monitor en laptop

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/10/2012 20:24:50
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Wat is volgens jullie dé ultieme monitor voor webdesign? Ongeveer 23 inch? Met goede (RGB) kleuren en een constante kijkhoek? Maximaal €500,- ?

En vraag 2... ik was gisteren even bij de Dixons. Beetje aan het kijken naar laptops. Het viel me op dat de kleuren vaak niet mooi waren. Blauwzwemen over het hele scherm, verloopjes in websites die uit 'blokken' bestonden in plaats van mooie gelijdelijke overgangen. Ik zag geen enkele laptop waarvan de kleuren goed waren. Het enige wat enigszins in de buurt kwam was een kleine maar dure Apple Mac Pro (of iets in die richting). Dus nu vraag ik me af. Bestaan er eigenlijk wel laptops met schermen waarop de kleuren wel goed worden weergegeven?
Gewijzigd op 13/10/2012 20:26:38 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 06:41:18

Reshad F

Reshad F

14/10/2012 15:11:34
Quote Anchor link
Ik kan je zeggen van niet. Niet voor niets gebruiken 98% van de webdesigners of ontwerpers een mac omdat hierin de grafische gedeelte heel goed is en vooral bij een mac met een retina scherm is het echt heel zuiver.. dus wil je een investering doen dan zou ik voor een mac gaan. Wel zou ik je aanraden om af te wegen of je het echt nodig hebt of niet want een mac kost al gauw ergens in de 1000 euro dat is het dubbele van je budget wat je opgeeft.

ga je het voor werk gebruiken of als hobby/vrijetijd?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 15:21:27
Quote Anchor link
Als ik een goed beeldscherm ga kopen, dan is het voor werk. Eizo heeft ook goede schermen bijvoorbeeld. Er zijn er diversen onder de 500,- die voor webdesign geschikt zijn, maar ik vind het lastig om een juiste keuze te maken. Op mijn oude werk hadden we een goede Eizo van een paar honderd euro, maar dat type wordt niet meer verkocht helaas. Maar er zijn volgens mij ook andere merken die ook heel erg geschikt zijn voor webdesign. Heb me er een paar jaar geleden eens in verdiept, maar hoopte dat iemand hier op het forum een goede tip heeft.

Oh, ff voor de duidelijkheid. Het gaat dus om een losse monitor én om een laptop met een goed scherm. 2 aparte vragen dus.

Hmmm, dus als ik een laptop zou moeten kopen en ik zou goed beeld willen dan zou het een Mac met zo'n Retina scherm moeten zijn? Dat is inderdaad erg duur, en als ik een laptop zou kopen, dan wil ik gewoon een Windows PC en geen Mac. Maar welk merk/type heeft een mooi beeldscherm vraag ik me af. En die laptop zou ook niet te duur moeten zijn. Voor mij zou die laptop voornamelijk bedoeld zijn om aan een klant websites te kunnen laten zien die ik gemaakt heb, maar dan is het wel prettig als de kleuren een beetje fatsoenlijk zijn! Maar wat ik bij de Dixons zag, was allemaal toch vrij slecht qua kleuren.

- Mark -

- Mark -

14/10/2012 17:46:36
Quote Anchor link
Is een tablet dan geen optie? Als het doel is om alleen maar iets te laten zien aan een klant dan zit je goed. De instap iPad 3 kost nog geen 500 Euro en heeft een goed scherm. Daar kan geen enkele laptop in die prijs categorie tegen op. Al is het wel zo dat beide hun voor en nadelen hebben maar het ligt eraan waarvoor je ze gebruikt.

Vanaf 1000 Euro worden de meeste laptops pas interessant, het meeste daaronder heeft altijd 1 of meerdere onderdelen die minder zijn om de kosten te drukken.

De retina MacBook zou ik laten voor wat hij is. Het is eigenlijk de eerste in zijn soort dus hij is nog niet echt uit ontwikkeld. Ze zijn de investering nog niet waard naar mijn mening.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 18:05:29
Quote Anchor link
Mark, thanks voor je reactie. Een tablet zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn. Daar had ik nog niet aan gedacht. Van de andere kant is een laptop ook wel weer handig, stel dat ik er eens een keer op wil programmeren ofzo. Jij geeft aan dat laptops pas interessant worden vanaf zo'n 1.000 euro. Betekent dat automatisch dat daaronder simpelweg niks fatsoenlijks zit? Ik wil qua formaat sowieso een niet al te grote laptop, want dat lijkt me onhandig om mee te nemen. Maar eventueel zou je er dan wel op moeten kunnen programmeren. Tussen de 15 en 17 inch ofzo? Maar wat is dan een goede?

