Normalisatie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET Developer Senior

Dit ga je doen Het ontwikkelen van backend applicaties in C#; Het maken van vele koppelingen met andere ERP-applicaties zoals JD Edwards en SAP; Je bent (mede) verantwoordelijk voor het opstellen van technisch ontwerpen voor de te ontwikkelen software oplossingen; Je bent gemiddeld 90% van je tijd inhouse oplossingen aan het ontwikkelen en testen. De overige 10% van je tijd ben je bij klanten op locatie om oplossingen te implementeren, klanten te begeleiden en de software verder te innoveren; Naast het zelfstandig ontwikkelen van software oplossingen ben je ook bezig met het waarborgen van je contacten bij de klant, het

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie De perfecte combinatie tussen techniek en vastgoed. Werk samen met de senior software developer om allerlei software van fluX te verbeteren. Gelukkig voel jij je helemaal thuis in de codewereld van .NET. Dus of je nu bezig bent met het verhogen van de conformiteitscore of het automatiseren van allerlei taxatiemodellen, jij weet precies hoe je de doelstellingen realiseert. En dat terwijl je ook samenwerkt met een extern ontwikkelteam. Waar dit team bepaalde softwaresystemen ontwikkelen, richt jij je vooral op onze Nederlands georiënteerde producten en alle wetgeving die daarbij komt kijken. Voor minimaal 32 uur per week verrijk jij onze

Bekijk vacature »

Programmeur / Developer

Voor een familiebedrijf in Doetinchem, actief in de machinebouw voor de food-sector, zijn wij op zoek naar een programmeur / developer. In deze functie ben je werkzaam in een team van 5 medewerkers. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit het verhelderen van requirements vanuit de opdrachtgever, de klant en de afdeling ontwikkeling. Je verricht haalbaarheidsstudies en werkt specificaties uit die je afstemt met de opdrachtgever. Je ontwerpt design in software en stemt af met je collega's. De huidige vision-systemen zijn geschreven in C software, welke draait op een CUDA platform. Je schrijft en codeert software en zal gaan testdraaien. Tot

Bekijk vacature »

Oracle Apex Developer

Dit ga je doen Jouw taken bestaan uit: Het bouwen maatwerk Oracle applicaties voor Europese business units; Het implementeren van de nieuwste technieken om te blijven innoveren; Actief meedenken en aandragen van verbetervoorstellen. Hier ga je werken Deze organisatie in de regio Veenendaal is een van wereld grootste retailers met ruim 16.000 winkels in 27 markten en jaarlijks ruim 5,3 miljard klanten die winkelen bij een van hun welbekende retailmerken. Binnen de organisatie is er een IT Group actief die dient als IT Service Provider voor de hele organisatie en waar dagelijks IT'ers werken aan state-of-the-art IT oplossingen. Dit doen

Bekijk vacature »

Lead Webdeveloper

Als Lead webdeveloper bij KUBUS ben je verantwoordelijk voor het implementatie design van requirements en de software architectuur van de webapplicatie en services van BIMcollab. In je rol als lead developer zoek je als vanzelf op een creatieve manier naar het optimum tussen benodigde implementatie-tijd, de performance van de applicatie en een snelle go-to-market van features, aansluitend bij onze geautomatiseerde test- en release train. Hierbij bewaak je in samenwerking met de andere senior ontwikkelaars in je team de architectuur van de applicatie en adviseer je de product owner over noodzakelijke refactoring om de onderhoudbaarheid van het platform te verbeteren. Ons

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in de regio van Bergen op Zoom ben je als PHP Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van Software. Daarnaast ben je ook voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en innovaties die essentieel kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Je deelt veel kennis en informatie met het team en ontvangt deze dan ook graag terug. Techstack: PHP, Symfony & mySQL. Bedrijfsprofiel Deze uitdagende opdrachtgever is ruim 20 jaar actief in de regio Bergen op Zoom. Het vooruitstrevende team staat de hele dag voor je klaar om je te helpen en ondersteunen.

