MVC framework / Admin
Ik ben bezig met het maken van een eigen mvc framework voor kleine maatwerk websites, alleen loop ik een beetje vast met het met het integreren van een admin binnen MVC. Ik hoop dat hier iemand mij een duw in de goede richting kan geven. Ik heb gekeken naar bestaande frameworks, maar hierover staat ook niets beschreven.
In het kort: ik heb een bootstrap, waarin ik oa de URL configureer; $this->_fetchUrl();
Deze functie geeft een array terug met alle parts van de url:
array(
0 => 'news', //controller
1 => 'list' //action
);
Nu wil ik de url domein.com/admin/ gebruiken voor CMS, alleen moet ik dan voor admin een controllor maken, of moet ik dit met een RewriteRule in de htaccess oplossen? In principe is Admin een hele andere gedeelte binnen MVC, met een andere layout, maar die wel gebruikt maken van dezelfde acties...
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat iemand hier een goede uitleg voor kan geven...
Gr, Kenneth
Moet ik soms een registry pattern toepassen?
Als het gaat om een "admin" route, dan moet jouw systeem zien dat het om een admin route gaat. Vervolgens moet gekeken worden wat de route is. Stel de route is mijnsite.nl/admin/banners dan moet jouw systeem weten dat van de admin routes de route "banners" is aangeroepen. Vervolgens wordt dan de bannerController aangeroepen. Ik zou niet een aparte admin controller maken.
Kenneth Nicolas op 07/03/2014 13:40:02:
of moet ik dit met een RewriteRule in de htaccess oplossen?
Ooit dacht ik ook dat dat een handige oplossing was. Alleen het oplossen in htaccess betekent dat je direct vastzit met veranderingen. Als je ooit eens de geest krijgt om ook urls te vertalen bijvoorbeeld (stel je wilt het in Frankrijk gaan gebruiken), dan moet je dus in je htaccess gaan klooien. Ik ben daar dus snel vanaf gestapt en in principe los ik dit soort vragen/problemen nooit in htaccess op. Dus een nieuwe controller of wat dan ook, maar los het routen volledig op in je CMS, dan houd je de meeste flexibiliteit.
Mochten andere nog input hebben, graag :)