Online code highlighter

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

16/03/2013 18:00:05
Quote Anchor link
Hallo,

Ik probeer een code highlighter te maken in javascript. Net zoals Notepad++
Het is de bedoeling dat de gebruiker de code typt en dat ondertussen bijvoorbeeld alles tussen aanhalingstekens een bepaalde kleur krijgt, dat de woorden public, private en protected een aparte kleur krijgen. Etc.
Als de code moet worden opgeslagen, moet het gewone raw text zijn. (Dus niet meer met HTML opmaak erin die de tekst kleurde)

Mijn idee hoe ik dit ga maken is een soort container div, met daarin 2 lagen die over elkaar liggen.
De onderste laag is gewoon een div, de bovenste laag is een textarea.
Als je dus in de editor klikt om erin te typen, heb je dus eigenlijk de cursor in de textarea.
Als je dan in de textarea typt, moet het javascript deze tekst bij elk nieuw teken overnemen en in de onderliggende div zetten. In deze onderste laag (div) kan dan alles met de code worden gedaan (zoals html erin zetten om de code te highlighten), terwijl in de textarea gewoon de rauwe tekst staat, waar niks mee gebeurt.
Natuurlijk zie je dan dus 2 teksten over elkaar staan, om dit op te lossen krijgt de textarea een transparante tekstkleur, dus de textarea is doorzichtig.
En de lettergrootte van de textarea en de onderliggende div moeten even groot zijn, zodat de cursor op de goede plek staat.

Maar het lukt me niet echt goed. Heeft iemand een andere manier om dit te doen?
Hier is een voorbeeld van hoe het moet worden: http://codemirror.net/mode/php/index.html

PHP hulp

PHP hulp

26/11/2024 04:42:03

Eddy E

Eddy E

16/03/2013 18:28:14
Quote Anchor link
Kijk ook een naar jsFiddle, CodePen etc.
Die doen dat ook allemaal. Maar is wel heel veel Javascript.
Voor PHP-kleurtjes kan je de php-lighting-functie zelf gebruiken. Of opslaan als .phps

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

16/03/2013 18:34:37
Quote Anchor link
En ik ben helaas helemaal niet goed in stringbewerkingen in javascript, en de cursor positie ophalen enzo...
En hoe die je bijvoorbeeld weer een HTML tag eruit halen? Moet dat dan ook met een regexp? En hoe maak ik onderscheid tussen de HTML tags die voor de kleurtjes zorgen, en de HTML tags die een gebruiker typt, als hij bijvoorbeeld voor de lol een HTML tag zou typen.

Eddy E

Eddy E

16/03/2013 18:52:29
Quote Anchor link
Elke keer gewoon de string uit de textarea halen en opnieuw kleuren, dus niet wijzigen, maar steeds opnieuw maken.
Geen wonder dat die online-editors met kleurtjes zo zwaar zijn (= traag).

Wouter J

Wouter J

16/03/2013 18:59:17
Quote Anchor link
JSBin en JSfiddle enzo gebruiken CodeMirror. Je kan ook Ace oid gebruiken

Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

17/03/2013 14:00:14
Quote Anchor link
En dan nog een probleempje.
Als ik de tekst overneem uit de textarea, in een variabele zet en deze doe replacen op alle operators, keywords enz. Dan zet ik er dus html tags in die de kleurtjes eraan geven (niet in de textarea. maar in de "resultaat div") Als er dan een html tag in staat die erbijvoorbeeld zo uitziet:
<span class="operator"> + </span>
en vervolgens wordt er gereplaced op het keyword class, dan wordt ook de class in de html tag eruit geraplaced. Daardoor krijg je iets als dit:
<span <span class="keywords">class</span>="operator"> + </span>
Het loopt dus door elkaar, de ene replace opdracht doet de andere replace opnieuw replacen...

Toevoeging
Ik zie dat de highlighter van codeMirror helemaal niet merkbaar trager wordt. Ook niet na 3000 regels code. (getest)
Volgens mij doen ze het in stukkken hakken. Als je op regel 1500 typt, wordt er volgens mij niks gedaan met de andere regels.
Gewijzigd op 17/03/2013 14:03:23 door Mark Hogeveen

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.