namespaces

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# developer

Functie Als C# ontwikkelaar ben jij de spin in het web bij deze organisatie. Jij begeleidt en traint de field engineers die bij de klanten machines leveren en installeren. Daarnaast ondersteun jij de field engineers als zij bij de klant vastlopen bij het installeren van de machine m.b.t. software matige vragen. Jouw doel is dan ook om de technische kennis van de field engineers door middel van training zoveel mogelijk uit te breiden. Dit om ervoor te zorgen dat zij zelfstandiger software matige problemen kunnen oplossen. Ook ben jij verantwoordelijk voor het bedenken van software oplossingen voor klanten en dit

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Roosendaal, ontwikkel je als PHP Developer niet alleen webapplicaties, maar ben je verder ook gefocust op het continu inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen m.b.t software development. Naast het bouwen van webapplicaties, ontwikkelen zij ook webshops en websites voor gave opdrachtgevers! Wat ga je doen? Het schrijven van schone en efficiënte codes volgens het Symfony framework; Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony-framework; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het Symfony framework; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Applicatieontwikkelaar

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Hybride. Kantoordagen in Utrecht, incidenteel in Apeldoorn Functieomschrijving: De afdeling IV – Generieke Voorzieningen – Interactie Online is onderdeel van de keten Interactie. De missie van de keten is: “het faciliteren van de interactie met alle burgers, bedrijven en hun vertegenwoordigers om hen in staat te stellen aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en aanspraak te maken op hun rechten.” De afdeling Interactie Online heeft een belangrijke bijdrage binnen deze keten. Dit door het ontwikkelen

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar C# .NET

Functie omschrijving C# .NET Developer gezocht. Ben jij een full stack developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging binnen een leuk snel groeiend bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Developer met ervaring op het gebied van .NET die een organisatie in de regio Amersfoort gaat versterken. Jij gaat je binnen dit bedrijf vooral bezighouden met het verbeteren van de functionaliteiten van hun dataplatform. Samen met andere ontwikkelaars denk je mee in oplossingsrichtingen, architectuur en nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel De organisatie waar je voor gaat werken heeft een onafhankelijk dataplatform ontwikkelt voor de agrarische sector.

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het applicatielandschap; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het applicatielandschap; Sparren met de business. Hier ga je werken De organisatie is werkzaam in de financiële dienstverlening met meer dan 200 medewerkers en meer dan 250.000 eindgebruikers is het een van de grotere binnen haar branche. Je komt te werken in een team waarmee je verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen en onderhouden van de financiële applicaties binnen de organisatie, denk hierbij aan het bouwen en onderhouden van portalen. Als .net developer ga jij het development team ondersteunen met de transitie naar

Bekijk vacature »

(Lead) PHP Software Developer

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in Breda, zijn wij op zoek naar een PHP software developer met een aantal jaar werkervaring. Je krijgt een plek in een klein team met 2 andere software developers. Wil jij graag werken met de nieuwste technieken bij een bedrijf waar jij de lead gaat nemen in de verder ontwikkeling en modernisering van een eigen software pakket? Dan ben je hier aan het juiste adres! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat aan de slag met de ontwikkeling en vernieuwing van het "in-house" ontwikkelde multimedia platform. Je neemt de lead in

Bekijk vacature »

Android developer

De functie Schiphol is een plek om te reizen, te verblijven en te werken. Door middel van data en technologie richten we op al deze gebieden het leef- en werkklimaat optimaal in en zorgen we voor een slimmere en efficiëntere operatie. Wij ontwikkelen nieuwe producten en diensten vanuit de wensen en behoeften van onze klanten, voorspellen passagier flows en testen digitale oplossingen om rijen en andere pijnpunten in het proces te verminderen. Met slimme feedback van sensortechnologie maken we zelfs data van toiletten en stoelen inzichtelijk en bruikbaar. Het Commercial Platform bestaat uit multidisciplinaire teams met een end-2-end verantwoordelijkheid voor

Bekijk vacature »

Medior Front-end Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Medior Front-end Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Wij hebben drie scrumteams. Het eerste team focust zich op het stukje hardware wat wij in huis doen. Zij maken als team o.a. gebruik van C++. De andere twee scrumteams zijn allebei bezig met data verwerking en maken hierbij in de backend gebruik van C# .NET / .NET Core. Het verschil tussen deze teams is dat één team de data verwerking doet voor de mobiele applicatie. Zij werken hierbij dus ook met Xamarin. Het andere team focust zich op de webapplicaties en maakt hierbij ook gebruik van ASP.NET MVC. Op basis van jouw ambities en kwaliteiten kijken wij samen

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

C# developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Ik ben op zoek naar een back-end developer, die met name kennis & ervaring heeft van de programmeertaal C#. Jij gaat aan de slag bij een topspeler in de logistieke sector, die zich behalve met logistiek, ook bezig houdt met softwareontwikkeling. Welke taken komen hierbij kijken? Je gaat desktop- en webapplicaties onderhouden en optimaliseren, waarin je werkt met o.a. C#, ASP.NET, SQL Server en T-SQL. Je hebt regelmatig klantcontact om de wensen in kaart te brengen en te evalueren over de huidige draaiende applicaties. Je implementeert nieuwe functionaliteiten toe aan

Bekijk vacature »

Senior PHP Developer

Als Senior PHP Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn en coach je andere developers op de hard en soft skills. Wat doe je als Senior PHP Developer bij Coolblue? Als PHP Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Hoewel je een PHP Developer bent, sta je open om C# of Typescript in te zetten of te leren. Ook PHP Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om

Bekijk vacature »

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 20:01:19
Quote Anchor link
Ola,

Een vraagje over namespaces.

