OOP oefen opdrachten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior Software developer PHP

Functie Jij als senior PHP ontwikkelaar komt te werken in 1 van onze SCRUM teams. Momenteel werken er zo’n 30 developers binnen onze organisatie Jij gaat de brug zijn tussen het bouwen van verschillende functionaliteiten binnen onze applicaties en deze vervolgens te integreren in onze centrale hub. Je start je dag om 9 uur met een stand up en dan pak je je taken op voor de dag. Een greep van jouw taken zijn: – Het bedenken en uitbouwen van features binnen de verschillende applicaties – Onderhouden van CI/CD pipelines – Bezighouden met Security & Privacy Eisen • Minimaal 4

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Node.js developer

Functie Onder begeleiding van 3 accountmanagers waarvan er 1 binnen jouw expertise je aanspreekpunt zal zijn ga je aan de slag bij diverse opdrachtgevers. Hij of zij helpt je bij het vinden van een passende en uitdagende opdracht. Hierin houden ze uiteraard rekening met jouw situatie, ervaring en (technische) ambities. De opdrachten duren gemiddeld één tot 2 jaar. Hierdoor kun je je ook echt vastbijten in een project en als consultant impact maken. Naast de opdracht ben je regelmatig met je collega’s van de IT-afdeling om bijvoorbeeld onderlinge kennis te delen, of nieuwe trends te bespreken. Ook worden er regelmatig

Bekijk vacature »

Front-end Developer (HTML/CSS, Angular/React/Vue,

Functie Je zal aan de slag gaan in een klein, hecht team met front-end development experts die de ambitie delen mooi werk te leveren. Samen met hen zal je werken aan het gebruiksvriendelijk en interactief maken van complexe webapplicaties, websites en mobile apps. Je levert klanten wat ze nodig hebben terwijl je actief aan jezelf blijft werken met de ondersteuning vanuit je werkplek. Talen als Javascript programmeer jij vloeiend en je hebt kennis van frameworks als React en Angular. Je zou je het liefst nog veel meer ontwikkelen in verschillende front-end talen. Deze kennis deel je graag met je collega’s,

Bekijk vacature »

Starter/junior PHP developer

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een junior PHP developer om het team te versterken. Als back-end developer bouw je de enterprise software die hun bedrijf helpt bij haar primaire processen. Afhankelijk van de omvang van het project werk je in een klein team aan een project. Ze hebben dagelijkse stand-ups en elke twee weken een scrumsessie, begeleid door de Scrum Master, waar je je ideeën kunt presenteren en samen met de Product Owner kunt werken aan het beste product. Ze vertrouwen enorm op hun eigen bedrijfssoftware. Dit geeft hun een groot voordeel ten opzichte van hun concurrentie. Zo

Bekijk vacature »

Scrum Master

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Scrum master op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je begeleidt twee teams binnen de afdeling Platform Services (PLS). Je helpt mee de devops manier van werken van de teams verder door te ontwikkelen. Je helpt de PO bij het managen van de product backlog; het voorbereiden van

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Typescript Developer / Cloud platform

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het cloud platform; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het cloud platform; Sparren met de business. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Eindhoven, levert een compleet dienstenpakket op het gebied van IT. Zij pakken verschillende (complexe) vraagstukken van grote organisaties op. De sfeer intern is gezellig en informeel. Men houdt van hard werken maar gezelligheid door middel van een borrel of gezamenlijke lunch komt er veel voor. Als Typescript ontwikkelaar word je onderdeel van het team gericht op de (door)ontwikkeling van hun eigen cloud platform welke wordt

Bekijk vacature »

Junior Software Developer C# Verhuursector Verhuur

Samengevat: Wij ontwikkelen en leveren softwaresystemen voor de logistieke sector en de verhuursector. Ben jij geschikt als Junior Software Developer? Heb je ervaring met Delphi? Vaste baan: C# Software Developer Logistiek HBO €2.500 - €3.900 Deze werkgever is een software ontwikkelaar, gericht op software voor de logistieke sector. Deze werkgever heeft eigen producten ontwikkelen en leveren ook maatwerk. Ons bedrijf kent een boeiende en inspirerende werkomgeving met een open cultuur en mogelijkheden voor je verdere ontwikkeling. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om

