OOP vs Procedural
De titel zecht eigenlijk al, ik heb een systeem dat gewoon goed werkt. Maar ik vroeg me af, wat is beter Procedural of oop?
Ik wilde een aantal functies aanpassen en updaten, als oop nu beter is kan ik beter dat doen.
Met vriendelijke groet,
Sevvlor
Ps: mijn bericht kan een beetje vaag zijn omdat ik op de iPad typ.
Uiteraard is OOP beter in de algemene zin, maar ik denk dat je je dan beter even aan Google kunt wagen als je precies wilt weten waarom want dat staat zeker ergens goed beschreven!
Edit.....
Ik wil eigenlijk alle query's in OOP hebben, ik weet hoe ik simpele query's in OOP vorm krijg, maar zoiets als dit
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
mysql_sql_aantalpaginas = mysql_query("SELECT * FROM `article` ORDER BY `date` DESC") or die("Count error");
$aantalpaginas = mysql_num_rows($mysql_sql_aantalpaginas);
$paginas = ceil($aantalpaginas/$maxpage);
$sql_select_comment = mysql_query("SELECT * FROM `article` ORDER BY `date` DESC LIMIT ".($pagina-'1')*$maxpage.",".$maxpage."") or die(mysql_error());
$aantalpaginas = mysql_num_rows($mysql_sql_aantalpaginas);
$paginas = ceil($aantalpaginas/$maxpage);
$sql_select_comment = mysql_query("SELECT * FROM `article` ORDER BY `date` DESC LIMIT ".($pagina-'1')*$maxpage.",".$maxpage."") or die(mysql_error());
Ja ik weet het er zit een foute fout afwikkeling bij, dit is maar een voorbeeld!
Gewijzigd op 29/03/2012 23:51:20 door Sevvlor S
Ik denk dat je gewoon als beste de hele app opnieuw schrijft...
Raoul - op 29/03/2012 23:56:14:
Ik denk dat je gewoon als beste de hele app opnieuw schrijft...
Zou ik kunnen doen, al voel ik er niet echt veel voor om me hele website opnieuw te maken. ;)
Ik slaap er nog een nachtje over, ik ben gewoon niet echt overtuigt van de voordelen.
Gewijzigd op 30/03/2012 00:01:40 door Sevvlor S
OOP is heel wat anders dan een paar query's fancy ombouwen.
OOP zou je meer moeten zien van: Ok, ik heb een onderdeel in mijn applicatie gebouwd en ik wil het gaan hergebruiken voor een andere applicatie, zonder dat je daarvoor een totaal nieuw ding voor moet bouwen.
Bijvoorbeeld, een foto upload/bewerk dingetje.
Dat dingetje, doet eigenlijk altijd het zelfde, maar wil niet de hele tijd iets hoeven aan te passen omdat de lengte en breedte van die foto's nou net even anders moeten worden.
Procedureel kom je dan al gauw uit op een berg speurwerk in de code zelf.
Terwijl In OOP de code met in 1 regeltje aan te passen is.
Ik weet dat het geen sterk voorbeeld is maar het is meer om je een indruk te geven.
Je zou het meer moeten zien als een blauwdruk van iets wat het kan doen.
OOP heeft ook zijn nadelen hoor.
Je zal vaak tegenkomen dat je meer code moet schrijven.
Ook is OOP net ietsje trager.
Maar dat vind ik eigenlijk te verwateren tegenover de voordelen.