MySql installeren in IIS
Ik ben zelf bezig met mijn eigen webserver...
Ik heb wel verstand van servers en programmeren enzo (ik doe ICT opleiding)
Ik heb IIS geinstalleerd en php en de poort geforward...
Dit werkt allemaal, ik kan extern de websites bezoeken en php draait goed (getest via phpinfo(); )
Nu heb ik MySQL (server versie 5.1) geinstalleerd en alles ingesteld, maar nu vind hij bij phpinfo(); mysql niet...
Via taakbeheer zie ik mysqld.exe wel draaien...
Weet iemand waarin dit kan liggen?
Windows firewall staat uit dus dat is het probleem niet...
Ik heb ook al mysql verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar dit werkt ook niet...
Alvast bedankt!
Edwin
Kijk in je php.ini en dan naar een lijst met extentions. Haal de ; weg voor de regel waar mysql in staat.
extension=php_mysql.dll
Dat had ik al gedaan...
Maar over php.ini:
Ik heb het bestand php.ini niet in mijn php map (na installatie)
dus heb ik php.ini-dist, gekopieerd en hiervan php.ini gemaakt...
Kan het zijn dat ik hierbij iets fout heb gedaan? (dat ik php.ini-dist weg moet doen en de nieuwe php.ini veranderen in php.ini-dist?)
bedankt
Maar waarom zie ik dit dan niet via phpinfo()?
Ik wil zelf namelijk stap voor stap alles correct hebben voordat ik verder ga met het volgdende...
Of moet ik gewoon verder gaan met installeren van phpmyadmin etc. om te kijken of de php-scripts met databases wel werken?
Ik gebruik zelf ook 2 handleidingen, hierin staat in beide ook dat door de installatie hij via PHPinfo() zou moeten werken...
Edwin schreef op 30.01.2009 15:15:
Ik gebruik zelf ook 2 handleidingen, hierin staat in beide ook dat door de installatie hij via PHPinfo() zou moeten werken...
Welke?
Als ie niet in phpinfo() staat, dan is ie niet geinstalleerd.
Mocht je een open source database willen/moeten gebruiken, kijk dan eens naar Firebird of PostgreSQL. Twee zeer betrouwbare databases die ook nog eens meer kunnen en sneller zijn (PostgreSQL is in elk geval sneller).
En ga je toch met MySQL verder, ga hem dan wel zo configureren dat foute en onmogelijke queries ook echt met een dikke foutmelding worden afgeschoten. Standaard gaat MySQL onzin verzinnen en is het aan jou om te zien dat het "antwoord" onzin is. 9 van de 10 keer wordt dit echter over het hoofd gezien en dan ben je weer een paar bugs rijker...
Daar komt nog is bij dat ik aan deze post helemaal niks heb omdat ik vraag hoe ik dit kan oplossen en niet of je me aub wilt vertellen wat ik beter kan doen!
de 2 handleidingen die ik gebruik zijn degene die op sitemasters.be staat en die van Sebastiaan Ebeltjes (phoenix interactive), deze is wel gebasseerd op apache, maar hij werkt verder prima...
Het zou eigenlijk gewoon moeten werken want ik heb de juiste handelingen uitgevoert... (ik heb dit 3 keer gecontroleerd dus...)
Edwin schreef op 30.01.2009 15:40:
Waarom ik gewoon mysql gebruik is omdat ik firebird en postgreSQL beide niet ken... Aangezien ik altijd al heb gewerkt met mysql is dit voor mij handiger, waarom ik SQL server niet gebruik, omdat ik deze ook niet ken en ik weet niet wat voor specs deze nodig heeft (ik gebruik nl een zeer oude computer waar niet teveel op geinstalleerd moet worden...
Wat je neit kent, kan je leren... Als ik jouw was zou ik gewoon sql server gebruiken, misschien heb je die al geinstalleerd.
Volgens mij is sowieso de combinatie IIS en sql server beter dan IIS en mysql omdat de eerste er voor bedoelt is.
Daar komt nog is bij dat ik aan deze post helemaal niks heb omdat ik vraag hoe ik dit kan oplossen en niet of je me aub wilt vertellen wat ik beter kan doen!
pgFrank is een autoriteit op het gebied van sql. Ik gok dat je veel meer problemen gaat krijgen als je die mysql server gaat installeren (sowieso). Als je verstandig bent, dan luister je naar hem.
de 2 handleidingen die ik gebruik zijn degene die op sitemasters.be staat en die van Sebastiaan Ebeltjes (phoenix interactive), deze is wel gebasseerd op apache, maar hij werkt verder prima...
Apache is geen IIS, misschien moet je bij de instellingen van IIS ook nog wat veranderen voor dat het werkt. Volgens mij werkt IIS sowieso anders met php. Ik heb geen tutorial kunnen vinden van deze persoon. De tutorial zal ook wel niet heel daverend zijn...
Zie ook hoofdtuk 5 van dit document.