Multiple Inheritance

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

PHP Developer - Draag bij aan de maatschappij!

Bedrijfsomschrijving Wil jij als applicatieontwikkelaar deel uitmaken van een gedreven ontwikkelteam en werken aan innovatieve producten? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die samen met ons de technische ondergrond van onze producten verder wil ontwikkelen met behulp van PHP. Met jouw expertise geef je de finishing touch aan onze producten om jezelf steeds opnieuw weer te verrassen. Functieomschrijving Bij ons staan innovatie en creativiteit centraal. Wij zijn op zoek naar een enthousiaste PHP ontwikkelaar die nieuwe ideeën en inzichten kan inbrengen en daarmee zichzelf en het team verder kan laten groeien.

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe software; Het ombouwen van de bestaande software; Zowel back- als front-end software ontwikkelen; Het testen; Het implementeren van de volledig geteste software; Het verzorgen van nazorg en het oplossen van bugs; Het opstellen en bijhouden van procesdocumentatie; Je draagt bij aan het agile/scrum processen van het team. Hier ga je werken Ongetwijfeld heb je een of meerdere producten van deze organisatie in huis. Het proces erachter, daar ben je ongetwijfeld minder bekend mee. Deze opdracht geeft je de kans meer over dit proces te weten te komen en een mooie bijdrage te

Bekijk vacature »

Junior Front end developer Onderwijssoftware

Functie Als Junior front end developer kom jij terecht in een klein, maar hecht team bestaande uit 5 andere developers (waarvan 2 senioren, 2 medior en 1 junior). Met de gezamenlijke missie om “ieder kind te helpen met onze software” wordt er dagelijks gepassioneerd en hard gewerkt aan ons in-house ontwikkeld platform. Deze software is gebaseerd is op AI, machine Learning en wetenschappelijke inzichten. Dagelijks zul jij werken met onze high traffic webapplicatie. We hebben ruim 300.00 gebruikers en meer dan 2 miljard records waar je te maken mee krijgt! Verder zul jij je bezighouden met: – Het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar ontbreekt er aan passie en motivatie niks. Jij bent communicatief sterk en pakt iedere uitdaging dan ook met beide handen aan. Op projectbasis ga jij met je team of met enkele andere ontwikkelaars intern aan de slag bij diverse partners. Op basis van het project ga jij aan de slag en zijn de werkzaamheden en technieken erg divers. Jouw werkgever stelt jouw ontwikkeling hierin voorop, zo krijg je een vast vertrouwenspersoon die één keer in de maand op locatie van jouw project zal kijken hoe het gaat en of er eventuele aandachtspunten zijn. Daarnaast krijg

Bekijk vacature »

IT Infrastructuur Developer

IT Infrastructuur Developer Ben jij (bijna) klaar met je HBO studie in de richting van IT? Opzoek naar een spannende eerste baan, waar je ontzettend veel kan leren? Dan hebben wij de ultieme job voor jou! Voor een goede klant van ons in de financiële dienstverlening zijn wij opzoek naar een Junior Infrastructure Developer. Deze baan is een mooie kans om een sterke start te geven aan jouw carrière binnen de IT! De job Je werkt nauw samen met het Devops team, en zal je voornamelijk bezighouden met het automatiseren van infrastructure componenten. De componenten worden opgevraagd door het DevOps

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Java developer - procesoptimalisatie (Inhouse)

Functie Wat ga je doen als Java developer? Jij als back end developer hebt al enige ervaring opgedaan in jouw vakgebied. Voornamelijk het werken met Java en Spring spreekt jou aan. Jij wordt samen met je collega developers in het team verantwoordelijk voor de gehele back end van de applicatie. Hierdoor heb jij veel zelfstandigheid in je rol en zul je ook zelf beslissingen samen met de PO maken. Er wordt gewerkt volgens de SCRUM methodiek, om zo structuur te creëren in de werkzaamheden. Binnen de 2-wekelijkse sprints pak jij je taken op die samen met de PO afgestemd zijn.

Bekijk vacature »

Software Developer C++ en Perl

Ben je een slimme en enthousiaste universitair opgeleide bèta die graag bij een relatief klein softwarebedrijf wil werken waar de sfeer goed is en eigen inbreng gewaardeerd wordt? Wij, IntelliMagic in Leiden, ontwikkelen technisch hoogwaardige software op het gebied van IT infrastructuur performance analytics. Het type software zorgt voor intellectueel interessante uitdagingen. We ontwerpen de producten zelf en verkopen deze als off-the-shelf software aan grote bedrijven in Europa en de VS. Wij zoeken een ervaren C++ software engineer met kennis van Perl voor een van onze ontwikkelteams. Werkzaamheden Samen met de andere ontwikkelaars specificeren, ontwerpen en implementeren van nieuwe functionaliteit