Bekijk vacature »

.Net ontwikkelaars voor de zorgsector

Bedrijfsomschrijving Voor onze klant in de omgeving van Zwolle zijn wij op zoek naar een ervaren .Net ontwikkelaar, bij voorkeur met ervaring binnen de belangrijkste sector van Nederland, namelijk: de zorgsector. Deze internationale organisatie ontwikkelt software voor de zorgsector. Er werken zo'n 25 medewerkers hard aan een oplossing die gebruikt wordt door heel Nederland. Er heerst een informele sfeer waarbij er altijd ruimte is voor een grapje. Je collega's zijn stuk voor stuk sterke ontwikkelaars vanuit verschillende achtergronden en met verschillende leeftijden. Je komt hier terecht in een organisatie die zich hard inzet om de zorgsector te verbeteren. De mogelijkheden

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Heb je kort geleden jouw HBO diploma ICT development behaald? Of zit je nog aan het begin van je carrière en heb je affiniteit met C#.NET? Voor een erkende werkgever in de omgeving van Oosterhout zijn wij op zoek naar een fullstack developer. Als C#.NET developer werk je samen met een vooruitstrevend team aan het ontwikkelen van maatwerk software voor klanten. Je hebt affiniteit met SQL, maar nog belangrijker is dat je kennis en ervaring hebt met C#.NET. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Het ontwikkelen van onze high-availability en high-performance backend; Je begint de dag rond 8:30

Bekijk vacature »

Front end developer binnen de consultancy

Functie Je komt in een team met ambitieuze developers die de passie voor Front-End met jou delen. Samen ga je aan de slag met leuke en leerzame opdrachten. Het team heeft een eigen budget en financiën en zij bepalen zelf hoe dat besteed en investeert wordt. Je gebruikt tools als JavaScript, Node.js, React, Angular, Typescript en Vue.js wanneer je werkt aan de opdrachten. Daarnaast zul je veel leren van je collega’s en gezamenlijk een leuke tijd doorbrengen tijdens activiteiten zoals wintersport, hackatons en conferentiebezoeken. Je krijgt niet alleen de mogelijkheid Front-End te ontwikkelen, maar ook vooral jezelf. Dit kan behaald

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Onze klant is sinds 2 jaar actief als adviseur en bemiddelaar in de verzekeringsmarkt. Sindsdien proberen zij deze slapende markt flink wakker te schudden. Dit willen zij doen door het bouwen van slimme vergelijkers op hun eigen website en die van partners. Het bedrijf wil continu voorop lopen, zodat consumenten eenvoudig de verzekeringen kunnen vinden die het beste bij ze past. Functieomschrijving Als Front-end Developer werk je aan vergelijkingsmodules die consumenten dagelijks gebruiken bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen. Je vindt het leuk om samen te werken met de product owner, bestaande modules te verbeteren en nieuwe vergelijkers "from

Bekijk vacature »

Full Stack Developer/ Applicatie Ontwikkelaar

Wat jij doet Als Applicatie Ontwikkelaar ben je onderdeel van het team die de Rimote omgeving ontwikkeld en onderhoud. Hierbij kan je denk aan de cloud, on premise en webapplicaties welke worden gebruikt in bijvoorbeeld industriële bakkerijen, biogasinstallaties en kwekerijen. Deze applicaties verzorgen (remote) de aansturing en monitoring van processen, machines en robots. Van a tot z ben je betrokken bij projecten. Dit betekent vanaf ontwerp tot oplevering. Je moet samen met jouw team een goed product neer zetten. Dit begint met het opzetten van het ontwerp. De basis van de software moet staan als een huis. Daarvoor moet jij

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Front end developer React Sportgames

Functie Als Front end developer ga jij aan de slag bij een gave en bekende organisatie op het gebied van sportgames. Jij gaat aan de slag in een scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als scrumteam werken ze in drie wekelijkse sprints en begin je iedere ochtend met een stand-up. Als Front end developer werk jij bij deze organisatie voornamelijk met Javascript, html, css en React. Er wordt veel gebruikt gemaakt ook van C#, Docker en Kubernetes. Het team hecht veel waarde aan het leveren van hoogwaardige

Bekijk vacature »

PHP Developer (junior functie)

Functie omschrijving Ben jij een starter en wil je werken bij een jong en leuk bedrijf? Lees dan verder! Wij zijn op zoek naar een PHP Developer binnen een junior functie. Binnen dit bedrijf gaat het om persoonlijke aandacht en ontwikkeling! Je komt te werken voor een leuk communicatiebureau die alles op het gebied van online en offline communicatie doet. Dit doen zij voor verschillende branches, waardoor je aan diverse soorten projecten mag werken, dit maakt deze baan erg leuk! Daarbij werk je aan een door hun zelf ontwikkeld framework welke goed leesbaar is. Je maakt voor bedrijven op maat

Bekijk vacature »
Jasper DS

Jasper DS

29/05/2013 21:26:42
Quote Anchor link
Goede avond,

ik wil een database aanleggen voor de muziekgroep waarin ik speel. We willen:

1) informatie over de leden in de database steken (+wachtwoord voor authenticatie)
2) al onze bezittingen inventariseren zoals:
- truien
- schoenen
- instrumenten
3) bijhouden welk lid welk instrument / trui / ... heeft
4) een geschiedenis bijhouden van wie wat wanneer heeft gehad

Actieve leden hebben normaal altijd een trui, schoenen en een instrument maar, tussen onze ledenlijst zitten ook ex-leden (= status niet actief) zei hebben ooit spullen gehad maar toen ze stopten zijn deze naar iemand anders gegaan.

