[oop] setFoo en/of setFoos?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Wat ga je doen? Als developer ben jij samen met een gemotiveerd team van 10 collega’s verantwoordelijk voor het creëren van aangemeten software voor klanten. Je bent klantvriendelijk en oplossingsgericht ingesteld, omdat het essentieel is om de klanten zo goed mogelijk te helpen met hun uitdagingen. Het is mogelijk om vanuit huis je werkzaamheden uit te voeren, maar het is ook prettig als je in de omgeving van Tilburg woont om naar het kantoor te kunnen komen. Vind jij het leuk om jouw creatieve vaardigheden te benutten om complexe systemen te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Bedrijfsprofiel Voor wie

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Jij hebt natuurlijk net jouw Bachelor op zak en gaat nu voor het eerst aan de slag bij een werkgever als junior .NET ontwikkelaar. Waarschijnlijk lijkt het jou spannend om ineens aan de slag te gaan bij klanten in de consultancy. Maak je niet druk, jij komt hier terecht in een warm bad en wordt totaal niet in het diepe gegooid. Zodra jij hier begint wordt jij gekoppeld aan een persoonlijke manager met een persoonlijk ontwikkelplan. Jij krijgt een scala aan trainingen, denk aan trainingen ten behoeve van het opdoen van zelf kennis en gedragscompetenties, maar ook trainingen voor

Bekijk vacature »

SQL database developer

Functie omschrijving Voor een software bedrijf in omgeving Breda zijn wij op zoek naar een SQL database ontwikkelaar. Dit bedrijf bouwt applicaties om processen in distributiecentra te optimaliseren. Ter uitbreiding van het huidige team developers zijn wij op zoek naar een SQL database ontwikkelaar. De klanten van dit groeiende bedrijf zitten door heel Europa en jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Het samenstellen van de software op basis van de input vanuit de klant (T-SQL & C#.NET). Het bezoeken van klanten om de processen en mogelijkheden in kaart te brengen. Het ontwerpen van databases met T-SQL als programmeer laag.

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Developer

Functie omschrijving Jelling IT zoekt ervaren PHP developer! Voor een organisatie in de regio Rhenen zijn wij op zoek naar een ervaren PHP developer die gaat functioneren als een verlengstuk van de klant. Jij bent iemand die technisch complexe zaken met enthousiasme aanvliegt. Je bent in staat om aan meerdere projecten te werken en werkt graag met de nieuwste technieken. In deze functie werk je veel samen met front-end developers en stel je alles in het werk om grote verschillen voor de klanten teweeg te brengen. Verder ben jij iemand die graag zichzelf uitdaagt en die altijd de beste wilt

Bekijk vacature »

Oracle APEX Ontwikkelaar (3.500-6.000 euro)

Bedrijfsomschrijving Ben jij een getalenteerde Oracle APEX ontwikkelaar met minimaal één jaar ervaring in het ontwikkelen van Oracle APEX-applicaties? Ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van bedrijfskritische oplossingen en wil je werken bij een toonaangevend consultancybedrijf? Dan zijn wij op zoek naar jou! Deze organisatie beschikt over zowel inhouse als externe projecten, maar bovenal over een sterk team en netwerk van opdrachten waardoor jij jezelf verder kunt ontwikkelen. Het team bestaat uit een aantal junior en medior developers, maar vooral uit senioren. De business unit managers binnen het team zijn mensen die hun vak verstaan en zelf als Oracle APEX

Bekijk vacature »

Senior PHP developer/ Software Architect

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren PHP developer die zichzelf graag bezighoudt met zaken als architectuur en de algehele verbetering van structuren en standaarden. Het is eigenlijk meer operationeel als uitvoerend omdat je bezig gaat met zaken als het verder uitrollen en verbeteren van testautomatisering, codereviews, tickets en de doorloop hiervan en architectuurkeuzes. Mocht je hiernaast ook wat DevOps kennis meenemen is dit mooi meegenomen! Vanwege het kleine team maar de wereldwijde impact die zij leveren is er veel focus op kwaliteit. In deze functie werk je aan één van hun belangrijkste applicaties. Hierin werk je nauw