Jeroen VD

Jeroen VD

14/10/2012 18:08:53
Quote Anchor link
kijk is naar de asus n76v. heb ik nu zelf, hardstikke tevreden over. misschien wel iets boven je budget, maar de kleuren vindt ik niks mis mee

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 18:12:57
Quote Anchor link
Ziet er mooi uit! Waarom heb jij juist die gekozen?

Wouter J

Wouter J

14/10/2012 18:15:14
Quote Anchor link
Over Tablets: Ik ben ook aan het kijken voor een tablet en Windows brengt ook een tablet uit, de Surface. Deze bevat gewoon Windows 8 en zou je dus gewoon voor programmeren kunnen gebruiken, tevens heeft die een stand ingebouwd en zit er in de cover een toetsenbord waardoor het eigenlijk een dunne laptop wordt!

Komt waarschijnlijk eind deze maand uit in Amerika en ergens eind dit jaar in Europa.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 18:17:45
Quote Anchor link
Thanks voor de tip Wouter. Iets om zeker in de gaten te houden!

Joris van Rijn

Joris van Rijn

14/10/2012 18:31:09
Quote Anchor link
Reshad F op 14/10/2012 15:11:34:
Niet voor niets gebruiken 98% van de webdesigners of ontwerpers een mac

Kan je de site nog vinden waar je dit gelezen hebt? Ik ben er best benieuwd naar!

- Mark -

- Mark -

14/10/2012 18:49:59
Quote Anchor link
Kijk wel uit met die Surface tablets, er zijn namelijk 2 varianten. Een RT versie en een normale versie. De RT versie draait alleen op ARM chipsets. Programma's zijn niet uitwisselbaar tussen de RT en de normale versie van Windows 8 als ik me niet vergis.

De tablet die ik heb gaat de deur weer uit. Ze zijn leuk voor wat Ozzie er bijvoorbeeld mee wil doen maar voor de rest is het me allemaal te beperkt. Het is me veels te veel een speeltje, als je iets zoekt waar je productief op bezig wilt zijn dan zal je toch in de richting van een laptop moeten kijken.

Nu we het toch over Windows 8 hebben, het kan handig zijn om te wachten op een goede convertable. "Of hoe die dingen ook gaan heten" Windows 8 zou goed te bedienen moeten zijn met een touch screen. Je hebt dan een tablet en een volwaardige PC in 1 behuizing.

15 en 17 inch is me veel te groot persoonlijk. Het voordeel van de laptop die Jeroen aanhaalde is dat er een tweede HDD in gezet kan worden. Uiteraard zou ik er geen HDD erin zetten maar een SSD, deze zijn vele malen sneller dan wat er nu inzit. Je moet dan wel Windows overzetten naar de SSD om er gebruik van te maken. De HDD die er nu inzit kun je dan als back-up / data schijf gebruiken. De samsung 830 serie komt het beste uit de bus op het moment.

13 inch heeft mijn voorkeur, ik heb nu een 11,6 inch MacBook Air maar die is me eigenlijk wat te klein met sommige programma's. Volgend jaar ga ik weer terug naar 13 inch waarschijnlijk.

Ja er zal best wel wat te vinden zijn onder de 1000 Euro, het ligt er maar net aan wat je zoekt en waar je op wilt en kunt besparen. Persoonlijk kom ik maar weinig tegen in die prijs categorie, op sommige aanbiedingen na dan. Gemiddeld kost een laptop me tussen de 1100 en 1300 Euro.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 19:40:08
Quote Anchor link
@Mark: Hmmm, oké... en als jij er nu dan een zou kopen, welke zou dat dan zijn?

- Mark -

- Mark -

14/10/2012 20:09:01
Quote Anchor link
Als ik een Windows laptop zocht dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor de Asus zenbook prime.

