nieuwsbrief in php
ik wil een nieuwsbrief gaan maken voor me website en wil graag weten of je dat kan maken in php of welke programmeer taal daar het beste voor is hij moet automatisch belangrijke dingen filteren en in de brief plaatsen ik wil graag weten of dit mogelijk is.
Wat bedoel je met 'filteren'?
ik wil dat de belangrijkste of meest recente berichten plaatst in de nieuwsbrief
Ja hoor, dat kan allemaal met PHP.
Je kan het met een whileloop uit de database selecteren, en in de 'body' van je mail plaatsen.
bedankt nu nog uitzoeken hoe is daar een goede site voor waar dit kan leren?
Www.phptuts.nl, daar staat een goede tutorial over php en mysql.
Er is genoeg over te vinden op internet, maar aan jouw vraagstelling te horen ben je volkomen onbekend met PHP. Ik weet niet of je ervaring hebt met andere scripttalen? Je zou kunnen overwegen om een basisboek te kopen, zodat je eerst de basis gaat leren voordat je aan de slag gaat. Programmeren is niet iets wat je binnen een paar weken volledig onder de knie hebt.
heb wel kennis van de basis van php niet mijn sterkste kant php
Je maakt met PHP een bericht aan met informatie, vormgeving en gegevens uit de database (meest recente artikelen) en vervolgens mail je dit bericht met PHPMailer naar de mensen die dit bericht willen ontvangen.
PHP Beginnershandleiding
SQL Beginnershandleiding*
How to send e-mail newsletters using PHP and PHPMailer
*Deze tutorial heeft het nog over MySQL, deze zal op termijn vervallen, mogelijk is er een betere tutorial te vinden over MySQLi.
Wat kan je wel maken dan? Je weet hoe je met databases moet omgaan in PHP?
ja dat weet ik
Probeer dan eerst eens een opzetje te maken.
zal het binnen een paar dagen posten
Als het gaat om laten we zeggen 10 emails dan kan dat makkelijk met mail(), maar wordt het al groter dus in getallen van duizenden dan raad ik je aan om dit niet over http te doen.
Dus met een knopje verzend.
Beter is dit te doen met een cronjob.
Je zend een aantal mails en houd je bij waar je bent gebleven. Zo belast je de server niet zo.
is dit ook mogelijk als ik een template zo aanpas dat hij doet wat ik wil?
Je kan HTML verwerken in de mail, als dat je vraag is.
ja dat was me vraag heb niet namelijk nog nooit eerder gedaan
Plaatjes meegeven/HTML gebruiken en gegevens ophalen dmv PHP kan allemaal. Handig he!
Ik kan daarvoor zeker phpMailer aanraden.