Bekijk vacature »

Account Developer

Voor Bol.com zijn wij per direct op zoek naar een Account Developer voor 32-40 uur per week op het kantoor in Utrecht. Wil jij een directe bijdrage leveren door partners van de juiste data-inzichten te voorzien en via campagnes op nieuwe platformkansen en features te wijzen? Ben jij analytisch sterk en kun jij dit vertalen naar plannen en inspirerende gesprekken? Lees dan snel verder! wat bieden wij jou Salaris van €2400 - €2600 obv 40 uur Minimaal 6 maanden Werklocatie is Utrecht Werken bij bol.com wie ben jij Jij bent commercieel gedreven en weet altijd aan de juiste knoppen te

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Dit ga je doen Door ontwikkelen van het online platform Deel uitmaken van verschillende ontwikkelteams Meedenken over UI/UX vraagstukken Uitdragen van Front-end binnen de organisatie Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de omgeving van Amsterdam, is een grote onderwijs instelling met meerdere vestigingen en een groot aantal studenten. Zo telt deze organisatie +/- 35.000 gebruikers. Bij deze organisatie staat jouw ontwikkeling centraal en is er veel ruimte voor eigen initiatieven. In samenwerking met jouw team ga jij de online omgeving verder ontwikkelen. In de rol van Front end Developer zal jij 50% van jouw tijd werken in het

Bekijk vacature »

SQL Database Ontwikkelaar

Functie omschrijving Kan jij goed overweg met complexe algoritmes en het schrijven van procedures in T-SQL? Heb jij al wat ervaring opgedaan met SQL en vind je het tijd voor de volgende stap? Lees dan snel verder! Dit software bedrijf, gespecialiseerd in de ontwikkeling van logistieke software, is op zoek naar een ervaren SQL database developer. Jouw werkzaamheden zullen onder andere bestaan uit: Je houdt je bezig met het ontwerp en de ontwikkeling van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. De begeleiding van projecten van A tot Z, je zult aansluiten bij meetings met

Bekijk vacature »

Full stack .NET developer Microsoft 365

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als lead developer wordt jij verantwoordelijk voor een van onze development teams. Samen met de Software Architect bewaak jij de kwaliteit en uitvoering van onze complexe vraagstukken. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het inschatten, designen en ontwikkelen van middelgrote tot grote veranderingen in de software. Ook coördineer jij het proces rondom complexe technische vraagstukken. Verder bestaat jouw takenpakket uit het volgende: – Het aansturen van jouw development team; – Het begeleiden van Junior Software Engineers; – Het maken van technische analyses m.b.t. nieuwe aanvragen en het tijdsbestek inschatten voor de uitvoering hiervan; – Het uitvoeren van de ontwikkeling van

Bekijk vacature »

Low Code Developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en ben jij HBO afgestudeerd in de richting van IT? Heb jij verstand van datamodellering, NO CODE Platformen en kun jij het aan om projecten te leiden? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Capelle aan den IJssel zijn wij op zoek naar een No Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten in heel het land! Wat ga je hier zoal doen? Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform, je

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Mr Beronne

Mr Beronne

21/10/2012 15:41:35
Quote Anchor link
Beste Lezers

Ik heb een complete tutorial gevoeld over OOP via http://www.killerphp.com.
Ik heb filmpjes bekeken een pdf gelezen en heb mee
geprogrammeerd met de voorbeelden en begin het nu eindelijk te snappen.

Aan het eind zegt de maker van de tutorial dat je nu oefen opdrachten
moet maken om het nu verder te leren.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie leuke en leerzame oefen opdrachten die ik kan maken
waarbij ik eerst nog niks met een datebase hoef te doen.
Als ik de basis echt goed snap en geen moeite meer mee hebt wou ik verder gegaan
om met OOP opdrachten te maken waarbij een database om de hoekt komt kijken.

Alvast bedankt.
 