Bekijk vacature »

Webshop beheerder / Fullstack developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een full stack developer die zich bezig gaat houden met het uitbreiden en verbeteren van de online webshop. Een onderdeel van jouw werkzaamheden is naast het beheren van de webshop ook om de processen en structuren te stroomlijnen. Ben jij een leergierige en ambitieuze junior developer met technische skills? Ben jij op zoek naar een werkgever die jouw de volledige vrijheid geeft om jezelf tot een volwaardige senior te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Werkzaamheden Onderhouden van de webshop (denk aan het bijhouden van de voorraad); Nieuwe functies toevoegen aan de product configurator

Bekijk vacature »

.NET Developer Senior

Dit ga je doen Het ontwikkelen van backend applicaties in C#; Het maken van vele koppelingen met andere ERP-applicaties zoals JD Edwards en SAP; Je bent (mede) verantwoordelijk voor het opstellen van technisch ontwerpen voor de te ontwikkelen software oplossingen; Je bent gemiddeld 90% van je tijd inhouse oplossingen aan het ontwikkelen en testen. De overige 10% van je tijd ben je bij klanten op locatie om oplossingen te implementeren, klanten te begeleiden en de software verder te innoveren; Naast het zelfstandig ontwikkelen van software oplossingen ben je ook bezig met het waarborgen van je contacten bij de klant, het

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functie omschrijving Als Back-end Developer heb je de eer om als eerste interne developer bij deze organisatie te beginnen. Op dit moment zijn er externe developers, maar daar wil de organisatie verandering in brengen. Op termijn moet de gehele afdeling uit intern personeel bestaan. Je kan je voorstellen dat de eerste interne developer ook de nodige kennis mee moet brengen. Dat klopt. Je gaat je namelijk aan het begin bekommeren over de externe developers en uiteindelijk over je interne collega's. Verder ga je het volgende doen: Het bedenken, beheren en onderhouden van webportalen, API-koppelingen en applicaties; Je bedenkt en werkt

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Je bent verantwoordelijk voor de warehouse applicatie die een integratie heeft met de PLC laag; Je ontwikkelt in C#/.Net; Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interfaces en het visualiseren van componenten; Je denkt mee over het design voor business oplossingen; Je bent verantwoordelijk voor het testen van de gebouwde oplossing. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Software Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van de warehouses. Op dit moment wordt er nog gebruik

Bekijk vacature »

Senior front-end developer (React)

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren front-end developer. Als senior werk je nauw samen met 5 collega developers. Een klein scrum team dus, met korte lijnen waardoor jouw ideeën snel tot uitvoering gebracht kunnen worden. De huidige applicaties worden veelal ontwikkeld met o.a. React, Redux, TypeScript. Ze zijn echt op zoek naar een kartrekker in het team. Naast het meedenken over, opzetten en uitvoeren van bijvoorbeeld de architectuur of toepassing van nieuwe technieken krijg je ook veel tijd om de meer junior (front-end) developers te begeleiden. Hierin nemen ze graag de tijd om mensen de ruimte te

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als junior .NET Developer start jij in een team met 15 developers. In het team is er genoeg senioriteit om ervoor te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt. Jij begint als eerst alle software pakketten en processen eigen te maken. Vervolgens ga jij deze software programmeren, onderhouden en testen. Ook ga jij research doen naar nieuwe mogelijkheden en zoek jij uit hoe je dit kan implementeren. Jullie werken intern op project basis en afhankelijk van het project werken jullie wel of niet iedere ochtend met een standup. 50% van jullie werkzaamheden is maatwerk en de overige 50% is

Bekijk vacature »
Hank Noseman

Hank Noseman

11/06/2013 13:57:35
Quote Anchor link
Ik heb een classe voor normale wegvoertuigen en een classe voor watervoertuigen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
class Autovoertuig
class Watervoertuig

Nu heb ik een classe Amfibievoertuig (waterauto) die gebaseerd moet zijn op beide bovenstaande classes, zoiets als dit:

Code (php)
1
class Amfibievoertuig extends Autovoertuig, Watervoertuig

Echter lees ik dat php geen multiple inheritance ondersteund.

Weet iemand een workaround?

