[mssql] zoeken in meerdere tabelen en nieuwste waarde bekijken
DirkJan Heinen
14/10/2009 15:53:00Hallo php'ers
ik ben bezig met een systeem waar ik kan zoeken in meerdere tabellen,
nou heb ik 2 tabellen, in die 2 staan waardes die aan elkaar vergelijkbaar zijn.
ik wil die waardes bij elkaar brengen en van die waardes wie bij elkaar gekomen zijn de nieuwste naar buiten brengen.
hoe doe ik dat doormiddel van een sql query?
Met vriendelijke groeten,
DirkJan Heinen
ik ben bezig met een systeem waar ik kan zoeken in meerdere tabellen,
nou heb ik 2 tabellen, in die 2 staan waardes die aan elkaar vergelijkbaar zijn.
ik wil die waardes bij elkaar brengen en van die waardes wie bij elkaar gekomen zijn de nieuwste naar buiten brengen.
hoe doe ik dat doormiddel van een sql query?
Met vriendelijke groeten,
DirkJan Heinen
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door DirkJan Heinen
PHP hulp
05/11/2024 07:55:12- SanThe -
14/10/2009 16:10:00DirkJan Heinen
14/10/2009 16:14:00jah het is voorbeed data natuurlijk, om even duidelijk te maken wat ik bedoel.
dus het is de bedoeling dat ik tabel 1 en tabel 2 samenvoeg aandehand van de ID's en van de resultaten wie daar overblijven de nieuwste uit te filteren.
zoals op de afbeelding.
en dat met sql.
dus het is de bedoeling dat ik tabel 1 en tabel 2 samenvoeg aandehand van de ID's en van de resultaten wie daar overblijven de nieuwste uit te filteren.
zoals op de afbeelding.
en dat met sql.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door DirkJan Heinen
Eddy E
14/10/2009 21:45:00In MSsql zal dit iets anders moeten zijn, maar MYsql zal dit werken:
Wellicht moet het ASC opeens DESC worden, maar dit is de basis.
En even terzijde... maar wat een ongelofelijk slechte keus van je kolomnamen. VOORDAT je doorgaat zou ik dat zelf direct veranderen.
tID1 is erg ongelukkig... en waarde2 nog meer.
Zelfs bij dit soort fictieve dingen: gebruik je echte, bruikbaarde normen. Dat is makkelijker en logischer.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT
t1.ID,
t1.waarde
t1.datum
t2.waarde2
FROM tabel1 AS t1
LEFT JOIN tabel 2 AS t2
ON (t2.tID1 = t1.ID)
ORDER BY t1.datum ASC
LIMIT 0, 2
t1.ID,
t1.waarde
t1.datum
t2.waarde2
FROM tabel1 AS t1
LEFT JOIN tabel 2 AS t2
ON (t2.tID1 = t1.ID)
ORDER BY t1.datum ASC
LIMIT 0, 2
Wellicht moet het ASC opeens DESC worden, maar dit is de basis.
En even terzijde... maar wat een ongelofelijk slechte keus van je kolomnamen. VOORDAT je doorgaat zou ik dat zelf direct veranderen.
tID1 is erg ongelukkig... en waarde2 nog meer.
Zelfs bij dit soort fictieve dingen: gebruik je echte, bruikbaarde normen. Dat is makkelijker en logischer.
Quote:
jah het is voorbeed data natuurlijk, om even duidelijk te maken wat ik bedoel.
Lijkt me duidelijk Eddy ;-)