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Je ontwikkelt innovatieve, maatschappelijk belangrijke applicaties; Je implementeert nieuwe features; Je gaat in gesprek met eindgebruikers en designers om de applicaties continu te finetunen; Je draait mee in een professionele Agile/Scrum omgeving. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de omgeving van Amsterdam. Ze staan zeer goed bekend in de markt door hun innovatieve dienstverlening op IT gebied en hun gepassioneerde werknemers. Voor hun inspanningen op het gebied van IT hebben ze meerdere prijzen gewonnen! Onze klant is onderdeel van een Corporate werkgever en heeft zelf 300 mensen in dienst. Om

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van Software Developer! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van ervaren

Bekijk vacature »

Developer

Functie omschrijving In deze functie ga je werken als C# Developer. Jij gaat aan de slag met de volgende taken: Maatwerk software bouwen; Huidige softwareprojecten verder uitbouwen en optimaliseren; Ideeën van de klant omzetten naar handige oplossingen en tools; Bovenstaande doe je middels de Microsoft- stack: C#, ASP.NET en MVC/ Entity Framework. Ben je net afgestudeerd aan een HBO opleiding Informatica, aarzel dan niet om te solliciteren. Dit is namelijk de ideale startersfunctie! Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Het is van oorsprong een familiebedrijf, die gestart zijn met het bouwen van websites. Dit is door

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer React Sportsoftw

Functie Voor deze functie ben ik op zoek naar een enthousiaste front end developer die communicatief vaardig is. Jij wordt onderdeel van een enthousiast jong team dat werkt aan grote websites. Binnen jouw rol ben jij diegene die de vertaling maakt van design naar functionele code en zorg jij voor goede experience op meerdere platformen. Dit doe je natuurlijk door gebruik te maken van onze stack; Javascript, HTML, CSS en React. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Webcomponents en verschillende authenticatie tools. Doordat er hier gestreefd wordt naar de beste gebruikerservaringen, wordt het product constant doorontwikkeld. Hierdoor blijven ze voor

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij werken als Senior Developer en werken aan een applicatie die duizenden marketingcampagnes automatisch aanstuurt? Dit is je kans! Kom werken voor onze opdrachtgever en in deze rol zul je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen om gezamenlijk de applicatie naar een hoger plan te tillen. Wat ga je verder doen: Optimaliseren, beheren en uitbreiden van onze applicatie; Het bouwen van aansluitingen op de systemen van partners middels API’s; Meedenken over de technische/ontwikkel-standaarden; Proactief verbeterpunten voorstellen. Bedrijfsprofiel Het is een organisatie die met een team van verschillende developers én marketeers

Bekijk vacature »

Python developer Consultancy

Functie Als Python developer bij deze organisatie werk je voor verschillende klanten. Doordat de oprichter een groot netwerk heeft kun je zelf voorkeuren uitspreken in het type projecten dat je wilt gaan doen. Zo zijn er bijvoorbeeld langdurige of juist korte projecten, maar is ook het type klant, of project bespreekbaar. Werk jij bijvoorbeeld graag aan een nieuw, state-of-the-art web portaal of ben je liever betrokken bij een migratietraject van een bestaande applicatie? Wij gaan voor jou aan de slag! Eisen • Je bent een gedreven developer met sterke voorkeur voor Python • Je bent meer dan een codeklopper •

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 16:44:12
Quote Anchor link
Hallo,

Ik vraag me iets af. Ik heb functies waarbij je 1 "foo" wilt instellen en functies waarbij je meerdere "foos" wilt instellen. Bijv.

setPath($id, $path) // om 1 path in te stellen
setPaths($paths) // om meerdere paths in te stellen ($paths is een array)

Nu vraag ik me af of dat een goede gewoonte is. Ik gebruik 2 functies met bijna dezelfde functionaliteit, alleen in de ene situatie set je dus 1 foo, en in de andere situatie meerdere foos. Ik doe het op deze manier omdat ik denk dat dat efficiënt is. Je roept immers meteen de juiste functie aan.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om alles in 1 method te stoppen en dan op basis van het meegegeven argument te bepalen of er 1 foo moet worden geset of meerdere foos.

