[oop] sessie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Informeel bureau zoekt Senior PHP developer

Functie Als senior PHP developer neem je het voortouw in ontwikkeltrajecten en ben je in staat werk uit te leggen aan collega’s om zo je kennis met hen te delen. Je deinst niet terug voor ingewikkelde projecten. Deze zie jij alleen maar als uit uitdaging. Je werkt doorlopend aan klantcases (en hierdoor je klant echt leert kennen), maar toch ben je afwisselend bezig. Dit alles in een vrije en ontspannen werksfeer, met een team van gelijkgestemde. Binnen de development teams werken ze met o.a. PHP, Laravel, React, Node, Elastic, Amazon AWS, JIRA, Solid, Domain-driven-design, Doctrine, Redis, docker, Kubernetes, CI, PHP

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Developer

Functie omschrijving Jelling IT zoekt ervaren PHP developer! Voor een organisatie in de regio Rhenen zijn wij op zoek naar een ervaren PHP developer die gaat functioneren als een verlengstuk van de klant. Jij bent iemand die technisch complexe zaken met enthousiasme aanvliegt. Je bent in staat om aan meerdere projecten te werken en werkt graag met de nieuwste technieken. In deze functie werk je veel samen met front-end developers en stel je alles in het werk om grote verschillen voor de klanten teweeg te brengen. Verder ben jij iemand die graag zichzelf uitdaagt en die altijd de beste wilt

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Java Developer bij een jonge groeiende organisatie

Bedrijfsomschrijving Vind jij het als Java developer ook zo belangrijk dat een bedrijf je de ruimte en tijd geeft voor persoonlijke ontwikkeling? Dan zit je hier helemaal goed. Deze jonge organisatie is opgericht in 2018 en is ondertussen uitgegroeid tot een club van ongeveer 30 medewerkers. Het gaat hier om een echte Java club, die vrijheid en verantwoordelijkheid erg belangrijk vinden. Het bedrijf heeft een informele sfeer en de teams zijn erg hecht met elkaar. Ze delen graag de kennis en ervaringen met anderen, maar vinden andermans mening ook zeer belangrijk. De organisatie zet zich in voor ontwikkeling en besteed

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Software developer

Werkzaamheden voor jou als software developer Voor een goede relatie in de regio Zwolle (meerdere locaties) zoeken wij een software developer die betrokken is bij de ontwikkelcyclus en verantwoordelijk is voor het testen en keuren van nieuwe en geoptimaliseerde software. In deze functie ben je in de implementatiefase de persoon die risico's beoordeelt en intern oplossingen aanbrengt om risico's te verkleinen. Binnen het ontwikkelteam van de software ben je een belangrijke schakel waar je intensief meewerkt met scrum. Het voorkomen van bugs in de programma's en het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid voor eindklanten zijn voor jou een uitdaging en geeft voldoening

Bekijk vacature »

Senior Front-end Developer

Dit ga je doen Met behulp van diverse programmeertalen ontwikkelen van Front-end software; Het begeleiden van het front-end team; Het oplossen van incidenten; Het bijhouden van een backlog; Je hebt een actieve bijdrage in de wekelijkse overleggen met de omliggende teams; Je houdt trends bij en adviseert het management hierover waar nodig; Helder communiceren met de stakeholders om hen zo mee te nemen in projecten en laten inzien wat de duur en toegevoegde waarde van bepaalde projecten is. Hier ga je werken Deze organisatie heeft circa 40 miljoen bezoekers per maand en heeft innovatie hoog in het vaandel staan. Het

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET programmeur

Functieomschrijving Voor een moderne werkgever in regio Prinsenbeek zijn wij op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur die graag de uitdaging aangaat. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van maatwerk webapplicaties voor diverse klanten, waarbij complexe processen optimaal worden ondersteund. Verder ziet jouw takenpakket er als volgt uit: Ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties; Schrijven van hoogwaardige, herbruikbare codes; Schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen; Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen; Troubleshooten en oplossen van bugs in softwaretoepassingen; Werken met databases en dataopslagoplossingen; Implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens. Bedrijfsprofiel

Bekijk vacature »

Senior Front-End Developer

Als Senior Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Senior Front-End Developer bij Coolblue? Als Senior Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Senior Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Nadenken

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg waar jij de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je houdt je bezig met het creëren en bouwen van MS SQL server databases; Je gaat projecten vanaf het begin tot het eind begeleiden. Je sluit aan bij meetings met klanten om hun processen in kaart te brengen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt

Bekijk vacature »

