MVC pagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Remote - Front-end Angular developer

Functie The IT team currently consists of the IT Manager, 2 back-end developers, 1 full-stack developer, 1 designer, and a DevOps engineer. They are currently looking for an experienced Front-end developer who will work autonomously and in a disciplined manner, being the only developer working on their Front-end applications at the start. They do have the ambition to find a second developer soon, who you will then be able to supervise. You will be working on the further development of their existing UI in Angular. But also developing a mobile app. They place great value on User Experience and opt

Bekijk vacature »

Junior Front end developer Onderwijssoftware

Functie Als Junior front end developer kom jij terecht in een klein, maar hecht team bestaande uit 5 andere developers (waarvan 2 senioren, 2 medior en 1 junior). Met de gezamenlijke missie om “ieder kind te helpen met onze software” wordt er dagelijks gepassioneerd en hard gewerkt aan ons in-house ontwikkeld platform. Deze software is gebaseerd is op AI, machine Learning en wetenschappelijke inzichten. Dagelijks zul jij werken met onze high traffic webapplicatie. We hebben ruim 300.00 gebruikers en meer dan 2 miljard records waar je te maken mee krijgt! Verder zul jij je bezighouden met: – Het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Programmeren van zelflerende robots Werken op kantoor en testen in de bedrijfshal Je krijgt verantwoordelijkheid, vrijheid en je mag werken naar eigen inzicht De organisatie Hier ga je aan de slag Een bedrijf dat innovatieve robottoepassingen ontwerpt en bouwt voor onder andere de staal industrie, energie- bouw- en agrarische sector. De robots die vaak in combinatie met diverse randapparatuur geleverd worden vormen een totaaloplossing voor de klant. Dit zijn klanten over de hele wereld, van België en Duitsland tot China, India, maar ook in Nederland. Projecten waar momenteel aan wordt

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Jij als ervaren Front end developer bent een expert het gebied van Javascript en React. Je wordt onderdeel van een multidisciplinair team bestaande uit een PO, twee Front end developers, een DevOps/Back end developer, een UX/UI designer en een projectmanager. Verder is er iemand verantwoordelijk voor de HR en is de algemeen directeur nauw betrokken bij alle projecten. Dagelijks hou jij je bezig met de verschillende projecten die zijn opgenomen in de sprint. Daarnaast denk je mee over mogelijke oplossingen om de behoefte van de klant op de beste manier in te vullen. Verder spar jij intern met collega’s

Bekijk vacature »

Gezocht: .Net ontwikkelaars met een maatschappelij

Bedrijfsomschrijving Zoek jij als medior .Net ontwikkelaar een inspirerende werkplek bij een bedrijf met maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel? Dan is deze vacature je op het lijf geschreven. De organisatie bestaat ruim 20 jaar en ze ontwikkelen in house applicaties waarmee de zorgsector enorm mee gebaat is. Jouw applicaties worden gebruikt door duizenden gebruikers waardoor je echt een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Het bedrijf is zeer innovatief en vindt een goede werk/privé balans belangrijk. Je krijgt alle mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, je werktijden in te delen en daarnaast is het ook mogelijk om deels thuis te werken. Het

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

Samen met het development team zorg je ervoor dat alle systemen achter de schermen vlekkeloos werken. Wat doe je als Medior C# Developer bij Coolblue? Als C# developer doe je regelmatig mee aan brainstormsessies over user experience, data en task flow met de UX Designer, Product Owner en Data Scientist in je team. Daarnaast schrijf je op zichzelf staande, consistente en testbare code die goed onderhoudbaar en toekomstbestendig is. Ook C# Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Werken met verschillende soorten data-opslag, zoals Oracle of AWS. Problemen oplossen

Bekijk vacature »

.Net Front-end Ontwikkelaar

Wij zoeken een .Net Front-end Ontwikkelaar! Omschrijving Kun jij snel schakelen en ben je stressbestendig? Dan zoeken wij jou! Als .Net Front-end Ontwikkelaar help je mee aan de webapplicatie die over de hele wereld door allerlei bedrijven wordt gebruikt. Je werkt daarnaast mee aan nieuwe en verbeterde functionaliteiten en helpt met het oplossen van bugs. Over de opdrachtgever Je komt te werken in een ambitieus team dat zich blijft ontwikkelen. Dit is alle informatie die we nu kunnen delen over de werkplek. Als jij de .Net Front-end Ontwikkelaar bent voor deze job, vertellen we je snel nóg meer. Eisen Heb

