[MySQL/PMA] NOW() als standaardwaarde bij datetime

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- -

- -

05/09/2006 15:08:00
Quote Anchor link
hallo,

ik wil dat NOW() de standaard waarde wordt bij een datetime in mijn database, maar dat lukt mij niet. Ik heb het ingetypt, maar hij maakt er weer 0000-00-00 00:00:00 van. Weet iemand of dit mogelijk is? of moet in in de query NOW() zetten?

groeten,
Jonathan

PHP hulp

PHP hulp

12/01/2025 13:49:11

Steff   an

Steff an

05/09/2006 15:11:00
Quote Anchor link
Leer jij het nou nooit? Probeer zelf ook eens wat? Of leer je dat niet meer op de basisschool?

En kan je ophouden met [tekst] in je topic titel te zetten? We weten zo ook wel dat het over MySQL en/of PHP gaat, dit is een PHP website weet je nog? Daar horen zulke vragen thuis.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Steff an

Erik Rijk

Erik Rijk

05/09/2006 15:11:00
Quote Anchor link
er is volgens mij wel een manier voor in MySQL zelf.
geen idee hoe eigenlijk, tot die tijd zou ik NOW() indd gewoon in de query zetten.

ik zal even zoeken voor je.

@ Stefan,

Zou je ook die reactie hebben gegeven als ik die vraag had gepost?
Gelieve een beetje normaal te reageren, niet iedereen kan alles op internet vinden, het is een forum, vragen is toegestaan.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Erik Rijk

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

05/09/2006 15:12:00
Quote Anchor link
NOW() moet in de sql inderdaad

INSERT INTO jouwtabel(datum) VALUES(NOW())

- -

- -

05/09/2006 15:12:00
Quote Anchor link
Quote:
Leer jij het nou nooit? Probeer zelf ook eens wat? Of leer je dat niet meer op de basisschool?

Ik heb zelf ook dingen geprobeerd, en als je je aan me stoort hou je je mond gewoon in dit topic. trouwens, ik zit al op de middelbare school.

Quote:
er is volgens mij wel een manier voor in MySQL zelf.
geen idee hoe eigenlijk, tot die tijd zou ik NOW() indd gewoon in de query zetten.

ik zal even zoeken voor je.

Graag

Quote:
NOW() moet in de sql inderdaad

INSERT INTO jouwtabel(datum) VALUES(NOW())

Ja???

Quote:
Volgens mij kun je met PMA wel iets doen als ON UPDATE TIMESTAMP maar dat is niet hetzelfde als NOW()

Klopt, had ik al gezien, maar is niet wat ik zocht...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

05/09/2006 15:13:00
Quote Anchor link
Volgens mij kun je met PMA wel iets doen als ON UPDATE TIMESTAMP maar dat is niet hetzelfde als NOW()

Steff   an

Steff an

05/09/2006 15:13:00
Quote Anchor link
Quote:
Weet iemand of dit mogelijk is? of moet in in de query NOW() zetten?

Als je die vraag stelt, heb je het nog niet zelf geprobeerd. En laat die vraag van jouw, nou net de oplossing zijn.

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

05/09/2006 15:15:00
Quote Anchor link
Nou dan zijn mijn antwoorden op. Mischien kun je als je heel handig bent iets maken dat elke SQL wordt aangevuld met NOW() maar ik zou niet weten hoe
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven

- -

- -

05/09/2006 15:16:00
Quote Anchor link
Quote:
Quote:
Weet iemand of dit mogelijk is? of moet in in de query NOW() zetten?

Als je die vraag stelt, heb je het nog niet zelf geprobeerd. En laat die vraag van jouw, nou net de oplossing zijn.

Quote:
ik wil dat NOW() de standaard waarde wordt bij een datetime in mijn database, maar dat lukt mij niet. Ik heb het ingetypt, maar hij maakt er weer 0000-00-00 00:00:00 van.

Ik zag toch nog iets staan, maar zal wel aan mij/mijn bril liggen...

Quote:
Nou dan zijn mijn antwoorden op.

jammer...

Quote:
Mischien kun je als je heel handig bent iets maken dat elke SQL wordt aangevuld met NOW() maar ik zou niet weten hoe

gaat mij nooit lukken...

Quote:
HE en hou eens op ruzie te maken.
Stelletje kinderen LOL

ik wil ook geen ruzie hebben!!!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

05/09/2006 15:17:00
Quote Anchor link
HE en hou eens op ruzie te maken.
Stelletje kinderen LOL

Erik Rijk

Erik Rijk

05/09/2006 15:23:00
Quote Anchor link
@ Jonathan,

Ik kan nergens vinden of je NOW() als default waarde kan opgeven.
Ik zou het dus maar via de query blijven doen.

mvg,

Erik

- SanThe -

- SanThe -

05/09/2006 15:23:00
Quote Anchor link
@Jonathan: Als ik je goed begrijp wil je iets inserten zonder dat je de datum/tijd opgeeft maar dat mySQL dan automatisch NOW() invult. Volgens mij kan dat niet en kan het alleen maar in de query.

- -

- -

05/09/2006 15:39:00
Quote Anchor link
Ok, iedereen bedankt!!!

Frank -

Frank -

05/09/2006 15:46:00
Quote Anchor link
Hier een stukje uit de handleiding:
Quote:
The DEFAULT clause specifies a default value for a column. With one exception, the default value must be a constant; it cannot be a function or an expression. This means, for example, that you cannot set the default for a date column to be the value of a function such as NOW() or CURRENT_DATE. The exception is that you can specify CURRENT_TIMESTAMP as the default for a TIMESTAMP column as of MySQL 4.1.2. See Section 11.3.1.2, “TIMESTAMP Properties as of MySQL 4.1”.

If a column definition includes no explicit DEFAULT value, MySQL determines the default value as described in Section 11.1.4, “Data Type Default Values”.

BLOB and TEXT columns cannot be assigned a default value.
Kortom, een kolom van het type DATE of DATETIME kun je niet met de functie NOW() van een default waarde voorzien. Met een TIMESTAMP kan dat wel, maar dan wordt ook bij een UPDATE-query deze kolom ALTIJD bijgewerkt. Het is maar de vraag of je dat wel wilt, persoonlijk vind ik het een ongewenste situatie dat de database dit zo maar doet. Ik kan een TIMESTAMP dan ook niet anraden.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.