Frontend Developer - Leeuwarden

Frontend Developer – Leeuwarden Als Frontend Developer bouw jij mee aan het onderwijs van de toekomst! In een scrum team werken met jonge en enthousiaste collega’s, moderne technieken, ruimte voor eigen ontwikkeling en op een proactieve wijze kunnen meewerken aan innovatie binnen het onderwijs. Magister is het state-of-the-art softwarepakket dat scholen in het voortgezet onderwijs op alle fronten ontzorgt. Van leerlingenadministratie tot het ondersteunen van individuele leerlijnen, van toegang tot digitaal lesmateriaal tot het plannen van het lesrooster. In de Magister app bedient Magister ruim 2,5 miljoen gebruikers waarvan, dagelijks meer dan 600.000 unieke. Hiermee is Magister de absolute marktleider

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Als PHP developer (Symfony) bijdragen aan betere z

Functie Als Medior/Senior PHP developer wordt er een mate van zelfstandigheid verwacht, maar ook dat je goed in een team kunt opereren waar kennis wordt gedeeld en er bijvoorbeeld codereviews plaatsvinden. Kwaliteit staat voorop, mede hierom werken ze bijvoorbeeld zonder echte deadlines in hun sprints. De SaaS-applicatie wordt volledig ontwikkeld in PHP en Symfony. De module bestaat uit een stuk informatie verrijking en intelligentie wat resulteert in een medische check. De logica wordt daarom in de code geïntrigeerd. Je bent onder andere bezig met complexe databases waar meer dan 80.000 medicijnen op verschillende niveaus in staan, die maandelijks worden geactualiseerd.

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 00:18:06
Quote Anchor link
Ola,

Ik ben benieuwd hoe de meesten van jullie omgaan met gegevens uit de $_SESSION array.

Om deze gegevens te gebruiken, stop je ze vaak in een session(handler) class. Nu kun je hier op 2 manieren mee omgaan. Ik vraag me af hoe de meesten van jullie dat doen.

Manier 1:

Je hebt een session class en daar stop je de $_SESSION data in, bijv. $session = new Session($_SESSION). In de constructor zeg je dan $this->session_data = $session_data. Op het moment dat je iets uit de sessie wil halen doe je $session->get('foo'). Je spreekt dan dus de class property (de $session_data array) aan.

Manier 2:

Je maakt van iedere element in de $_SESSION array een apart object. Al deze objecten laad je vervolgens in in een session handler. Als je nu data wil ophalen, dan moet je dus eerst een apart session object ophalen $foo = $session_handler->get('foo'). Nu hebben we dus een object te pakken. Vervolgens halen we daar de value uit $foo->getValue(). Of, gewoon in 1x $foo = $session_handler->get('foo')->getValue().

Welke manier gebruiken jullie, en waarom?
Gewijzigd op 27/02/2014 00:20:50 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

03/01/2025 09:13:23

Wouter J

Wouter J

27/02/2014 00:26:02

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 00:29:45
Quote Anchor link
Wouter, ik zoek geen verwijzingen naar oude topics. Ik wil weten wat de meeste mensen gebruiken. De 1e of de 2e manier.

Wouter J

Wouter J

27/02/2014 00:33:47
Quote Anchor link
Als dat antwoord al in 3 oude topics staat is een verwijzing zeker wel nuttig...

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 00:35:55
Quote Anchor link
Ik wil graag actuele meningen horen. Jouw mening ken ik, maar wellicht zijn er nog meer mensen met een mening. Ik ben ook vooral benieuwd of er überhaupt mensen zijn die voor manier 1 kiezen. Maar bedankt voor de doorverwijzingen.

D Vivendi

D Vivendi

27/02/2014 09:05:11
Quote Anchor link
Waarom zou je een class om $_SESSION heen bouwen? Wat heeft dat voor nut?

Of je nu $session->get('iets') doet of je doet $_SESSION['iets']. Het maakt werkelijk geen enkel verschil.

Maar dat is wel jouw "manier 1" die je beschrijft. Zelfde principe geldt ook voor jouw "Manier 2". Waarom denk je dat dit "goed" zou zijn?

Het is overigens wel goed om een Session class te maken, maar ik vraag me af of je uberhaupt wel het idee er achter weet. Of dat je maar ergens iets hebt gehoord/gelezen over zoiets en het maar klakkeloos aan neemt en wil gaan implementeren.
Gewijzigd op 27/02/2014 09:06:51 door D Vivendi

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 12:16:00
Quote Anchor link
>> Waarom zou je een class om $_SESSION heen bouwen? Wat heeft dat voor nut?

>> Het is overigens wel goed om een Session class te maken...

Nou, ik zou zeggen, leg uit... want je lijkt jezelf nu tegen te spreken.

