Nieuwe webshop software
van mensen die regelmatig met webshops werken.
Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een
webshop applicatie. Tijdens het programmeren bedacht ik me,
dat ik vast niet de enige ben die knetter gek wordt van de
bestaande shop applicaties. Zo wil ik bijvoorbeeld losse
producten plaatsen op een of meer pagina's. En niet perse
in een gigantische lijst van producten, zoals OS Commerce dat
doet. Ook het geprul met het invoeren van producten was ik
meer dan zat. Dat ben ik nu een stuk eenvoudiger aan het
maken.
Een paar van de features die ik nu voor ogen heb zijn:
* klanten mailen als ze het mandje hebben laten staan zonder af te rekenen
* klanten mailen met nieuwe aanbiedingen
* los plaatsbare producten, evt als widget voor hyves
* RSS feeds van producten
De webshop applicatie die aan het schrijven ben, wil ik ook
voor webshop houders beschikbaar maken. Ik ben erg
geïnteresseerd in de problemen waar andere shop houders mee
zitten, zodat we een betere en handigere oplossing kunnen maken.
Ik heb een korte vragenlijst op mijn site gezet. Met vragen als:
wat is de meest gewenste eigenschap mbt tot een webshop?
Wat ontbreekt er in jouw ogen altijd, etc.
Met jullie hulp kunnen we een hoop van de problemen oplossen.
Hier staat de vragenlijst http://een-1.com/v1.htm
tx
Wat onze klanten erg prettig vonden was 'geen onderhoud', daarom zijn we rechtstreeks in het ERP pakket gaan zitten. Met andere woorden, geen onderhoud :). Facturen worden automatisch verstuurd, leveranciers geïnformeerd, en de nieuwe klant staat gelijk in het relatie-pakket :).
Dat is een goed idee, op dit moment ben ik niet echt ervaren met SAP behalve dan als gebruiker. Programmeren van een database koppeling is wel wat anders lijkt me. Is er een site die je kunt aanbevelen waar meer informatie over dit soort koppelingen te vinden is. Dan ga ik eens inschatten hoeveel werk dat is.
Quote:
Vanuit PHP kun je met PDO eenvoudig een koppeling maken met diverse soorten databases. Dat stelt niks voor. Zie de tutorials hoe je met PDO werkt of uiteraard de PHP-handleiding.Programmeren van een database koppeling is wel wat anders lijkt me.
Bijvoorbeeld een Bed heeft altijd maten, of een kast. -> Als je dus een nieuw product als een bed toe wil voegen in je assortiment, moet die gewoon vragen om de maten. Scheelt ook telefoon van klanten.
Zo zijn er meer items waar altijd bepaalde kenmerken voor gelden. -> Dus een mogelijkheid om voor bepaalde productgroepen vaste kenmerken in te voeren zou wel erg prettig zijn.
je kunt dan gewoon een extra kolom aanmaken en hier de omschrijving invoeren?
ALLES behalve die hyves onzin is al beschikbaar in oscommerce.
Oscommerce heeft meer plugins dan nodig, maar heeft zeker alle bovenstaande functiesin de contributes.
Onderschat het maken van een eigen webshop echt niet.. ik zelf ga echt niet kopen op een in php home made geknutseld webshopje. Veiligheid is nummer 1 hierin en dat kan Osocmmerce en anderen meteen bieden (indien je verstand van zaken heb).
Je moet van heeeele goede huizen komen om je eigen veilige webshop te bouwen met meerdere vormen van transactie support
Een goede webshop zal zélf kijken op welke producten de meeste winst wordt gemaakt en welke producten het beste verkopen. Dit zijn dus de producten die je nog meer wilt gaan aanprijzen, nog meer wilt gaan pushen. Daarnaast zul je het assortiment moeten afstemmen op deze producten en zo de concurentie moeten laten aangaan met je eigen producten. Alleen de allerbeste producten, hoge omloopsnelheid en hoge netto winstmarge, wil je in je assortiment hebben.
Als aanvulling op dit beperkte assortiment (zal hooguit 10 tot 30% van je assortiment zijn) wil je producten aanbieden die vrijwel altijd samen met deze 10-30% worden verkocht. Op die manier komen klanten terug, krijg je nieuwe klanten, zijn klanten tevreden en kun je tóch een breed assortiment voeren. En natuurlijk niet te vergeten, jij hebt uitstekende inkomsten.
Een webshop is geen doel, het is een middel. Breng dus eerst in kaart hoe je zoveel mogelijk verkoopt (zowel online als offline) en ga dit automatiseren.
Transactie support wil je eigenlijk zo min mogelijk in jouw systeem hebben, dan heb je ook zo min mogelijk risico's.
- uit de discussies blijkt idd dat men nog zit te wachten op meer verkoop rapportage mogelijkheden, verzend opties en export / koppeling naar bedrijfssystemen etc.
Quote:
Nou, ik niet! Ik wil een systeem die (semi-) zelfstandig beslissingen neemt, waar dus de business rules zijn ingebouwd.dat men nog zit te wachten op meer verkoop rapportage mogelijkheden
Alles wat ruikt naar werk, beslissingen nemen op basis van nog meer rapporten, probeer ik te vermijden. Daarnaast loop je dan altijd achter de feiten aan, internet is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Met soms nog een bonusdag.
