Netjes maken formulier(en)
Ik ben ondertussen van mijn tabellen afgestapt, en heb nu mijn formuliervelden proberen te maken zonder tabellen.
Maar, nu is mijn opmaak natuurlijk niet netjes.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit nu het beste opmaak?
Zelf dacht ik op 1 of andere manier een breedte mee te kunnen geven aan de gewone tekst (niet in tekstvak).
Ook word mijn '2de formuliertje' (weet niet of ik 2 submit knoppen in 1 formulier kan zetten). op de volgende regel geplaatst, terwijl dit eigenlijk allemaal op 1 regel zou moeten staan.
Gewijzigd op 15/11/2012 10:46:15 door D B
Waarom zou je geen tabel gebruiken om dit netjes te maken?
Groet,
Erwin van Hoof
SiteOn
Maar als je het echt niet wilt kan je <div> gebruiken om dit te groeperen.
Toch alvast bedankt voor je meedenken.
Maar voor formulieren was het dacht ik ok ;)
Weet je toevallig of ik 2 submit buttons aan 1 formulier regel kan hangen?
En, is het met simpel html mogelijk om een tekstvak te maken waar tekst in staat, maar dat je die niet kunt wijzigen?
Of kom je dan toch al vlug bij javascript?
Het mooiste is natuurlijk om dit met divs te doen maar tabellen zijn geen schande!
http://w3schools.com/tags/tag_input.asp
Het is mogelijk, maar je kan niet van die waarde uitgaan aangezien het client side sowieso veranderd kan worden.
Het is mogelijk, maar je kan niet van die waarde uitgaan aangezien het client side sowieso veranderd kan worden.
Tabellen zijn niet bedoeld om een formulier op te maken.
Maar het is geen schande ;)
Sorry maar tabellen worden nog steeds gebruikt voor het uitlijnen en stylen van je formulieren, hier is niets mis mee. Div is natuurlijk de nieuwe manier, maar grote site's zoals Tweakers.net gebruikt ook gewoon tabellen voor hun formulieren. (Kijk op hun regisreren pagina in de broncode).
Dus nee je moet het niet alleen maar voor gegevens uit tabellen gebruiken, je kunt het ook gewoon gebruiken voor je formulieren (geen pagina layouts!!!).
Alles kan, maar anno 2012 loop je dan wel achter de feiten aan.
Ozzie PHP op 15/11/2012 11:38:03:
Alles kan, maar anno 2012 loop je dan wel achter de feiten aan.
Welke feiten zijn dat dan? Noem eens concrete feiten waar iemand achteraan zou lopen als hij via een tabel zijn 'formuier' styled.
Ik bedoel dat je in deze tijd de opmaak zo veel mogelijk via css dient te regelen en niet via tabellen. Dit is toch een algemeen bekend gegeven? Een formulier kun je gewoon via css vormgeven en het is dus niet nodig en wenselijk om daar tabellen voor te gebruiken. Als jij dat wel wilt doen, dan is dat prima. Daar ben je vrij in.
Maar ik vind je standpunt hierop wel heel fel moet ik zeggen, blijkbaar is het nog niet zo algemeen bekend aangezien tweakers (sinds dit jaar een nieuwe huisstijl!) ook tabellen gebruikt en site van het jaar is geworden op meerdere punten.
@Ozzie ik snap je punt en ben het ook eigenlijk wel met je eens. Maar wie bepaald dat eigenlijk? Ik denk dat het iets is wat je afspreekt met het team (ontwikkelaars) wat er aan werkt. Het is niet dat het verder nadelen of voordelen heeft om het één of het andere te kiezen als ze beide de mogelijkheid bieden die je zoekt.
Even terug in de geschiedenis. HTML, en dus ook websites, was / waren bedoeld als informatie-overdracht. In de begintijd was het niet de bedoeling om grafische elementen te tonen. Het was puur bedoeld als een overdrachtsmiddel van informatie. Enkele jaren later kwam daar verandering in. De ontwikkelaars wilden hun websites er leuker uit laten zien. Ze ginen werken met verschillende lettertypes en kleurtjes. Het grootste probleem was echter het positioneren van elementen op een pagina. CSS bestond toen nog helemaal niet! De oplossing? Tabellen!!!
Met tabellen was het heel goed mogelijk om een pagina op te maken precies zoals je dat wilde. Echter, de opmaak (de tabellen) stond kris-kras door de HTML code heen en het was niet heel erg overzichtelijk. Zeker niet als de tabellen ook nog eens genest waren (tabellen in tabellen). Een <tr> of <td> verkeerd of niet afsluiten en de hele pagina zag er niet meer uit. De oplossing? CSS!!!
Via CSS scheiden we de HTML code van de opmaak. Dit is veel en veel onderhoudsvriendelijker. Het is de bedoeling om alle opmaak via CSS te regelen. Dat is vandaag de dag de "standaard".
Dat een site als tweakers hiervan afwijkt moeten ze zelf weten. Daar hecht ik totaal geen waarde aan. Ook grote sites leven niet altijd de "regels" na, maar dat wil niet zeggen dat jij dat dan ook moet doen. Als je buurman in de sloot springt, spring jij dan ook in de sloot? Afijn, ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer te zeggen.
Op het gebied van webdesign en programmeren zijn er heel veel manieren hoe je iets kunt doen. Het is raadzaam om volgens de standaarden in de "branche" te werken. Als je daarvan af wil wijken... mijn zegen heb je. Ik geef alleen maar aan hoe je idealiter te werk zou moeten gaan. Wat iemand met mijn advies doet, is aan hem / haar.
Offtopic:
p.s. Het is niet nodig om onder ieder bericht je naam te plaatsen.