Bekijk vacature »

3D BIM Add-on Developer

As a 3D BIM add- on developer at KUBUS, you will develop add-ons (called BCF- Managers) to the leading building information modeling (BIM) programs Revit, Navisworks, Archicad, AutoCAD and Tekla Structures. BCF Managers enable data transfer between BIM software and BIMcollab. You will work on both the front- and the back-end. As a software company, KUBUS is in a unique position. We build our own products that are used by tens of thousands of users worldwide. Our company is just the right size: big enough to make a real impact in the market, but small enough that as an individual

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Senior Applicatie ontw

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Functieomschrijving: We verwachten van je, dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Ervaring hebt met Agile/Scrum-werken en je thuis voelt in een Agile omgeving; Een aandeel levert aan het scrumproces en in de SAFe-releasetrain; Zelfstandig werkt in een scrumteam en intensief de samenwerking op zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Ervaring meebrengt met het schattten en inplannen van taken tot en met het testen en demonstreren van de opgeleverde functionaliteit; Collega’s in je

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Front-End Developer

As a Front-End Developer at Coolblue you improve the user-friendliness of our webshop for millions of customers. How do I become a Front-End Developer at Coolblue? As a Front-End Developer you work on the user-friendliness of our webshop for millions of customers. You enjoy working with the UX Designer to pick up stories. You get energy from coming up with creative solutions and are happy to present these within the team. You also take pride in your work and welcome any feedback. Would you like to become a Front-End Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You

Bekijk vacature »

Front-end developer (Vue.js) gezocht!

Functie Als Front-end developer is het jouw doel om efficiënte en effectieve frontend code te ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden die goed aansluit bij de functionele behoefte vanuit de klant. Je zorgt voor optimale SEO-resultaten, sitespeed en frontend security. You build it, you run it, you own it! Je maakt deel uit van een DevOps Scrum team en werkt samen met back-end developers, test-engineers, interaction designers en een projectmanager. Er zijn verschillende groepen Scrum teams. Een roadmap team is jouw ‘’thuisbasis’’, daar wordt gewerkt aan doorontwikkeling van bestaande omgevingen voor een aantal klanten. Hiernaast zijn er projectteams waar nieuwe omgevingen worden

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Voor een erkende werkgever in regio Etten-Leur zijn wij op zoek naar een Fullstack Developer met PHP/Laravel ervaring. Je gaat aan de slag met het bouwen van maatwerk software voor klanten die actief zijn in een specifieke markt. Als fullstack developer ben je samen met een enthousiast team van 7 collega’s verantwoordelijk voor de ontwikkeling, beheer en innovatie van informatiesystemen voor klanten in een specifieke branche. Verder ondersteun je complexe uitdagingen van klanten. Je brengt hun wensen in kaart en vertaalt deze door naar maatwerk software. Ervaring met Laravel is een must. Om de klant zo goed mogelijk te

Bekijk vacature »

Medior/Senior Software Developers gezocht in de Ra

Functie Op dit moment staan er posities open voor de volgende functies: Front-end, Back-End & Fullstack software developer. Als Front-End software developer werk je met JavaScript en de bijbehorende technologieën zoals TypeScript, Angular, React, Vue en Svelte. Als Back-End software developer ben je bezig in NodeJS en doe je dit met behulp van AWS, NoSQL, REST en GraphQL. Je krijgt leuke en uitdagende opdrachten met een gemiddelde duur van anderhalf jaar. Hier werk je in een team met andere IT’ers aan het ontwikkelen en verbeteren van software. Je wordt begeleid door een accountmanager die fungeert als jouw aanspreekpunt. Het team

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/02/2014 01:19:17
Quote Anchor link
Hallo,

"Vroeger" dan laadde ik op basis van een route een pagina-controller. Zo heb ik het ooit geleerd met Zend Framework (1). Bijv. mijnsite.nl/contact, dan was "contact" de route en werd de indexAction() van de contactController class aangeroepen. Iedere pagina had dus een eigen controller.