D Vivendi

D Vivendi

27/02/2014 12:38:01
Quote Anchor link
Heeft niets met tegen spreken te maken. Ik stel jou voor een vraagstuk met mijn eerste twee zinnen, dat is iets heel anders.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 12:42:01
Quote Anchor link
Als je gebruikt maakt van een session(manager) class dan ben je bezig met OOP. Als je rechtstreeks de globals gaat aanpassen dan niet. Maar ik ben benieuwd naar wat jij bedoelde, en hoe jij het zelf doet.

D Vivendi

D Vivendi

27/02/2014 15:39:02
Quote Anchor link
Bezig zijn met OOP hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook automatisch goed is.

In dit geval is $_SESSION inderdaad een global. En globlas wil je vaak mijden. Maar vergeet niet dat $_SESSION in zekere zin een ander soort global is. Het hoort namelijk bij PHP. Dus iedereen die PHP draait heeft altijd $_SESSION tot zijn beschikking. Dit hoeft dus niet perse slecht te zijn als jij alleen maar $_SESSIONs uitleest in je controller en daar voldoende aan hebt. Ik zou dan ook zeker geen moeite steken in het maken van een "wrapper" class die eigenlijk precies het zelfde kan/doet.

De rede dat je een Session class maakt is omdat je niet alleen sessions wilt ondersteunen zoals je die kent van $_SESSION. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je juist net iets anders wil. Dat je je sessions bijvoorbeeld wilt opslaan in een database, of in een file, of als cookie, of in iets als Redis of alleen in memory. Noem maar op.

Het enige wat jij als gebruiker van die Session class wilt doen is aangeven in een config bestand wat voor soort Session je wilt gebruiken en daarvoor nog de nodige attributen bij configureren.
Session opslaan in een file, geef dan een besstandslocatie en naam mee. Wordt het Redis, dan een database naam etc.

Daar bij komt kijken dat de wat betere Session classes ook vaak dingen doen tegen session hijacking. Dit en nog veel andere dingen kan je dus meenemen in een Session class en dan heb je er ook echt iets aan.

Kijk juist ook vooral naar al bestaande classes in dit soort gevallen. Die kunnen je op ideeen brengen van wat je er allemaal mee zou kunnen doen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 15:48:06
Quote Anchor link
Oké. Ik snap wat je bedoelt.

En als jij het hebt over een session class voor de global $_SESSION, werk jij dan met 1 class waarmee je als het ware de $_SESSION array kan bewerken? Of maak jij van ieder session element 1 class, en gebruik je een session manager om die afzonderlijke classes te "bedienen"?

D Vivendi

D Vivendi

27/02/2014 16:04:46
Quote Anchor link
Ik heb voor ieder 'element' een andere class. Want ieder wilt ook zijn eigen ding doen. Daar achter zit weer een soort Manager die de juiste class aanspreekt. Het gaat nog wel wat verder dan dat. Ik heb eigenlijk het meeste ook afgekeken van: https://github.com/fuelphp/session

Dat is hoe ik het ook ongeveer heb. Je kan natuurlijk altijd hier en daar een beetje je eigen draai er aan geven.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 16:21:55
Quote Anchor link
Even voor mijn beeldvorming... we hebben dus een $_SESSION array. Sla jij hierin dan ook daadwerkelijk objecten op? Of blijven het wel gewoon key => value paren?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/02/2014 16:34:33
Quote Anchor link
Key/value-paren gebruik je ook bij objecten ;-)

Probeer in elk geval conflicten te voorkomen. Omdat $_SESSION wordt gedeeld door alle objecten én door meerdere requests (de factor tijd), kan er bijvoorbeeld met een $_SESSION['email'] van alles en nog wat mis gaan.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 16:43:10
Quote Anchor link
>> Key/value-paren gebruik je ook bij objecten ;-)

Wat ik bedoel is, stel in de S_SESSION array zit een key 'foo' met als waarde 'bar'. Jullie zouden hier dan een object van maken. Nu is mijn vraag of jullie dan dat hele object opslaan in de $_SESSION array.

>> dat $_SESSION wordt gedeeld door alle objecten én door meerdere requests (de factor tijd), kan er bijvoorbeeld met een $_SESSION['email'] van alles en nog wat mis gaan.

Kun je een voorbeeld geven?

Wat me trouwens ineens te binnen schiet... maken externe libraries (en dan bedoel ik niet frameworks overigens) weleens gebruik van session data, of van superglobals ($_GET, $_POST, $_FILES, $_SERVER)?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/02/2014 16:55:55
Quote Anchor link
Dat is precies het type conflict dat ik bedoel. Als twee objecten beide een $_SESSION['email'] kennen, treden er zonder session manager conflicten op. Of die $_SESSION['email'] nu een e-mailadres is, de tekst voor een nieuw e-mailbericht of een compleet e-mailobject doet dan niet eens ter zake: je hebt hoe dan ook een probleem.

