OOP opdrachten met antwoorden
Laatst kwam Boaz met een opdracht die hij op school had gekregen, werd me toen steeds een beetje duidelijker, maar het is toch nog flink oefenen en inzicht krijgen in de logica.
Zie dit voorbeeld opdracht van Boaz:
1.3. Beschouw de volgende eenvoudige versie van het spel Chuck-a-luck: Per ronde zet je een bedrag in op een geluksgetal van 1 tot 6 en vervolgens gooi je drie dobbelstenen. Als geen van de dobbelstenen dit geluksgetal aangeeft, dan ben je je inzet kwijt. In alle andere gevallen wordt uitbetaald afhankelijk van het aantal dobbelstenen dat het voorspelde aantal ogen weergeeft:
Overeenkomende dobbelstenen Uitbetaling
1 (een Single) 1:1
2 (een Double) 2:1
3 (een Triple) 10:1
Je begint met een saldo van 100. Als je alles hebt vergokt, dan kun je niet meer verder spelen.
De uitvoer zou je als volgt kunnen verzorgen:
ronde: 1
geluksgetal: 3
inzet: 5 worp: 3 5 3 saldo: 110
ronde: 2 geluksgetal: 3
inzet: 20
worp: 2 4 1 saldo: 90
ronde: 3
geluksgetal: 4
inzet: 10 worp: 4 4 4 saldo: 190
Maak in BlueJ drie klassen: Dobbelsteen, DobbelsteenTrio en ChuckALuckSpel. Bedenk zelf welke velden en methoden deze klassen nodig hebben. Implementeer de klassen en test het spel.
Opmerking: Probeer de klassen Dobbelsteen en DobbelsteenTrio zodanig te maken dat je ze ook in andere spelletjes kunt gebruiken.
Antwoorden zijn er wel.
Maar je kan hier ook vragen en antwoorden. Er zijn hier wel een aantal mensen die het idee achter OOP vatten, en weten waarom ze iets op die ene manier doen.
Ik weet niet over vragen zijn. Maar je kan hier ook vragen en antwoorden. Er zijn hier wel een aantal mensen die het idee achter OOP vatten, en weten waarom ze iets op die ene manier doen.
Ok dan schrijf ik hier wel wat vragen op het forum hopende hiermee wijzer te worden. Thnx.
p.s. Ik heb die Chuck-a-luck opdracht ook moeten maken. Alleen in Java en niet in PHP
@ Gerben, ben nu en topic begonnen over een kaartspel. Hoop dat ik met tips en ondersteuning van hier een heel eind moet komen het kaartspel als objecten in kaart te brengen. Denk dat het dan vanzelf stap voor stap wat duidelijker moet worden. Kost me wel moeite, maar ach je moet er wat voor over hebben.