[Ontwerp] Vragen bij maken van ERD, scherm en storyboard*
-----
Voor een sportvereniging is ten behoeve van de administratie de volgende database gedefinieerd.
ADRES (postcode,huisnr,straat,postcode)
LID (lidnr,voornaam,achternaam,gebdat,postcode,huisnr)
TEAM (teamnr,omschrijving,poule,trainer,coach,categoriecode)
TEAMSAMENSTELLING (teamnr,lidnr)
CATEGORIE (categoriecode,oudste-gebdat,jongste-gebdat)
Vraag 1: Maak een gegevensstructuur diagram met de juiste 1:n relaties van het bovenstaande database-ontwerp.
http://www.p911.nl/erdschermstoryboardontwerp_1.jpg
Hier bedacht ik mij dat een koppeltabel (TEAMSAMENSTELLING in dit geval) altijd een ‘veel-tabel’ is? Graag jullie mening hierover :)
Vraag 2: Geef een layout van het scherm dat TEAMS vastlegt.
Dit scherm moet zowel het bestand TEAM als TEAMSAMENSTELLING vullen. Ieder team heeft maximaal 15 spelers. Bedenk de naam van de systeemfunctie en plaats die in de kop van het scherm.
Ik ben op dit uitgekomen maar ben er eigelijk zeker van dat het niet klopt :X
--
Teamnummer (teamnr)
Omschrijving (komt automatisch de beschrijving als je teamnr aanklikt)
Poule (lijst met poules)
Trainer (lijst met trainers)
Coach (lijst met coaches)
Categorie (lijst met categoriecodes)
Speler1 (invulvak)
Speler2 (invulvak)
Speler3 (invulvak)
Speler4 (invulvak)
Speler5 (invulvak)
Speler6 (invulvak)
Speler7 (invulvak)
Speler8 (invulvak)
Speler9 (invulvak)
Speler10 (invulvak)
Speler11 (invulvak)
Speler12 (invulvak)
Speler13 (invulvak)
Speler14 (invulvak)
Speler15 (invulvak)
--
Vraag 3: Vul het storyboard c.q. geef aan welke geprogrammeerde controles (bestaanbaarheidcontroles, redelijkheidscontroles, etc.) van toepassing zijn bij het gebruik van het scherm (scherm bij vraag 2).
- Poule mag niet meer dan 1 teken bevaaten
- Omschrijving niet meer dan 50 tekens
- Coach mag geen cijfers bevatten en niet meer dan 20 tekens
- Categorie geen cijfers bevatten en niet meer dan 20 tekens bevatten
Alvast bedankt voor jullie commentaar en ik hoop ik, in mn eerste post, aan alle richtlijnen van het forum heb voldaan :)
Quote:
Het lijkt me wel handig als een team meerdere leden heeft, dus een 1:n-relatie lijkt me hier best op zijn plaats, ja ;-)Hier bedacht ik mij dat een koppeltabel (TEAMSAMENSTELLING in dit geval) altijd een ‘veel-tabel’ is? Graag jullie mening hierover :)
Wat betreft vraag 2 zou je elk spelerveld een lijst met lidnummers kunnen geven. Nog mooier is het om dat dynamisch te doen: zodra je de categorie kiest, worden alleen die spelers geselecteerd die een geboortedatum hebben die bij die categorie past.
Als je er vanuit gaat dat één lid maar in één team mag zitten word het een 1 op veel relatie. teamID & LidNummer worden dan je (samengestelde, en unieke) PK.