Nieuwste ID
Het probleem is dat als ik bijvoorbeeld record 9 en 10 heb, dan kan je het laatste record opvragen met id en die plus 1 doen. Maar als je bijvoorbeeld record 10 verwijderd en dan een nieuwe record toevoegd en het laatste record met id opvraagd, nummer 9 en die plus 1 doet word het 10. Maar als je de record toevoegt zal het nummer 11 worden.
Mijn vraag is dus, hoe kan je achter het id komen van de nieuwste record die nog toegevoegd moet worden. Is hier een trucje voor, of heeft iemand tips?
$query = "INSERT INTO table (veld1, veld2, datumtijdveld) VALUES (veldwaarde1, veldwaarde2, NOW())";
Vervolgens bij het uitlezen ervan zet je in je SELECT query erachter.
ORDER BY datumtijdveld DESC
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
Met de functie mysql_insert_id() kun je na de INSERT-query het nieuwe id opvragen. Dit gebruik je bv. wanneer je in een andere INSERT-query (in een andere tabel) dit nummer nodig hebt om een verband te leggen met de INSERT in de eerste tabel (foreignkey).
Nee idd ik wilde er ook niet meet kloten met het id die auto increment heeft. Ik zat dus alleen met een probleem, maar door die mysql_insert_id krijg ik dus het id terug! En daar kan ik wel wat mee! Ik denk iig dat mijn vraag hiermee beantwoord is! Ik ga er mee aan de slag.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Thomas
Je kunt trouwens met mysql_affected_rows() opvragen hoeveel rijen er zijn aangemaakt. Dat zal er 1 moeten zijn.
Gooi die @ uit je code, die onderdrukt foutmeldingen. En dat wil je niet.