Online game
Ik wilde eens kijken of ik een soort online game kon maken. En ik heb een paar vraagjes:
1. Stel ik heb voor iedere speler 3 gegevens: x-coördinaat, y-coördinaat, richting. En stel dat er 20 spelers zijn. Moet ik dan om een beetje een vloeiend beeld te krijgen voor elke speler 20 keer per seconde hun positie en richting in een bestand schrijven en ook nog de positie+richting van 19 andere spelers lezen? Of kan ik beter een DB gebruiken? of een heel andere methode? Ik heb tot nu toe nog nooit een DB gebruikt, maar gewoon een bestand waar ik informatie in wegschrijf.
2. kan ik 20 keer per seconden met GD 5 plaatjes van .. laten we zeggen .. 200×200px maken? Wat voor plaatje? Denk maar een een radar of een GPS
3. m.b.v javascript kan ik een php pagina bijvoorbeeld 20 keer per seconde laden. Wat gebeurt er als PHP nog niet klaar is met de pagina maar de pagina toch opnieuw geladen wordt? en Kan ik niet beter een andere methode toepassen, zo ja, welke dan?
zoals ik het nu in mijn hoofd heb gaat het denk ik gewoon niet. Ik weet gewoon niet of het anders kan met PHP en al helemaal niet hoe natuurlijk.
Ga eerst eens je plan uitschrijven.
Opschrijven wat je daadwerkelijk nodig hebt e.d.
Wat leren van php en sql.
Zorgen dat je de volgende dingen hebt of kunt vertellen waarom ze niet nodig zijn
technisch ontwerp
grafisch ontwerp
classen diagram
erd
sequence diagram
activity diagam
etc.
Dan kun je een fatsoenlijk spel gaan maken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door TJVB tvb
neem gewoon text based?:')
Over vraag 1:
Als je echt voor een X aantal spelers, die tot 20 of meer kunnen oplopen hun positie op het scherm wil noteren dan zou ik echt met een Database werken, het schrijven naar een tekst bestand wordt in verhouding een minder prettige methode.
Over vraag 2:
Begin daar maar niet aan, 20x per seconden een 200x200px plaatje aanmaken met GD is een uit de hand lopende oplossing, dat is niet de oplossing die je zoekt.
Over vraag 3:
het is mogelijk dat een AJAX request door een server niet op tijd wordt uitgevoerd, en vooral 20 request per seconde lijkt mij iets wat je problemen
gaat geven.
Ik krijg het vermoeden dat je het veel meer richting Flash wilt gaan zoeken, zovele request's naar de server en handelingen die je wilt verrichten in een seconde, dan wordt javascript(ajax) als zodanig niet je oplossing.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Danny Roelofs
zo ver ben ik nog niet (dat ga ik dus nog doen, niet dat ik dat nog niet kan) ik wilde alleen weten of er een eenvoudigere manier is dan steeds weer opniet een pagina laden en steeds weer opnieuw gegevens uit een DB/bestand lezen. Lijkt me wel, maar of dat met PHP kan?
@Pakito
HAHA ...
---
Online game is een groot woord (2 woorden haha .. - zucht -), ik wil gewoon de mogelijkheden .. erhm.. verkennen (? ofzow) of het uiteindelijk een spel wordt... dat hangt nogal af van m'n doorzettingsvermogen (ik ben bijvoorbeeld al aan een stuk of 3 text based (zoals Pakito het noemt) "spellen" begonnen. ooit.. toen ik nog niet eens wist dat je met PHP ook OO kon doen.. :P)
20* per seconden zal op redelijk wat servers gestopt worden (accepteren dat lang niet altijd) en daarnaast zit je met de client kant, hoe snel verwerkt die het en wat doet die als antwoord op request 10 eerder terug komt dan antwoord op request 8. Gaat die dan weer een stapje terug?
Wat voor afbeeldingen wil je maken dat die 20* per seconden gemaakt moeten worden?