PHP hulp

PHP hulp

22/12/2024 03:00:53
 
Andy V

Andy V

21/10/2012 15:44:53
Quote Anchor link
Doe maar een login systeem in OOP daar leer je wel wat uit, of een formulier met controle op fouten

Toevoeging op 21/10/2012 15:46:37:

Maak een formulier waarbij je in de php pagina alleen het formulier ziet en als je het formulier goed invult krijg je een mailtje dat het gelukt is, als het formulier niet goed ingevuld is krijg je geen mailtje maar een foutmelding op je scherm
 
Bas de jong

Bas de jong

21/10/2012 15:47:18
Quote Anchor link
maak een simpele rekenmachine
formulier met textvelden,optievelden,meerkeuzelijst berekenknop,wisknop
zo kun je lekker aan de gang met variabelen

wat betreft het objectgeorienteerde zou je een class kunnen schrijven die verschillende rekenmethoden heeft
de uitdaging is om dan de verschillende formuliervariabelen toe te passen in je classmethoden

mvg bas
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/10/2012 16:10:01
Quote Anchor link
of maak een eigen datum class met functies als setdate, getdate, firstdayofthemonth() met nederlandse namen voor de dagen van de week en maanden etc etc

of maak een class die een <select> maakt met een constructor en een functie addoption()

of maak een class elements om html elements als <p> en <h1> uit te spugen en maak daarna een 'class
table extends elements' die elements dus gebruikt om een table uit te spugen
 
Wouter J

Wouter J

21/10/2012 16:14:18
Quote Anchor link
Zomaar wat ideeën:
- Maak een menu op een OO methode. Zorg dat je makkelijk en snel een menu kunt aanpassen, met subitem's ect. Je denkt dat dit heel makkelijk is, maar het kan flink ingewikkeld worden (http://github.com/knplabs/knpmenu )
- Maak een form applicatie, hierin kun je een formulier maken en hem ook nog eens afhandelen (ook dit kan moeilijk worden, http://github.com/symfony/Form )
- Maak een hele DOM applicatie. Zorg dat je doormiddel van OO een hele HTML pagina kunt maken.

PS: Inlogsystemen zou ik nog even mee wachten, is een behoorlijk ingewikkeld project.
Gewijzigd op 21/10/2012 16:15:17 door Wouter J
 
Andy V

Andy V

21/10/2012 16:14:58
Quote Anchor link
of maak een class die geld op mijn bankrekening zet
 
Bas de jong

Bas de jong

21/10/2012 16:47:14
Quote Anchor link
Andy V op 21/10/2012 16:14:58:
of maak een class die geld op mijn bankrekening zet

gniffelgniffel
 
Mr Beronne

Mr Beronne

21/10/2012 18:54:24
Quote Anchor link
Mensen bedankt voor de reacties ik ga denk ik de volgende dingen
proberen te maken:

- simpele rekenmachine
- datum class
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

21/10/2012 19:23:51
Quote Anchor link
Mr Bham, we zouden het leuk vinden als je ons op de hoogte wil houden.

Het is fijn om te zien dat er mensen zijn die bereid zijn om te leren, Hoe vaak hoor je hier niet 'mensen ik kwam dit script op internet tegen, bla bla en nu kom ik er niet uit...'

Nee eindelijk iemand die het serieus oppakt. Succes met je studie!

Frank
 
Bas de jong

Bas de jong

21/10/2012 20:11:25
Quote Anchor link
succes!
 
Wouter J

Wouter J

21/10/2012 20:12:47
Quote Anchor link
Het lijken me niet echt OO opdrachten. Meer het maken van een klasse die dient als houder van een paar functies ipv als object.
 
Andy V

Andy V

21/10/2012 21:56:59
Quote Anchor link
Inderdaad wouter, vandaar dat ik hier een suggestie doe:

Je maakt een databaseclass, registreerclass, loginclass, rekenmachineclass en een datum class.

als je geregistreerd bent kan je inloggen en als je ingelogd bent kan je het rekenmachine gebruiken

lijkt veel en moeilijk maar dit is eigenlijk nog heel eenvoudig.
Gewijzigd op 21/10/2012 21:57:55 door Andy V
 
Wouter J

Wouter J

21/10/2012 22:06:48
Quote Anchor link
Andy, eenvoudig? Een gebruikerssysteem??? Nou, dan hebben we andere ervaringen...
 
