Newbie
Mijn naam is Maarten Aders en ik heb mij zojuist hier ingeschreven, omdat ik (waarschijnlijk) op korte termijn een opleiding mag gaan volgen tot PHP-Programmeur en ik vermoedelijk alle hulp nodig heb die ik maar kan vinden. PHPhulp.nl lijkt mij daarom bij uitstek (voor mij als complete newbie) een educatief walhalla :)
Ik ben vrij nieuw in de ICT en mijn opleiding vindt plaats binnen arbeidsre-integratie.
Op dit ogenblik heb ik geen concrete inhoudelijke vragen, ik zou het wel prettig vinden als iemand mij kan helpen aan wat laagdrempelig tekstueel inlees-materiaal over PHP. Via wikibooks heb ik al een (php)variabel overzicht gevonden en ik zou graag wat meer stof over PHP willen verzamelen zodat al wat kan leren over bijvoorbeeld termen en begrippen.
Met vriendelijke groet,
Maarten Aders
Hoe je het best PHP kunt leren heb ik pas hier eens geschreven: PHP leren (waarbij je na de php beginnershandleiding het beste kunt beginnen met de SQL beginnershandleiding van diezelfde site)
Een ander topic om in de gaten te houden als beginner is Hoe leer ik nu het beste PHP?
Wouter en SanThe, ik zal zeker die sites bezoeken, hartelijk dank :)
Groeten,
Maarten
Welkom op PHPhulp.nl, wij helpen je graag als je ergens vast zit
Hulp is er altijd wel op het forum, mits natuurlijk de vragen beantwoord kan worden door de leden. Heb nog niet mee gemaakt dat dit niet zo was.
Ik kan je deze link ook aanbevelen.
Klik hier
Deze is afkomstig van Wouter J en beschrijft daar een nette foutafhandeling voor je Query gebeuren. Een goede foutafhandeling is een MUST, lees deze eens op je gemak door en probeer de handelingen te begrijpen voor je zelf.
Deze Klik beschrijft een formulier afhandeling. Deze functie vind ik persoonlijk wel fijn werken om voor $_POST waarden naar database te sturen eerst te controleren.
Bij vragen je weet het forum onder tussen te vinden ;)
Gewijzigd op 25/05/2012 18:48:21 door Frank WD
Gewijzigd op 25/05/2012 20:57:23 door Jeroen VD
Daar ben ik deels met jou eens.
De formulier afhandeling zou op een later tijd stip ook nog steeds een goede tut zijn.
Maar een foutafhandeling vind ik persoonlijk redelijk basis, alstans je php met mysql wilt gaan combineren.
Maar dit zijn natuurlijk persoonlijke meningen. Maar zoals gezegd zou het ook eventueel wat later er bij kunnen pakken
Je moet eerst doorhebben wat variabelen, arrays, functies enzo zijn. Pas dan kun je beginnen aan SQL en als je SQL in combinatie met PHP doorhebt is mijn script handig.
Erg fijn dat jullie allemaal meedenken en tips geven! Dat geeft meteen het gevoel dat ik er goed aan heb gedaan, mezelf hier in te schrijven..
Goed dat Jeroen vd even aan de rem trekt en mij even naar de basis stuurt, voor ik aan de tuts van Frank WD begin.
Dus als ik het goed begrijp is mijn eerste stap aan de gang gaan met de link(s) van Wouter J?
Groeten,
Maarten
PS Ik bekeek laatst in een boekwinkel "PHP For Dummies", maar op de kaft stond dat het een soort catalogus was en geen leerboek, dus heb ik dat niet gekocht.. Heeft iemand hier ervaring met PHP For Dummies?
Toevoeging op 26/05/2012 16:23:42:
Zo, net begonnen aan de Beginnershandleiding uit de link van Wouter J (inleiding :P ), leest heerlijk weg..
De schrijver motiveert om verder te lezen..
My Journey Has Started..
Jou stappenplan wordt dit:
Stap 1) Je leert PHP door de PHP beginnershandleiding en probeert dit toe te passen
Stap 2) Je leest dit bericht (2e linkje van Frank) om te zien hoe je formulieren afhandelt
Stap 3) Je gaat je eerste rekenmachine maken en laat die eventueel controleren op dit forum, zodat je merkt of je goed of niet goed bezig bent
Stap 4) Je gaat SQL leren (taal om te communiceren met de database). Dit doe je door de SQL beginnershandleiding van dezelfde site als de PHP beginnershandleiding
Stap 5) Je leest de 1e link die frank gaf om te zien hoe je goed fouten afhandelt met een database
Stap 6) Je maakt nu een CMS systeem, dit is een systeem waarbij je admin een pagina kan bewerken en dat dit meteen aangepast wordt op de website.
