mount externa harddisk met een images folder
https://www.mijndomein.nl/images
Ik heb een externa big storage schijf aangeschaft voor mijn VPS.
Wat ik nu wil doen om ruimte van de root schijf te besparen aldeze plaatjes wil kopieren naar de externe schijf, die al gekoppeld is
Quote:
vda 252:0 0 250G 0 disk
ââvda1 252:1 0 500M 0 part /boot
ââvda2 252:2 0 149.5G 0 part
â ââvg_directadmin-lv_root 253:0 0 247.5G 0 lvm /
â ââvg_directadmin-swap 253:1 0 1G 0 lvm [SWAP]
â ââvg_directadmin-lv_tmp 253:2 0 1G 0 lvm
ââvda3 252:3 0 100G 0 part
ââvg_directadmin-lv_root 253:0 0 247.5G 0 lvm /
vdb 252:16 0 2T 0 disk
ââvdb1 252:17 0 2T 0 part /mnt/bigstorage
loop0 7:0 0 4G 0 loop /tmp
ââvda1 252:1 0 500M 0 part /boot
ââvda2 252:2 0 149.5G 0 part
â ââvg_directadmin-lv_root 253:0 0 247.5G 0 lvm /
â ââvg_directadmin-swap 253:1 0 1G 0 lvm [SWAP]
â ââvg_directadmin-lv_tmp 253:2 0 1G 0 lvm
ââvda3 252:3 0 100G 0 part
ââvg_directadmin-lv_root 253:0 0 247.5G 0 lvm /
vdb 252:16 0 2T 0 disk
ââvdb1 252:17 0 2T 0 part /mnt/bigstorage
loop0 7:0 0 4G 0 loop /tmp
/mnt/bigstorage is gemount.
Als ik een symbolix linkmaak:
ln -s /mnt/bigstorage/images /home/admin/domains/test.nl/private_html/images
Dan worden alle ymbolix links gemaakt op de mnt schijf, maar de plaatjes verwijzen niet naar de nieuwe schijf.
Wat mis ik hier?
Quote:
ln -s /mnt/bigstorage/images/ images
Ik ben geen systeembeheerder en snap het volgende niet helemaal.
- Op de server staan meerdere "images" folders. Moet daar niet het volledige pad komen? "/home/admin/domains/test.nl/private_html/images" ?
- Moet ik de images map dan niet eerst kopieren naar /mnt/bigstorage/images/ ?
Verder wat ik dus wil is dat wanneer men naar www.mijndomein.nl/images/test.png gaat dat hij het plaatje laad wat opgeslagen staat in /home/admin/domains/test.nl/private_html/images/test.png
- Is het daarnaast mogelijk om de externe schijf te koppelen aan de internet SD schijf, zodat ik deze gewoon combineer zodat de schijf uitgebreid word met 2 TB van de externe schijf?
Bedankt voor enige uitleg.
Gewijzigd op 27/04/2019 08:31:48 door Daniel van Seggelen
Euh... Telnet, hoort dat niet in het museum thuis?
Maar je hebt het over een vps, en nu hoor ik je over een externe schijf. Hoe wou je die dan fysiek aansluiten. Bij een vps ben je toch flexibel genoeg om extra schijfruimte aan te vragen bij je provider?
Gewijzigd op 27/04/2019 08:36:30 door - Ariën -
Telnet staat al tijden bekend om zijn onveiligheid. Wat is er mis met het veiligere SSH? ;-)
En SSH gebruik ik ook.
Maar ik word niet bevangen door dit soort angstpsychoses. Ben geen Windowsgebruiker.
Eerlijk gezegd ben ik een nogal onverantwoordelijk baasje. Zelfs mijn website gebruikt nog http.
En wachtwoorden sla ik op met MD5.
Aan de andere kant. Ik doe wel het haakje op de WC deur. Ook als ik alleen thuis ben. Je weet tenslotte maar nooit door wie je betrapt wordt met je broek op je enkels.
Better safe than sorry.
@Ariën lokaal telnetten lijkt mij niet zo spannend? Je zit al op je VPN. Ah well.
@Daniel controleer of met jouw aanpak ook echt een symlink op de goede plek wordt aangemaakt (in de directory /home/admin/domains/test.nl/private_html/) en navigeer anders, zoals @Adoptive voorstelt naar de directory toe (op wat voor manier dan ook :p) en maak daar de symlink aan.
Daarna maak je een link aan:
Code (php)
1
2
2
mv /home/admin/domains/test.nl/private_html/images /mnt/bigstorage/
Ik verplaats hierboven dus niet de plaatjes afzonderlijk, maar de hele map in een keer.
Daarna bestaat /home/admin/domains/test.nl/private_html/images dus niet meer.
Dat wordt hersteld door een symbolic link met die naam te plaatsen die verwijst naar de gemounte schijf.
Let hierbij ook even op of er genoeg schrijfrechten zijn voor de user die dit uitvoert (en eventueel de webserver)
Thomas van den Heuvel op 27/04/2019 12:43:07:
@Ariën lokaal telnetten lijkt mij niet zo spannend? Je zit al op je VPN. Ah well.
Dan kan je doen wat je wilt, maar ik las het niet eerder hier.
Ah, VPS, niet VPN, maar @Adoptive gebruikte een niet-gerouterd (en dus lokaal) IP in zijn voorbeeld :).
Quote:
Ik verplaats hierboven dus niet de plaatjes afzonderlijk, maar de hele map in een keer.
Bedankt voor alle antwoorden, het is een fysieke externe schijf, wat bij transip besteld is waar ik mijn vps ook heb.
Maar waarom direct de gehele private_html folder kopieren? Ik wil dat eigenlijk alleen met de plaatjes doen. Zal dit trouwens niet een stuk langzamer zijn? Ik wil nog wel zoveel mogelijk gebruik maken van de SSH interne schijf vanwege de snelheid.
Quote:
Ik verplaats hierboven dus niet de plaatjes afzonderlijk, maar de hele map "images" in een keer.
zie ook de gegeven regel
mv /home/admin/domains/test.nl/private_html/images ....
Ik vraag me af als ik de VPS reset/reboot, moet ik deze symbolic link
telkens uitvoeren?
Gewijzigd op 29/04/2019 03:59:42 door Daniel van Seggelen
Daniel van Seggelen op 29/04/2019 03:58:16:
Ik vraag me af als ik de VPS reset/reboot, moet ik deze symbolic link
telkens uitvoeren?
telkens uitvoeren?
Normaal gesproken niet.
En als je de mount goed insteld ook die niet.
Die moet komen te staan in /etc/fstab
zie https://en.wikipedia.org/wiki/Fstab