Nu wil ik het anders gaan doen. Ik wil niet dat 1 pagina overeenkomt met 1 controller. In plaats daarvan wil ik een pagina waarop ik verschillende modules kan plaatsen die ieder op zich weer een eigen controller hebben. Wat ik me alleen even afvraag is hoe dat proces (in grote lijnen!) er uitziet.

Ik dacht dus zelf om een route (bijv. "contact") te koppelen aan een pagina-configuratiebestand (/page/contact/configuration) en dat ik dan in dat bestand aangeef wat er op die betreffende pagina moet komen te staan. Zoiets als:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
module: header
module: title
  title: Contactgegevens
module: contact
  show_address: true
  show_map    : false
module: footer

Is het een goed/acceptabel idee om het op deze manier aan te pakken? Het gaat niet om de details, maar met name om de globale opzet. Dus een route die verwijst naar een config-bestand waarin de modules worden ingesteld.

PHP hulp

PHP hulp

19/12/2024 08:55:41

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

20/02/2014 06:37:39
Quote Anchor link
>> Ik dacht dus zelf om een route (bijv. "contact") te koppelen aan een pagina-configuratiebestand (/page/contact/configuration) en dat ik dan in dat bestand aangeef wat er op die betreffende pagina moet komen te staan.

Voor elke pagina een apart configuratiebestand? Met daarin content zoals "title: Contactgegevens"? Dat lijkt geen goed idee.

De basisgedachte is wel goed: niet één controller per pagina, maar meerdere voor verschillende onderdelen die in verschillende webpagina's worden hergebruikt. HMVC daarom.

D Vivendi

D Vivendi

20/02/2014 08:47:07
Quote Anchor link
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat 1 pagina overeen komt met 1 controller. Je kan toch meerdere Action methods maken in een controller. Kan me voorstellen dan een "Contact" controller maar 1 pagina heeft. Maar een UserController zou er bijvoorbeeld meer kunnen hebben. Overview, Edit etc.

En wat is volgens jou een "module"? Is dat simpelweg een View die je dan inlaadt? Waarbij je dan in je configuratie ook nog aangeeft welke 'stukken' je in die view wel en niet wilt laten zien?

Dat klinkt voor mij echt als View logica. Niet iets wat je zo in een configuratie bestand zou moeten maken.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/02/2014 16:25:29
Quote Anchor link
>> Voor elke pagina een apart configuratiebestand? Met daarin content zoals "title: Contactgegevens"? Dat lijkt geen goed idee.

Een configuratiebestand, of misschien wel gewoon een eigen "page" class per pagina? En nee, je zet er dus niet alleen de titel in, maar ook de modules + de configuratie daarvan die op die pagina moeten komen te staan. Zie het code-voorbeeld in mijn eerste post.

>> De basisgedachte is wel goed: niet één controller per pagina, maar meerdere voor verschillende onderdelen die in verschillende webpagina's worden hergebruikt. HMVC daarom.

En hoe ziet zo'n bestand voor 1 pagina er dan uit? Heb je daar toevallig een voorbeeld van?

>> Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat 1 pagina overeen komt met 1 controller. Je kan toch meerdere Action methods maken in een controller. Kan me voorstellen dan een "Contact" controller maar 1 pagina heeft. Maar een UserController zou er bijvoorbeeld meer kunnen hebben. Overview, Edit etc.

Dit is toch precies wat ik zeg?

>> En wat is volgens jou een "module"? Is dat simpelweg een View die je dan inlaadt? Waarbij je dan in je configuratie ook nog aangeeft welke 'stukken' je in die view wel en niet wilt laten zien?

Met een module bedoel ik een "onderdeel" met een eigen controller, model en view. Stel je hebt één pagina met daarop een header, nieuwsberichten en een footer, dan zijn dit 3 modules.

Snap je wat ik bedoel?

Ik wil dus (schematisch) zoiets kunnen doen:

Pagina "huppeldepup":

Code (php)
1
2
3
4
- module header
- module nieuwsberichten
    - aantal: 5
- module footer
Gewijzigd op 20/02/2014 16:26:13 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

20/02/2014 17:23:08
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 20/02/2014 16:25:29:
>> Voor elke pagina een apart configuratiebestand? Met daarin content zoals "title: Contactgegevens"? Dat lijkt geen goed idee.

