Naam bestand & database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kevin de Jong

Kevin de Jong

13/07/2008 19:09:00
Quote Anchor link
Ik heb enkele PHP bestanden met automatisch gegenereerde namen, met bij elk bestand een tabel in mijn mysql( met dezelfde naam als de pagina), nou wil ik eigenlijk de naam van het PHP bestand om iets uit de database te halen zoiets als:

"SELECT * FROM [PAGINANAAM (zonder .php)] WHERE blabla = blala

hoe doe ik dit?

PHP hulp

PHP hulp

08/11/2024 14:47:15

Noppes

Noppes

13/07/2008 19:16:00
Quote Anchor link
Het enige wat ik hierop kan schrijven is, dat je geheel het verkeede pad bent in geslagen.

Het is zo ie zo al niet handig om:
-> 1 op 1 naam van php script te koppelen aan een tabel naam
-> je er niet verstandig aan doet om de tabel naam in je SQL-Statement variabel te maken

en er zullen vast nog wel meer redenen te bedenken zijn.

Joren de Wit

Joren de Wit

13/07/2008 19:16:00
Quote Anchor link
Quote:
met bij elk bestand een tabel in mijn mysql( met dezelfde naam als de pagina)
Het lijkt me dat hier iets gruwelijk mis gaat! Aparte tabellen voor elke pagina van je website? Dat kan niet juist zijn!

Ga normaliseren en zorg dat je met een juist datamodel van start gaat...

Kevin de Jong

Kevin de Jong

13/07/2008 19:18:00
Quote Anchor link
Nee, het klopt wel ik heb namelijk een quiz die ik genereer via een .exe en elke quiz krijgt zn eigen tabel, dit gaat allemaal prima alleen heb ik nu de naam nodig van het bestand.. om dingen uit de database te halen

Ik wil namelijk controleren of iemand van mijn leden al heeft deelgenomen aan de quiz, alleen daarvoor heb ik de naam van de quiz nodig en dat is het PHP bestandsnaam & de mysqltabelnaam
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kevin de Jong

- SanThe -

- SanThe -

13/07/2008 19:23:00
Quote Anchor link
Dat wordt dus gokken neem ik aan. Directory doorlopen en random een bestandsnaam kiezen en hopen dat je de goede hebt?

Luister naar Blanche en ga normaliseren.

Kevin de Jong

Kevin de Jong

13/07/2008 19:27:00
Quote Anchor link
Nog even voor de duidelijkheid, het is dus niet mogelijk de naam van het php bestand op te roepen dat je op dat moment aan het bekijken bent?

Joren de Wit

Joren de Wit

13/07/2008 19:28:00
Quote Anchor link
Quote:
en elke quiz krijgt zn eigen tabel
En dat is dus fout! Elke quiz zal in een goed genormaliseerde opzet waarschijnlijk niet meer dan een enkel record in de tabel 'quizzes' zijn. Voor de inhoud van de quiz en de gegeven antwoorden door gebruikers, zul je op hun beurt weer aparte tabellen nodig hebben...

Maar goed, als je gaat normaliseren kom je vanzelf op het juiste datamodel uit!

ps.
Quote:
het is dus niet mogelijk de naam van het php bestand op te roepen dat je op dat moment aan het bekijken bent?
Uiteraard is dat wel mogelijk:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo __FILE__;
?>

Maar goed, dit is een klein probleempje waar je nu tegen aan loopt. Maar als je met deze opzet verder gaat zul je later met veel grotere problemen te maken krijgt tot op het punt waar je echt vast loopt. En om dan je hele systeem nog eens om te gooien is geen pretje! Kortom, wees verstandig en ga nu op de juiste manier van start.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit

Kevin de Jong

Kevin de Jong

13/07/2008 19:35:00
Quote Anchor link
Het enige wat in de database wordt gezet zijn de antwoorden per persoon zoals dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
CREATE TABLE `voetbalquiz` (
  `id` smallint(5) NOT NULL auto_increment,
  `name` varchar(30) default NULL,
  `score` int(11) default NULL,
  `q1` tinyint(1) default NULL,
  `q2` tinyint(1) default NULL,
  `q3` tinyint(1) default NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`),
  UNIQUE KEY `id` (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=6 ;

--
-- Gegevens worden uitgevoerd voor tabel `voetbalquiz`
--

INSERT INTO `voetbalquiz` VALUES (1, 'testje', 100, 1, 1, 1);

er staat nu slechts 1 in, en het zijn nu slechts 3 vraagjes maar dit is wel de bedoeling van mijn quiz, een volgende quiz zou dus een volgende tabel zijn

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

13/07/2008 19:45:00
Quote Anchor link
En zoals nou al drie keer gezegd is, dat is fout. Ga eerst normaliseren. Je hebt echt geen tabel nodig voor elke quiz

Joren de Wit

Joren de Wit

13/07/2008 19:50:00
Quote Anchor link
Kevin, wil je je probleem nu opgelost hebben of niet? Zo ja, dan zul je toch echt moeten gaan normaliseren, want je probleem wordt veroorzaakt door de foute opzet die je gebruikt!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.