[oop] gebruik defines

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior PHP Developer

Als Senior PHP Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn en coach je andere developers op de hard en soft skills. Wat doe je als Senior PHP Developer bij Coolblue? Als PHP Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Hoewel je een PHP Developer bent, sta je open om C# of Typescript in te zetten of te leren. Ook PHP Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om

Bekijk vacature »

Java developer Zorgsysteem

Dit ga je doen Werken aan het eigen gebouwde zorgsysteem; Verbeteringen maken en toepassen binnen de applicatie; Jij gaat werken aan de Back-end van de applicatie en sporadisch werk je mee aan de Front-end; Samenwerken met andere teams voor een optimaal resultaat; Jij kan 'clean' werken en high quality code schrijven; Jij werkt resultaatgericht. Hier ga je werken De organisatie houdt zich bezig met diverse applicaties met betrekking tot zorgregistratie. Dankzij hun systeem komt alle informatie, omtrent de zorg van een patiënt, op een overzichtelijke en toegankelijke manier samen in één systeem te staan. Op deze manier is deze informatie

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

Oracle Apex developer

Bedrijfsomschrijving My client is a technology company based in Den Bosch, the Netherlands. They specialize in providing innovative software solutions to clients, and they are currently looking for an experienced Oracle Apex developer to join the IT team. Functieomschrijving As an Oracle Apex developer, you will be responsible for designing, developing, and maintaining web-based applications using Oracle Apex. You will work closely with project managers, business analysts, and other developers to ensure that clients' needs are met and that the software solutions are of the highest quality. Responsibilities: Design, develop, and maintain Oracle Apex applications. Work with project managers and

Bekijk vacature »

C++ Developer

Functieomschrijving Ben jij als software engineer toe aan een nieuwe uitdaging? Dan zijn wij op zoek naar jou! Voor het maken van de procesbesturingsoftware gebruiken onze projectteams een in C++ en C# geschreven tool. Dit is een gedistribueerd object framework wat alle kernfuncties biedt voor een procesautomatisering. Verder zullen jouw werkzaamheden o.a. bestaan uit: Analyseren van vragen en wensen van gebruikers en deze vertalen naar een functioneel ontwerp; Ontwerpen, programmeren en testen van productaanpassingen; Implementeren van nieuwe productreleases in de projectteams; Continu toetsen van het effect van nieuwe releases op andere tools en processen; Inzichtelijk maken van voortgang omtrent softwarewerkzaamheden,

Bekijk vacature »

Back-end developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde SQL Developer/ functioneel consultant. Jij wordt verantwoordelijk voor zowel het ontwerpen en implementeren van SQL-databases als voor het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen van een organisatie en het vertalen van deze processen naar IT-oplossingen. Jouw takenpakket komt als volgt uit te zien: Ontwerp en implementatie van SQL-databases: Je ontwerpt, ontwikkelt en implementeert SQL-databases om de data behoeften van de organisatie te ondersteunen; Analyse van bedrijfsprocessen: Je analyseert de bedrijfsprocessen van de organisatie om de behoeften van de klant te begrijpen en te vertalen naar

Bekijk vacature »

Full stack developer Node.js, React Remote

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking op de afdeling Software Development! Als Fullstack react.js developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Onderdelen van jouw functie: Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

Robot Programmeur

In het kort Drie redenen waarom deze vacature uniek is! Modern, innovatief en Informeel bedrijf waar veel mogelijk is Werken met diverse robot merken Meehelpen met inbedrijfstellingen bij de klant De organisatie Hier ga je aan de slag Dit groeiende bedrijf van totaaloplossingen in de automatisering van productieprocessen, is hoofdzakelijk actief in de Benelux. Vanuit het kantoor in regio Amersfoort worden veel oplossingen geboden in de vorm van robotica. Geen project is hetzelfde wat garant staat voor bijzonder veel afwisseling. De bedrijfsgrootte is ongeveer 80 man. Van gerobotiseerde machinebeladingen tot aan assemblage automatiseringen wordt vanuit krachtige engineering maatwerk equipment geleverd.