Maar zoals Danny al zegt Flash of Flex is wel net zo interessant, dan kun je via amfphp gewoon communiceren met php als je dat wilt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Yearupie Achternaamloos
Danny: Bedankt, ik had al zoiets verwacht.
TJVB: ow geeft niet hoor. Wat voor afbeelding: tja, 20* opnieuw een afbeelding maken was de enige manier die ik kon bedenken (niet waar*) om een radar een beetje vloeiend rondjes te laten draaien.
*) andere manier was nog omslachtiger: in plaats van 1 plaatje maken, al bestaande plaatjes gebruiken. Bijvoorbeeld: Radar: alle stipjes zijn afzonderlijke, al bestaande plaatjes die steeds op een iets andere positie staan. Maar dat werkt misschien met localhost maar niet online. Lijkt me.
Yearupie: Ik ben het helemaal met je eens dat je de mogelijkheid moet hebben je bericht te verwijderen, zeker als je als laatste staat. :P
Dan laat je op frame 1 de radar beginnen met ronddraaien en de posities van de spelers (?) laten wegschrijven naar een tekstbestand.
Vervolgens op frame 30, de laatste frame, de waardes laten ophalen.
Of precies andersom moet je ff kijken. Zoiets bedoel je?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Dennis de Vries
ja, maar dan met PHP, en dat gaat dus niet echt. Ik ga een een keertje naar flash kijken
zoiets of echt een soort multiplayer spel waarbij je samen dingen moet doen?
Bedoel je gewoon Multiplayer spel met directe actie en interactie tussen spelers met bewegende onderdelen zul je toch echt met flash gaan maken. In de praktijk is het met php heel ver verwijderd van mogelijk.
Roel schreef op 01.07.2009 18:07:
Spam.Bedoel je gewoon zoiets of echt een soort multiplayer spel waarbij je samen dingen moet doen?
Midas schreef op 01.07.2009 19:07:
Roel schreef op 01.07.2009 18:07:
Spam.Bedoel je gewoon zoiets of echt een soort multiplayer spel waarbij je samen dingen moet doen?
Nutteloos
Jacco schreef op 01.07.2009 19:42:
Nutteloos
Midas schreef op 01.07.2009 19:07:
Roel schreef op 01.07.2009 18:07:
Spam.Bedoel je gewoon zoiets of echt een soort multiplayer spel waarbij je samen dingen moet doen?
Nutteloos
Nutteloos in het
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door GaMer B
GaMer13 schreef op 01.07.2009 19:46:
Nutteloos in hetkwadraad kwadraat (inclusief dit bericht (idem)).
Jacco schreef op 01.07.2009 19:42:
Nutteloos
Midas schreef op 01.07.2009 19:07:
Roel schreef op 01.07.2009 18:07:
Spam.Bedoel je gewoon zoiets of echt een soort multiplayer spel waarbij je samen dingen moet doen?
Nutteloos
Nutteloos in het
Zie je wat je nu weer problemen opwerkt met je nutteloze reacties Midas? Ik heb je hier al eerder op gewezen, maarja, je moet vooral niet luisteren.
@Roel en jij moet niet spammen :)
Oh man, hier is het echt te warm voor. Hou nou allemaal eens op met dat kinderachtig gedoe...! Roel, jij ook.
Roel schreef op 03.07.2009 14:01:
Ik wek geen problemen op. Jij vindt het nodig om je slechte spelletje te spammen om wat meer bezoekertjes te krijgen, ik merk dat op. Dat je heel vaak roept dat jij mij op dingen wijst en dat ik moet luisteren betekent echt niet dat jij niet fout zit.Zie je wat je nu weer problemen opwerkt met je nutteloze reacties Midas? Ik heb je hier al eerder op gewezen, maarja, je moet vooral niet luisteren.
Overigens is je eigen reactie net zo nutteloos, had dan een PM gestuurd. De pot verwijt de ketel..