monitor aan/uit

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 17:52:55
Quote Anchor link
Hey mensen,

Het knopje om mijn monitor aan- en uit te zetten is een "soft-touch" button. Het is dus niet een schakelaar die je in- of uitdrukt, maar gewoon een knopje waar je even tegenaan duwt. Nu vroeg ik me af ... is het mogelijk om je monitor automatisch in of uit te schakelen zodra je je computer aanzet of afsluit? Nu moet ik dat telkens handmatig doen, terwijl je eigenlijk zou denken dat het ook automatisch zou moeten kunnen. Echter, als ik op Google ga zoeken, kom ik alleen topics tegen die gaan over energiebeheer en het na xx minuten uitschakelen (energiebesparing) van de monitor. Maar dat bedoel ik dus niet. Ik wil echt weten of de monitor automatisch kan in- en uitschakelen zodra de computer aan- of uitgaat.

Weet iemand dit toevallig?

PHP hulp

PHP hulp

30/11/2024 22:31:52

Wouter J

Wouter J

13/06/2015 18:23:02
Quote Anchor link
Monitor uit knopje is anders dan Windows die een monitor uitzet in slaapstand.

In het eerste geval wordt de stroom afgesloten in de monitor, als Windows het doet kan ie alleen zorgen dat het scherm geen informatie meer krijgt en dus in standby modus sprint. 't is een beetje precies zoals met je TV, met je afstandbediening kun je hem in standby krijgen, maar niet uit.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 18:30:59
Quote Anchor link
Hmmm oké. Maar standby is niet wat ik zoek. Ik had bijv. een versterker, en in die versterker kon ik aan de achterkant een stekker stoppen. Als ik dan de stekker van de cd-speler daarin deed, gingen beide apparaten aan zodra ik de versterker aanzette. Handig!

Dus nu vroeg ik me af of Windows dat ook kan, dus letterlijk de stroom van de monitor in- en uitschakelen. Omdat het niet echt een schakelaar is, maar gewoon een knopje dacht ik dat dat misschien wel zou kunnen.

- Mark -

- Mark -

13/06/2015 18:47:40
Quote Anchor link
Dat zou alleen kunnen als je pc een signaal aan je monitor kan geven die hem vertelt om uit te gaan en dat is niet mogelijk zonder zelf wat te knutselen voor zover ik weet. Dat "Knopje" is gewoon hardware, daar komt geen software aan te pas dus windows kan daar niets mee.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 19:02:59
Quote Anchor link
Oké, thanks ... jammer :(

- Mark -

- Mark -

13/06/2015 19:09:05
Quote Anchor link
Het makkelijkste is gewoon een stekkerdoos met schakelaar te nemen zodat je alles in 1 keer spannings vrij maakt. Je pc voeding staat trouwens gewoon aan ook als je de pc afsluit, tenzij je de schakelaar van de voeding zelf ook uit zet of de stekker eruit trekt. De aan uit knop op je pc schakelt namelijk niet direct de voeding die naar je pc gaat.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 19:18:08
Quote Anchor link
Oké helder. Het ging me niet zozeer om het spanningsvrij maken, dan wel om het stukje "gemak" van het niet handmatig hoeven in- en uitschakelen van de monitor. Maar ja, als t niet gaat dan gaat het niet. Was leuk geweest, maar helaas pindakaas.

Daan Slagter

Daan Slagter

13/06/2015 19:19:34
Quote Anchor link
@Ozzie PHP waarom laat je je scherm niet gewoon in slaapstand staan als het niet gaat om het spanning vrijmaken?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 19:26:45
Quote Anchor link
@Daan

Ah ... ik had het anders moeten verwoorden. Ik bedoelde dat het niet ging om alles spanningsvrij te maken. Dat was niet de insteek. Het ging me enkel om het gemak. Als ik 'm in slaapstand laat staan verbruikt ie stroom, maar gaat er ook nog een lampje knipperen. Niet echt handig.

- Mark -

- Mark -

13/06/2015 19:29:34
Quote Anchor link
Je zou het in theorie voor elkaar kunnen krijgen met een enkele relais maar ik weet niet of zoiets de moeite waard is.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 19:38:16
Quote Anchor link
Nee, zover wil ik echt niet gaan. Ik dacht dat er wellicht een instelling was waarmee ik dit vrij simpel kon regelen. Het is ook geen noodzaak hoor, maar het was wel geinig geweest als het zou kunnen.

Ivo P

Ivo P

13/06/2015 20:24:57
Quote Anchor link
je hebt stekkerdozen waarbij 1 master is.
Daar zit de pc op. wordt er geen vermogen gebruikt op dat stopcontact, gaat de rest ook uit.

iets als
https://www.conrad.nl/nl/gembird-masterslave-stekkerdoos-5-voudig-18-m-geaarde-stekker-wit-201010013-611769.html

al lijkt die ook wat met usb te doen

- Mark -

- Mark -

13/06/2015 20:39:24
Quote Anchor link
Die kende ik nog niet.

Die usb moet in de pc maar dan moet je er wel voor zorgen dat je usb niet powered zijn als de computer uit staat anders werkt het nog niet. Meestal staat die functie uit maar anders moet je in je bios zijn als ik me niet vergis.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/06/2015 22:28:28
Quote Anchor link
Geinig inderdaad. Als ik m'n spullen een keer ga vervangen dan is dat wel een leuke toevoeging.

Tobias Tobias

Tobias Tobias

14/06/2015 10:24:13
Quote Anchor link
Ik heb ooit in een pc-blad iets erover gelezen. Een man had een USB-kabel opengeknipt en die gekoppeld aan een schakelaar in een stekkerbox. Als de computer uitging, gaf de USB ook geen spanning meer, en daardoor ging de schakelaar uit en ook de hele stekkerbox. Ik zal even googlen of ik het terug kan vinden

Paco de Wulp

Paco de Wulp

14/06/2015 10:48:10
Quote Anchor link
Dat gaat dus met een relais. Een relais die is aan te sturen met 5 volt, en die vervolgens 220 Volt kan schakelen.

Tobias Tobias

Tobias Tobias

14/06/2015 10:52:20
Quote Anchor link
Klopt. Ik kan het artikel niet terug vinden, dacht dat het in pc-magazine stond. Maar als je een beetje handig bent met electronica is het ook zelf wel te bedenken

- Mark -

- Mark -

14/06/2015 13:31:27
Quote Anchor link
Hopelijk is het te lezen. Mijn handschrift is niet echt om naar huis te schrijven.
Afbeelding

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.