Een configuratiebestand, of misschien wel gewoon een eigen "page" class per pagina? En nee, je zet er dus niet alleen de titel in, maar ook de modules + de configuratie daarvan die op die pagina moeten komen te staan. Zie het code-voorbeeld in mijn eerste post.
Waarom dan niet een database inzetten? Je gaat nu per webpagina een variabele zoals de paginatitel in een YAML-configuratie zetten...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/02/2014 19:31:46
Quote Anchor link
Ward, het is ook nog maar een idee. De settings van één pagina opslaan in een bestand lijkt me wel handig. Hoe doet dat HMVC dat dan?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

21/02/2014 07:45:39
Quote Anchor link
Als je 5 of 10 pagina's hebt voor een kleine site, kan het wel. Maar worden het er honderden of duizenden, dan ga je de M van MVC missen. De controller (C) haalt dus de paginatitel op uit het model (M) en steekt die in de view (V).

HMVC is een bruikbaar model voor webpagina's omdat die een duidelijke hiërarchische structuur hebben. Neem bijvoorbeeld een adresvermelding in de footer:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<html>
  ...
  <body>
    ...
    <footer>
      ...
      <address>
        ...
      </address>
    </footer>
  </body>
</html>

In een HMVC-opzet kun je dan zeggen dat de footer-module in de hiërarchie boven de address-module staat:

HMVC-module Footer > HMVC-module Address

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2014 08:38:48
Quote Anchor link
Als ik het goed begrijp, van wat ik heb gelezen, heb je een soort van parent MVC met daaronder allemaal child mvc'tjes. Alle MVC's staan op zichzelf en kunnen met elkaar "praten" via de controller. Correct?

Die parent MVC, is dat dan een soort van "page" module, waarmee je de titel en metatags van een pagina aangeeft? Moet ik dat op die manier zien? En wat voor actions zou een "page" module kunnen hebben? Alleen een indexAction()? En is het dan de bedoeling dat de page module de GET en POST data doorgeeft aan de child modules?

Ik zit maar een beetje hardop te brainstormen nu hè... alle advies is welkom.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

21/02/2014 09:00:53
Quote Anchor link
Ja, helemaal correct. Plaatje van MVC naast HMVC uit Scaling Web Applications with HMVC:
Afbeelding
HMVC-modules hoeven niet altijd een hiërarchie te hebben: ze kunnen ook "naast" elkaar staan. Denk bijvoorbeeld aan een top-banner en een bottom-banner. Die zijn gelijkwaardig, maar kunnen toch van elkaar afhankelijk zijn wanneer je bannermanagement een regel afdwingt zoals "in de bottom-banner moet altijd een andere advertentie worden getoond dan in de top-banner". Ze hebben dan geen parent/child-relatie, maar het zijn eerder siblings die beide afhankelijk zijn van dezelfde parent-controller.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2014 09:17:39
Quote Anchor link
Ah oké. In het geval van de banners, hoe werkt zoiets dan concreet? Stel we hebben inderdaad een top-banner en een bottom-banner die verschillend moeten zijn. Ik ga er dan even vanuit dat de overkoepelende parent controller (is daar eigenlijk een naam voor?) aangeeft dat er 2x een banner moet worden getoond. Stel even voor het gemak dat op een pagina alleen die 2 banners staan, hoe ziet de code er dan uit?

Kruig je dan zoiets als dit? Of werkt het anders?

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
public function indexAction() {
  $modules       = $this->modules;
  $top_banner    = $modules->get('banner');
  $bottom_banner = $modules->get('banner');
  $top_banner->setAction('show');
  $bottom_banner->setAction('show');
}

?>

En hoe zorg je er dan voor dat ze allebei iets anders tonen?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

21/02/2014 10:36:06
Quote Anchor link
>> En hoe zorg je er dan voor dat ze allebei iets anders tonen?

Bijvoorbeeld door één parent-controller verantwoordelijk te maken voor de twee child-controllers. Schematisch:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
$banners
= new BannerManagementController();
$banners->setNumberOfBanners(2);
$top_banner    = $banners->getBannerById(0);
$bottom_banner = $banners->getBannerById(1);
?>

Abstract gezegd: de twee banners zijn siblings die niet van elkaars bestaan weten. Alleen de controller erboven weet dat. Eén request om twee banners aan de parent-controller wordt uitgesplitst in twee requests om één banner voor de child-controllers.