Mr Beronne

Mr Beronne

21/10/2012 23:20:53
Quote Anchor link
Beste mensen,

Ik heb aan de hand van jullie oefen opdrachten de eerste af: Rekenmachine.

Ik heb eerst in html een formulier gemaakt mat daarin 2 input text fields.
Met daaronder 4 radio types: +,-,:,*. en een bereken knop en wis knop.Met de wisknop heb ik nog niks gedaan omdat ik niet weet of ik het wissen in de index.php moet doen of in de class??

Verderop kunt mijn index.php en class_rekenen.php zien maar heb nog enkele vragen.

Als eerst:
Stuur ik alle $_POST variablen naar SetValues die ik afhandel in de class.
Ik heb in mijn index.php allemaal if, eleif statements gemaakt om undefinde errors tegen te gaan en
om te kijken welke operator is geset om hierbij de juiste functie uit de class te halen.

Mijn vraag is:
1: is de class hoe ik hem gemaakt goed (Tips/op en aanmerkingen).
2: kijk ik op de juiste manier welke operator is gepost en daarbij de juiste functie uit mijn klas haal.
3: Hoe ik nu bezig ben is dat wel helemaal OOP gericht.

Mijn index.php file
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8">
    <title>Untitled Document</title>
    <?php include_once("classes/class_rekenen.php"); ?>
</head>

<body>
<?php
    // nieuwe class aanmaken
    $rekenmachine = new Rekenen();
    // Stuur post values
    $rekenmachine->setValues($_POST["waarde1"], $_POST["waarde2"], $_POST["operators"]);    
    
    // functies ophalen uit class maar
    // eerst een vergelijkt voor de operators

    if(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "+")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->optellen();
    }
elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "-")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->aftrekken();
    }
elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == ":")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->delen();
    }
elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "x")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->keer();
    }

?>

    <h1>Class Rekenmachine</h1>
    <hr />
    <form method="post" action="">
        <table border="0" cellspacing="0">
            <tr>
                <td>Inputfield</td>
                <td><input type="text" name="waarde1" /></td>
                <td><input type="text" name="waarde2" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td>Operators</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="+" />+</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value=":" />:</td>
            </tr>
            <tr>
                <td></td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="-" />-</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="x" />x</td>
            </tr>
            <tr>
                <td></td>
                <td><input type="submit" name="bereken" value="Bereken" /></td>
                <td><input type="submit" name="wis" value="Wis" /></td>
            </tr>                                                            
        </table>
    </form>
</body>
</html>


Mijn class reken
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?php
class Rekenen {
            
    public $waarde1;
    public $waarde2;
    public $operator;
    
    /*
    * $waarde 1: input waarde field 1
    * $waarde 2: input waarde field 2
    * $operator: +,-, x, :
    */

    public function setValues($waarde1, $waarde2, $operator){
        $this->waarde1 = $waarde1;
        $this->waarde2 = $waarde2;
        $this->operator = $operator;    
    }

    
    public function optellen(){
        $totaal = $this->waarde1 + $this->waarde2;
        return $totaal;
    }

    
    public function aftrekken(){
        $totaal = $this->waarde1 - $this->waarde2;
        return $totaal;
    }

    
    public function delen(){
        $totaal = $this->waarde1 / $this->waarde2;
        return $totaal;
    }
    
    
    public function keer(){
        $totaal = $this->waarde1 * $this->waarde2;
        return $totaal;
    }    
}

?>
Gewijzigd op 21/10/2012 23:22:35 door Mr Beronne
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/10/2012 00:28:56
Quote Anchor link
hmm wel netjes, alleen de operator in de class wordt niet gebruikt. Je had deze weg kunnen laten of je had de vier laatste functies weg kunnen halen en daarvoor in de plaats één functie met de naam rekenen(). in die functie had je dan met if else aan de hand van operator kunnen delen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken.
Maar verder is dit blijkbaar niet al te moeilijk voor je. Misschien kun je een tweede class schrijven die deze herbruikt? (zoiets als class Worteltrekken extends Rekenen)
 
Andy V

Andy V

22/10/2012 03:03:28
Quote Anchor link
Wouter J op 21/10/2012 22:06:48:
Andy, eenvoudig? Een gebruikerssysteem??? Nou, dan hebben we andere ervaringen...


