. Makkelijk met URL's in de scripts als je je output XHTML wilt hebben (de & moet je schrijven als &). Ik weet dat je de ; ook in de PHP.ini als seperator kan instellen, maar dáár heb je niet altijd toegang toe... :)
Elwin
mod_rewritee
Is dat dat als je op een link klikt die doorgestuurd wordt?
bijvoorbeeld: als je op www.xxx.nl/doorstuurlink klikt dat je naar www.iknoemmaariets.nl gaat
wat is Is dat dat als je op een link klikt die doorgestuurd wordt?
bijvoorbeeld: als je op www.xxx.nl/doorstuurlink klikt dat je naar www.iknoemmaariets.nl gaat
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door K i p
Is het nou echt zo moeilijk dat eerste zoekresultaat aan te klikken en de tekst een beetje te skimmen?
Is het nou echt zo moeilijk zelf eens opzoek te gaan naar informatie in plaats van het hier te vragen terwijl je zelf de informatiebron geeft?
Is het nou echt zo moeilijk om te zoeken?
Is dat nou echt teveel gevraagd?
Edit: Om nog even op de vraag te reageren en op Elwin. . .
Ik zou het doen. Om je website zo hoog mogelijk in Google te krijgen, zul je de kleinste details perfect moeten maken. De trefwoorden die bij je pagina horen, staan in overvloed in de paragrafen (<p>), één keer in de titel (Google ziet drie keer één woord in de titel als spam) en bij voorkeur ook nog eens in de URI.
En dynamisch houden hoeft niet echt moeilijk te zijn, als je naar de .htaccess van WordPress kijkt:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /blog/
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /blog/index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /blog/
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /blog/index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress
Wel een nadeel is dat je heel goed moet oppassen dat één en dezelfde webpagina niet twee keer in de index van een zoekmachine beland. Met mod_rewrite zijn pagina's over het algemeen zo te bereiken:
http://www.example.org/script/4
- en -
http://www.example.org/script/4/
(terwijl in de .htaccess staat dat hij script.php?id=4 moet uitvoeren).
Google (en ongetwijfeld anderen) zullen dit zien als duplicate content. En dat is slecht.
Iets om mee op te passen dus.
Kijk anders ook eens naar mijn reactie op http://www.percept.be/. Daar heb ik iets soortgelijks gepost.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Eric Cartman
dit maar dat snap ik ook niet. Ik dacht dat dat RE was...
en dit helpt me ook niet.
en bij dit denk ik dat het zo'n site is *.php?naam=waarde maar nu weet ik het niet zeker, en linkte ik jullie naar google's resultaten pagina
ik krijg dan en dit helpt me ook niet.
en bij dit denk ik dat het zo'n site is *.php?naam=waarde maar nu weet ik het niet zeker, en linkte ik jullie naar google's resultaten pagina
Wat is er zo onduidelijk aan die laatste? Hoezo denk je dat het 'zo'n site is *.php?naam=waarde'? Waarom zoek je niet verder?
Elwin:
Ik vraag me ook nog steeds af of het ook wel _veel_ beter is voor de zoekmachines, zoals velen veronderstellen. In hoeverre is hier bewijs voor?
Echt bewijs kan ik niet leveren, wel een miniscuul argument:
Als jij bvb op deze manier werkt, index.php?pagina=Contacteer, is er de mogelijkheid dat een zoekmachine dit enkel ziet als index.php, en niet verder. Als je daarentegen via /Contacteer werkt, ziet deze het als een aparte pagina, en kan deze beter geindexeerd worden. Ik heb geen idee of Google op deze manier werkt, het is gewoon een kleine redenering op dit moment :)
Dit is voor zo ver ik weet correct rafael. Mijn broer doet de ceo van de sites maar de url is erg belangrijk voor google. Bijv title bestandsnaam en een h1 tag hetzelfde vergroot veel meer je vindbaarheid in google...
Ik doe het altijd. Het is niet lastig het kost 10 min werk en het is zo snel klaar ook nog...
Rafael:
Als jij bvb op deze manier werkt, index.php?pagina=Contacteer, is er de mogelijkheid dat een zoekmachine dit enkel ziet als index.php, en niet verder. Als je daarentegen via /Contacteer werkt, ziet deze het als een aparte pagina, en kan deze beter geindexeerd worden. Ik heb geen idee of Google op deze manier werkt, het is gewoon een kleine redenering op dit moment :)
Marien:
Dan is mijn vraag weer: hoe kan het dan dat bijvoorbeeld PHPhulp.nl ook zo extreem veel resultaten heeft in Google? Op deze site wordt niet altijd met mod_rewrite gewerkt...Dit is voor zo ver ik weet correct rafael.
Elwin
Misschien dat die zoekmachines die op ongebruikte domeinnamen staan het zo doen, maar sorry dat ik het zeg hoor, maar in dat soort zoekmachines wil ik niet eens staan.
Maar waarom zijn de eerste links allemaal met een modrewrite opgemaakt...
Omdat de url te veel verandert waardoor hij niet geschikt is voor mod_rewrite?
Of omdat op het forum gespamd wordt, er soms onjuiste informatie op staat enz. Dat wekt een verkeerde indruk bij de bezoeker en ben je alsnog 'de verliezer'. . .
Groetjes Michele