PHP hulp

PHP hulp

22/11/2024 10:09:01

Erwin H

Erwin H

11/06/2013 14:33:24
Quote Anchor link
Een workaround niet, een oplossing wel. Wat je zal moeten doen is je classe structuur anders opbouwen en dan de functionaliteit onderbrengen in aparte classes. Die classes (en functionaliteit) kan je dan door je voertuig classes laten gebruiken. Zo kan een auto gebruik maken van de 'rij' functionalieit, maar ook het amfibie. De 'vaar' functionaliteit kan door een boot worden gebruikt en ook weer door een amfibie.
Dit wordt ook wel het strategy design pattern genoemd: http://en.wikipedia.org/wiki/Strategy_pattern

Wouter J

Wouter J

11/06/2013 14:37:13
Quote Anchor link
Wat staat er precies in de klassen Autovoertuig en Watervoertuig? Naar mijn mening werkt een amfibievoertuig anders dan een auto of watervoertuig en hoort het daarom niet over te erven van deze klassen. Ik zou dan iets als dit doen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
interface VoertuigInterface;
interface DrijfbaarVoertuigInterface extends VoertuigInterface;
interface RijdbaarVoertuigInterface extends VoertuigInterface;

abstract class StuurbaarVoertuig implements VoertuigInterface;

class AutoVoertuig extends StuurbaarVoertuig implemets RijdbaarVoertuigInterface;
class WaterVoertuig extends StuurbaarVoertuig implements DrijfbaarVoertuigInterface;
class AmfibieVoertuig extends StuurbaarVoertuig implements RijdbaarVoertuigInterface, DrijfbaarVoertuigInterface;

Het strategy pattern had ik nog niet aan gedacht, is ook een mooie oplossing:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
interface WaterGedrag;
interface VasteGrondGedrag;
interface VoertuigInterface;

class DrijfGedrag implements WaterGedrag;
class ZinkGedrag implements WaterGedrag;
...

class RijGedrag implements VasteGrondGedrag;
class SchuifGedrag implements VasteGrondGedrag;
...

class Voertuig implements VoertuigInterface;

En dan in gebruik:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
$auto
= new Voertuig();
$auto->setVasteGrondGedrag(new RijGedrag());
$auto->setWaterGedrag(new ZinkGedrag());

$boot = new Voertuig();
$boot->setVasteGrondGedrag(new SchuifGedrag());
$boot->setWaterGedrag(new DrijfGedrag());

$amfibie = new Voertuig();
$amfibie->setVasteGrondGedrag(new RijGedrag());
$amfibie->setWaterGedrag(new DrijfGedrag());
?>
Gewijzigd op 11/06/2013 15:01:08 door Wouter J

Hank Noseman

Hank Noseman

11/06/2013 16:29:34
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties. Ik bedoel eigenlijk zoiets als onderstaande. Volgens mij is zoiets wel mogelijk in Delphi en ik zoek een workaround in PHP.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
class Autovoertuig
{
  function GaVooruit()
  {
  }
}
class Watervoertuig
{
  function GaVooruit()
  {
  }
}

class Amfibievoertuig extends Autovoertuig, Watervoertuig
{
 public IsModusAutoOfBoot;
 function GaVooruit()
 {
    if (IsModusAutoOfBoot=='auto')
    {
       Autovoertuig.GaVooruit;
    }
    elseif (IsModusAutoOfBoot=='boot')
    {
       Watervoertuig.GaVooruit;
    }

}
}

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2013 16:54:30
Quote Anchor link
Vanaf PHP 5.4.0 kun je multiple inheritance nabootsen met multiple traits.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
trait Rijden
{
    // ...
}

trait Varen
{
    // ...
}

class Amfibievoertuig
{
    use Rijden, Varen;
    // ...
}
?>

Als je echter, zoals in jouw opzet, één gedeelde methode GaVooruit() hebt die bij 'boot' anders reageert dan bij 'auto', dan heb je meer twee klassen die afstammen van één en dezelfde ouderklasse. Dan krijg je eerder dit:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
class Amfibievoertuig
{
    // Kan varen én rijden.
}

class Auto extends Amfibievoertuig
{
    // Kan alleen rijden.
}

class Boot extends Amfibievoertuig
{
    // Kan alleen varen.
}
?>

Je kunt dus omgekeerd redeneren: een auto is een amfibievoertuig dat niet kan varen en een boot is een amfibievoertuig dat niet kan rijden.

Erwin H

Erwin H

11/06/2013 17:10:59
Quote Anchor link
Om eerlijk te zijn lijkt dat laatste me een zeer foute manier. Want je hebt ook nog treinen, die rijden op een spoor. Maar sommige vrachtwagens die aan het spoor werken hebben ook de mogelijkheid om op het spoor te rijden. Dus nu moet je dan al een nog grotere basisklas hebben die ook op het spoor kan rijden zodat je die vrachtwagens die op het spoor kunnen rijden hiermee ook kunt bouwen.

Zo krijg je het vliegende rubber eendjes verhaal, voor degene die het boek kennen. Niet doen op die manier.

Toevoeging op 11/06/2013 17:12:15:

Hank Noseman op 11/06/2013 16:29:34:
Bedankt voor de reacties. Ik bedoel eigenlijk zoiets als onderstaande. Volgens mij is zoiets wel mogelijk in Delphi en ik zoek een workaround in PHP.

