Move up/down
ik heb een nieuwsscriptje geschreven met een overzicht van alle nieuwsberichten (deze komen uit een databank). In dit overzicht zou ik nieuwsberichten een rij naar boven/onder moeten kunnen zetten. Ik heb eerlijk geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Kan iemand mij in de goede richting zetten of evt. een goed voorbeeld geven?
Alvast bedankt
Gewijzigd op 30/11/2012 09:16:14 door Jos Vermassen
Waar komen je nieuwsberichten vandaan? Komen die uit een Database? Uit een RSS feed?
Chris NVT op 30/11/2012 09:08:40:
Waar komen je nieuwsberichten vandaan? Komen die uit een Database? Uit een RSS feed?
Ah sorry, deze komen uit een databank
Slecht weer vandaag
Het wordt vandaag slecht weer. Het wordt vandaag slecht weer.
-------------------------------------------------------------
Nieuwe Firefox versie
Firefox heeft weer een nieuwe versie uitgebracht sinds vandaag.
--------------------------------------------------------------
Dan kun je alle nieuws artiekelen fetchen in een while loop. Daar bepaal je met div's hoe je ze wilt hebben
Bijvoorbeeld
Code (php)
Dit is een simpel voorbeeld, hier wordt per artiekel een div weergeven die alles van je nieuws artiekel bevat (nieuws_artiekel). Vervolgens een losse div voor je titel, zodat je bijvoorbeeld je bg een kleur kunt geven (artiekel_title). En dan tot slot een div voor je nieuws artiekel zelf (nieuws_body).
Als je dit in CSS styled zoals je wil krijg je mooie nieuws blokken per nieuws artiekel, die je onder elkaar kunt plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om je titel en nieuws bericht gewoon in een div te zetten, dan kun je bijvoobeeld je titel bold maken of iets dergelijks.
Gewijzigd op 30/11/2012 09:32:19 door Chris PHP
Chris NVT op 30/11/2012 09:29:14:
En je wil ze gewoon onder elkaar weergeven zoals dit ongeveer?
Slecht weer vandaag
Nieuwe Firefox versie
Dan kun je alle nieuws artiekelen fetchen in een while loop. Daar bepaal je met div's hoe je ze wilt hebben
Bijvoorbeeld
Dit is een simpel voorbeeld, hier wordt per artiekel een div weergeven die alles van je nieuws artiekel bevat (nieuws_artiekel). Vervolgens een losse div voor je titel, zodat je bijvoorbeeld je bg een kleur kunt geven (artiekel_title). En dan tot slot een div voor je nieuws artiekel zelf (nieuws_body).
Als je dit in CSS styled zoals je wil krijg je mooie nieuws blokken per nieuws artiekel, die je onder elkaar kunt plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om je titel en nieuws bericht gewoon in een div te zetten, dan kun je bijvoobeeld je titel bold maken of iets dergelijks.
Slecht weer vandaag
Nieuwe Firefox versie
Bijvoorbeeld
Code (php)
Ja zoiets heb ik, maar nu is mijn vraag hoe kan ik nieuwsberichten van positie veranderen?
dus bijvoorbeeld rij 1. abc onder rij 2. def zetten door te klikken op een link move up/down.
1. abc
2. def
3. ghi
4. jkl
hier een mooie tutorial voor je.
Als je puur een up/down systeem wil zou je ook dit met JS/Jquery moeten doen. Dat is allemaal client-side scripting aangezien je pagina al geladen is.
Google eens op "move div up down using jquery" (zonder quotes") dan krijg je wat tutorials te zien hoe je dat kunt toepassen.
Je wil dat de gebruikers zelf de divjes kunnen verschuiven? Dan zoek je dragable div's Als je puur een up/down systeem wil zou je ook dit met JS/Jquery moeten doen. Dat is allemaal client-side scripting aangezien je pagina al geladen is.
Google eens op "move div up down using jquery" (zonder quotes") dan krijg je wat tutorials te zien hoe je dat kunt toepassen.
Gewijzigd op 30/11/2012 09:57:54 door Chris PHP
Chris NVT op 30/11/2012 09:54:25:
Je wil dat de gebruikers zelf de divjes kunnen verschuiven? Dan zoek je dragable div's hier een mooie tutorial voor je.
Nee, dit is alleen voor het admingedeelte, dus gewone gebruikers zien dit niet. Wanneer deze volgorde gewijzigd is door de 'admin' moet deze dan ook worden opgeslagen in de databank.
Jos Vermassen op 30/11/2012 10:00:16:
Nee, dit is alleen voor het admingedeelte, dus gewone gebruikers zien dit niet. Wanneer deze volgorde gewijzigd is door de 'admin' moet deze dan ook worden opgeslagen in de databank.
Chris NVT op 30/11/2012 09:54:25:
Je wil dat de gebruikers zelf de divjes kunnen verschuiven? Dan zoek je dragable div's hier een mooie tutorial voor je.
Dan is het gewoon een questie van een veld toevoegen in je DB met 'volgorde'. Daar zet je dan gewoon cijfers neer opvolgend, en doe je tijdens je SELECT query een ORDER BY met een DESC of ASC zodat hij van hoog naar laag gaat, of andersom aan de hand van je volgorde veld.
Bijvoorbeeld
Code (php)
1
2
3
2
3
<?php
$query = "SELECT titel, nieuws, volgorde FROM artiekelen ORDER BY volgorde ASC"
?>
$query = "SELECT titel, nieuws, volgorde FROM artiekelen ORDER BY volgorde ASC"
?>
Deze query selecteerd alle records uit je table 'artiekelen' en pakt alleen de velden titel, nieuws en volgorde. Vervolgens sorteer je ze op volgorde met ASC dan loopt het op (van 1 naar 1000) gebruik je DESC dan loopt hij af (1000 naar 1)
Gewijzigd op 30/11/2012 10:08:00 door Chris PHP
Oké en hoe moet ik het dan doen als ik op de link move up/down klik?
In die link laat je het orderID, welke in je database staat vermeerder/minderen met één. En zodra je die actie uitvoert, dan doe je een UPDATE-query met de juiste nieuwe waarde uit $_GET['order']