Ik maakte volgende db-structuur*, heeft iemand nog tips over de normalisatie?

*
Afbeelding

Alvast bedankt,
Jasper
Gewijzigd op 29/05/2013 21:27:01 door Jasper DS

PHP hulp

PHP hulp

21/12/2024 16:53:36

TJVB tvb

TJVB tvb

30/05/2013 11:53:03
Quote Anchor link
Je koppel tabel is onlogisch. 1 tabel voor verschillende soorten koppelingen.

Ik zou per koppeling een koppel tabel maken en daarin een begin en einddatum zetten. (Het kan toch ook zijn dat een trui een tijdje bij niemand is)

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

30/05/2013 19:55:22
Quote Anchor link
Even een aanzetje:
Jasper DS op 29/05/2013 21:26:42:
ik wil een database aanleggen voor de muziekgroep waarin ik speel. We willen:

1) informatie over de leden in de database steken (+wachtwoord voor authenticatie)
2) al onze bezittingen inventariseren zoals:
- truien
- schoenen
- instrumenten
3) bijhouden welk lid welk instrument / trui / ... heeft
4) een geschiedenis bijhouden van wie wat wanneer heeft gehad

Actieve leden hebben normaal altijd een trui, schoenen en een instrument maar, tussen onze ledenlijst zitten ook ex-leden (= status niet actief) zei hebben ooit spullen gehad maar toen ze stopten zijn deze naar iemand anders gegaan.

Wat je eigenlijk moet doen is je vraagstelling vertalen in tabellen:
Dus (1) ik heb leden van de band;
tabel leden: lid_id, naam, etc.

(2)
tabel bezittingen: bezitting_id, bezitting_name

(3)
tabel lid_heeft _bezitting: lid_id, bezitting_id

Als je bezittingen overdraagbaar wilt hebben, heb je de koppeltabel nodig.

Joakim Broden

Joakim Broden

30/05/2013 20:54:07
Quote Anchor link
tabel leden: id, name, email etc
tabel bezittingen: id, name, description etc
tabel koppeltabel: id, user_id, product_id, start_date, end_date etc (aan de hand van start_date en end_date kun je zien of het lid ze nog heeft etc, eventueel kun je dit uitbreiden met een 'active' veld)
Gewijzigd op 30/05/2013 20:55:24 door Joakim Broden

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

30/05/2013 22:44:35
Quote Anchor link
Voorkauwen heeft geen nut.
En de stomste 'fout' die altijd gemaakt wordt is om maar altijd een pk kolom de naam id te geven.

Jasper DS

Jasper DS

30/05/2013 22:45:44
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties!

TJVB, jij zou dis een KOPPEL_TRUI en een KOPPEL_INSTRUMENT tabel maken? En aan die koppeltabel een startdatum en een einddatum toevoegen?

Ger en Hertog, jullie zouden 1 tabel bezittingen maken en daar alle soorten insteken? En dan één koppeltabel en einddatum.

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een user STOCK aanmaken waaraan ik de bezittingen hang die niemand gebruikt. Het moeilijke aan de tabel bezittingen is dat dit inderdaad gaat voor een trui of een schoen maar een instrument heeft niet dezelfde waardes dus dat wordt dan sowieso een aparte tabel.

Afbeelding
Gewijzigd op 30/05/2013 22:49:09 door Jasper DS

Joakim Broden

Joakim Broden

30/05/2013 23:02:15
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 30/05/2013 22:44:35:
En de stomste 'fout' die altijd gemaakt wordt is om maar altijd een pk kolom de naam id te geven.

Hoezo is dat fout? Ik zou zo niet 123 weten wat er fout aan is

Ik vind lid_id vind ik juist irritant en totaal overbodig. Je zit al in de tabel leden, waarom dan nog eens de een extra omschrijving lid_id, dan is id duidelijk zat.
Gewijzigd op 30/05/2013 23:20:05 door Joakim Broden

Reshad F

Reshad F

31/05/2013 00:50:31
Quote Anchor link
@Hertog Jan Wat Ger hiermee wil zeggen is dat een PK niet altijd een ID hoeft te zijn dus je kan net zo goed een ander unieke kolom nemen.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/05/2013 08:14:19
Quote Anchor link
@Hertog Jan,
Ik had fout tussen aanhalingstekens gezet, omdat het ook niet echt fout is.
Ik heb toevallig op mijn andere scherm een query over 7 tabellen voor me, waarvan er 6 een id kolom hebben en 5 een naam kolom. Mag jij mij uitleggen hoe duidelijk alleen id dan is.