Bekijk vacature »

Web Application Developer

Dit ga je doen Samen met het team werk je aan de visualisatie functionaliteiten en hoe dit gebruikt kan worden in een operationele setting; Het ontwerpen, ontwikkelen, onderhouden en leveren van support betreft het Warehouse Management Systeem en de bijbehorende web visualisaties; Je gebruikt hierbijde tools WebGL en ASP.net; Het meewerken in implementatieprojecten; Het leveren van Go-Live Support; Sparren met jouw Amerikaanse collega's. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Web Application Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Heb je kort geleden jouw HBO diploma ICT development behaald? Of zit je nog aan het begin van je carrière en heb je affiniteit met C#.NET? Voor een erkende werkgever in de omgeving van Oosterhout zijn wij op zoek naar een fullstack developer. Als C#.NET developer werk je samen met een vooruitstrevend team aan het ontwikkelen van maatwerk software voor klanten. Je hebt affiniteit met SQL, maar nog belangrijker is dat je kennis en ervaring hebt met C#.NET. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Het ontwikkelen van onze high-availability en high-performance backend; Je begint de dag rond 8:30

Bekijk vacature »

Oracle Apex Developer

Dit ga je doen Jouw taken bestaan uit: Het bouwen maatwerk Oracle applicaties voor Europese business units; Het implementeren van de nieuwste technieken om te blijven innoveren; Actief meedenken en aandragen van verbetervoorstellen. Hier ga je werken Deze organisatie in de regio Veenendaal is een van wereld grootste retailers met ruim 16.000 winkels in 27 markten en jaarlijks ruim 5,3 miljard klanten die winkelen bij een van hun welbekende retailmerken. Binnen de organisatie is er een IT Group actief die dient als IT Service Provider voor de hele organisatie en waar dagelijks IT'ers werken aan state-of-the-art IT oplossingen. Dit doen

Bekijk vacature »

PHP Back-end Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Starter Werklocatie: Nijmegen Vacature ID: 13633 Introductie OUr client develop websites, webshops, and digital environments that are used by many visitors daily. They are seeking an experienced PHP-Developer Back-end to join the team. If you're looking for a position where you can tackle challenging, innovative, and multidisciplinary ICT projects and make a difference, this vacancy might be for you! Functieomschrijving As a PHP developer, you'll develop websites and digital environments used by many visitors daily. You'll work as a back-end developer and want to continuously develop in this field. You can work independently and efficiently,

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel/Vue.js)

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 10:23:41
Quote Anchor link
Hey guys,

Een kort vraagje. Mogen onderdelen van een framework vertrouwen op defines? Stel je hebt een kernel class en die heeft het root path nodig. Vevolgens zijn er nog een paar andere classes die ook het root path gebruiken. Nu kan ik aan de constructor van de kernel class het root path meegeven. Vervolgens geeft de kernel class het root path weer door aan andere classes. Dat is optie 1. Ik vraag me nu af of het oké is om alvorens de kernel class aan te roepen het root path te definen en dan in de kernel class en op overige plekken waar het nodig is gebruik te maken van de defined constant. Dus in plaats van telkens via de constructor het root path door te geven, define je het root path eenmalig en gebruik je overal die constant. Is dat oké?
Gewijzigd op 11/06/2014 10:29:36 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 15:51:41

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2014 10:58:15
Quote Anchor link
Ja, ik vind dat dit moet kunnen.

Je moet per slot van rekening ergens beginnen, anders wordt configureren een onoplosbaar kip-en-eiprobleem. Om bijvoorbeeld iets te kunnen laden met een autoloader, moet je eerst de autoloader zelf laden en dus expliciet declareren wáár die te vinden is.

Definieer je niet expliciet constanten, dan is er altijd nog een standaardconfiguratie waarop veel standaardklassen impliciet blindvaren of terugvallen: php.ini. Daar heb je dus nog wel een keuze. Bijvoorbeeld verbindingsparameters voor de databaseserver kun je in constanten of in php.ini vastleggen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 11:06:45
Quote Anchor link
Oké, thanks.

Maar het is dus niet "fout"?

Eerst deed ik dus bijv. dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$root_path
= dirname(__DIR__);
...

$kernel = new Kernel($root_path);
?>

En nu zou ik dan gewoon dit doen?

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
define('ROOT_PATH', dirname(__DIR__));
...

$kernel = new Kernel();
?>

Het is dus niet "verkeerd" dat die kernel vertrouwt op een defined constant die buiten de class wordt aangemaakt?
Gewijzigd op 11/06/2014 11:07:57 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/06/2014 11:17:39
Quote Anchor link
Klassen die van buitenaf geconfigureerd moeten worden, zijn onvermijdelijk; denk bijvoorbeeld maar aan databaseconnecties.

Je kunt zo'n declaratie beter wel expliciet maken, dus die ergens in het script uitschrijven. Of je plaatst de volledige configuratie centraal in één gemeenschappelijk config.ini of in een gedeelde interface, als het maar logisch, duidelijk en consistent is. Je wilt geen class Kernel in Kernel.php hebben die achter de schermen en daarmee onzichtbaar iets uit een kernel.ini gebruikt.