Stap 7) Je gaat verder duiken in de wereld en gaat binnen de kortste tijd een echte PHP developer worden!
Mocht je iets niet weten, dan doe je het volgende:
1) Je gaat naar google en zoekt op php <beschrijving in het engels> waarbij <beschrijving in het engels> een korte beschrijving van de functie is die je zoekt
2) Je klikt op de eerste PHP.net link die je tegenkomt, dit is de officiële documentatie. Om deze docs beter te begrijpen kun je deze tut lezen: http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/phpnet/757/
3) Mocht je er alsnog niet uitkomen vraag je het op het forum
Of als je een onbekende error krijgt van PHP:
1) Haal persoonlijke info (bestandsnaam, regelnummer) eruit en plak dit in Google. Dan is er altijd wel een linkje dat je op weg helpt
2) Kijk wat rond in de code rond die lijn, om te zien of je iets tegenkomt wat er niet hoort. Kijk hiervoor nauwkeurig
3) Nog steeds niks, ga dan regel voor regel, blok voor blok alles weghalen totdat de error verdwijnt, dan weet je waar het in zit. Probeer dan dit stuk opnieuw te scripten
4) Nog steeds niks, vraag het dan op het forum. Met de foutmelding, ± 5 regel voor de foutmelding en 5 erna en met een beschrijving van wat je wilt.
Let op! Dit is slechts een richtlijn waarin ik denk dat het je het beste afgaat, als je iets anders beter vind mag je dat natuurlijk altijd doen (tenzij je ons gaat lastig vallen met 40 topics per dag... ;))
Je brengt het heerlijk Wouter! :P Hartelijk dank voor je duidelijke en volledige hulp.. Vind ik echt supercool!
Jouw stappenplan zal ik ook zeker als richtlijn gebruiken..
Echter, ik ken mezelf, 40 topics per dag is wat aan de hoge kant, maar ik ben wel iemand veel vragen kan stellen, maar goed, als het teveel wordt, hoor ik het..
Thx!
Maarten
maar vergeet niet dat wanneer je een error op je scherm krijgt, ook even die bij google in te vullen. Misschien kan je het op die manier ook al wel zelf oplossen
1Tip zie ik eigenlijk nog niet terug komen.
Misschien ken je zelf deze metode ook wel.
De wel bekende knip, plak werk. Ik kan je de tip mee geven, probeer zoveel als mogelijk code over te type.
Ik heb bevoorbeeld 2 beeldschermen achter mijn pc zitten. 1 lees ik de code, 2 scherm type ik mijn script. Ik ben er na een tijd knip plak werk achter gekomen dat ik aardig scriptje in elkaar kon plakken en het ook werkte.
Maar zodra je ergens bent waar je even bepaalde dingen niet bij de hand hebt. Dan zit je met je handen in het haar. Want code type kon ik niet. Ja kan ik wel ma niet de wat moeilijke php codering of mysql codering. Nu ik ben begonnen met veelal alleen ma over type en over type dat ik de wat moeilijke code nu ook steeds beter uit mijn hoofd kan type.
Het kan natuurlijk zijn dat je dit al doet. Maar wou de tip nog even voor de zekerheid mee geven. Dit ook omdat naar mijn mening teveel beginnende programmeurs hier de mist mee in gaan, dit weer omdat ze te snel willen.
Wanneer je een forum zoals dit iets schrijft, lijkt dat heel moeilijk om te programmeren, voor jou dan nog. als we het plaatsen van een reactie schrijven eens bekijken: eerst vult de bezoeker een reactie in, hij drukt op verzonden, en dan wordt het geplaatst. Maar dat is weer uit te pluizen in validatie en in de database stoppen. En ga zo maar door.
Weet je eenmaal wat je nodig hebt, ga je bekijken hoe je dat doet. De invuldingen gaan met een formulier, de validatie en database met php en mysql. Verder ga ik er even niet op in.
Op deze manier, wanneer je eens nadenkt, is het bijna altijd op variabelen en functies terug te leiden, en tja, dat is de basis, en kun je het maken.
Jouw tip is hier inderdaad nog niet voorbij gekomen: NEVER NOOIT NIET knippen & plakken..
Ik heb ooit een snuffelstage gelopen bij een Sharepoint bedrijf en de programmeurs daar raadden mij hetzelfde af.. Zoveel mogelijk zelf alles doen en typen en schrijven etc.
Thx!