MVC Routing

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C#.NET-developer - JUNIOR

Functie omschrijving Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Brielle zijn wij op zoek naar een junior developer. Werk jij graag met de volgende tools & technieken? C#, .NET, ASP.NET, MVC en SQL? Kijk dan snel of dit iets voor jou is! Als programmeur bij een productiebedrijf zal je voornamelijk nieuwe software schrijven maar ook bestaande software verbeteren. Verder werk je veel samen in back end projecten met leuke collega's. Bedrijfsprofiel Met een team van ruim 130 personen staan ze elke dag weer klaar om IT en Business te combineren door het ontwikkelen van producten op maat. Er zijn 3 teams,

Bekijk vacature »

Laravel Developer

Functie omschrijving Voor een gave organisatie in de buurt van Den Bosch zoek ik een PHP developer. Het is van belang dat je kennis/ervaring hebt met het framework Laravel. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Andere taken zijn onder andere: documentatie schrijven over applicaties/uitleg geven over software en applicaties/ klantcontact over bestaande applicaties/applicaties optimaliseren. Bedrijfsprofiel Deze organisatie zit in de regio van Den Bosch en is een klein bedrijf. Er werken circa

Bekijk vacature »

Als Front-end developer werken aan apps voor het o

Functie Als Front-end developer werk je intensief samen met 1 van de UX-designers en denk je mee over de gebruiksvriendelijkheid en design van onze web- en mobile apps. Je bent betrokken bij sessies met gebruikers om designs te valideren en usability van de app-in-wording te testen. Vervolgens gebruik je dit om samen met je team waarin ook back-end (.NET) developers zitten, te zorgen voor de realisatie van de best mogelijke apps voor studenten en docenten. Eisen • Je hebt een hands-on development en coding mind-set en werkt graag aan een high quality code base welke je consequent onderhouden kan worden

Bekijk vacature »

Senior Java Ontwikkelaar

Dit ga je doen Werken aan uiteenlopende interne projecten voor grote (internationale) organisaties; Ontwikkelen van diverse (web)applicaties en platformen met technieken als Java, Azure en ASP.NET; Complexe vraagstukken tackelen met jouw expertise en ervaring; Waar nodig help jij je collega's om samen tot de juiste oplossing te komen. Hier ga je werken Als Java Developer kom je te werken bij een internationale organisatie in regio Amsterdam die zich richt op procesoptimalisatie door middel van zeer complexe IT oplossingen. Dit doen zij op het allerhoogste niveau met vestigingen over heel de wereld en met een groot aantal aansprekende, maatschappelijk betrokken klanten.

Bekijk vacature »

Software developer

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een Software developer die, veelal fullstack, mee gaat werken aan de ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP),

Bekijk vacature »

Product Developer (M/F), Fulltime 40 h/week

A global Plantbased revolution – that is our dream. Maximising the protein transition – that is our mission. Producing and developing sustainable and delicious products – that is what we do. Ojah is a fast growing company with a mission and has the ambition to be the world leader in its field. To support this growth we are hiring new colleagues. People that would like to make a difference and dare to dream big. With currently a 150 colleagues proudly working on our exceptional products. Working in a dynamic surrounding that runs full speed ahead. We need you! Product Developer

Bekijk vacature »

.NET Developer te Naarden

Bedrijfsomschrijving Voor mijn klant ben ik op zoek naar een .NET Developer om het huidige team te komen versterken. Deze organisatie bevindt zich in de logistieke sector, en zij hebben een eigen ERP systeem ontwikkeld dat zij inzetten ter optimalisatie van de logistieke processen van haar eindklanten. Deze organisatie bestaat inmiddels al ruim 20 jaar, waarbij zij een duidelijke missie hebben, namelijk: het werk van de eindklant makkelijker maken door de systemen die zij leveren. Ze werken over heel de wereld, wat deze organisatie een echte internationale speler maakt. Binnen de organisatie kenmerken ze zich door een dynamische en professionele