Simpel, die is er dus niet.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2013 17:24:48
Quote Anchor link
Erwin, ik ging ervan uit dat het niet echt over amfibievoertuigen of badeenden gaat :)

Het logicaprobleem bij multiple inheritance is dat je een vader en een moeder hebt die beide anders lopen: ze hebben beide een methode GaVooruit(). Dat betekent dat je een kind altijd voor een keuze stelt: loop je zoals vader, zoals moeder of zoals een mengelmoes?

Met multiple traits LopenAlsEenMan en LopenAlsEenVrouw los je dat deels op.

Het alternatief is niet elegant, dat ben ik met je eens, maar dat is inherent aan het ontbreken van multiple inheritance in PHP: je bouwt beide varianten van de methode in en laat een afgeleide klasse de methode kiezen.

Zo ongebruikelijk is dat overigens natuurlijk niet: in veel constructors kun je immers ook kiezen welke "smaak" je van een klasse wilt hebben.

Erwin H

Erwin H

11/06/2013 17:30:36
Quote Anchor link
En daarom is het strategy patern juist zo mooi. Daarmee bereik je precies hetzelfde, het is veel flexibeler en je voorkomt dat functionaliteit op een rare manier achter blijft daar waar je het niet wil hebben.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2013 17:47:14
Quote Anchor link
Erwin H op 11/06/2013 17:30:36:
En daarom is het strategy patern juist zo mooi. Daarmee bereik je precies hetzelfde, het is veel flexibeler en je voorkomt dat functionaliteit op een rare manier achter blijft daar waar je het niet wil hebben.
Goed punt. Wat vind je dan van gedeelde functionaliteit in gemeenschappelijke traits die je expliciet moet aanroepen met use?

Erwin H

Erwin H

11/06/2013 17:56:00
Quote Anchor link
Met traits heb ik nog te weinig ervaring om daar een mening over te geven. Ik ga daar zo wel even naar kijken, maar meer uitleg van jouw kant (hoe traits hierbij een rol kunnen spelen) waardeer ik wel.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2013 18:13:00
Quote Anchor link
Ik denk dat de zoektocht naar een passende naam al veelzeggend is. Een trait is een kenmerk, maar hadden we daarvoor in ruil al niet de property of eigenschap en de function voor bepaalde functionaliteit?

Eerlijk gezegd heb ik zo mijn bedenkingen. Traits kunnen dingen doen die ik liever niet terugzie in een grootschalig project.

Neem bijvoorbeeld deze uitbreiding op een vorig voorbeeld:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
trait Rijden
{
    // ...
}

trait Varen
{
    // ...
}

trait Vliegen
{
    // ...
}

class Amfibievoertuig
{
    use Rijden, Varen, Vliegen;
    // ...
}
?>

Met één simpele uitbreiding van use Rijden, Varen, Vliegen kan het amfibievoertuig plotseling ook vliegen. En die trait Vliegen geeft de klasse meteen alle methoden van de trait.

Is dat nu handig of gevaarlijk? Ik weet het niet, de waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.
Gewijzigd op 11/06/2013 18:13:46 door Ward van der Put

Erwin H

Erwin H

11/06/2013 19:19:59
Quote Anchor link
Als ik zo een beetje rondlees (zonder er dus echt diep in duiken) dan krijg ik het gevoel dat traits echt alleen interessant zijn om code op 1 plek te krijgen die je op meerdere plekken nodig hebt. Op zich zou dit dus wel een juiste omstandigheid zijn. Tegelijkertijd krijg ik alleen ook het gevoel dat traits een probleem oplossen dat je alleen krijgt door een niet optimaal design. Dubbele code kan je, denk ik, beter proberen te vermijden door je klassen structuur anders te ontwerpen. Maar inderdaad, de waarheid zal ongetwijfeld genuanceerder zijn en in een halfuurtje rondsnuffelen kom ik natuurlijk ook niet alles te weten over traits.

Wouter J

Wouter J

11/06/2013 19:45:15
Quote Anchor link
Hank, ik hoop dat geen 1 OO taal multiple inhertiance toestaan. Het is naar mijn mening iets wat een verkeerd design aangeeft, of in elk geval geen optimaal design. Het boek waar Erwin naar refereert heeft een paar handige OO principes, eentje daarvan is "Verkies compositie boven overerving". Ik denk dat dit zo'n geval is waar je dit principe moet toepassen, je hebt veel te snel de neiging om overerving te gebruiken terwijl je weet dat het z'n beperkingen heeft en uitbereiding tegenhoudt.

Erwin & Ward, ik heb jullie hele discussie niet volledig gelezen, maar naar mijn mening horen traits niet thuis in de OO klassen. Traits zijn mooi in de "niet-OO klassen", zoals een Controller of Command class.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.