Dit komt bij mij best vaak voor. Zo heb ik nu in mijn mail class bijv. deze methods:

setBcc
setBccs
setCc
setCcs
setTo
setTos

Allemaal dubbele functies dus. Is dat wel of niet wenselijk? Het voordeel vind ik dat een functie altijd het juiste argument ontvangt en er dus geen extra controle hoeft plaats te vinden (betere performance). Het nadeel is dat je dus dubbele functies krijgt.

Graag jullie advies.

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 14:17:25

Wouter J

Wouter J

05/07/2013 17:11:41
Quote Anchor link
Normaal gesproken heb ik dan altijd setBcc om een array op te geven die de waarde overschrijft en een addBcc om iemand toe te voegen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 18:09:34
Quote Anchor link
Wouter, oke... maar jouw setBcc functie kan dus of 1 persoon toevoegen, of een heleboel?

Ander voorbeeld... ik wil een path toevoegen en heb een addPath($id, $path) method, maar wat nu als ik ineens 100 paden wil toevoegen. Lijkt me niet handig om dan 100x die addPath method aan te roepen. Dan kunnen we 2 dingen doen lijkt mij. Of we maken een aparte addPaths() method, of we passen addPath aan zodat die een array kan ontvangen. Het gaat mij vooral om het principe... moet je aparte methods maken om 1 "foo" toe te kunnen voegen en een aparte method om meerdere "foos" toe te voegen, of... doe je dit altijd via 1 method?

Reshad F

Reshad F

05/07/2013 18:23:27
Quote Anchor link
De vraag is .. wil je 1 array hebben of wil je 100x een path object hebben.. toch?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

05/07/2013 18:45:01
Quote Anchor link
Ik zou het zo doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
class emailer {
    private bccs = array();
    public function bcc($address, $name = '') {
        $this->bccs[$address] = $name;
    }
}

?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 19:35:13
Quote Anchor link
@Reshad: het gaat niet om objecten.

@Ger: dit geeft niet echt antwoord op mijn vraag toch?

De vraag is, stel we willen binnen e-mail class bcc adressen kunnen toevoegen. Dat kan zijn 1 adres of meerdere adressen. Maken we dan 2 functies: 1 om 1 adres toe te voegen en 1 om meerdere adressen toe te voegen. Of maken we 1 functie waarmee we 1 adres, maar ook meerdere adressen kunnen toevoegen.

Snappen jullie mijn vraag?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

05/07/2013 19:59:52
Quote Anchor link
Ik snap je vraag wel, maar je vraagt om meningen.
Imo maakt het niet zoveel uit of je eerst een array samenstelt en die doorgeeft aan een functie, of telkens die functie aanroept. Het eerste zal in performance schelen, maar dan hebben het over nano seconden. Lekker belangrijk!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 20:07:43
Quote Anchor link
Maar er is ook een soort van tussenweg. In mijn situatie doe ik dus vaak dit:

Stel ik wil 1 foo adden:

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
$id
= 'test';
$foo = 'foo';
addFoo($id, $foo);
?>

En stel ik wil meer foos setten dan krijg je dit:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$foos
= [['id' =>  'test', 'foo' => 'foo'], ['id' =>  'bartest', 'foo' => 'foobar']];
addFoos($foos);
?>

In bovenstaand voorbeeld heb ik dus een class met een method addFoo en een method addFoos. Om dit dan door te trekken naar de praktijk, ik heb nu dus een e-mail class met deze methods:

setBcc
setBccs
setCc
setCcs
setTo
setTos

En de vraag is of dat gebruikelijk is, of is het gebruikelijk om alleen deze methods te hebben:

setBcc
setCc
setTo

... en er dan op een of andere manier voor te zorgen dat deze methods zowel 1 als meerdere foos kunnen setten. Wat is wijsheid?