LET OP! Ik heb er zelf dus geen ervaring mee.

http://tweakers.net/reviews/2657/1/asus-zenbook-prime-oogstrelende-ultrabook-inleiding.html

Let er wel op dat dit een ultrabook is. In andere woorden, je kunt er hardware matig zo goed als niets aan veranderen. achteraf even wat geheugen bijprikken gaat dus niet lukken. De SSD zou nog kunnen maar het is geen gewone 2,5 inch HDD zoals in een "normale" laptop. Dus dat zal ook een duur grapje worden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 20:28:26
Quote Anchor link
Thanks, ziet er mooi uit. Het scherm is ook vrij goed... maar het ding is niet heel goedkoop :-/

Ik zal er eens over nadenken...

- Mark -

- Mark -

14/10/2012 20:39:19
Quote Anchor link
:p goedkoop is hij niet nee. Je kan natuurlijk ook voor een "normale" laptop gaan. De voordelen daar van zijn dat je er gewoon zelf een SSD en meer RAM in kunt zetten, ze hebben wat meer power en ze zijn een stuk goedkoper. Het nadeel is het gewicht en de dikte. Ze zijn dus wat minder mobiel. Het is maar net wat je belangrijker vind.

Ik heb helaas geen voorbeeld voor een normale windows laptop, al lang niet meer naar gekeken.
Gewijzigd op 14/10/2012 20:40:54 door - Mark -

Eddy E

Eddy E

14/10/2012 20:49:32
Quote Anchor link
Je kan toch bij bijna elke monitor de kleuren aanpassen? Scherpte van een retina wordt het niet, maar een website wordt toch ook op gewone (simpele), kleurafwijkende beeldschermen bekeken?
Je gaat het tenslotte niet drukken op een poster van 20 meter lang oid.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 21:25:55
Quote Anchor link
Eddy, ja je kan van iedere monitor de kleuren aanpassen. Maar ik zoek een monitor met goede kleuren en een constante kijkhoek. Stel ik heb een monitor waar te veel blauw in zit.. het gevolg... ik maak mijn afbeeldingen minder blauw zodat het op mijn monitor weer klopt. En op die manier gaat het dus mis. Je moet een monitor hebben met goede kleuren... en heel belangrijk, een goede kijkhoek waardoor je van alle kanten hetzelfde beeld ziet.

Wil je weten of jouw monitor een goede kijkhoek heeft? Doe dan deze leuke test maar eens ;-)

http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php

Je moet dan dat grijze deel beeldvullend op je scherm zetten en dan moet je maar eens met je hoofd naar boven en beneden bewegen. Bij een scherm met een goede kijkhoek blijven de letters lagom dan grijs. Bij de meeste schermen is dit echter niet het geval...!

Wouter J

Wouter J

14/10/2012 21:52:53
Quote Anchor link
Heb hier een oude laptop die al 5 jaar werkt en de goedkoopste was in de winkel, hij is nu welliswaar bijna aan z'n latijn alleen het scherm is goed goed: Scherp, goede kijkhoek en goede kleuren.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/10/2012 21:56:01
Quote Anchor link
Da's mooi... zo eentje zoek ik ook!

Chris PHP

Chris PHP

15/10/2012 07:52:49
Quote Anchor link
Ozzie,

Technology gaat hard, als je nu voor een los scherm gaat ga dan voor een Full HD LED scherm. De grote is niet van toepassing, ik heb zelf 2x 22 inch, wat ruim voldoende is.

LED verscherpt je beeld uitermate beter dan reguliere LCD schermen, tevens helpt de full HD resolutie ook (Wat meer een verkoop trucje is, want mijn oude Samsung 226BW ondersteunt die resolutie ook al!).

Net wat eddy zegt, als je grafisch gaat ontwerpen moet je altijd je scherm(en) calibreren. Zodat je kleuren ook de kleuren zijn die je weergeeft, zodra ze in tinten afwijken omdat je te veel blauw erin hebt zitten komt het bij de klant anders over natuurlijk.

Let wel op je aansluiting met het kopen van een nieuw scherm! Alle nieuwe schermen zijn 'digitaal' wat betekend dat ze bijna niet meer verkocht worden met een analoge VGA aansluiting. Er zit nu meestal DVI, HDMI en/of DisplayPort aansluitingen op.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/10/2012 08:16:32
Quote Anchor link
Thanks Chris. Heb je een voorbeeld van zo'n FULL HD LED scherm?

Deze Eizo schijnt ook goed te zijn volgens een verkoper van monitoren.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.