Volgens mij zie je het wel wat te groot, ik dacht eerder aan een simpel systeempje, account maken met login,wachtwoord,email en zorgen dat je kan inloggen dat is vrij simpel te maken en eigenlijk zelfs een standaard waar je heel vaak mee te maken hebt als je aan verschillende sites werkt, zo ben ik trouwens ook begonnen in het begin is het inderdaad moeilijk maar uit moeilijke dingen daar leer je pas echt iets uit.

Toevoeging op 22/10/2012 03:17:34:

Mr Bham op 21/10/2012 23:20:53:
Beste mensen,

Ik heb aan de hand van jullie oefen opdrachten de eerste af: Rekenmachine.

Ik heb eerst in html een formulier gemaakt mat daarin 2 input text fields.
Met daaronder 4 radio types: +,-,:,*. en een bereken knop en wis knop.Met de wisknop heb ik nog niks gedaan omdat ik niet weet of ik het wissen in de index.php moet doen of in de class??

Verderop kunt mijn index.php en class_rekenen.php zien maar heb nog enkele vragen.

Als eerst:
Stuur ik alle $_POST variablen naar SetValues die ik afhandel in de class.
Ik heb in mijn index.php allemaal if, eleif statements gemaakt om undefinde errors tegen te gaan en
om te kijken welke operator is geset om hierbij de juiste functie uit de class te halen.

Mijn vraag is:
1: is de class hoe ik hem gemaakt goed (Tips/op en aanmerkingen).
2: kijk ik op de juiste manier welke operator is gepost en daarbij de juiste functie uit mijn klas haal.
3: Hoe ik nu bezig ben is dat wel helemaal OOP gericht.

Mijn index.php file
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8">
    <title>Untitled Document</title>
    <?php include_once("classes/class_rekenen.php"); ?>
</head>

<body>
<?php
    // nieuwe class aanmaken
    $rekenmachine = new Rekenen();
    // Stuur post values
    $rekenmachine->setValues($_POST["waarde1"], $_POST["waarde2"], $_POST["operators"]);    

?>

    <h1>Class Rekenmachine</h1>
    <hr />
    <form method="post" action="">
        <table border="0" cellspacing="0">
            <tr>
                <td>Inputfield</td>
                <td><input type="text" name="waarde1" /></td>
                <td><input type="text" name="waarde2" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td>Operators</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="+" />+</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value=":" />:</td>
            </tr>
            <tr>
                <td></td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="-" />-</td>
                <td><input type="radio" name="operators" value="x" />x</td>
            </tr>
            <tr>
                <td></td>
                <td><input type="submit" name="bereken" value="Bereken" /></td>
                <td><input type="submit" name="wis" value="Wis" /></td>
            </tr>                                                            
        </table>
    </form>
</body>
</html>


Mijn class reken
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?php
class Rekenen {
            
    public $waarde1;
    public $waarde2;
    public $operator;
    
    /*
    * $waarde 1: input waarde field 1
    * $waarde 2: input waarde field 2
    * $operator: +,-, x, :
    */

    public function setValues($waarde1, $waarde2, $operator){
        $this->waarde1 = $waarde1;
        $this->waarde2 = $waarde2;
        $this->operator = $operator;    
    }

    
    public function optellen(){
        $totaal = $this->waarde1 + $this->waarde2;
        return $totaal;
    }

    
    public function aftrekken(){
        $totaal = $this->waarde1 - $this->waarde2;
        return $totaal;
    }

    
    public function delen(){
        $totaal = $this->waarde1 / $this->waarde2;
        return $totaal;
    }
    
    
    public function keer(){
        $totaal = $this->waarde1 * $this->waarde2;
        return $totaal;
    }    
}

?>


Sorry dat ik dit moet zeggen maar dit is echt veeeel te eenvoudig gemaakt om het OOP te noemen, je kan bij wijze van spreken gewoon de class weglaten en alleen de functies gebruiken veel verschil ga je niet zien in de pagina waar je rekenmachine op staat.