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

C# .NET Ontwikkelaar ASP.NET

Samengevat: Deze werkgever is een inkooporganisatie. Ben jij een ervaren .Net ontwikkelaar? Heb je ervaring met .Net en C#? Vaste baan: C# .NET Developer .Net MBO HBO €3.100 - €4.300 Onze missie is: “Een essentiële bijdrage leveren aan het verlagen van de integrale kostprijs van de aangesloten groothandels, middels het bundelen van inkoopvolume en het creëren van synergie met en tussen de groothandels en leveranciers, met scherpe inkoopprijzen, goede handelscondities en gerichte dienstverlening als resultaat” Zij werken voor MKB klanten. Deze werkgever heeft veel verschillende projecten. Houd jij van afwisseling? Dan zit je bij hun goed! De branche van dit

Bekijk vacature »

Mendix Consultant / Developer

Dit ga je doen Het in kaart brengen en analyseren van de functionele wensen van de klant rondom Mendix applicaties; Het fungeren als sparringpartner voor de (interne) klanten; Het opstellen van requirements en het vertalen hiervan naar technische mogelijkheden; Het opstellen van user stories; Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Het testen van op te leveren software en het zorg dragen voor de implementatie; Trainen van gebruikers in het gebruik van de applicatie; Werken in een Agile omgeving. Hier ga je werken De organisatie begeeft zich in de retail branche en focust zich

Bekijk vacature »

Full stack Developer / .NET / Angular / Azure

Dit ga je doen Jij gaat je als Full Stack .NET Developer voornamelijk bezighouden met: Het vertalen van concepten naar passende innovatieve en duurzame oplossingen; Het ontwikkelen van bedrijf kritische en gebruiksvriendelijke applicaties voor de internationale markt en intern gebruik; Bouwen aan software om het Internet of Things netwerk te ondersteunen; Het maken en onderhouden van interfaces tussen systemen aan de hand van API's; Het onderhouden en blijven verbeteren van de ontwikkelde software. Hier ga je werken Binnen deze organisatie zal jij als Full Stack .NET Developer een belangrijke rol krijgen en ga je dagelijks de uitdaging aan om maatwerk

Bekijk vacature »

Software Developer C++ en Perl

Ben je een slimme en enthousiaste universitair opgeleide bèta die graag bij een relatief klein softwarebedrijf wil werken waar de sfeer goed is en eigen inbreng gewaardeerd wordt? Wij, IntelliMagic in Leiden, ontwikkelen technisch hoogwaardige software op het gebied van IT infrastructuur performance analytics. Het type software zorgt voor intellectueel interessante uitdagingen. We ontwerpen de producten zelf en verkopen deze als off-the-shelf software aan grote bedrijven in Europa en de VS. Wij zoeken een ervaren C++ software engineer met kennis van Perl voor een van onze ontwikkelteams. Werkzaamheden Samen met de andere ontwikkelaars specificeren, ontwerpen en implementeren van nieuwe functionaliteit

Bekijk vacature »

REMOTE - Front-end Angular developer

Functie Het IT-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn momenteel op zoek naar een ervaren Front-end developer die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaat, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties bezig is. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Jij komt te werken in een development team van 9 man. Het grootste deel doet back end development en daarnaast is er 1 teamlead en 1 tester in het team. Dit Agile team is van groots belang voor de organisatie omdat zij voornamelijk alle eigen systemen in-house ontwikkelen. Naast het door ontwikkelen van het bestaande platform en de software die daarbij komt kijken, zul jij je ook bezighouden met het realiseren en opzetten van nieuwe projecten binnen het bedrijf. Je staat nauw met de klant in contact om zo hun wensen zo goed mogelijk te kunnen realiseren. Daarnaast ontwikkel

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 15:46:16
Quote Anchor link
Hallo, misschien een erg simpele vraag.

