[oop] container en geheugen
Kort vraagje (ik weet niet zeker of ik dit eerder heb gevraagd, maar ik kan het in ieder geval niet terugvinden).
Ik heb een container met services. Tot op heden stopte ik de configuratie van alle services (via een config-bestand) in één array (class property van de Container class). Dus één array element bevatte de configuratie-data van een service. Zeg maar dit idee:
Ik zit nu te denken om losse service objecten te gebruiken. Eén service object bevat dan z'n eigen configuratie. Dit object voeg ik dan toe aan de class property van de Container class. Dan krijg je dus dit idee:
Stel nu dat ik straks 100 services heb, dan heb ik dus een class property/array met daarin 100 service-objecten. Kan ik daardoor problemen met m'n geheugen krijgen? Of is dat iets waar ik me absoluut niet druk om hoef te maken?
http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/service-container-vraagje/89589/
Tatadadaa Ozzie PHP:
Dan ga ik het ook maar proberen met een aparte service class. Thanks! :)
Als ik het test met 100 services in de geschetste opzet, kom ik op een verschil van 1528 tot 3816 bytes. Dat is verwaarloosbaar.
lol, thanks... kan daar alleen niks terugvinden over het geheugenverbruik :-s
@Ward:
Uh... ik ben niet zo goed met bytes :) maar dat is dus een verschil van 1,5 a 4 kb? Klopt dat? Als mijn "berekening" klopt dan is dat inderdaad verwaarloosbaar. Hoe heb je dat getest?
Telt ie de usage van de eerste ronde nu niet op bij de resultaten van de 2e ronde?
Well done!