Wat je kan proberen is om het een beetje uitgebreider te maken en dit stukje kan je ook wel kwijt in je class:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    
    // functies ophalen uit class maar
    // eerst een vergelijkt voor de operators
    if(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "+")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->optellen();
    } elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "-")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->aftrekken();
    } elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == ":")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->delen();
    } elseif(isset($_POST["bereken"]) and (isset($_POST["operators"]) == "x")){
        echo "Antwoord: ".$rekenmachine->keer();
    }

dan maak je een extra variabele in je class namelijk: $totaal

en die waarde roep je dan op in je pagina met $rekenmachine->totaal.

je zou eigenlijk alles qua verwerken kunnen doen in je class zelf en proberen met zo weinig mogelijk php code in jou index.php te werken.

bijvoorbeeld alleen met:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
    $rekenmachine = new Rekenen();
    // Stuur post values en verwerk en return het resultaat
    $uitkomst = $rekenmachine->uitkomst($_POST["waarde1"], $_POST["waarde2"], $_POST["operators"]);

        echo $uitkomst;


Toevoeging op 22/10/2012 03:52:24:

hier heb je dan mijn versie heb de class er even onder gezet omdat het toch maar 1 class is hopelijk leer je er iets uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<!DOCTYPE HTML>
<html>
    <head>
        <meta charset="utf-8">
        <title>OOP Rekenmachine</title>
    </head>

    <body>
        <?php
        // nieuwe class aanmaken

        if (isset($_POST["bereken"])) {
            $rekenmachine = new Rekenen();
            // Stuur post values en verwerk alles
            $uitkomst = $rekenmachine->totaal($_POST["waarde1"], $_POST["waarde2"], $_POST["operators"]);
        }

            //ook handig om te weten is de korte tag voor echo namelijk: <?= heel erg handig als je een nette template wil.
            //en de korte if/else ( controle ? juist : fout ) ? staat voor if, : staat voor else

            ?>

        
        <p><?= (isset($uitkomst)? 'Antwoord: '.$uitkomst : '') ?></p>
        
        <h1>Class Rekenmachine</h1>
        <hr />
        <form method="post" action="">
            <table border="0" cellspacing="0">
                <tr>
                    <td>Inputfield</td>
                    <td><input type="text" name="waarde1" /></td>
                    <td><input type="text" name="waarde2" /></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td>Operators</td>
                    <td><input type="radio" name="operators" value="+" />+</td>
                    <td><input type="radio" name="operators" value=":" />:</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td></td>
                    <td><input type="radio" name="operators" value="-" />-</td>
                    <td><input type="radio" name="operators" value="x" />x</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td></td>
                    <td><input type="submit" name="bereken" value="Bereken" /></td>
                    <td><input type="submit" name="wis" value="Wis" /></td>
                </tr>                                                            
            </table>
        </form>
    </body>
</html>


<?php

class Rekenen {

    public $waarde1;
    public $waarde2;
    public $operator;
    
    /*
     * $waarde 1: input waarde field 1
     * $waarde 2: input waarde field 2
     * $operator: +,-, x, :
     */


    public function totaal($waarde1, $waarde2, $operator) {
        self::setValues($waarde1, $waarde2, $operator);
        return self::bereken();
    }


    public function bereken() {
        switch ($this->operator) {
            case
'+':
                return self::optellen();
            case
'-':
                return self::aftrekken();
            case
':':
                return self::delen();
            case
'x':
                return self::keer();
        }
    }


    public function setValues($waarde1, $waarde2, $operator) {
        $this->waarde1 = $waarde1;
        $this->waarde2 = $waarde2;
        $this->operator = $operator;
    }


    public function optellen() {
        $totaal = $this->waarde1 + $this->waarde2;
        return $totaal;
    }


    public function aftrekken() {
        $totaal = $this->waarde1 - $this->waarde2;
        return $totaal;
    }


    public function delen() {
        $totaal = $this->waarde1 / $this->waarde2;
        return $totaal;
    }


    public function keer() {
        $totaal = $this->waarde1 * $this->waarde2;
        return $totaal;
    }

}

?>

 
Wouter J

Wouter J

22/10/2012 10:11:54
Quote Anchor link
Kijk leuk zo'n rekenklasse en hij zal vast goed werken, alleen je ziet nu ook dat het moeilijk is OOP toe te passen bij zoiets kleins.