Stel ik heb een class in de onderstaande directory.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
/ozzie/foo/bar/foobar.php

Nu zou ik de namespace van deze class zo kunnen noemen:

Code (php)
1
namespace Ozzie\Foo\Bar;

Echter, ik zou 'm ook zo kunnen:

Code (php)
1
namespace Ozzie_Foo\Bar;

Nu vraag ik me af of hier verschil tussen zit. Of komt het op hetzelfde neer?

PHP hulp

PHP hulp

04/01/2025 04:05:08

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 20:09:20
Quote Anchor link
Ja, hier zit verschil tussen. Als je die PSR-0 standard nou eens gaat lezen weet je dat de _ niet wordt omgezet in een directory.

Ozzie\Foo\Bar -> /Ozzie/Foo/Bar.php
Ozzie_Foo\Bar -> /Ozzie_Foo/Bar.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 20:14:19
Quote Anchor link
Ik bedoel het eigenlijk anders... het gaat me niet om het omzetten... het gaat me erom of het iets anders betekent. Uhmm... hoe leg ik dat uit...

Stel ik heb classes met deze namespaces:

namespace Ozzie\Foo;
namespace Ozzie\Bar;
namespace Ozzie\Bla;

Hebben deze classes dan de namespace "Ozzie" gemeenschappelijk? Dus, anders gezegd, bestaat de namespace "Ozzie\Foo" uit de namespace Ozzie en Foo. Of is "Ozzie\Foo" 1 namespace?
Gewijzigd op 07/10/2013 20:14:49 door Ozzie PHP

NOLot -

NOLot -

07/10/2013 20:29:14
Quote Anchor link
Ozzie\Foo is één namespace

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 20:32:32
Quote Anchor link
Nee, Ozzie is een namespace en Foo is een subnamespace van Ozzie. Maar dat maakt niet echt veel verschil.

NOLot -

NOLot -

07/10/2013 20:34:54
Quote Anchor link
Wouter J op 07/10/2013 20:32:32:
Nee, Ozzie is een namespace en Foo is een subnamespace van Ozzie. Maar dat maakt niet echt veel verschil.

Als je use Ozzie\*; had kunnen doen zou ik het met je eens geweest zijn. Aangezien dat niet kan vind ik niet echt dat je het als subnamespace kunt geschouwen, maar meer als 1 geheel

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 20:38:36
Quote Anchor link
Dat kun je doen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
namespace Ozzie\Foo\Bar {
    class Cat { }
}

namespace Ozzie\Foo\Baz {
    class Kit { }
}

namespace {
    use Ozzie\Foo;

$cat = new Foo\Bar\Cat();
    $kit = new Foo\Baz\Kit();
}

?>

En daarnaast ziet PHP het ook op deze manier: http://nl3.php.net/manual/en/language.namespaces.nested.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 20:38:59
Quote Anchor link
Oké, en als ik een class wil "usen" dan moet ik die altijd aanroepen vanaf de "root"?

Stel ik heb een class Ozzie\Foo\Bar\Foobar.php...

en ik zit in de namespace Ozzie;

Dan kan ik niet zeggen

use Foo\Bar\Foobar;

Maar dan moet ik het vanaf de root doen:

use Ozzie\Foo\Bar\Foobar;

Klopt dat wat ik zeg? En is dat ook wat jij bedoelt NOLot?

NOLot -

NOLot -

07/10/2013 20:44:01
Quote Anchor link
Wouter J op 07/10/2013 20:38:36:
Dat kun je doen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
namespace Ozzie\Foo\Bar {
    class Cat { }
}

namespace Ozzie\Foo\Baz {
    class Kit { }
}

namespace {
    use Ozzie\Foo;

$cat = new Foo\Bar\Cat();
    $kit = new Foo\Baz\Kit();
}

?>

En daarnaast ziet PHP het ook op deze manier: http://nl3.php.net/manual/en/language.namespaces.nested.php

Zie je die nutteloze overlapping van Foo? Als je new Bar\Cat had kunnen doen, dan kon je spreken over een sub

Toevoeging op 07/10/2013 20:45:04:

Ozzie PHP op 07/10/2013 20:38:59:
Oké, en als ik een class wil "usen" dan moet ik die altijd aanroepen vanaf de "root"?