Wouter J

Wouter J

05/07/2013 20:32:25
Quote Anchor link
setXXX() is naar mijn mening het overriden van de huidige waarde. Voor het toevoegen van een waarde aan een array gebruik je addXXX(). Ik doe het altijd zo:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
class Mail
{
    private $bcc = array();

public function setBcc(array $bcc)
    {

$this->bcc = $bcc;
    }

public function addBcc(EmailAddress $address)
    {

$this->bcc[] = $address;

return $this;
    }
}

?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 20:44:27
Quote Anchor link
Wouter, ik begrijp je. Ik leg alleen misschien een beetje krom uit wat ik bedoel. Mijn excuses daarvoor. Het gaat mij niet om het verschil tussen add en set. Het gaat er mij om of ik 2 verschillende functies moet gebruiken om 1 "ding" te setten en om meerdere van die "dingen" te setten.

Voorbeeld:

Stel we hebben een product en voor dit product wil ik slechts 1 producteigenschap setten, dan zou dat zo kunnen:

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
$name
  = 'kleur';
$value = 'rood';
$product->setProperty($name, $value);
?>

Maar stel ik heb een ander product met meerdere eigenschappen, dan krijg je zoiets:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$properties
= ['kleur' => 'groen', 'materiaal' => 'hout'];
$product->setProperties($properties);
?>

Nu is mijn vraag of dit klopt. Ik heb nu 2 functies die bijna hetzelfde doen. Namelijk properties setten. Kan dat? Of moet ik bijv. de setProperty functie laten vallen en op het moment dat ik maar 1 property wil setten dit doen:

Code (php)
1
2
3
4
<?php
$properties
= ['kleur' => 'groen'];
$product->setProperties($properties);
?>

Ik hoop dat deze uitleg het iets duidelijker maakt.

Wouter J

Wouter J

05/07/2013 20:51:01
Quote Anchor link
En dan nogmaals, ik gebruik dus altijd de eerste maar dan niet setXXX, want dat is dus verkeerd.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 21:12:07
Quote Anchor link
Wouter, volgens mij begrijp je het nog niet. Of ik begrijp het niet, kan natuurlijk ook. Je moet dat add/sett even loslaten.

Het kan zijn dat ik in het ene geval 1 ding wil setten en in het andere geval meerdere dingen. Het gaat echt om setten, dus niet om adden.

Stel ik wil in het ene geval in bcc adres setten en in het andere geval 2. Dan kan ik dus setBcc gebruiken voor 1 bcc adres en setBccs voor 2 adressen. Maar is dat gebruikelijk?

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

05/07/2013 21:46:37
Quote Anchor link
Ik snap het punt. Ik zou gewoon kijken of het meegegeven argument een array is met is_array.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 21:56:52
Quote Anchor link
Ah, ik ben blij dat iemand me dan toch begrijpt :-)

Alleen dan ben ik benieuwd hoe ik het volgende moet oplossen. Weer even het bcc voorbeeld. Bij het toevoegen van 1 bcc adres doe ik nu setBcc('piet', '[email protected]'). Je hebt hier dus 2 argumenten. Terwijl je bij setBccs($bccs) 1 argument (een array) hebt. Hoe los je dat verschil in argumenten dan op? Ik vind het een lastige situatie.

Erwin H

Erwin H

05/07/2013 22:33:36
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 05/07/2013 21:12:07:
Wouter, volgens mij begrijp je het nog niet. Of ik begrijp het niet, kan natuurlijk ook. Je moet dat add/sett even loslaten.