@Jasper,
Je hebt één koppeltabel op leden, bezittingen en instrumenten. Het is ongebruikelijk maar kan wel, maar dan moet je wel er voorzorgen dat de id's van bezittingen en instrumenten elkaar niet overlappen.

Je kunt uit de start- en einddatum in de koppeltabel afleiden of iets al dan niet in gebruik is, dus daar hoef je geen aparte tabel voor te maken.

Een koppeltabel heeft geen eigen id nodig, de PK is de combinatie member_id en bezitting_id

Jasper DS

Jasper DS

31/05/2013 10:41:08
Quote Anchor link
Ja inderdaad daar had ik nog niet over nagedacht. Zou ik dan toch niet opteren voor 3 koppeltabellen? En de end-date blijft dan leeg tot het object terug in de stock gaat?

Jeroen VD

Jeroen VD

31/05/2013 10:47:50
Quote Anchor link
bekijk de volgende tutorial eens: van een andere kant bekijken nooit verkeerd:
http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/welke-tabellen-heb-ik-nodig-/773/

Jasper DS

Jasper DS

31/05/2013 10:53:54
Quote Anchor link
Ik ben het niet eens met uw tutorial, naar mijn mening word een leraar gekoppeld aan één of meerdere klassen per lesuur en niet aan n-leerlingen, die n-leerlingen zijn immers een klas.

Je DB-model zou er dus anders uit zien. Verder denk ik ook niet dat die tutorial mij verder kan helpen...

Jeroen VD

Jeroen VD

31/05/2013 11:00:11
Quote Anchor link
kan ook, als jij een klas als aparte eenheid wilt zien... ik zie een klas bestaande uit een n aantal personen.... die je op dezelfde manier kan koppelen. maar dat is verschil van mening.

en de bedoeling van de tutorial is eens een wat andere manier te laten zien ;) die heel vaak een hele snelle eerste opzet geeft die makkelijk te normaliseren is in mijn opzicht

Jasper DS

Jasper DS

31/05/2013 11:03:09
Quote Anchor link
Hoe zou jij mijn voorbeeld dan normaliseren? Ik kom via jouw methode op dezelfde structuur uit.

1 tabel leden
1 tabel truien
1 tabel schoenen
1 tabel instrumenten
1 koppeltabel voor truien
1 koppeltabel voor schoenen
1 koppeltabel voor instrumenten

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/05/2013 11:34:23
Quote Anchor link
Je kan truien en schoenen in 1 tabel samenvatten, stel in de toekomst besluit je de leden ook van ondergoed te voorzien, dan moet je weer een tabel (onderbroekenlol) en een koppeltabel bijmaken.
Normaliseren is een middel om een goed beheersbare database te verkrijgen. Het aanpassen van de database structuur als je uit de ontwikkelfase bent is not done.

Jasper DS

Jasper DS

31/05/2013 11:42:17
Quote Anchor link
Op dit moment hebben truien en schoenen (riemen hebben we ook) een eigen volgnummer dus er is een trui met nummer 1, een schoen met nummer 1 en een riem met nummer 1...

Eddy E

Eddy E

31/05/2013 11:59:41
Quote Anchor link
Toch allemaal kleding.
Desnoods categorieën aanmaken voor kleding (vest, broek, riem, schoen, jas, sjaal, muts).

Erwin H

Erwin H

31/05/2013 12:25:34
Quote Anchor link
Het ligt en beetje aan welke informatie per kledingstuk je wilt opslaan. Is dat allemaal hetzelfde? Dan naast het id ook een categorie zoals Eddy zegt en dan kan je alles in 1 tabel plaatsen, met 1 koppeltabel. Heb je juist verschillende info per kledingstuk, dan kan je ieder kledingstuk in zijn eigen tabel plaatsen, maar je zou er dan nog steeds voor kunnen kiezen om de koppelingen in 1 koppeltabel te plaatsen waarbij je naast id ook weer een categorie gebruikt om te koppelen. Heb je heel veel verschillende info per kledingstuk, dan kan je weer terug naar 1 tabel voor alle kledingstukken, maar sla je de info op in een aparte tabel waarbij je per rij 1 kenmerk van het kledingstuk opslaat. Dit is misschien wel de ultieme vorm van normalisatie die je meestal niet hoeft (en niet wilt) toepassen, maar wel extreem flexibel is.

In elk geval zou ik proberen om niet per kledingstuk een koppeltabel te hebben. Dat is juist weer erg inflexibel en je zal merken dat je dan bij aanpassingen al snel een hele rij queries aan het aanpassen bent.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.