Stel ik heb een class Ozzie\Foo\Bar\Foobar.php...

Dan kan ik niet zeggen

use Foo\Bar\Foobar;

Klopt dat wat ik zeg? En is dat ook wat jij bedoelt NOLot?

use is altijd van de root, new vanaf de huidige namespace (als je niet met een \ begint)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 20:46:37
Quote Anchor link
NOLot - op 07/10/2013 20:44:01:
use is altijd van de root, new vanaf de huidige namespace (als je niet met een \ begint)

Allright, thanks!

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 20:46:47
Quote Anchor link
Quote:

Dan kan ik niet zeggen

use Foo\Bar\Foobar;

Klopt dat wat ik zeg?

Ja, dit klopt. Dat komt omdat use statements altijd vanaf de root werken, als je ze gewoon direct aan zou roepen kun je gewoon new Foo\Bar\Foobar(); doen, als je dan in de Ozzie namespace zat wordt de FQCN Ozzie\Foo\Bar\Foobar().

Quote:
Zie je die nutteloze overlapping van Foo? Als je new Bar\Cat had kunnen doen, dan kon je spreken over een sub

Maar dat is dus een groot verschil tussen het PHP namespacing systeem en iets als Java. In Java worden bij een import (use) de klassen/namespaces in de huidige namespace geimporteerd, in PHP hebben we het alleen over het aliassen van namespaces.
Dus ja, als PHP op dezelfde manier had gewerkt als Java's import dan zou wat jij nu zegt kunnen.

Trouwens Ozzie, dit had je ook wel zelf snel kunnen uitzoeken hè?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php

set_spl_autoloader('var_dump');

namespace Ozzie {
    use Foo\Bar;

new
Bar();

new
Kit\Cat();
}

?>
Gewijzigd op 07/10/2013 20:48:23 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 20:51:45
Quote Anchor link
"...als je ze gewoon direct aan zou roepen kun je gewoon new Foo\Bar\Foobar(); doen, als je dan in de Ozzie namespace zat wordt de FQCN Ozzie\Foo\Bar\Foobar()."

Ik heb het nu al een keer of 5 gelezen en ik snap nog steeds niet wat je bedoelt :)

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 22:33:43
Quote Anchor link
Hehe, sorry... :)

Voer mijn code uit en je weet wat ik bedoel

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 22:37:44
Quote Anchor link
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt te zeggen, het staat er alleen een beetje krom ;)

Wat ik bedoelde was... als ik in namespace Ozzie zit, en ik wil Ozzie\Foo\Bar usen, dat ik dan niet kan zeggen "Foo\Bar" (en dat ie dan zelf daar Ozzie\Foo\Bar van maakt). Hij pakt use altijd vanuit de root.

Wouter J

Wouter J

07/10/2013 22:41:17
Quote Anchor link
Ja, en ik vertelde dat als je het doet zonder use, je dan wel relatief vanuit de huidige namespace werkt, tenzij je \ ervoor plaatst

Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/10/2013 22:48:36
Quote Anchor link
Ja, oké, ik snap je nu. Maar als je dan wilt zeggen use ... as ... moet je dus de namespace vanuit de root gebruiken :)

Bart V B

Bart V B

11/10/2013 10:27:51
Quote Anchor link
Ozzie, ik weet niet of je het nu helemaal doorhebt met namespacing, maar vond net in mijn mail een announce van mijn beste vriend Jeffrey Way dat de laracast website is gelanceerd.
Ben eens even gaan kijken en vond een mooie, maar ook een eenvoudige uitleg over namespacing. :)
Misschien dat je er je voordeel mee kunt doen: https://laracasts.com/lessons/namespacing-primer

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/10/2013 13:11:36
Quote Anchor link
Hoi Bart, het is me (denk ik) wel duidelijk nu. Desalniettemin ga ik zeker de link in jouw video even bekijken, want dan kan het alleen nog maar duidelijker worden. Hartelijk dank voor de tip!!

Toevoeging op 11/10/2013 14:33:54:

Ik heb het filmpje bekeken. Lekker duidelijk, dus was de moeite waard!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/11/2013 18:30:43
Quote Anchor link
Korte vraag...

Als je binnen een class een andere class wilt gebruiken die buiten de huidige namespace valt, wat heeft dan jouw voorkeur?

Optie A:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
namespace Foo;

class FooBar {

public function test() {
    $test = new \Bar\Test();
  }

}

?>

Optie B:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
namespace Foo;

use Bar\Test;

class FooBar {

public function test() {
    $test = new Test();
  }

}

?>

Wouter J

Wouter J

12/11/2013 19:11:35
Quote Anchor link
Natuurlijk optie B. Daardoor kun je makkelijk en snel het namespace aanpassen en kun je gaan aliasen.

Optie B is echt de best practise.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/11/2013 01:19:01
Quote Anchor link
Oké... optie B it is! Thanks Wouter.

Pagina: 1 2 3 4 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.