D Vivendi

D Vivendi

21/02/2014 11:16:24
Quote Anchor link
Welke voordelen heeft zo'n structuur dan eigenlijk? Als ik het banner voorbeeld even blijf aanhouden dan zou je in dit geval een tweetal Controllers hebben.

Één controller die aangeroepen wordt door een HTTP request. In die Controller roep je vervolgens weer een andere controller aan voor het ophalen van de banners. Dus je moet twee controllers maken, en wellicht een aantal methods voor het returnen van één of meerdere banners zoals je nu doet met "getNumberOfBanners()".

En wat voor data krijg je in dit geval dan terug als je "getBannerById()" aanroept? Komt deze data uit de database? Krijg je HTML terug omdat hij de content van een View terug geeft?

In het eerste geval klopt het niet echt lijkt mij. Dat zou dan meer iets zijn wat thuis hoort in een Model layer.

In het tweede geval is het ook niet goed. Want je Views moeten bepalen wat voor (Sub)Views ze willen tonen. Dat is niet iets wat je in je Controller of waar anders dan ook wilt regelen. Eigenlijk helemaal niet met service code.

Wouter J

Wouter J

21/02/2014 11:43:34
Quote Anchor link
En dan komen we weer terug op mijn, volledig uitgelachen, subrequests die je vanuit je template moet aanroepen...

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

21/02/2014 12:01:17
Quote Anchor link
>> En wat voor data krijg je in dit geval dan terug als je "getBannerById()" aanroept? Komt deze data uit de database? Krijg je HTML terug omdat hij de content van een View terug geeft?

In class BannerManagementController() zou de methode getBannerById() uiteindelijk bijvoorbeeld een return new BannerController() kunnen opleveren. Heb je geen bannermanagement nodig, dan kan een new BannerController() ook zelfstandig worden gebruikt.

Het gaat hier even om de HMVC-gedachte: zodra je twee afhankelijke siblings hebt, hoort er een parent boven.

Het model splits je inderdaad ook MVC uit. Voor één banner heb je data van één banner nodig. Hogerop in de HMVC-hiërarchie heb je echter nog méér data en andere data, dus een ander/ruimer model. Daar formaliseer je beslissingsregels zoals "nooit meer dan drie banners per pagina" of "twee banners mogen nooit identiek zijn" of "adverteerder X moet 4 weken boven staan". Dat vereist een andere controller dan de controller die je gebruikt voor één banner.

Een ander, misschien beter voorbeeld is een blogpost met daaronder reacties. Er bestaat dan een één op veel-relatie tussen de blogpost en de reacties. Dat zijn alvast twee controllers, die samenhangen via de id van de blogpost. Boven die twee controllers heb je daarvoor opnieuw een HMVC-dispatcher nodig die de request om die specifieke id doorgeeft aan de controllers.

En ook hierbij speelt het model een rol, want je wilt bijvoorbeeld in het CMS kunnen instellen dat op bepaalde blogposts niet kan worden gereageerd. De parent-controller bepaalt dus via het model of de child-controller voor de reacties mag/moet worden ingezet.

De views van de HMVC-modules zijn dan ook logisch gescheiden, bijvoorbeeld:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<!-- blogpost.tpl -->
<article id="blogpost">
  ...
</article>

<!-- reacties.tpl -->
<div id="reacties">
  ...
  <ul>
    <!-- reactie.tpl -->
    <li class="reactie">...</li>
    <!-- reactie.tpl -->
    <li class="reactie">...</li>
    ...
  </ul>
  ...
</div>

Inclusief subviews dus. De lijst met reacties is één view waarbinnen elke reactie aan andere view is.
Gewijzigd op 21/02/2014 12:03:16 door Ward van der Put

Wouter J

Wouter J

21/02/2014 12:11:29
Quote Anchor link
Ward, maar het probleem is dat je dat nu vanuit de PHP code gaat bepalen. De PHP code heeft helemaal niks te zeggen over wat er op het scherm komt, alleen de view weet wat hij wilt gaan tonen. Je moet dus de subcontrollers aanroepen vanuit de template en niet vanuit de controller.