Bij routing voor je website stuur je eigenlijk alle requests door naar 1 pagina. Meestal index.php.
Doe je dan dus ook de POST data daarnaartoe sturen? En hoe doe je die dan weer doorgeven aan de juiste controller?
En hoe doe je alle get variabelen verwerken? Doe je dan iets als $_GET[0], $_GET[1] etc?
Ik begrijp niet echt wat het voordeel is van een router. Je moet telkens de juiste controllers/models/vieuws includen, soms (volgens mij) onnodig een header gebruiken om een gebruiker door te sturen naar de juiste locatie.
Daarnaast lijkt me het controleren van GET variabelen moeilijker, alles doe je rewriten naar mooie URL's,
Dus dit: www.site.nl/help.php?action=view&item=10023 wordt dit: www.site.nl/help/view/10023
Aan de tweede url zou je niet meer kunnen zien of view een map is, of (de waarde van) een veriabale.
Niet dat dit voor buitenaf belangrijk is, of dat bezoekers hier iets mee moeten. Maar hierdoor lijkt het me verwarrend. Ook zou ik niet weten wat ik moet doen als een pagina direct wordt aangeroepen, dus niet door de router, maar rechtstreeks (zonder include, en dus zonder code die in de router eventueel erboven zou staan, voor het include statement)
Een error 404 geven is dan eigenlijk liegen, doorsturen naar de router en zo een omweg maken lijkt me ook raar.
Gewijzigd op 06/12/2013 15:49:34 door Mark Hogeveen

PHP hulp

PHP hulp

22/12/2024 03:11:27

Wouter J

Wouter J

06/12/2013 15:51:32
Quote Anchor link
Je begrijpt dat je bij het url rewritten aangeeft dat die view hier een action query waarde is? Dus dat dat helemaal niks uitmaakt?

Bij MVC moet je bepalen wat er gaat gebeuren met die route, welke controller die gaat gebruiken. Dat doet een router. Die kijkt dus alleen, welke controller moet ik nu aanroepen. Is er geen controller gevonden, dan geeft hij een 404. Dat is geen liegen, er wordt een pagina aangeroepen die niet bestaat. We hebben het nu niet meer over dat simpele index.php font controller bestandje, maar over de pagina die je aanroept.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 16:54:32
Quote Anchor link
Elk php bestand op de server wordt eigenlijk gezien als een pagina, als je dus /controllers/welcome.php hebt, dan wordt die bij de router aangeroepen, en wordt er bijvoorbeeld een view van gemaakt.
Als je nu rechtstreeks het adres intypt naar welcome.php, roep je die dus aan zonder door de router te gaan.
Bij sommige systemen zie je in de code dat er een error wordt gegeven als "Direct script acces not allowed"
Dit vind ik lelijk.

Wouter J

Wouter J

06/12/2013 16:56:22
Quote Anchor link
Nee, niet elk bestand wordt gezien als een pagina. Alleen de front controller is een pagina, die beslist wie wat mag afhandelen.

De WelcomeController handelt bijv. de url index.php/ af. De PostController::showAction handelt index.php/post/123/hello-world af.

Als je naar /controllers/welcome.php gaat bezoek je geen pagina, je bezoekt een bestand met daarin informatie hoe je de url index.php/ moet afhandelen.

D Vivendi

D Vivendi

06/12/2013 17:11:55
Quote Anchor link
Als je naar /controllers/welcome.php gaat, dan bezoek je als het goed is een php Class en krijg je dus geen output te zien. Vandaar dat dit dus vaak met een "Direct access not allowed" wordt geblokkeerd. Je hebt daar namelijk niks te zoeken.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

06/12/2013 20:23:12
Quote Anchor link
D Vivendi
Ja, dat is dus wat ik bedoel.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/12/2013 20:30:19
Quote Anchor link
Harry,

Je moet het net even iets anders aanpakken. Als je nou enkel en alleen je index.php in je "public" directory zet, en alle overige pagina's in een "private" directory, dan kan niemand via de browser een pagina aanroepen. In je index.php pagina in de public map zet je dan:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

require '/pad/naar/private/map/index.php';

?>

In de index.php in de private map ga je dan gewoon verder zoals je dat normaal ook zou doen, alleen staan nu dus alle bestanden in de private map. Het voordeel is dus dat mensen via de browser niet meer rechtstreeks een pagina kunnen aanroepen zoals jij hierboven aangaf. Daarnaast is het een stuk veiliger... omdat mensen niet meer via de browser rechtstreeks een bestand kunnen aanroepen.

Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/12/2013 23:30:57
Quote Anchor link
Is het nog gelukt?

Local Dev

Local Dev

08/12/2013 00:19:29
Quote Anchor link
@Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

Dos Moonen

Dos Moonen

08/12/2013 00:54:38
Quote Anchor link
Local Dev op 08/12/2013 00:19:29:
@Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

http://wordpress.stackexchange.com/questions/58391/is-moving-wp-config-outside-the-web-root-really-beneficial

Ik kan me ook vaag herinneren dat ik ooit over een aanval gelezen hebt die de php handler uitschakelde tot je Apache opnieuw opstarte.
Gewijzigd op 08/12/2013 00:55:19 door Dos Moonen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 01:12:52
Quote Anchor link
>> @Ozzie, waarom een require naar een private index.php file?

Wat bedoel je precies met je vraag?

Die index.php in je private map is de bootstrap. Door alle bestanden in een private map te zetten kunnen ze niet rechtstreeks via de browser worden aangeroepen en dit vergroot de veiligheid. Maar ik weet niet of dit een antwoord op jouw vraag is, of dat je iets anders bedoelde?

Local Dev

Local Dev

08/12/2013 01:34:46
Quote Anchor link
Ik bedoel dat ik ik het vreemd vind overkomen dat je in de public map een index.php bestand hebt en je daarin een require uitvoert naar een private index.php ..

Zelf plaats ik alleen maar mijn index.php, css, js en images in de public directory.
Voor de rest staat alles in de de root directory, maar ik require / include geen bootstrap file, alleen de autoloader die de applicatie start

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 03:15:41
Quote Anchor link
Ik zie niet wat er raar aan is hoor? Waarschijnlijk staan de dingen die jij dan in je public index.php hebt staan bij mij in de private index.php. Dat is waars. het enige verschil. Ik heb bewust zo min mogelijk code in mijn public index.php staan. Alles staat dan veilig op een plek waar niemand er van buitenaf bij kan.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

08/12/2013 11:33:32
Quote Anchor link
Maar wat maakt het uit als er iemand een request doet naar een script, dat geen output geeft, maar wel wordt gebruikt om bijvoorbeeld te includen.
Je hebt dan toegang tot de "pagina" (het script) maar dat is toch niet onveilig?
Het enigste dat iemand dan zou kunnen proberen is bepaalde input geven met POST of GET requests, maar als je daar rekening mee houdt kan er niks gebeuren toch?
Het is natuurlijk wel logisch om dit soort scripts af te schermen.
Een voorbeeld (niet echt mvc, maar als voorbeeld)

contact.php (formulier etc.)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST' && isset($_POST['send'])) {

// require het bestand om het formulier te verwerken
require "ContactController.php";
}

?>

<!-- Form stuurt data naar huidige pagina -->
<form method="post" action="">
Bericht: <textarea name="msg"></textrea>
<input type="submit" name="send" value="Verzend" />
</form>

Als je nu ContactController rechtstreeks zou aanroepen via de browser, zou je een lege pagina krijgen. ContactController denkt dat er een formulier is verzonden, en wil een niet-verzonden formulier verwerken.
Dat zou dus een fout kunnen veroorzaken.
Gewijzigd op 08/12/2013 11:33:49 door Mark Hogeveen

Wouter J

Wouter J

08/12/2013 12:22:02
Quote Anchor link
Het is wel onveilig, mensen kunnen dan met bepaalde tools de content van je script lezen. En dat is nou niet echt geweldig...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/12/2013 14:30:43
Quote Anchor link
Of stel dat je PHP server er een keer uitklapt dan zijn al je bestanden voor de complete buitenwereld zichtbaar en weet iedereen precies hoe je code in elkaar zit.

Maar goed, je moet het vooral zelf weten. Het was een goed bedoelde tip. Wat je ermee doet laat ik helemaal aan jou over.