Ivo P

Ivo P

11/06/2014 11:19:32
Quote Anchor link
Ozzie was toch laatste bezig met een class waarin allerlei constanten gedefinieerd werden?

Ik dacht dat dat als container zou gaan dienen, voor wat je nu weer anders benadert.

Toevoeging op 11/06/2014 11:22:01:

kan het topic niet terug vinden

Joakim Broden

Joakim Broden

11/06/2014 11:24:05
Quote Anchor link
Zelf gebruik ik die defines als fallback. Ik heb een config class, en daar staan alle defines in (als het goed is ;-)). Zo kan ik alles via de config aanroepen.

Code (php)
1
2
3
<?php
    $config
->get('root_path', ROOT_PATH);
?>

Eerste param is de key van de config array, bestaat hij niet dan geeft hij de 2de param terug.
Gewijzigd op 11/06/2014 11:25:03 door Joakim Broden

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 11:29:12
Quote Anchor link
>> Klassen die van buitenaf geconfigureerd moeten worden, zijn onvermijdelijk; denk bijvoorbeeld maar aan databaseconnecties.

Goed punt. Maar inderdaad. Zo'n configuratie zou ik in een apart bestand zetten. Maar een root path heb je op diverse plekken nodig, daarom is een define in dit geval wel mooi denk ik.

>> Ozzie was toch laatste bezig met een class waarin allerlei constanten gedefinieerd werden?

Ik gebruik wel een container, en daar komen ook paden in. Maar om die te maken, moet ik wel eerst een root path hebben :)

Zo'n root path heb je op een paar plekken nodig. Mijn 1e gedachte was dus om een variabele te gebruiken en die door te geven aan de constructor van de kernel, en de kernel geeft 'm dan weer door aan de class die de absolute paden aanmaakt. Maar wat er dus gebeurt is dat ik telkens dat root path via de constructors loop door te geven. Een define is dan denk ik handiger.

Dos Moonen

Dos Moonen

11/06/2014 11:46:27
Quote Anchor link
Houd wel rekening met namespaces: http://3v4l.org/GlqSD
Vanaf PHP 5.6 kun je functies en contanten importeren: https://wiki.php.net/rfc/use_function

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 13:23:43
Quote Anchor link
Geinig, ik wist niet dat je ook op namespace niveau kon definen. Dat kan nog wel eens van pas komen.

Thanks!

Wouter J

Wouter J

11/06/2014 18:01:14
Quote Anchor link
Elke functie, of het nou een klasse functie is of iets anders, mag NOOIT iets van de context gebruiken1. Het mag zelfs niks van de context weten. Op deze manier ben je namelijk volledig afhankelijk van die context.

Dat is precies de rede waarom je superglobals niet in functies moet gebruiken, waarom het "global" keyword uit den boze is en waarom "passed by reference" zo verkeerd is. Aan dat rijtje mag je nu ook toevoegen: Het gebruik van globale constanten in een functie.

1) Er zijn hier uitzonderingen voor, de zogenaamde IO functies, maar die kom je maar zelden tegen. Dat is bijv. de echo functie (als dat een functie zou zijn) en een fwrite functie.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 21:07:17
Quote Anchor link
Jij bent dus TEGEN het gebruik van defines als ik je goed begrijp?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

11/06/2014 22:09:15
Quote Anchor link
Nee Wouter is niet tegen defines. Wat wouter zegt is dit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
define("CONSTANT", "Hello world.");

function
shoutOut($text)
{

echo '<b>' . $text . '</b>';
}

shoutOut(CONSTANT);
?>

en niet dit:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php

function
shoutOut()
{

echo '<b>' . CONSTANT . '</b>'; // fout: constante in een functie!
}

shoutOut();
?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 22:13:04
Quote Anchor link
@Frank

Ben jij het daar mee eens? Bij mij gaat het enkel dan om een ROOT_PATH constant die ik op een paar plaatsen nodig heb om bijv. configuratiebestanden in te lezen.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

11/06/2014 22:15:51
Quote Anchor link
Zie een define als een soort automatische copy & paste functie.
Nog voor de compilatie (in talen als C) en uitvoering van het programma worden de constanten vervangen door de tekst/waarde waar de constante voor staat.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
// jouw code
echo CONSTANT;

//   |
//   |
//   V

// PRECOMPILER

//   |
//   |
//   V

// resultaat:

echo "Hello world.";

?>

Toevoeging op 11/06/2014 22:21:36:

Ik vind een root path meer een configuratie variabele die door een gebruiker (lees systeembeheerder) nog aangepast mag worden. Indien jij van mening bent dat dat in jou geval er NOOIT een reden zal zijn waarbij de root path zal hoeven te wijzigen (door iemand anders dan de programmeur zelf) dan kun je deze prima met een define aanmaken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een define iets in de programmacode is en dus nooit meer gewijzigd kunnen worden door mensen die niet bij de source kunnen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 22:24:42
Quote Anchor link
>> Indien jij van mening bent dat dat in jou geval er NOOIT een reden zal zijn waarbij de root path zal hoeven te wijzigen (door iemand anders dan de programmeur zelf) dan kun je deze prima met een define aanmaken.

Nee, een root path is een root path toch :) Daar hoeft inderdaad niemand anders dan de programmeur bij te komen. Dus in dat geval geen probleem begrijp ik?

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

11/06/2014 22:27:19
Quote Anchor link
goede voorbeelden van defines zijn:

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
define("DB_PREFIX", "ozzie_");
define("PI", 3.14159265359);
define("SUPERADMIN_PASSWORD", "llZMPyQSu+nPNmXPa78HbpbRRwNOypjFeZP5izOmHiDjmns/QJrCJkUqnkCSHeQoBWNakj/RYykd6/E33vFDJA==");
?>

Wouter J

Wouter J

11/06/2014 22:29:00
Quote Anchor link
>> Dus in dat geval geen probleem begrijp ik?

Zie hier het framework zelf en het project waarin je het gebruikt als 2 andere dingen. Wanneer het binnen het framework *altijd* (dus in ieder project) hetzelfde is, dan nog zou ik het niet doen, maar dan zou Frank zeggen: doen. Wanneer dit niet het geval is en je het per project moet veranderen dan zijn Frank en ik het met elkaar eens: Niet doen

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

11/06/2014 22:31:09
Quote Anchor link
Als je écht zeker weet dat het nooit zal veranderen en vast in je sourcecode mag komen te staan dan is het goed maar dat bevreemd mij nogal.. Ik kan me situaties indenken waarin je een root-path toch wilt wijzigen. Denk maar eens aan de overstap van een windows-server naar een linux-server.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 22:36:10
Quote Anchor link
>> Wanneer het binnen het framework *altijd* (dus in ieder project) hetzelfde is, dan nog zou ik het niet doen, maar dan zou Frank zeggen: doen.

Wouter, waarom zou jij het niet doen? Het alternatief is het doorgeven via de constructor. Dat is toch ook een beetje overkill? Het is een vaste waarde die verder niet hoeft te worden aangepast. Ik ben het volledig met je eens dat je het in 99% van de gevallen niet moet doen, maar hier zou het toch kunnen lijkt me.

>> Ik kan me situaties indenken waarin je een root-path toch wilt wijzigen. Denk maar eens aan de overstap van een windows-server naar een linux-server.

Je kan een root path van je framework dynamisch genereren, bijv: define('ROOT_PATH', __DIR__)

Of define('ROOT_PATH', '/path/to/framework')

Waarom zou je een root path willen wijzigen... snap niet helemaal wat je bedoelt :(

Wouter J

Wouter J

11/06/2014 22:40:17
Quote Anchor link
>> Waarom zou je een root path willen wijzigen... snap niet helemaal wat je bedoelt :(

Goed, hij was eerst:
Code (php)
1
2
3
<?php
define('ROOT_PATH', 'C:/Users/Ozzie/projects/een-bedrijf');
?>

Nu verplaats je naar een linux server en tada:
Code (php)
1
2
3
<?php
define('ROOT_PATH', '~/projects/een-bedrijf');
?>

>> Het is een vaste waarde die verder niet hoeft te worden aangepast.

Oh nee? Ik zal altijd aanraden om in productie de ROOT buiten de web root te laten vallen. Tadaa: dat is al wat anders dan in een development omgeving.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/06/2014 22:49:36
Quote Anchor link
>> Nu verplaats je naar een linux server en tada:

Ja, dan pas je 'm toch eenmalig aan in je index.php? Het gaat erom dat je 'm eenmalig defined (hoe je dat doet boeit toch niet?)

>> Oh nee? Ik zal altijd aanraden om in productie de ROOT buiten de web root te laten vallen. Tadaa: dat is al wat anders dan in een development omgeving.

Wat bedoel je nu? Kun je dit toelichten? Ik snap echt even niet wat je bedoelt. Onder de root map, versta ik de map waarin de public en de private directory staan.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.