mysql output
en $username staat niet in deze tabel, wat geeft deze query dan terug?
alvast bedankt,
jeroen
Overigens kan je dit soort vragen ook zelf beantwoorden door de query gewoon op de sql-prompt te draaien en te kijken naar het resultaat. Daarop kan je dan zelf een oplossing zoeken voor jouw niet beschreven probleem.
Note: backticks horen niet thuis in SQL, dus weg ermee!!
Gewijzigd op 04/12/2011 16:07:39 door Noppes Homeland
en waar kan ik deze sql-prompt dan wel vinden?
ook heb ik geleerd backticks te gebruiken...
Toevoeging op 04/12/2011 16:17:20:
ik heb op phpmyadmin sql gedraaid (sql prompt?) en deze gaf een lege resultaat terug. verder gaf deze standaard al backticks.
maar is deze lege resultaat NULL, of bestaat die dan gewoon niet? dat is juist wat ik moet weten
Gewijzigd op 04/12/2011 16:14:30 door Jeroen VD
Quote:
ook heb ik geleerd backticks te gebruiken...
Degene die jouw dat aangeleerd heeft, moeten ze maar ergens heen sturen waar hij/zij deze onzin niet kan verkondigen.
phpmyadmin is "bagger", leuk om even een simpel querietje los te laten op een database tabel, maar meer dan ook niet.
Een database beheer je in feite met de tools die meekomen met de database software of programma's die goed geschreven zijn.
Tja, kijk eens tussen de functies van mysql:
http://www.php.net/mysql
dan kom je vanzelf wel bij 1 van de functies iets tegen, wat antwoord geeft op een leeg resultset.
Maar ja, als je geen kennis hebt van databases en sql moet je er ook niet mee aanvangen alvorens je op z'n minst de basiskennis tot je genomen hebt.
Dan hoef je namelijk dit soort vragen niet meer te stellen.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$result = mysql_query($sql);
if ($result) {
if mysql_num_rows($result) == 0) {
//code
}
else echo 'record bestaat al';
}
else {
//foutafhandendeling
}
?>
$result = mysql_query($sql);
if ($result) {
if mysql_num_rows($result) == 0) {
//code
}
else echo 'record bestaat al';
}
else {
//foutafhandendeling
}
?>
phpmyadmin is niet meer dan een beheertool, bewerken of beheren doe je hier niet mee
een pagina met allemaal functies is leuk, maar hoe kom ik hier zonder te weten waar te beginnen?
en je hebt gelijk, als je alles al weet van databases, sql en php hoor je hier inderdaad niet te zijn.
maar omdat ik dat dus niet weet ben ik hier! en anderen zijn er om mij te helpen, net als ik hun als indien nodig. dat is het idee van een helpforum!
Toevoeging op 04/12/2011 16:37:29:
@ger, bedoel je hiermee dat als er geen rijen zijn, dat er dan dus ook geen resultaat is?
Gewijzigd op 04/12/2011 16:38:10 door Jeroen VD
en dan doel ik op: if ($result) {
en de tweede is:
if mysql_num_rows($result) == 0)
dat geeft een parse error
Quote:
degene die mij dit aan heeft geleerd, is een leraar, ik ga er dus van uit dat die dat goed doet.
Wel die leraar moet dan maar ontslagen worden, maar heeft in ieder geval wel bijscholing nodig. En zomaar aannemen wat z'n ...... vertelt is natuurlijk uit den boze.
Quote:
@ger, bedoel je hiermee dat als er geen rijen zijn, dat er dan dus ook geen resultaat is?
En wat begrijp je nu niet aan het geen ger gepost heeft? Je kan hooguit kijken, lezen en uitproberen en het dan op correcte wijze toepassen.
Gewijzigd op 04/12/2011 16:42:43 door Noppes Homeland
Jeroen vd op 04/12/2011 16:35:22:
degene die mij dit aan heeft geleerd, is een leraar, ik ga er dus van uit dat die dat goed doet.
Helaas, foute aanname. Veel leraren leggen het 'quick & dirty' uit.
Selecteren van velden met *, 'foutafhandeling' door die()-constructie, etc.