Je kunt een sessie dus beter modelleren als een gedeelde cache, want dat is het in wezen ook. Dat beantwoordt meteen je tweede vraag:

>> Nu is mijn vraag of jullie dan dat hele object opslaan in de $_SESSION array.

Ja en nee. Dat hangt er puur vanaf of een objectcache ergens in je ontwerp structurele voordelen oplevert.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 17:06:54
Quote Anchor link
>> Dat is precies het type conflict dat ik bedoel. Als twee objecten beide een $_SESSION['email'] kennen, treden er zonder session manager conflicten op. Of die $_SESSION['email'] nu een e-mailadres is, de tekst voor een nieuw e-mailbericht of een compleet e-mailobject doet dan niet eens ter zake: je hebt hoe dan ook een probleem.

Maar dit is toch niet anders dan voorheen?

Ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk iets anders, en misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd. Als ik iets wilde opslaan in de $_SESSION array dan deed ik eigenlijk dit $_SESSION['name'] = 'Ozzie'. Als ik jullie goed begrijp, dan maken jullie van iedere element een class. Dus dan zou je bijv. dit krijgen $session = new Session('name', 'Ozzie'). En deze session geef je dan door aan de session manager. Vervolgens slaat de session manager de session op. Maar hoe? Wat gebeurt er onderwater? Dit $_SESSION['name'] = $session (het complete object wordt opgeslagen) of dit $_SESSION['name'] = 'Ozzie' (de value wordt opgeslagen)?

Weet je het antwoord op deze vraag ook?

"Wat me trouwens ineens te binnen schiet... maken externe libraries (en dan bedoel ik niet frameworks overigens) weleens gebruik van session data, of van superglobals ($_GET, $_POST, $_FILES, $_SERVER)?"

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/02/2014 17:19:38
Quote Anchor link
Keer het eens om en kijk vanuit de sessie: wat zou een $_SESSION['name'] dan betekenen?

Uiteindelijk kan er immers maar één $_SESSION['name'] worden opgeslagen. Dan moet je dus voorkomen dat verschillende applicaties een $_SESSION['name'] gebruiken.

Vergelijk het met een bestandsconflict. Je wilt niet dat meerdere applicaties een index.php in een directory kunnen opslaan, om maar eens een voorbeeld te verzinnen. Zo werkt dat met een cache ook.

En ja, libraries maken vaak gebruik van superglobal arrays. Je kunt immers geen URL routen zonder een HTTP GET en geen formulier verwerken zonder een HTTP POST.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 17:29:24
Quote Anchor link
>> Uiteindelijk kan er immers maar één $_SESSION['name'] worden opgeslagen. Dan moet je dus voorkomen dat verschillende applicaties een $_SESSION['name'] gebruiken.

Jawel, dat begrijp ik. Maar ik begrijp nog niet welk punt je probeert te maken. Wat heeft die session manager hier mee te maken? En ik probeer m'n vraag nog een keer te stellen. Wat wordt er nu in de $_SESSION array opgeslagen. Verwijst iedere key naar zo'n Session object?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
$_SESSION:
  'name'   => Session object
  'forum'  => Session object
  'status' => Session object

>> En ja, libraries maken vaak gebruik van superglobal arrays. Je kunt immers geen URL routen zonder een HTTP GET en geen formulier verwerken zonder een HTTP POST.

Hmmm, oké. Ik breng de globals van buitenaf in in het request object, dus ik dacht dan kan ik de globals (muv cookie en sessie) eigenlijk net zo goed unsetten. Dan nemen ze geen ruimte in beslag. Maar het kan dus zijn dat een externe library ze nodig heeft. Daar had ik eigenlijk niet aan gedacht... maar bijv. een PDF library die heeft toch geen globals nodig?
Gewijzigd op 27/02/2014 17:32:54 door Ozzie PHP

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/02/2014 17:40:35
Quote Anchor link
>> Wat heeft die session manager hier mee te maken?

Als verschillende objecten of applicaties een 'name' willen opslaan in $_SESSION, zal de session manager dat in goede banen moeten leiden. Dat betekent dus dat de session manager dat niet zomaar in een $_SESSION['name'] stopt, maar een mechanisme aan boord heeft om de 'name' voor X en de 'name' voor Y uit elkaar te houden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/02/2014 17:52:32
Quote Anchor link
Dat zou kunnen. Dan moet je dus bijv. per library de key prefixen ofzo? Dus niet 'name' maar 'ozzie_name'. Is dat wat je bedoelt?

Maar is er iemand die mijn vraag begrijpt wat betreft de session objecten? Er wordt dus gesteld dat we voor ieder element een afzonderlijke Session class gebruiken. Worden die objecten zelf opgeslagen in de S_SESSION array? Snapt iemand mijn vraag?

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.