Dan moet je niet alleen de producten met beste marge extra aanprijzen, maar juist ook rekening houden met de "populariteit van producten", en de prijs. (een product van € 2,- die je inkoopt voor 1,50 heeft wel een hoge marge -> maar het winstbedrag is net zo belangrijk (evenals dus populariteit en marge)
Het zou overigens wel erg mooi zijn als dit zou lukken!
Op zich hebben deze regels niks met een webshop te maken, iedere winkel zal dit soort regels moeten toepassen om winstgevend te zijn.
Verder heb ik het over de netto-marge, niet over de bruto-marge. Een product met een bruto-marge van 33% maar waar ik uiteindelijk geld op toeleg, daar zit niemand op te wachten. Ook het bruto-winstbedrag zegt dus niet zo veel, een product met een inkoop van 15.000 euro en een verkoop van 20.000 euro, kan uiteindelijk geld kosten. Denk eens aan opslag, slechts 1 verkocht artikel per jaar, verzendkosten, handling-kosten, etc. etc. Een product van 1,50 en dan verkopen voor 2,- euro en dat 1000 keer per dag, met electronische distributie (dus geen magazijn, handling en verzend kosten) is dan vele malen aantrekkelijker. Mits je de factuurkosten in de hand weet te houden...
Kortom, ga de businessrules automatiseren en knoop er vervolgens een webshop aan.
Ps. Vergeet het voorraadbeheer niet, daarmee zijn ook hele belangrijke businessrules op te stellen. Een goed lopend product dat niet leverbaar is, hoef je niet aan te prijzen...
Wat ook nog belangrijk (kan zijn) is, is wanneer je werkt met seizoensgebonden artikelen (bijvorbeeld kerstspullen rond December) of bepaalde dingen die je alleen in de zomer veel verkoopt.
Het voorjaar is bij uitstek een periode bijvoorbeeld om in de tuin te werken. Producten daarvoor zullen (waarschijnlijk) die periode ook meer verkocht worden. Een goed systeem speelt ook op dat soort zaken in.
Voor het management zijn uiteraard diverse rapportages beschikbaar, waaronder een voorstel om artikelen uit het assortiment te gooien of de prijzen aan te passen. Al zou je ook dit kunnen automatiseren, binnen bepaalde marges.
Alles draait om de analyse van de verkopen, de bekeken artikelen, voorraden en bezoekers. En dat is precies wat ontbreekt in huidige systemen, de analyses moeten door de gebruiker worden gedaan.
waarin dingen bij elkaar staan als:
conversie ratio per dag
80-20 product analyses
Rapportages per productgroep en/of per product
Advertentie kosten per periode
inkomsten per periode
Dit alles om een stabiele cashflow te kunnen opbouwen en te handhaven
Ik zou zelf dan ook een effect meting willen doen per advertentie kanaal
bv effect banner op site x tov site y om te weten wat ik de volgende ronde maximaal wil bieden voor die banner of google ad
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door xap
Maar dat is dan slechts mijn zeer bescheiden mening.
Dat je de effecten van dit slimme systeem ook ergens wilt presenteren, leuk en aardig, maar dat is niet het hoofddoel. Ik wil een systeem dat zelf beslissingen neemt en zelf kijkt op welke manier zo veel mogelijk geld kan worden verdient. De resultaten mogen dan aan het management worden gepresenteerd, maar die kan ik met wat query-geweld ook wel op papier krijgen.
Alles draait om permanente analyse van data en het matchen van input met de businessrules. Dat is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar van belang, een management dashboard gebruik je slechts enkele uren per jaar...
Edit: Persoonlijke vraag (en hoef je dus zeker niet te beantwoorden): Ben je soms een manager? Managers hebben als eigenschap dat ze graag worden doodgegooid met cijfers maar dat het eigenlijke doel volledig uit het oog wordt verloren.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
Een lerende webshop, die door omzet kan bepalen welke formules goed werken, en welke producten hij voor welke prijs kan verkopen. Lijkt mij geweldig lastig om te maken, maar als je het hebt, en het werkt, dan heb je zeker wat moois in handen.
Eén van de grootste uitdagingen, is het in kaart krijgen van het bedrijf. Je zult namelijk van A tot Z de kosten en verborgen kosten boven tafel moeten krijgen. Producten die lang in het magazijn liggen, zijn veel kostbaarder dan producten met een hoge omloopsnelheid. Klanten die hun facturen laat betalen zijn eveneens veel kostbaarder, hier verdien je dus minder aan. Bij een hoge omzet kan dit acceptabel zijn, bij een lage omzet zullen voor deze klanten de prijzen omhoog moeten of mag er niet meer op rekening worden betaald. Klanten die (relatief) veel producten retour sturen, zullen eveneens meer moeten gaan betalen, je verdient er minder aan. Retouren kosten namelijk altijd heel veel geld.
