OOP of niet?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kevin J

Kevin J

03/12/2014 12:08:44
Quote Anchor link
Ik hoor vaak OOP, en ik weet natuurlijk ook wat het is, maar mijn vraag is word OOP vaak gebruikt, gebruik je het zelf en zou ik OOP moeten gaan leren?
Ik heb mezelf er nooit in verdiept en nooit echt naar gekeken.
Dus mijn vragen zijn:
- Gebruiken jullie OOP?
- Word OOP vaak gebruikt?
- Zou jij het aanraden?
- Heb je eventueel een manier hoe je het beste kan leren als bovenste 3 vragen 'Ja' is?

(Ik ben geen beginnende php programmeur, maar heb alleen nooit gekeken naar/gewerkt met OOP)

PHP hulp

PHP hulp

01/12/2024 04:50:45

Bart V B

Bart V B

03/12/2014 13:26:19
Quote Anchor link
OOP is niet iets wat je MOET leren, oop is een denkwijze.
Het heeft niets met leren van doen, hoewel dat een gevaarlijke uitspraak van mij is.
Het voordeel in het oo denken is dat je code een bepaalde standaard krijgt. Een ieder die dit kent kan je code makkelijker lezen, immers is een Object duidelijk, en ook zijn ding waarvoor het dient.
Een ander voordeel in oo schrijven is herbruikbaarheid van je code.
Immers je pakt het object, je mikt het in een ander project, object aanroepen en klaar ben je.
Als je dus vaak met anderen werkt dan is het prettig om in de OO gedachtengang te werken.
Werk je alleen aan een project en is het eigenlijk niet zo groot, of een beetje hobbie dan hoef je het niet te doen zolang jij maar de code begrijpt. Hoewel, als je een paar jaar verder bent weet je dan nog exact waarvoor alles zo geprogrammeerd is?

Let op! Verwar OO niet met classes schrijven, dat is iets heel anders.
Je kan makkelijk een class schrijven wat helemaal niets van doen heeft met oo denken.
Daarnaast is php erg los in zijn coding standard, dat heeft als voordeel om daarvan af te wijken.
Dan zou je echt naar een andere taal moeten kijken wil je echt de denkwijze van OO onder de knie te hebben.
Gewijzigd op 03/12/2014 13:27:52 door Bart V B

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/12/2014 16:06:33
Quote Anchor link
- Gebruiken jullie OOP? JA
- Word OOP vaak gebruikt? JA
- Zou jij het aanraden? JA
- Heb je eventueel een manier hoe je het beste kan leren als bovenste 3 vragen 'Ja' is?

http://phptuts.nl/view/45/

Succes! :)

04/12/2014 09:48:48
Quote Anchor link
Zoals al werd gezegd is OOP een denkwijze waar je programmeerd via bepaalde patronen.
Deze patronen bieden structuur in je code waardoor een andere programmeur kan herkennen hoe het werkt.

Het is eigenlijk heel simpel alleen is de denkwijze erg lastig.
Zie het zoals in The Matrix, het is lastig om te zien hoe The Matrix eruit ziet... al kijk je er constant al naar.

Afbeelding

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.