De reken klasse is nu gewoon een verzameling functies geworden, een echt object kun je het niet noemen.

Quote:
Volgens mij zie je het wel wat te groot, ik dacht eerder aan een simpel systeempje, account maken met login,wachtwoord,email en zorgen dat je kan inloggen dat is vrij simpel te maken en eigenlijk zelfs een standaard waar je heel vaak mee te maken hebt als je aan verschillende sites werkt, zo ben ik trouwens ook begonnen in het begin is het inderdaad moeilijk maar uit moeilijke dingen daar leer je pas echt iets uit.

Hmm, vrij simpel even de klassen die je dan zo'n beetje nodig hebt: User, UserMapper, MapperInterface, DatabaseInterface, PDODatabase, PDOMySQLDatabase, PDOOracleDatabase, MySQLIDatabase, ...
 
Andy V

Andy V

22/10/2012 11:20:27
Quote Anchor link
Wouter J op 22/10/2012 10:11:54:
Hmm, vrij simpel even de klassen die je dan zo'n beetje nodig hebt: User, UserMapper, MapperInterface, DatabaseInterface, PDODatabase, PDOMySQLDatabase, PDOOracleDatabase, MySQLIDatabase, ...


voor 1 tabelletje met users heb je al die classes helemaal niet nodig, gewoon een class die verbinding maakt met de db en dat je query's ermee kan maken is meer dan genoeg voor een eenvoudig login systeempje. Je ziet het dus idd veel te groot maar ja dat mag ook wel als programmeur, maar omdat dit dan een simpele oefening is om een beetje basis OOP te leren zeg ik het nogmaals dat al die classes niet nodig zijn om een simpele verbinding te maken met een database.
Gewijzigd op 22/10/2012 11:21:31 door Andy V
 
Wouter J

Wouter J

22/10/2012 11:37:27
Quote Anchor link
Andy, je moet als je oefent met OO juist doorhebben dat je je systeem zo flexibel mogelijk kunt maken. Hierdoor moet je doorhebben dat je een verbinding kan maken door het Adapter pattern toe te passen.

En ook moet je doorhebben dat je tussen die Database klasse en de User klasse nog een klasse nodig hebt, een DataMapper of Active Record of een ORM ect.
 
Andy V

Andy V

22/10/2012 11:44:51
Quote Anchor link
Wouter J op 22/10/2012 11:37:27:
Andy, je moet als je oefent met OO juist doorhebben dat je je systeem zo flexibel mogelijk kunt maken. Hierdoor moet je doorhebben dat je een verbinding kan maken door het Adapter pattern toe te passen.

En ook moet je doorhebben dat je tussen die Database klasse en de User klasse nog een klasse nodig hebt, een DataMapper of Active Record of een ORM ect.


dat is in het begin veel te moeilijk als je niet eens weet hoe classes werken, dus ik blijf bij mijn punt. Wat hij net gemaakt heeft is gewoon een class met functies, dus ik neem aan dat hij nog niet helemaal weet hoe dat allemaal in elkaar zit vandaar dat je best eerst iets eenvoudig kan doen, even experimenteren met classes niet meteen groot denken maar gewoon de code leren kennen al is dat niet zo moeilijk maar in het begin kan dat toch best verwarrend zijn allemaal.
 
Wouter J

Wouter J

22/10/2012 11:55:46
Quote Anchor link
Ik zie de code leren kennen meer als stap 2 in het OO leren proces. Ik begrijp daarom ook 95% van alle OO tutorials niet, die hebben maar 1 hoofdstuk over het 'moeilijke OO denken' en daarna 101 hoofdstukken over de syntax van OO. Het nadenken in objecten is juist stap 1, je moet leren dat het niet om de code draait maar om de gedachte erachter (vandaar met slogan 'Een script is meer dan code alleen').
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.