D Vivendi

D Vivendi

21/02/2014 12:12:52
Quote Anchor link
Ok, ik snap die gedachte gang al wat beter. Maar je zegt bij een blog post heb je 2 controllers. Één voor de Blog(s) en één voor de reacties.

Heb je daar dan ook weer 2 verschillende Model layers voor? Moet ik die structuur dan ook echt zien als dit:

(Dit is maar een voorbeeld structuur)

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\Modules
  \Blog
    \Controllers
      BlogController.php
    \Models
      BlogModel.php
     \View
       blogpost.tpl
   \BlogReacties
      \Controllers
        BLogReactieController
      \Models
        BlogReactieModel.php
      \Views
        reacties.tpl

Zou dat er zo uit kunnen zien? Iedere "module" in een eigen mapje, met eigen controller, model en views?

Wouter J

Wouter J

21/02/2014 12:15:54
Quote Anchor link
Vivendi, zou ik wel doen ja :) Al zou ik de BlogReacties los zetten van de blog en het dus gewoon algemeen Reacties noemen.
Gewijzigd op 21/02/2014 12:16:22 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2014 13:08:33
Quote Anchor link
@Vivendi: ja, dat is juist de hele gedachtengang erachter.

@Wouter:

>> Ward, maar het probleem is dat je dat nu vanuit de PHP code gaat bepalen. De PHP code heeft helemaal niks te zeggen over wat er op het scherm komt, alleen de view weet wat hij wilt gaan tonen.

Nee, dat denk ik niet. Volgens mij is de parent controller leidend. De parent controller zegt: ik wil dat module x y en z op deze pagina worden getoond. Deze modules hebben op hun beurt een eigen view.

Wat, hoe ik het begrijp, die parent controller in pseudo code dus doet is dit:

Code (php)
1
2
3
4
include de view van module x
include de view van toon module y
include de view van toon module z
render de complete view

Wouter J

Wouter J

21/02/2014 13:31:39
Quote Anchor link
>> De parent controller zegt: ik wil dat module x y en z op deze pagina worden getoond.

Daar is het probleem. Een controller mag nooit zeggen, ik wil dat dit wordt getoond. Een controller mag alleen zeggen, ik wil dat deze view wordt getoond. Die view bepaald vervolgens wat er precies wordt getoond.

D Vivendi

D Vivendi

21/02/2014 13:35:24
Quote Anchor link
Dit hele idee klopt dan volgens mij niet.

Naar mijn idee horen reacties bij een blog. Om dan 2 models te maken waar je je data aan kan opvragen voor iets wat bij elkaar hoort is raar. Normaal gesproken zou je iets hebben van:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
$blogModel = new BlogModel();
$blog = $blogModel->getBlogById(100);

// Returned een array waarin de reacties zitten.
// Elk item in die array kan een "Reactie" object zijn of ook weer een array
print_r($blog->Reacties());

Dit is simpel en duidelijk.

Het is niet logisch om verschillende Models te gaan aanspreken om data te krijgen wat eigenlijk bij elkaar hoort.

Als je al views gaat includen vanuit je controller zoals Ozzie nu zegt, dan zit je sowieso verkeerd te denken. Alle View logica regel je vanuit een view en nergens anders. Ook wanneer je andere views wilt includen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/02/2014 13:37:59
Quote Anchor link
Wouter, wat is precies het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg? Of bedoel je hetzelfde te zeggen als dat ik zeg?

Wat ik bedoel, is dat de parent controller aangeeft dat op pagina foo de view van module x moet worden geplaatst. Die view van module x komt... uit module x. Hoe die view eruit ziet daar heeft de parent controller niks over te zeggen. Bedoelen we hetzelfde?

Toevoeging op 21/02/2014 13:40:30:

>> Als je al views gaat includen vanuit je controller zoals Ozzie nu zegt, dan zit je sowieso verkeerd te denken. Alle View logica regel je vanuit een view en nergens anders. Ook wanneer je andere views wilt includen.

Je moet zelf even anders leren denken. Dit is een andere manier dan jij gewend bent. Daar moet je je even voor openstellen in plaats van meteen te gaan roepen dat het niet klopt.

Je werkt met losse views. Iedere module heeft een eigen view. Als je dat principe begrijpt, dan zul je ook begrijpen dat het niet de bedoeling is om vanuit één zo'n view andere views te gaan aanroepen.

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.