De vraag is dan direct: Waarom komt een product retour? Is het incidenteel, dan is er weinig aan de hand, maar komt het vaker voor, dan zul je afscheid moeten nemen van dit artikel. De kosten zijn gewoon te hoog.
Een goed systeem kan zelf beslissingen nemen, of voorstellen doen, om prijzen te veranderen of producten uit het assortiment te halen.
Het analyseren van een bedrijf, alle goederen en alle informatiestromen gaat je alleen heel veel tijd kosten. Wanneer je dit echter goed doet, kun je hier heel veel geld aan verdienen. Een vertienvoudiging van de winst (bij een bestaand bedrijf) is zeker mogelijk. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, binnen een bestaand bedrijf, zorg dan wel voor een bord voor je kop, je maakt geen vrienden bij het verkooppersoneel en -management.
Als ik er aan denk voelt het net als die keer dat we een automatisch trading systeem gingen maken voor dax futures. Dat werkt dus in veel gevallen wel maar in andere serieus niet. System trading is weten wanneer je welk systeem in kunt zetten of wanneer je het beste niet gaat handelen.
Met een webschop prijs bepaal systeem zal het hetzelfde gaan, soms werkt het en soms gaat het serieus de mist in. Daarom zou ik 1 enkel aspect pakken en dat automatiseren. Welk aspect weet ik nog niet mijn vragenlijst staat nog steeds open dus wie er suggesties heeft hier staat de lijst: http://een-1.com/v1.htm
Zomaar een idee: als je voorraad op begint te raken de prijs langzaam verhogen. Dit kan alleen als je de enige aanbieder bent.
Geen goed idee, als de voorraad op begint te raken, betekend het ook dat er een aantal (misschien wel veel) van wordt verkocht. Dus niet prijs omhoog (of misschien maar iets) maar juist weer opnieuw inkopen.
Het systeem kan niet nagaan of jij de enige aanbieder bent van een product/ van diensten.
Omdat het soms mis kan gaan, zal management daar dus (zoals pgFrank al aangeeft) wel invloed op uit kunnen oefenen. Wat denk ik slim is om te doen is eerst toch zorgen dat je systeem rapporten kan maken/ alle benodigde gegevens heeft, en aan de hand daarvan kan bepalen welke producten:
- het meest worden verkocht
- het meest als combinatie worden verkocht
- in prijs omhoog kunnen, zonder dat verkoop zal stagneren
- niet lopen en dus (bijv) uit het assortiment kunnen -> bevestigen management
- het meest aan omzet opleveren
enzovoorts, hou hierbij bijvoorbeeld nog geen rekening met kosten voor opslag en dergelijke, dat kan later er nog wel bij, dit is al moeilijk zat en voor vele webshops een zeer welkome verbetering.
Quote:
Uiteraard heb je veel regels nodig, dat is de enige manier om vast te stellen hoe je zoveel mogelijk kunt verkopen. Die regels zitten nu bij mensen in het hoofd, daar moet je ze dus uittrekken en dan in het systeem inbakken.Om zo'n zelf lerend systeem te schrijven heb je heel veel business rules nodig omdat ieder een eigen verkoop systeem heeft / kiest dat het beste bij zijn of haar doelgroep past.
Dat iedere doelgroep een andere aanpak vereist, daar ben ik het niet mee eens. Wanneer de slager ziet dat 20% van zijn klanten gehakt koopt, zorgt hij ervoor dat gehakt altijd op voorraad is en dat iedereen dat goed kan zien. Wanneer de Fiat-dealer ziet dat 20% van zijn klanten een grijze Punto koopt, zal hij die op voorraad hebben en zichtbaar in de showroom zetten. Dat heeft niks met doelgroepen te maken, maar alles met analyse van verkopen in het verleden (en huidige trents). Zo kun je ook zien wat de verschillen zijn op maandagmorgen of vrijdagavond. Een webshop kan daar eenvoudig op inspringen.
Ook de netto-winst per product kun je eenvoudig vaststellen, dat heeft wederom niks met doelgroepen te maken. Of wil je voor een verliesleidende doelgroep een webshop open houden? Ik niet!
Prijzen kun je in principe gewoon vast zetten, net wat je leuk vindt, maar dynamische prijzen zorgen er voor dat je klanten terugkomen. En dynamisch hoeft echt niet per uur te veranderen, per dag of per week is ook dynamisch. Het is tevens een goede methode om eenvoudig en zonder al te veel pijn van artikelen af te komen die je uit het assortiment wilt hebben. Dumpen die handel!
Een goede webshop neemt de ondernemer werk uit handen. Die kan zich dan gaan bezighouden met nog betere verkooptechnieken, nog betere business rules. En dat mag jij als programmeur gaan implementeren en wel zodanig dat het werkt voor vrijwel iedere branch.
En die ene branch waar het niet werkt, daar ga jij je vingers gewoon niet aan branden, daar neem jij afscheidt van. Net zoals dat de verkoper afscheid neemt van artikelen die niet verkopen of alleen maar voor klachten en retouren zorgen. Die kosten meer dan dat ze opbrengen.
Ps. Jouw vragenlijst is nogal beperkt, daar kun je niks mee.