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

12/12/2013 18:46:25
Quote Anchor link
Nee, heel erg bedankt dat er mensen zijn die mij hierop wijzen!
Van de reactie van Wouter J schrik ik een beetje. Tools waarmee je de PHP scripts kunt zien? Lekker dan... Ik dacht dat dit vrijwel onmogelijk is, dat je dat alleen kon als je echt toegang had tot het FTP.
En wat Ozzie zegt: ik begrijp dus dat als de PHP server eruit ligt, dan wordt de PHP code dus niet meer geparst (logisch) en dus wordt het als plain tekst/html gestuurd naar de client (ook logisch).

Nu toch nog een vraag, na 4 dagen.

Bij een router heb je dus de map en bestandsnamen in een GET variabele staan.
site.nl/public/page.php?item=1234 rewrite je naar site.nl/page/item/1234
Door dit rewriten raak ik juist door de war. Is het voor mij misschien verstandiger, om eerst helemaal niet te kijken naar het herschrijven van URL's, en gewoon eerst eens met niet-herschreven URL's te werken?
Dan komt dat rewriten wel vanzelf?

Local Dev

Local Dev

12/12/2013 20:18:17
Quote Anchor link
Kijk eens naar frameworks als ZF2 en Symfony hoe zij dit afhandelen, ik geloof dat je bij het bestuderen hiervan je vraag wordt beantwoord.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/12/2013 21:24:24
Quote Anchor link
>> ik begrijp dus dat als de PHP server eruit ligt, dan wordt de PHP code dus niet meer geparst (logisch) en dus wordt het als plain tekst/html gestuurd naar de client (ook logisch).

Inderdaad, en als je niet ervoor hebt gezorgd dat directories worden afgeschermd zijn al je bestanden ook nog eens zichtbaar. Daarom wil je bestanden die code bevatten dus niet in je public directory hebben staan.

>> Door dit rewriten raak ik juist door de war. Is het voor mij misschien verstandiger, om eerst helemaal niet te kijken naar het herschrijven van URL's, en gewoon eerst eens met niet-herschreven URL's te werken?

Nee, dat zou ik niet doen. Ik zou juist zorgen dat je het principe snapt, om jezelf achteraf een hoop werk en frustraties te besparen ;)

Hoe het in de details werkt ga ik je nu niet uitleggen, maar het principe is in hele grote lijnen als volgt.

URL: jouwsite.nl/fotoalbum/toon/5

Deze URL wordt opgevangen door jouw index.php in de public map en stuur je door naar de index.php in de private map (ook wel bootstrap genoemd). Uiteindelijk komt deze URL in een router terecht en wordt deze opgesplitst in:
- fotoalbum
- toon
- 5

Deze "route" wordt gematched met een controller (de FotoAlbumController) en een actie (de toonAction), waarbij 5 het nummer is van de foto die moet worden getoond.

Dit is even een heel globale uitleg die wellicht een kwartje doet laten vallen ;)

Wouter J

Wouter J

12/12/2013 22:28:11
Quote Anchor link
Of kijk gewoon eens naar een simpele tool als silex. Die toont op een simpele manier hoe je omgaat met routing, etc. Het biedt vele integratie mogelijkheden met andere libraries en je hebt nog steeds bijna alles in de hand!

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

15/12/2013 19:18:09
Quote Anchor link
Ik heb heel wat geëxperimenteerd. Mij vallen 2 verschillende soorten manieren van routing op.
- Routen met alle mogelijke URL's in een lijst, een soort register van alle pagina's dus.
- De URL's niet opslaan in een lijst, maar gewoon uit de URL zelf de informatie halen.

De eerste manier lijkt me het handigst, volgens mij doet Symfony het ook zo. Het nadeel is wel dat je een configuratie moet maken waar je soms dus heel veel routes moet definiëren.

De tweede manier vind ik minder, in sommige gevallen worden de routes nog steeds bepaald door de bestandsnamen van files. Dus als je een file hebt die contactPage.php heet, dan zou de route eruit zien als /contactPage/ terwijl je dit zou willen: /contact/
Je moet dan de naam van het bestand of controller o.i.d veranderen.
Terwijl routing juist onafhankelijk van bestandsnamen moet zijn.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.