Ook de meeste boeken leggen het helaas foutief uit.
Quote:
En wat begrijp je nu niet aan het geen ger gepost heeft? Je kan hooguit kijken, lezen en uitproberen en het dan op correcte wijze toepassen.
en ik weet niet hoe het met u zit, maar ik probeer te begrijpen wat er gebeurd, niet zomaar aannemen dat iets werkt, wat dan ga je weer verkeerd aannemen. je spreekt jezelf tegen.
Gewijzigd op 04/12/2011 16:49:20 door Jeroen VD
Wel daar heb je de handleiding voor:
http://www.php.net/mysql_query
http://www.php.net/mysql_error
http://www.php.net/mysql_num_rows
http://www.php.net/if
http://www.php.net/echo
En zonder het te lezen, te begrijpen door toe te passen zult gij ook niets leren.
na ja bedankt ger en obelix, ik weet hoe het zit.
mvg,
jeroen
Backticks horen in SQL inderdaad niet thuis. Het is echter wel een onderdeel van MySQL, waar het gewoon geaccepteerd word. Daarom kun je, mits je een MySQL-database gebruikt, prima backticks gebruiken. Je moet alleen weten waar en waarom je het wel/niet gebruikt.
@Jeroen Gebruik geen * maar selecteer de velden die je nodig hebt/
Gewijzigd op 04/12/2011 19:28:13 door PHP Scripter
Backticks kunnen handig zijn als je 'reserved key words' gebruikt, je hebt bijvoorbeeld een tabel die 'order' heet, je kan nu niet select blaat from order doen omdat order een gereserveerd keyword is (order by blaat desc).
@Jaron T, gaat jij effe lekker hene! Als een woord een gereserveerd woord is dan moet je opzoek naar een alternatieve omschrijving en niet met backticks aangaan lopen kloten.
Noppes Homeland op 04/12/2011 16:37:43:
En ja hoor weer iemand, die zonder na te denken een foutief if-je in elkaar flantst.
en de tweede is:
Wel die leraar moet dan maar ontslagen worden, maar heeft in ieder geval wel bijscholing nodig. En zomaar aannemen wat z'n ...... vertelt is natuurlijk uit den boze.
En wat begrijp je nu niet aan het geen ger gepost heeft? Je kan hooguit kijken, lhjezen en uitproberen en het dan op correcte wijze toepassen.
en de tweede is:
Quote:
Quote:
En wat begrijp je nu niet aan het geen ger gepost heeft? Je kan hooguit kijken, lhjezen en uitproberen en het dan op correcte wijze toepassen.
Noppes wat is er fout aan de if $query statement? Dit geeft toch gewoon een boolean terug, ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Edit: Eigenlijk is dit ook niet echt netjes. if($result === false) is waarschijnlijk de beste optie. En als dat dus waar is, dan volgt de error.
Gewijzigd op 04/12/2011 23:05:53 door - SanThe -
- SanThe - op 04/12/2011 23:02:37:
$query bevat alleen een boolean (false) als de query mislukt is. Jij checked in feite op een true boolean en dat zal er nooit in zitten. Als ie gelukt is zit er een resource# in. Dus if($result !== false) kan en if(!$result) kan ook.
Toevoeging op 04/12/2011 23:07:11:
Gerhard l op 04/12/2011 23:05:23:
- SanThe - op 04/12/2011 23:02:37:
$query bevat alleen een boolean (false) als de query mislukt is. Jij checked in feite op een true boolean en dat zal er nooit in zitten. Als ie gelukt is zit er een resource# in. Dus if($result !== false) kan en if(!$result) kan ook.
Dus eigenlijk gaat hij de if wel in omdat $query bestaat maar niet omdat hij true is, mits de query succesvol is, maar anders zal de $query false teruggeven en de else ingaan.
Ja, ik denk dat je dat goed beschrijft. Zie ook even mijn edit in mijn vorige post.
Daarnaast wil ik aan degene die hier alleen maar cursusjes opdringt of af loopt te kraken, een cursus sociale omgang adviseren.
Gewijzigd op 05/12/2011 19:59:40 door Ger van Steenderen