Volgens mij begrijpt Wouter prima wat jij bedoelt, maar dender jij weer eens lekker door omdat je perse een antwoord wil hebben dat jouw mening bevestigd. Als je Wouter's commentaar leest is het perfect duidelijk dat hij dus niets ziet in de setBccs, maar zou hij voor een add functie gaan. En dat lijkt mij ook een prima oplossing inderdaad, waarbij jij alleen nog even na zouden moeten denken waarom er een verschil gaat worden gemaakt tussen add en set, zeker als je setBccs loslaat.
Gewijzigd op 05/07/2013 22:34:37 door Erwin H

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 22:41:41
Quote Anchor link
Erwin, ik zoek helemaal niet een antwoord dat mijn mening bevestigt. Ik probeer de juiste manier te vinden hoe ik iets moet aanpassen.

Het verschil tussen iets setten en adden. Als je iets set worden bestaande waarden overschreven, als je iets add wordt er iets toegevoegd. Ik wil dus niet iets toevoegen maar iets setten. In het ene geval wil ik dus 1 waarde setten en in het andere geval wil ik meerdere waardes setten. Mijn vraag is of ik dat via 1 of 2 functies moet doen. Oh, en het hoeft dus niet per se op bcc te slaan, maar is van toepassing op alles waarvan je er 1 of meer wilt setten/getten/deleten enz.

Stel ik wil configuratiewaardes ophalen. In het ene geval heb ik 1 waarde nodig en in het andere geval heb ik meerdere waardes nodig. Maak je dan 2 functies:

getValue($id) en getValues($ids)

of maak je 1 functie waaraan je een string of array kunt meegeven?
Gewijzigd op 05/07/2013 22:42:10 door Ozzie PHP

Erwin H

Erwin H

05/07/2013 23:03:02
Quote Anchor link
Je snapt het dus nog steeds niet. Als je functies van Wouter neemt, dan heb je een set functie voor een x aantal tegelijk, en een add functie als er nog eens 1 bij moet. Voor de duidelijkheid (wat je zo te zien compleet mist) die set functie kan je dus ook voor 1 waarde gebruiken. Als je dus het antwoord van Wouter echt goed had gelezen dan had je allang gezien dat je vraag daarmee volledig beantwoord is.

Getters moet je daarin heel anders zien overigens. Andere discussie.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/07/2013 23:05:14
Quote Anchor link
Erwin, laat maar zitten. Ik snap m'n eigen vraag prima, maar ik heb geen zin om op deze manier en toon een discussie te voeren.

Mag een slotje op.

- Raoul -

- Raoul -

06/07/2013 00:38:06
Quote Anchor link
Je weet toch dat we niet aan slotjes doen op phphulp ;-) Er komt heus geen slotje op alleen maar omdat je je vraag niet kunt formuleren!

Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/07/2013 00:41:23
Quote Anchor link
Ik kan m'n vraag best formuleren, alleen niet iedereen schijnt het te (kunnen) begrijpen.

Wouter J

Wouter J

06/07/2013 00:46:43
Quote Anchor link
Begrijp de aanvallende toon in dit topic niet. Ozzie stelt een vraag, vervolgens kun je er op reageren. Hoor je dat? Je 'kun't reageren. Fijn he, zo'n forum! Niemand ziet wat je leest en niemand verplicht je om ook maar ergens op te reageren.

Het feit dat ozzie een vraag stelt met een voorbeeld die ons waarschijnlijk laat afwijken van de werkelijk is niks meer dan een simpel foutje. Door dat foutje heb ik waarschijnlijk wel verkeerde antwoorden gegeven, maar laat het niet zo zijn dat we hier een nutteloos gevechts topic van gaan maken alleen omdat ik iedereen in de verkeerde richting heb gestuurd.

Dat gezegd hebbende, ozzie bedoel je bijna het instellen van settings? Bijv.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
new FormField('text', array(
    'label' => 'Naam',
    'error_bubbling' => false,
    // ...
));
?>

In dat geval zou ik een method setSettings maken die een array van opties krijgt.
Gewijzigd op 06/07/2013 00:47:32 door Wouter J

Pagina: 1 2 3 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.